Miksi ja mitä hyötyä trauman käsittelystä valmentamiseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
TT-VOLLEYN JOUKKUEIDEN ja HARJOITUSRYHMIEN OHJESÄÄNNÖT HARJOITUKSIA, PELEJÄ JA TURNAUKSIA VARTEN.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
Minä. Ikuinen mysteeri? Psykologiassa keskeisin kiinnostuksen kohde
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
Kerran kauan sitten kaukaisessa maassa eli neljä pikku olentoa:
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Psyykkinen valmennus Tavoitteenasettelu Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
VOA-oppimispäiväkirja
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Palautteen olemuksesta
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Avaimia itsensä valmentamiseen
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Riippuvuus tupakoinnista
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Huolen puheeksiottaminen
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Ystävyytesi on: arvokas aarre....
Kokemuksellisen oppimisen oppimistyylit
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
VOIKUKKIA vertaistuki-
 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi,  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi.
Tarinaa työn mielekkyydestä
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Kilpailijan starttikurssi
Masennus eli Depressio.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Suuttumuksen hallinta
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Mieli voi sairastua, niin kuin kehokin Erilaisia mielenterveysongelmia voi esiintyä kaiken ikäisillä Tilapäinen oire saattaa olla terveen mielen reaktio.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Mielenterveyden häiriöt
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
KRIISIT ja niiden kohtaaminen
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
KIPU. KIPU KIPU fyysisestä vammasta tai tavasta käyttää kehoa stressi tai huolet voivat aiheuttaa pääkipua tai lihasjännityksiä tunteet ja ajatukset.
Esityksen transkriptio:

Miksi ja mitä hyötyä trauman käsittelystä valmentamiseen Salli Saari, dosentti, kriisipsykologi Epäonnistumisesta selviäminen urheilussa seminaari 5.5.2014

Taustaa esitykselle 20 vuoden kokemus akuuttien kriisien ja aikaisemmin tapahtuneiden traumaattisten kokemusten hoidosta Tänä aikana ymmärrys järkyttävien kokemusten merkityksestä elämässä ja niiden käsittelystä syventynyt ja täsmentynyt Uusia tehokkaita ja nopeasti vaikuttavia hoitomenetelmiä kehitetty EMDR (Eye Movement Desentisation and Reprosessing)

Traumaattisen kokemuksen luonteesta ja merkityksestä Traumaattinen kokemus tallentuu mieleen sellaisena, kuin se on syntyhetkellään kaikkine aistimuksineen, tuntemuksineen ja fyysisinä reaktioineen Tunkeutuu mieleen alkuperäistä tilannetta muistuttavissa tilanteissa Ei hallittavissa Traumaattisessa kokemuksessa tapahtuu runsaasti ehdollistuvaa S-R oppimista Traumaattisilla kokemuksilla on taipumus toistua

Traumaattisen kokemuksen vaikutus minäkuvaan Traumaattinen kokemus tuottaa usein ”väärän” uskomuksen minäkuvaan olen huono, olen kelvoton, minusta ei ole mihinkään Tämä ”väärä” uskomus on asianosaiselle totta niin kauan kuin se korjataan Se alkaa toteuttaa itseään, aletaan toimia sen mukaan Itselle kuitenkin usein uskotellaan, että ollaan päästy sen kokemuksen yli, kun ei ole muutakaan mahdollista Tietoisuus ”huonoudesta” kuitenkin säilyy syvällä itsessä: itseään ei pysty pettämään Väärä uskomus minäkuvassa tulee korjata, työstää pois

Traumaattiset kokemukset urheilussa Vakavat epäonnistumiset tärkeissä kilpailuissa Fyysiset loukkaantumiset Vaikeat kokemukset ja pettymykset tärkeissä ihmissuhteissa Valmentaja yksi hyvin tärkeä ihmissuhde Traumaattiset kokemukset muulla elämänalueella kuin urheilussa Onnettomuudet, tapaturmat, ihmissuhteet

Miten traumaattiset kokemukset vaikuttavat urheilusuoritukseen Tyypillistä on alisuoriutuminen ja herkkyys epäonnistua Tämä seurausta Urheilijan pystyvyysusko, itseluottamus horjuu ratkaisevalla hetkellä, koska Epäonnistuminen tai loukkaantuminen tunkee mieleen, kaappaa mielen Pelko loukkaantumisesta käy mielessä, pelätään, että se sattuu uudestaan Keskittymiskyky heikkenee traumaattisten kokemusten seurauksena

