Draamatehtäviä kirjallisuudesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Kirja •Kirjan nimi:Loppan och Ceasar •paino: 266g •sivumäärä:123 •kirjailija:Kerstin Gavander •julkaisuvuosi:
Hyvää työpäivää!.
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
AINA KANNATTAA YRITTÄÄ vinkkejä yrityksen ja koulun yhteistyöhön.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Toimintaohjeet opelle
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Eri kielitaidon osa-alueet, materiaalit ja suunnittelu
Lukemaan oppii vain lukemalla
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Norssi ja Varis juttusilla
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
arvot ja vuorovaikutus-sopimukset
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Opinnäytetyö Rautalankamalli
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Runo tekstitaidon kokeessa
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Vuorovaikutusdraama Katri Karasma. Hamletin lukemisen alkumotivointi Jake kävi seitsemän viikon ajan näytelmän tekstin läpi sanasta sanaan.
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Yksinäisyys miehen elämässä Petri Tammisen mukaan
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Toimintaohjeet opelle
Joutsenon koulu on KiVa-koulu
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
EPIIKKA Proosan analyysia
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
Ystävyys yli kaiken Hurtig Kertaus 1) Mitä minäviesti tarkoittaa? 2) Miten osoitat puhujalle, että kuuntelet häntä? 3) Miten vuorovaikutustaitoja.
5. ALLERGIA JA ASTMA TERVEYSTIETO 9. TEHTÄVÄ: ENNAKKOTIEDOT  Kirjoittakaa taululle kokonaisilla lauseilla kaikki, mitä tiedätte ja muistatte allergiasta.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
”Novelli on kuin lyhytelokuva”
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Proosatekstin analyysi
9lk kirja-analyysi.
Kirjallisuuden käsitteitä
Kieli itseilmaisun välineenä
Uutinen Äskettäin tapahtunutta asiaa koskeva tieto tai selostus.
Luen, kirjoitan ja kerron
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Novellin erittelyn apuvälineitä. Mistä asioista voi tehdä havaintoja?
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Novellin käsittelyä ryhmissä
Yhteistoiminnallinen kokous
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
Kirjallisuusterapia.
Luovaa työskentelyä ihmissuhteiden vaikutuksesta
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Draamatehtäviä kirjallisuudesta

Draama antaa mahdollisuuden eritellä kirjallisuutta: näkökulma, lukijapositio… eläytyä kirjallisuuteen: virittyä ja innostua lukemiseen.

Draamassa oleellista on vuorovaikutus tärkeää on kuunteleminen, ei oman vuoron odottaminen keskeistä on hyväksyä toisen antama impulssi ja vastata siihen.

Eläytyminen ja erittely Draamatehtävä 1 Eläytyminen ja erittely

Maija Vilkkumaa: Ei Jakautukaa noin kolmen hengen ryhmiin. Opettajan Lentävä lause 7 s. 108 Jakautukaa noin kolmen hengen ryhmiin. Jakakaa jokaiselle ryhmälle suuri paperi, paksu tussi ja sanat Maija Vilkkumaan laulusta Ei. Joka toinen ryhmä on ryhmä a, joka toinen b. Kuunnelkaa Vilkkumaan kappaletta tehtävän aluksi.

Tehtävänanto: a-ryhmä Hahmotelkaa luetelmaviivoin laulussa kuvatun äidin ominaisuuksia ja hänen elämänsä pääkohtia: Millainen äiti on? Mitä äidille on tapahtunut? Mikä on ollut äidin elämässä ratkaiseva käänne?

Tehkää draamaesitys äidin elämän käännekohdasta: Sopikaa kohtauksen kulku, mutta älkää kirjoittako repliikkejä. Jakakaa roolit ja kuunnelkaa toisianne kuljettaessanne kohtausta eteenpäin.

Tehtävänanto: b-ryhmä Kuvitelkaa, että tytär on 30-vuotias: Millainen tytär on? Mitä hänelle on tapahtunut? Millainen on hänen elämänkaarensa? Mikä on hänen elämänsä ratkaiseva käänne? Hahmotelkaa yhdessä luetelmaviivoin paperille tyttären elämän pääkohdat.

