Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

POTILAAN ASEMA JA OIKEUDET TÄNÄÄN, ONGELMIA JA KEHITTÄMISAJATUKSIA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "POTILAAN ASEMA JA OIKEUDET TÄNÄÄN, ONGELMIA JA KEHITTÄMISAJATUKSIA"— Esityksen transkriptio:

1 POTILAAN ASEMA JA OIKEUDET TÄNÄÄN, ONGELMIA JA KEHITTÄMISAJATUKSIA
Kela-halli johtava sosiaalityöntekijä Eila Sundman HUS

2 OIKEUKSIEN PERUSTASTA
1. Suomen perustuslaki (731/1999) turvaa kaikille Suomessa asuville oikeuden hoitoon 2. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista, Potilaslaki (785/1992),voimaan täydentää perutuslain lisäksi terveydenhuollon muuta lainsäädäntöä

3 Oikeuksien perusta jatkuu 1.
Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja hyvään kohteluun Hoitoon pääsy - Kiireellinen - Kiireetön/ hoitotakuun määräajat Oikeus saada itseään koskevia tietoja/potilasasiakirjat/dokumentointi = potilasasiakirjojen asianmukaisuus)/informointi Itsemääräämisoikeus (VALVIRA internet )

4 Oikeuksien perusta jatkuu 2.
Yhteisymmärrys hoidosta Potilasasiakirjat Alaikäinen potilas Muistutus Potilasasiamies PVK internet )

5 Oikeuksien perustasta jatkuu 3
3. TERVEYDENHUOLTOLAKI (1326/2010), VOIMAAN Potilaan valinnanvapauden laajentaminen - Terveyskeskuksen ja hoitavan lääkärin valinta - V valintaoikeuden laajeneminen koko maahan ja - hakeutuminen hoitoon ulkomaille - laadun hallinta ja potilasturvallisuus - hoitotakuuseen täsmennyksiä/tarkennuksia POTILASVAHINKOLAKI (585/1986)

6 POTILAAN OIKEUKSISTA TIEDOTTAMINEN
INTERNETISSÄ TIEDOTTAVAT STM, Valvira, PVK, ETENE, Aluehallintovirastot, potilasjärjestöt (sairausryhmittäin painottaen), sairaanhoitopiirit ja kunnat Informaatio on samansuuntaista Hieman painotuseroja, esim. - kerrotaan vain potilaslain keskeiset kohdat - kerrotaan vain potilasasiamiehestä ja hänen lain määrittämistä tehtävistään - kerrotaan potilasoppaan sisällöstä sairaalaan tuleville potilaille (ppshp, vshp) - ohjeistetaan tarvittavat lomakkeet muistutuksen tekoon, PVK-lomakkeiden hankkimiseen, tarkastuspyynnön tekemiseen (eshp) - Opas henkilökunnalle oikeuksista (Oysin erityisvastuualueen pamit 2011)

7 ONKO POTILAALLA VELVOLLISUUKSIA?
Ei ole kirjattu lakiin, oletetaan toteutuvan hoitosuhteen kautta, hoidossa Mukana oleva sopimuksellinen elementti Rehellisyys hoitosuhteessa eli apua haettaessa syyn kertominen Yhteistyöhalukkuus - tiedonvaihtovelvollisuus - hoitosuunnitelmassa pysyminen - omien terveystietojen hallita - taloudellisten velvoitteiden noudattaminen - aikataulujen noudattaminen Vastuun ottaminen itsetä, itsehoidosta ja omaa elämää koskevista elämäntavoista, hoito-ohjeiden ja lääkityksen noudattaminen Vastuu omastä käytöksestä

8 Onko potilaalla velvollisuuksia jatkuu 1
Harkinta tulevaisuuden hoitopäätöksistä eli hoitovaihtoehdot ja hoitotahto Lääkäriä ja hoitajaa ei saa pitää erehtymättömänä, epäselvyydet tulisi selvittää heti Velvollisuus osallistua julkiseen terveydenhuoltoalan keskusteluun (Varkauden kaupunki 2012)

