POTILAAN OIKEUDET JA POTILASASIAMIESTOIMINTA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lionsliiton aineistosta koonnut P.Siitonen 4/ KLUBISIHTEERI koulutus Pekka Siitonen Piirisihteeri
Advertisements

Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
Tarja Holi Terveydenhuollon oikeusturvakeskus (TEO)
Asetus lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutukseta
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
Hyvän mielen talo Pori. Mitä on itsemääräämisoikeus? l Itsemääräämisen keskeinen ajatus on, että henkilö saa itse, ulkopuolisten puuttumatta.
Marjan tarina keskikokoisessa kaupungissa
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Huolen herääminen ja yhteydenotto Jatkohoito
Kirjaston verkkopalvelu Kirkes-kirjastojen asiakkailla on mahdollisuus käyttää IntroActive-verkkopalvelua internetissä. Verkkopalvelussa voi mm.  uusia.
Työturvallisuus ja sairastuminen
Timo Luukkonen Janne Enberg
Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille lokakuu 2013.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Psykiatrian päivystys KYMSHP:ssa
Hoitotakuun toteutuminen käytännössä
Ohjeistus työntekijätiedoista
Innovaatioprojekti uusi Positia
Valviran Sampo-järjestelmä ja Terhikki-rekisteri
Kirjaaminen anestesialomakkeelle
KONSULTAATIO Miksi? Milloin? Ketä ja mihin? Miten?
Kuntoutuspalveluohjaus – työkyvyn tukemisen prosessi
Ea Hoitojonojen saattaminen erikoissairaanhoitolain edellyttämään tilaan mennessä Suunnitelma Tiedoksi: sote-johtoryhmä
Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Lokakuussa 2014 Tieto-osasto / PATI.
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä (YTHS) Maaliskuu 2014 Suun terveydenhuollon.
Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille Hoitoonpääsyn toteutumistiedot perusterveydenhuollon.
Pieleen meni – hoitovahinkojen arvioinnin perusteet
ESH / Yleislääketieteen akuuttiosasto
Potilaan oikeudet ja oikeusturva
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
TUPAKOINTI KOULUAIKANA
Keuhkojen Röntgenkuvaus
VALVIRA / Ohry Alustus Valvira tarvitsee tietoja Virrasta 3 tapauksessa: opiskelijan (valmistunut) aloitteesta, opiskelijan (valmistunut) puolesta.
Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Maaliskuussa 2015.
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä (YTHS) Maaliskuu 2013 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy.
Hurtig TE1 Suomalainen terveys- ja sosiaalihuoltojärjestelmä.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Laki raskaudenkeskeytyksestä vuodelta 1970 Lakisääteinen aikaraja 12 rv, myöhemmin lupa tarvitaan terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta Suomessa ei.
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
Asiakaslähtöisyys, dialogisuus ja monialaisuus Kouvolan yhteispäivystysmallissa?? Kimmo Salmio Akuuttilääketieteen ja yleislääketieteen el Ylilääkäri,
Potilaan asema ja oikeudet
Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa Maaliskuu 2016 THL. Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa keväällä 2016.
Oikeus sosiaali- ja terveyspalveluihin
Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Julkinen terveydenhuolto, yksittäisen hoitokäynnin.
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Potilaan hoitomyönteisyys
SAIRAALAKULTTUURI.
Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa
HOITOON PÄÄSY Voi valita itselleen terveysaseman oman kunnan sisällä
1 Yksilö yhteiskunnassa s
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Ajankohtaista Maritta Ekmark Kvtl
Potilaan hoitomyönteisyys
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
Asiointiarkitehtuuri
Terveyspalvelut ulkomaalaisille Helsingin kaupungissa Pia Tuovinen 07
POTILAAN ASEMA JA OIKEUDET TÄNÄÄN, ONGELMIA JA KEHITTÄMISAJATUKSIA
Esityksen transkriptio:

POTILAAN OIKEUDET JA POTILASASIAMIESTOIMINTA Johtava sosiaalityöntekijä/ Potilasasiamies JANINE TALLBERG 24.2.2014 Porvoon sairaanhoitoalue

POTILAAN OIKEUDET Laki potilaan asemasta ja oikeuksista(785/1992) Jokaisella Suomessa pysyvästi asuvalla henkilöllä on oikeus saada hyvää terveyden - ja sairaanhoitoa. Potilaan ihmisarvoa, vakaumusta ja yksityisyyttä pitää kunnioittaa. Terveyspalveluja pitää antaa yhdenvertaisesti niin, että ihmisiä ei aseteta ilman hyväksyttävää perustetta eri asemaan esimerkiksi iän, terveydentilan, vammaisuuden tai asuinpaikan perusteella