Tehkää draamaesitys tyttären elämän käännekohdasta: Sopikaa kohtauksen kulku, mutta älkää kirjoittako repliikkejä. Jakakaa roolit ja kuunnelkaa toisianne kuljettaessanne kohtausta eteenpäin.

Draaman jälkeen Keskustelkaa draamaesitysten jälkeen seuraavista kysymyksistä: Miksi tytär on niin kielteinen (”Ei”)? Miksi äiti ärsyttää tytärtä? Miksi äiti toimii niin kuin toimii? Mitä äidin ja tyttären suhteelle voisi tehdä?

Draamatehtävä 2 Eläytyminen

Kari Levola: Vieras hirvi tuli taloon Opettajan Lentävä lause 7 s. 133 Lukekaa Kari Levolan novelli Vieras hirvi tuli taloon. Jakautukaa kolmeen ryhmään. Jokainen ryhmä valmistaa novellista yhden draamakohtauksen. Mitä bileissä tapahtuu? Mitä tapahtuu, kun poliisit tulevat? Mitä tapahtuu, kun vanhemmat tulevat?

Draaman jälkeen Keskustelkaa esitysten jälkeen seuraavista kysymyksistä: Miten bileiden vahingot olisi voitu välttää? Kuka on pääsyyllinen tapahtumiin? Miksi päähenkilö selittää kaiken parhain päin?

Draamatehtävä 3 Näkökulma

Petri Tamminen: Salkku Opettajan Lentävä lause 7 s. 133 Lukekaa Petri Tammisen novelli Salkku. Jokainen oppilas kirjoittaa novellin tapahtumista monologin oppilaan näkökulmasta. Oppilasryhmät kokoontuvat välitunnilla keskustelemaan tapahtumista – jokainen voi hyödyntää monologissaan pohtimaansa.

Draaman jälkeen Keskustelkaa lopuksi yhdessä seuraavista kysymyksistä: Millä tavoin Salkun opettajan kiusaaminen muistuttaa oppilaiden vastaavia tilanteita? Millainen henkilö voi päätyä kiusattavaksi? Millainen henkilö voi päätyä kiusaajaksi? Miten novellin kiusaaminen saadaan loppumaan?

Draamatehtävä 4 Lukijapositio

John Boyne: Poika raidallisessa pyjamassa Opettajan Lentävä lause 8 s. 255 Lukekaa alku John Boynen romaanista Poika raidallisessa pyjamassa. Kootkaa yhteen havaintoja romaanin kerronnasta: Mitä ja minkälaisia henkilöitä teoksen alussa esiintyy? Kuka tuntuu päähenkilöltä? Kenen näkökulmasta kerrotaan? Millaiselta miljöö vaikuttaa?

Jakautukaa 3–4 hengen ryhmiin. Suunnitelkaa joka ryhmässä romaaniin jatkoa kuulemanne pohjalta: Minkälainen tilanne Brunon kodissa on? Mitä Brunon kodissa on tapahtumassa? Mihin perhe on lähdössä? Esittäkää draamana, miten tapahtumat etenevät niin, että alussa esitetty arvoitus ratkeaa jollain tavoin. Jos joku oppilas tuntee teoksen, hän voi tehdä vaihtoehtoisesti kirjallisen tehtävän.

Draaman jälkeen Keskustelkaa yhdessä seuraavista kysymyksistä: Millä perusteella kukin ryhmä ratkaisi arvoituksen? Miten lukijan tiedot ja kokemukset muokkaavat mielestänne lukuprosessia ja auttavat ymmärtämään kirjallisuutta? Mitä uskotte kirjassa todella tapahtuvan?

Draamatehtävä 5 Tarina haltuun

Kalevala-trailerit Lentävä lause 9 s. 192 Tavoitteena on tehdä Kalevalan pikakelaus eli Kalevala-traileri Kalevalan käsittelyn aluksi. Kalevala on jaoteltu 12 osaan, joten jakautukaa luokassa vastaavasti 12 ryhmään.

Tutustukaa jokaisessa ryhmässä saamaanne Kalevala-jaksoon tarkemmin: tarkentakaa käsitystänne jakson juonesta ja henkilöistä. Tehkää kohtauksesta traileri, ja jakakaa roolit esitystä varten. Esittäkää kohtaukset peräkkäin katkeamattomana nauhana.