Laadun varmistaminen Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Advertisements

Laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukevan järjestelmän kriteerit ja niiden pilotointi Hanna Rajala Laatua ammatillisen.
TALOUSARVIO 2014 SEMINAARI
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
KOULUTUSTAKUU.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kriittinen menestystekijämittari/arvioinnin kriteeritavoiteseurantavastuu Opiskelijoiden työllistyminen Kyselyt valmistuville opiskelijoille Tuloksellisuusrahoitus,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Toiminnan suunnittelu
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Työssäoppiminen eli TOP
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Kokkolan ammattiopisto
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Ajankohtaista ammatillisen koulutuksen laadunhallinnasta – ja lyhyesti Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laatutyöstä Vierailu Jyväskylän yliopistolle
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
TALOUSARVIO 2014 SEMINAARI
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Esityksen transkriptio:

Laadun varmistaminen Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä 4.9.2013 Hanna Rajala 34

(Ammatillisen) koulutuksen koordinointi Suomessa Eduskunta Lainsäädäntö, valtion budjetti Eduskunta Opetus- ja kulttuuriministeriö Opetushallitus Koul. järjestäjä1 Koul. järjestäjä2 Koul. järjestäjä3 Opetus- ja kulttuuriministeriö Koulutuspoliittiset linjaukset, ohjaus ja rahoitus, tutkintorakenne, koulutuksen järjestäjät Koulutuksen arviointineuvosto Opetushallitus (Ammatillisen) koulutuksen kehitysohjelmat, tutkintojen perusteet, ammattiosaamisen näytöillä osoitettavat asiat Koulutuksen arviointineuvosto Itsenäinen asiantuntijaverkosto ulkoisia arviointeja varten, toteuttaa kansallisia arviointeja teemoittain koulutuspoliittisten ratkaisujen tueksi. Koulutuksen järjestäjät Koulutuksen paikallinen suunnittelu ja toteutus, paikalliset elimet

Ammatillisen koulutuksen laadun varmistaminen Opetus- ja kulttuuriministeriö Opetushallitus Jyväskylän koulutus-kuntayhtymä Koulutuksen järjestäjä 2 Koulutuksen järjestäjä 3 Koulutuksen arviointi-neuvosto ”Laatujärjestelmä oltava v.2015.” ”Arviointeihin osallistuttava.” Valtakunnalliset arvioinnit teemoittain Oppimistulokset, valmistuminen, hlöstön kehittäminen Tutkinnon rakenne Työssäoppimisen määrä Laatujärjestelmä Opiskelijapalautteet Työelämältä saadut palautteet Sisäiset auditoinnit Itsearvioinnit Johdon katselmukset Opettajien työelämäjaksot Vertaisarvioinnit koulutuksen järjestäjien kesken Ammatti-osaamisen näyttöjen toimielin Ammatti-osaamisen näyttöjen toimielin Ammatti-osaamisen näyttöjen toimielin

Valtakunnallista koulutuksen laatutyötä Ammatillisen koulutuksen laatustrategia (”kaikilla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä oltava toimiva laatujärjestelmä v.2015”) Ammatillisen koulutuksen laatutyöryhmä (määrittelee kriteerit joilla arvioidaan v.2015 onko kaikilla koulutuksen järjestäjillä toimiva laatujärjestelmä) Oppisopimuskoulutuksen laatu (oppisopimuskoulutuksen järjestämisen arvioinnin tueksi laatukriteerit hahmoteltu/työn alla) Perusopetuksen laatukriteerit (pohja perusopetuksen toiminnan arviointiin ja kehittämiselle) Korkeakoulujen arviointi (arviointimalli korkeakoulujen laatujärjestelmien ja laatutyön ”kehittyneisyyden” arviointiin)

Kuka laatutyöstä vastaa? 36

Laatutyön organisointi Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä

Yleistä Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laatujärjestelmästä Laatujärjestelmä on toimintamme perusrunko. Se luo puitteet laadukkaalle toiminnalle ja vapauttaa kaikkien toimijoiden resursseja ydintehtäviimme opetuksen ympärillä. perustuu yhteiseen eurooppalaiseen laadunvarmistuksen ja laadunhallinnan viitekehykseen (CQAF) perusideana on turvata jatkuva toiminnan kehittäminen kuvattu koulutuksen järjestämisen kannalta keskeiset prosessit, joiden avulla varmistetaan laadukas koulutus Kaikki ohjeistus ajantasaisesti henkilöstön intranetissä kaikkien saatavilla. ao laatu plan do check act