9 POTILAAN OIKEUKSISTA KIINNOSTUNEISTA TAHOISTA
Koulutukselliset tahot, FCG, Audiator, Professio STM:n kuulemistilaisuudet, kokoukset, työryhmät, tiedottaminen - Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan itsemääräämisoieushankkeen seminaari Potilasjärjestöt, informaatio/koulutus suunnattu järjestön edustamille asiakkaille osana järjestötoimintaa tai kuntoutuskursseja. Järjestöissä on myös potilasasiamies yleensä nimettynä Ammatillisten koulutusten yhteydessä, yleensä osana kokonaisuutta Eri ammattiryhmille suunnattu kirjallisuus - Potilaan oikeudet hoitotyössä (Marja-Liisa Kotisaari, Sirkka Kukkola 2012, 160s.)

10 POTILAS VAI ASIAKAS Asiakaskeskeisyys
Moniammatillisuus, moniammatillinen yhteistyö Kokemuksellisuus, sen huomioiminen Omaisten osuus hoidossa, omaisten kuuleminen

11 RIITTÄÄKÖ LAINSÄÄDÄNTÖ POTILAAN OIKEUKSIEN TOTEUTTAMISESSA? ONGELMIA
Henkilökunnan asenteet/ihmiskäsitys Etiikka, ammattiryhmien suositukset ja ohjeistukset ja niiden sisäistäminen Henkilökunnan tiedon puute potilaan oikeuksista ja potilaslain sisällöstä vrt. Marjut Lindberg, HS pääkirjoitus Henkilökunnan informointivelvollisuus/haluttomuus antaa tietoa Kiire, resurssipula, paneutuminen vain kliinisiin kysymyksiin hoidossa Kohteluun liittyvät kysymykset/Yksilöllisyyden huomioon otto, henkilökohtainen kiinnostus Monenlaiset organisaatioon liittyvät kysymykset/palvelujen ulkoistaminen Kielitaitokysymykset/ymmärretyksi tuleminen/ulkomaalaiset potilaat ja maahan muuttajat Oikeuksien juridisoituminen

12 KEHITTÄMISAJATUKSIA, VOISIVATKO ASIAT TOTEUTUA?
Ammattiryhmien koulutusohjelmiin potilasoikeustiedon lisääminen Henkilöstön jatkuva kouluttaminen Resurssitarpeeseen panostaminen, työtapojen tarkentaminen ”Lainalääkärien” käyttö ja heidän asemansa, ulkoistetut palvelut Ulkomaisten toimijoiden/omistajien maahantulo Työnohjaus Organisaatiorakenteet - muuttuvat kuntarakenteet - sosiaali- ja terveydenhuollon yhdistäminen, sote-alueet vrt. HUS-alueen kuntien tietojärjestelmien yhdistäminen perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalitoimen kanssa Hoidon laatu/laatuvastaavat Potilasturvallisuuskysymykset, Potilasturvallisuusyhdistys perustettu

13 Kehittämisajatuksia jatkuu 1.
Kaikki edellä todetut asiat ovat olleet ja ovat edelleenkin erilaisten kehittämishankkeiden ja keskustelujen sisältönä. Haasteeksi nousee, miten ehdotukset saadaan vietyä käytäntöön ruohonjuuritasolla, missä yksittäinen potilas asioi erilaisine toiveineen ja odotuksineen kohdistettuna saamaansa hoitoon

14 MONISAIRAIDEN POTILAIDEN KOHTALOT
Potilailta tullutta palautetta, esitys pidetty STM:n järjestämässä potilasjärjestöjen kuulemistilaisuudessa v Erillinen tiedosto. Sosiaalityöntekijät erikoissairaanhoidossa saavat potilailta monenlaista palautetta


Lataa ppt "POTILAAN ASEMA JA OIKEUDET TÄNÄÄN, ONGELMIA JA KEHITTÄMISAJATUKSIA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google