Urheilijan psyykkinen huolto: mitä se on? Urheilijan psyykkiset vammat hoidetaan samalla huolella ja vakavuudella kuin fyysiset vammat Tämä tarkoittaa, että käsitellään perusteellisesti kokemukseen liittyvät tosiasiat, ajatukset ja tunteet Mennään kokemusta kohti ja sen läpi, ei vältetä sen tuottamia ajatuksia ja tunteita Saadaan purettua kokemuksen vaikutus itseluottamukseen ja ajatuksiin omasta itsestä Tämä edellyttää osaavaa psykologia, joka taitaa tähän tarkoitukseen kehitettyjä erityismenetelmiä

Esimerkki EMDR-menetelmästä Huippu-urheilija loukkaantuu/epäonnistuu urheilusuorituksessa vakavasti EMDR-menetelmää käytettäessä työskentely käsittää seuraavat vaiheet: Valitaan suorituksessa tietty kohta lähtökohdaksi: Esim. hyppyyn lähtö, jolloin loukkaannuttiin tai heti loukkaantumisen jälkeen Kuinka ahdistava tai häiritsevä tuo muistikuva on asteikolla 0-10 Mitä tuo kokemus vaikuttaa siihen, mitä itsestään ajattelee: minä olen …… Mitä haluaisit ajatella itsestäsi suhteessa tuohon kokemukseen? Miten todelta tuo ajatus tuntuu tällä hetkellä asteikolla 1-7? Kun ajattelet tuota kokemusta, missä se tuntuu kehossasi?

EMDR jatkoa Kuvaus siitä miten työskennellään Työskentely aloitetaan: keskity valittuun tapahtumaan, siihen, että olet ”surkea” ja tuntemuksiin kehossa ja seuraa silmilläsi kättäni… Yleensä ensin työstetään pois negatiivisia tunteita, tyhjennetään negatiivisten tunteiden astiaa, joka täynnä Tavoitteena, että tapahtuman häiritsevyys on 0. Sitten siirrytään vahvistamaan positiivista tavoitetta: tapahtumalla ei vaikutusta minäkuvaan, tekee vahvemmaksi Tapahtuu usein itsestään prosessin kuluessa Käydään läpi kehon tuntemukset Käsittelyn kesto yleensä 1½ tuntia Traumaattinen kokemus saattaa työstyä jopa yhdellä käsittelykerralle Varsinkin jos yksi yksittäinen tapahtuma Toimii kolmella neljästä henkilöstä

Mitä urheilijoiden psyykkinen huolto on eri tilanteissa? Seuraava kilpailu huomenna tai ylihuomenna Mahdollisuus käsitellä kokemus välittömästi kilpailun jälkeen Perusteellinen erittely ja käsittely keskustelemalla, joskus EMDR Kilpailukauden aikana Vaikeita kokemuksia voidaan käsitellä perusteellisemmin Keskitytään tällä hetkellä akuutteihin kokemuksiin Harjoituskauden aikana Voidaan käsitellä myös vanhempia kokemuksia, jotka haittaavat tai joiden pelätään haittaavan tulevia suorituksia Käsittely voi hetkellisesti olla raskasta ja suorituskyky voi heikentyä hetkellisesti Pyritään psyyken kunnon kohottamiseen

Miten urheilijoiden psyykkinen huolto tulisi järjestää? Mallia akuutista kriisityöstä Valmentajan ja urheilijan läheisten tehtävä on tunnistaa tilanteet ja tapahtumat, jotka järkyttävät urheilijaa ja vaivaavat häntä paljon Heidän tulee urheilijan luvalla ottaa yhteyttä asiantuntijaan Tätä varten tulee olla asiantuntevien psykologien verkosto, johon voidaan tällaisessa tilanteessa ottaa yhteyttä ja johon kuuluvat psykologit ovat sitoutuneet toimintaan siten, että he välittömästi lähtevät käsittelemään vaikeaa kokemusta urheilijan kanssa Tätä tarkoitusta varten tarvitaan koulutusta ja kirjalliset ohjeet

Valmentajien rooli urheilijoiden psyykkisessä huollossa Tunnistaa tilanteet ja tapahtumat, jolloin psyykkistä huoltoa tarvitaan ja ottaa yhteyttä (konsultoida) asiantuntijaa Ohjata urheilija erityspalvelujen piiriin Urheilijan epäonnistuminen tai loukkaantuminen traumaattinen kokemus myös valmentajalle Myös valmentaja tarvitsee tällaisissa tilanteissa psyykkistä huoltoa ja samoja toimenpiteitä kuin urheilija

Lopuksi Epäonnistumiset, loukkaantumiset yms. ovat urheilijan elämässä jokapäiväisiä kokemuksia Kynnys erityispalvelujen käyttämiseen tulisi olla hyvin matala Urheilijan ja valmentajan psyykkinen huolto pitäisi olla arkipäiväistä toimintaa Nyt kuitenkin uutta Suunnitteilla pilotti-tutkimus aiheesta Tietoja tästä myöhemmin