Tommi Auvinen (KTT, MTI), yliopistonopettaja &

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Johdatus Linuxiin Mauri Heinonen
Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
Tutkimussuunnitelma…
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Johtajuus ja kansainvälisyys Siniboss 7. 6
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä.
Kielen tehtäviä Informatiivinen tehtävä Vaikuttava tehtävä
Yrittäjyysfoorumi Kemi Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Varhainen tuki vai puuttuminen - navigointia tuen ja kontrollin ristiaallokossa Suomen perheterapiayhdistyksen syyspäivät Hotelli Scandic Rosendahl,
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Diskurssianalyysi mediatutkimuksessa
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Asiantuntijayrittäjyyden monimuotoisuus
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Kumppanuus – kupla? Junkala Pekka, tutkija, Koske Puustinen Alisa, vapaaehtoistoiminnan ohjaaja, MLL.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja –kieli metamorfista ja monimerkityksellistä –muuttuvat rakenteet –”suurten.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Toimiva vuorovaikutus luottamusjohdon kanssa Vesa Salmi
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
Tarina - MiniMikkeli Tarina alkoi 2014 – 2015 vuoden vaihteessa
Pedagogiset aineopinnot lv
Sisäinen viestintä organisaatioissa ja yhteisöissä Suomessa
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Esityksen transkriptio:

Uusia näkökulmia johtamiseen ja strategiatyöhön – Haamujohtamisesta tarinaindeksiin Tommi Auvinen (KTT, MTI), yliopistonopettaja & Pasi Sajasalo (KTT), dosentti, yliassistentti Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu (JSBE)

Esityksen rakenne ja sisältö Nostamme esiin uusia näkökulmia johtajuuteen ja strategia-ajatteluun Kielellinen (narratiivinen) näkökulma: miksi? Milloin? Kenelle? Miten? Orientaatio Esittäytymiset Keskustelua johtajuudesta Lyhyt katsaus johtamisteorioihin historia, nykyisyys ja tulevaisuus Johtajuus suhteissa haamujohtajuus Lyhyt katsaus strategia-ajatteluun Rationaalinen ja formaali top-down prosessi narratiivisuuden haastamana Tieteellisen ja käytännön näkökulman yhdistäminen: tarinaindeksi Loppuyhteenveto / keskustelua

Esittäytyminen Tommi Pekka Auvinen (s. 1976 Jyväskylässä) KTT; MTI, yliopistonopettaja Työhistoriasta: UPM, yrittäjä, konsultointia Opetuksen painopistealueet: HRM, organisoituminen ja johtajuus, kandiseminaarit ja tutkimusmetodologia Tutkimus: Diskursiivinen johtajuus ja valta, narratiivisuus ja poikkitieteellisyys, sense making (johtajuus, organisaatiot, johdon laskentatoimi), rationaalisuus

Esittäytyminen Pasi Sajasalo (s. 1969 Jyväskylässä) KTT, dosentti, yliassistentti Työhistoriasta: myyntityötä, opetusta, oma yritys, konsultointia Opetuksen painopiste-alueet: kansainvälinen liiketoiminta, strategia, konsultointi Tutkimuksen painopiste-alueet: kansainvälistyminen ja strategiatutkimus (metsäteollisuus, media-ala), verkostotutkimus (koneenrakennus), managerial cognition, business intelligence

Johtajuutta on ollut yhtä kauan kuin inhimillistä toimintaa Varhaisimmat johtajan symbolit kaksoisvirran maasta N. 300 ekr Hippokrates ja 50 jkr: Galenus: morfologiat (piirreteoria) Teollinen vallankumous 1700-l lopulta: organisaatiot kasvoivat, yhteiskunta muuttui, tarve ammattimaiselle johtajuudella (aluksi sosiaalisia kokeiluja yms.) Johtajuus kuitenkin vanhempi ilmiö (esim. sepän paja) 1920-luvulla: hiekkalaatikkoleikit; nokkimisjärjestys Pitkään (usein yhä?) piirreteoriat vahvassa asemassa Tyyliteoriat 1960-70 Tilanneteoriat 1970-80 Kulttuuri 1980 – Johtajuuden symboliikka Diskursiiviset näkökulmat

Mistä ollaan tultu – ja mihin? A) Autoritaarisuudesta ja käskyttämisestä (yksilökeskeinen; valta johtajan omaisuutena) B) vuorovaikutteiseen vaikuttamiseen (johtajuus suhteissa; verkostot) A) Klassinen/moderni ajattelu (yksilökeskeinen) Piirreteoriat Tyyliteoriat Tilanneteoriat B) Johtajuus suhteena/sosiaalisesti rakentuneena Kulttuurinäkökulma Johtajuus suhteissa Diskursiivinen / narratiivinen Management Leadership

Viimeaikaisia näkökulmia johtajuuteen: diskursiivisuus ja narratiivisuus Mitä tarkoittaa diskursiivisuus? Diskurssi (discourse; discours; discursus) puhuttu ja kirjoitettu kommunikaatio Sosiaaliseen toimintaan liittyvä yhtenäinen kielenkäyttö (esim. Foucault: aikakauden kielellinen ymmärrys todellisuudesta) Rationaalisen ja objektiivisen tiedon, tieteen ja johtajuuden kritiikki; nykymaailmassa huomattu mahdottomaksi Taustalla 1960-luvulla filosofian alalla käynnistynyt kielellinen käänne Keskeinen filosofia: (Berger & Luckman 1967) sosiaalinen konstruktionismi ”Kulttuuriparadigman” nousu 1980-luvulla liiketaloustieteissä