KESKEISET KOHDAT Potilasta pitää hoitaa yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Lääkärin pitää kertoa potilaalle tämän sairaudesta, hoitovaihtoehdoista ja niiden mahdollisista sivuvaikutuksista niin, että potilas ymmärtää, mistä on kyse. Potilaalle pitää ilmoittaa aika, jolloin hän pääsee hoitoon. Jos aika muuttuu, muutoksen syy ja uusi aika pitää ilmoittaa potilaalle ajoissa. Potilas voi valita hoitopaikkansa kiireettömässä sairaanhoidossa. Potilaalla on oikeus nähdä potilastietonsa. Epäämisperusteena voi olla, että tietojen lukemisesta voisi aiheutua vakavaa vaaraa potilaan terveydelle tai hoidolle tai jonkun muun oikeuksille.

Potilastiedot ovat sivullisilta salassa pidettäviä Potilastiedot ovat sivullisilta salassa pidettäviä. Tietoja ei saa pääsääntöisesti antaa omaisillekaan ilman potilaan suostumusta. Hoitoon tyytymätön voi tehdä muistutuksen hoitopaikan terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle tai kantelun aluehallintovirastolle tai Sosiaali- ja terveysalan lupa - ja valvontavirastolle (Valvira) Terveydenhuollon toimintayksikössä pitää olla potilasasiamies, jonka ohjausta ja neuvoja potilas voi pyytää, jos hän on tyytymätön hoitoonsa tai kohteluunsa. Potilasvahingosta voi hakea korvausta Potilasvakuutuskeskuksesta.

POTILASASIAMIESTOIMINTA PORVOON SAIRAANHOITOALUEELLA Potilasasiamiesvastaanotto torstaisin klo 10-15 Puhelimitse puh 54821 Käynti potilasasiamiehen luona (ajanvaraus) Kirje/sähköposti Potilasasiamiehen käynti osastolla/neuvottelussa

POTILASASIAMIEHEN TEHTÄVÄT NEUVOA MITEN POTILAS VOI TOIMIA OLLESSAAN TYYTYMÄTÖN HOITOON TAI KOHTELUUN OHJATA MUISTUTUKSEN, KANTELUN, POTILASVAHINKOILMOITUKSEN TEOSSA JA TIETOSUOJAKYSYMYKSISSÄ TIEDOTTAA POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSISTA TOIMIA POTILAAN OIKEUKSIEN EDISTÄMISEKSI

POTILASASIAMIES ON POTILAIDEN JA HENKILÖKUNNAN KÄYTETTÄVISSÄ OLEVA ASIANTUNTIJA TAVOITTEENA ON ANTAA PARASTA MAHDOLLISTA PALVELUA ASIANTUNTEVASTI, ASIAKASLÄHTÖISESTI JA OIKEA-AIKAISESTI POTILASASIAMIES SAA TIETOA MM PALVELUJEN TOIMIVUUDESTA, POTILAAN KOKEMASTA PALVELUSTA JA KOHTELUSTA SEKÄ TOIMINNAN ERILAISISTA EPÄKOHDISTA POTILAIDEN PALAUTTEET JA MIELIPITEET PITÄÄ HUOMIOIDA KUN TOIMINTAA KEHITETÄÄN

KIIREETÖN HOITO PERUSTERVEYDENHUOLLON ENIMMÄISAJAT Terveyskeskukseen pitää saada arkisin virka-aikana puhelinyhteys välittömästi. Hoidon tarve on arvioitava viimeistään kolmantena päivänä yhteydenotosta, ellei sitä ole voitu arvioida heti puhelimessa. Hoidon tarpeen voi arvioida muukin terveydenhuollon ammattihenkilö kuin lääkäri. Hoito pitää järjestää kolmessa kuukaudessa hoidon tarpeen arvioinnista. Suun terveydenhuoltoon pitää päästä kolmessa kuukaudessa mutta perustellusta syystä hoitoa voi lykätä enimmillään kuuteen kuukauteen.

ERIKOISHOIDON ENIMMÄISAJAT Hoidon tarpeen arviointi on aloitettava kolmessa viikossa lähetteen saapumisesta. Hoidon tarve arvioidaan joko lähetteen perusteella tai lisätutkimuksissa. Arvioinnissa mahdollisesti tarvittavat lisätutkimukset tai erikoislääkärin arviointi on tehtävä kolmessa kuukaudessa lähetteen saapumisesta. Hoito ja neuvonta on aloitettava kuudessa kuukaudessa hoidon tarpeen toteamisesta.