Laadunhallinnan periaatteet @JKKY Systemaattinen suunnittelu, arviointi ja kehittäminen Tasavertaisuus kaikilla on samat mahdollisuudet kaikilla on mahdollisuus samankaltaisiin palveluihin omista tarpeista riippuen – riippumatta organisaatioyksiköstä Luottamus luottamus prosessiin luottamus henkilöstön asiantuntemukseen Yksinkertaisuus yksinkertaista prosesseja missä mahdollista Laatuohjeistukset ja prosessikuvaukset raamittavat toimintaa (eivät kuvaa sitä pilkuntarkasti)

Laatua tehdään arjessa

Koulutuskuntayhtymän laatutyötä käytännössä Arviointi Palautteet opiskelijoilta ja työelämän edustajilta Sisäiset auditoinnit Kehittämisideat henkilöstöltä Vertaisarvioinnit Oppimistulokset Kansalliset arvioinnit Tilinpäätös + toimintakertomus Kehittäminen Opettajakokoukset Johtoryhmät Johdon katselmukset Näyttötoimikunta Laatutiimi Henkilöstön kehittämistiimi Toteutus Opetus, ohjaus ja arviointi Opettajien työelämäjaksot Yrittäjyyskasvatus Kv-jaksot ja –vierailut Kehityskeskustelut Henkilöstökoulutukset Suunnittelu Prosessikuvaukset ja toimintaohjeet Toiminta- ja taloussuunnitelma Tutkintojen opsit ja toteutussuunnitelmat Opettajien vuosityösuosisuunnitelmat Laatutiimin toimintasuunnitelma Henkilöstön kehittämissuunnitelmat

Laatua tehdään oppilaitoksen kaikilla tasoilla Opiskelijat Alaikäisten huoltajat Opettajat viestintä kodin ja koulun välillä Wilma = internet-käyttöliittymä Opinto-ohjaajat Kuraattorit työjärjestykset, tilavaraukset Primus Kurre Ruokailuoikeus- tiedot opiskelija- ravintoloille LDAP sähköposti, Optima, verkkolevy opiskelijoiden tiedot todistukset opettajien vuosityö-suunnitelmat suoritukset tilastointi Palkkatuloste palkkahallintoon Opinto-/koulutus- sihteerit Koulutuspäälliköt ja -suunnittelijat Yhteisvalinnan tiedot (Kouluta/Opintopolku.fi) Kustannuspaikkatiedot (Taloushallinnon järjestelmästä) Opettajien ja henkilökunnan tiedot (Henkilöstöhallinnon järjestelmästä)

Opiskelijavirrat @JKKY Ammatilliset ops-perusteiset perustutkinnot, lukiokoulutus, OKSA, Ammattistartti Siirtyminen työhön, perhevapaalle, armeijaan/siv. Nuori vaihtaa opiskelupaikkaa JKKY:n sisällä Oppilaitoksen vaihto VALTAVIRTA Nuori hakee opiskelupaikkaa Nuori tulee valituksi toiselle asteelle, ottaa paikan vastaan Nuori aloittaa opinnot Nuori suorittaa tutkinnon/ koulutuksen Nuori tulee valituksi, ei ota paikkaa vastaan Nuori eroaa koulutuksesta Väärä valinta, motivaation puute Nuori keskeyttää määräajaksi Ei aloita opintoja Nuori ei saa opiskelupaikkaa toiselta asteelta Henk.kohtaiset syyt (terv., sos., taloudell.) Nuori ei hae opiskelupaikkaa Nuoreen ei saada yhteyttä, katoaa Eronneeksi katsotut Opiskeluoikeus peruutettu (L630/1998 32§) Etsivä nuorisotyö (kunnan organisoima, nuorisolain velvoite) Värikoodit: Perusasteen vastuu Toisen asteen vastuu Kunnan vastuu 2013 © Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, Jyväskylän kaupunki | päivitetty 17.4.2013

Ammatillisen koulutuksen rahoitus Suomessa Yksikköhinta / opiskelija / vuosi (96-98%) + Tulosrahoitus (2-4%) (valmistuminen, työllistyminen, henkilöstön kehittäminen) Laatupalkinto

Laatu on meidän kaikkien yhteinen asia