Kielellisen käänteen vaikutus johtamistutkimukselle Narratiivisuus yritysten taloustieteen yhteydessä tarkoittaa johtamisen ja organisaatioiden tarkastelua kielenkäytön (erityisesti kertomusten näkökulmasta) ja vuorovaikutuksen ilmiöinä Narratiivisuuden ontologian näkökulma: ”me kaikki – johtajat mukaan lukien – elämme, monimutkaisessa tarinoiden verkostossa, johon olemme kietoutuneet niin ajattelussamme kuin toiminnassamme” (Boje 1991; 1995; 2008) Narratiivisen johtajuuden käytännön näkökulma: ”what really counts is that I’m Irish and I knows how to tell stories” Jack Welch, CEO, GE Homo economicus  homo narrans

Haamujohtajuus Väitöskirjan eräs ”löydös” Johtajuus > johtajahenkilö Aineisto: Kohdeorganisaatio suuri suomalainen huipputeknologiaorg. Pitkittäisaineisto; (uusi) johtaja ja 4 alaista haastateltu (2-4 krt) Haamujohtajan muodot ja vaiheet: Ennen johtajan virallista saapumista disk. hahmona Johtajan ensimmäinen vuorovaikutus alaistensa kanssa; johtajan viesti jo värittyy aiemman disk. hahmon kautta Johtaja muuttaa mieltään; alaiset mieltävät johtajan sellaisena kuin tämä oli aiemmin  ei reaaliaikaista ”minää” Epävirallinen johtaja nousee (organisatorinen vastustus) Johtaja lähtenyt pois organisaatiosta, hänen haamunsa pysyy organisaatiossa Löydökset avaavat johtajuuden rakentumisen prosesseja ja ilmenemistä diskursiivisessa organisaatiotodellisuudessa

Strategia-ajattelun kehitys Strategia tieteenalana Pitkä historia – 500 eKr... Johdannainen sotatieteistä Soveltava tieteenala Poiminut ”rusinoita lukuisista pullista” Lukuisia koulukuntia erilaisin näkökulmin ja painotuksin

Strategia-ajattelun kehitys: perinteiden painolasti Normatiivinen Deskriptiivinen Strategiakonsepti Asema, suunnitelma, juoni Toimintamalli, perspektiivi Strategiaideaali Toteutuu aiottuna Esiinnouseva Strategiaprosessi Analyyttinen Intuitiivinen Strategi Johtaja: top-down Toimijat: bottom-up Käyttäytymis-oletus Rationaalisuus Rajallinen rationaalisuus, epärationaalisuus Tarkasteluote Opastava Problematisointi Maailmankuva Kapea Holistinen

Strategia käytäntönä Strategia käytäntönä (strategy as practice) lähestyy strategiaa ihmisten toimintana/ luomuksena Pyrkii karistamaan gloorian ja mystiikan strategian ympäriltä Strategia ei ole organisaation omaisuutta – syntyy ja on olemassa vain ihmisten toiminnan tuloksena Käytäntö, käytänteet, käytännön toimijat keskeisinä vaikuttajina strategian luomisessa Muutoksen ja pysyvyyden suhteen tarkastelu

Strategia tarinana Keskeiset ajatukset Strategian luomisessa keskeistä tulevaisuuteen suuntautuvan kehitystarinan luominen  kielellä keskeinen rooli Tarina näyttelee merkittävä osaa niin itse strategian luonnissa kuin sen toteutuksessakin Merkityksenanto (sense-giving) ja luominen (sense-making) toiminnalle ja sen tavoitteille Vaikuttaminen ja vakuuttaminen tarinan keinoin Abstraktin konkretisoiminen

Tarinaindeksi – miksi ja milloin? Tarinaindeksi on organisaation johdon resurssi ja työkalu strategisten muutoshankkeiden johtamiseen Fysiikassa läpinäkyvä aine (kuten ilma ja vesi) tehdään näkyväksi värjäämällä Organisaatioissa valta (ja toiminta) on näkymätöntä kunnes se toteutuu ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja tehdään näkyväksi puheessa. Tarinaindeksi tekee organisaatioiden liikkeen, tavoitteet ja vastustuksen (rationaliteetit) näkyväksi ja havainnoitavaksi. Tämä mahdollistaa ymmärryksen siitä, mikä on ihmisille todellista ja tärkeää; ja edelleen havainnoitavaksi ja siten hallittavaksi sen, mikä on organisaation toimijoiden dynamiikan takana.

Tarinaindeksin käytettävyys ja hyödyt Tarinaindeksi antaa tietoa strategian implementoinnin ja organisaatiokulttuurin sen hetkisestä tilasta Erityisesti painotus on strategian ymmärryksessä ja tulkinnassa henkilöstön keskuudessa Tiedon avulla voidaan strategian eteenpäinvientiä ohjata, sopeuttaa ja muovata tilanteen mukaiseksi, sekä parantaa organisaatiokulttuuria

Pohdittavaksi... Strategian rakentaminen yliopistossa: Top down vai bottom up? Opiskelija asiakkaana: Yhdessä menestyminen Millaista strategisesti merkityksellistä informaatiota rakentuu opiskelijan ja työelämän rajapinnassa Miten välittyy (vai välittyykö?) yliopiston opetusstrategiaan?

Kiitos mielenkiinnosta!