HOITOPAIKAN VALINTA KIIREETTÖMÄSSÄ HOIDOSSA Potilaalla on oikeus valita hoitonsa mistä tahansa terveysasemalta tai sairaanhoidon yksiköstä Suomessa. Hoitopaikka on valittava niin, että se vastaa niitä tarpeita joita potilaan hoito edellyttää. Terveysaseman vaihtamisesta on tehtävä kirjallinen ilmoitus sekä sille terveysasemalle jota henkilö käyttää että sille jonka hän valitsee Hoitovastuu siirtyy valitulle terveysasemalle viimeistään kolmen viikon kuluttua ilmoituksen saapumisesta.

Uuden valinnan voi tehdä aikaisintaan vuoden kuluttua edellisestä valinnasta. Jos lääkäri tai hammaslääkäri arvioi että henkilö tarvitsee erikoissairaanhoidon palveluja henkilö voi valita hoidon antavan kunnallisen erikoissairaanhoidon toimintayksikön yhteisymmärryksessä lähetteen antavan lääkärin kanssa.

POTILASASIAKIRJAT JA TIETOJEN LUOVUTTAMINEN Potilasasiakirjoihin on merkittävä kaikki potilaan taudinmäärittelyyn ja hoidon kannalta tärkeät tiedot hoitopäätökset ja keskustelut joita potilaan tai hänen omaisensa kanssa on käyty. Potilaalla on oikeus lukea omat potilasasiakirjansa ja saada oikaistuksi niissä mahdolliset olevat virheet. Potilasasiakirjat ovat salassa pidettäviä eikä niistä saa antaa sivullisille, omaisillekaan, tietoja ilman potilaan kirjallista lupaa. Hoitopaikassa muilla kuin potilaan hoitoon osallistuvilla

ei ole oikeutta lukea potilasasiakirjoja. Terveydenhuollon valvontaviranomaisilla on oikeus saada potilasasiakirjat käyttöönsä esimerkiksi kantelun selvittämistä varten.

YHTEISYMMÄRRYS JA ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUS Hoitoratkaisut pitää tehdä yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Se edellyttää että lääkäri antaa potilaalle ymmärrettävällä tavalla tietoa hänen sairaudestaan, hoitovaihtoehdoista, hoidon vaikutuksista ja hoitoon liittyvistä riskeistä. Jos potilas kieltäytyy jostain hoidosta tai hoitotoimenpiteestä pyritään sopimaan muusta hoitotavasta johon potilas suostuu. Potilaalla ei ole oikeutta saada mitä tahansa haluamaansa hoitoa. Potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta kokonaan.

TYYTYMÄTTÖMYYS HOITOON TAI KOHTELUUN KIRJALLINEN MUISTUTUS HOITOPAIKKAAN Hoitopaikkaan tehty muistutus on usein nopein tapa saada selvitys hoidossa koetusta epäasianmukaisuudesta. Muistutus osoitetaan hoitopaikan terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Johtajan on selvitettävä asia alaistensa kanssa ja annettava muistutuksen tekijälle kirjallinen selvitys. Jos vastaus ei tyydytä voi tehdä kantelu aluehallintovirastoon tai Valviraan Potilasasiamies auttaa tarvittaessa muistutuksen/kantelun tekemisessä.

KANTELU ALUEHALLINTOVIRASTOLLE TAI VALVIRALLE Kantelun voi tehdä vaikka ei olisi tehnyt muistutusta hoitopaikkaan. Kantelu tehdään Valviralle silloin jos epäillään että on tapahtunut hoitovirhe joka on johtanut potilaan kuolemaan tai vakavaan ja pysyvään vammautumiseen. Muissa tapauksissa kantelu tehdään aluehallintovirastolle. Kantelun avulla ei voi muuttaa lääkärin tekemää hoitopäätöstä eikä sen avulla saa korvausta mahdollisesta hoitovirheestä.

POTILAS- JA LÄÄKEVAHINGON KORVAAMINEN Potilasvahinkolaki (1585/1986) Potilasvahingosta voi hakea korvausta Potilasvakuutuskeskukselta. Kaikkia terveyden- ja sairaanhoidon yhteydessä aiheutuneita epäedullisia seurauksia ei korvata, vaan ainoastaan ne henkilövahingot, jotka täyttävät potilasvahinkolain mukaiset edellytykset. Lääkkeen aiheuttamisista yllättävistä haittavaikutuksista voi hakea korvausta Suomen Lääkevahinkokorvausosuuskunnalta