Yhteisöosallisuusko kanta-asiakasohjelmien ja osuuskuntien jäsenetujen oleellinen ero? Osuustoimintatutkimuksen päivä 28.10.2008 Timo Niskanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi osuuskuntalaki 2014 – lisää joustavuutta
Advertisements

Arvonlisävero kirjanpidossa
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti laskuttajille
Maailma rakentuu yhdessä yrittämällä! Yhdistyneiden Kansakuntien kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012.
Vähennykset Asiakas Jäsen 1 Osk Muut jäsenet Toimittaja.
Omistajuus ja hallinto osuustoiminta- ja keskinäisissä yrityksissä Pellervo-Seuran valtuuskunnan hyväksymä raportti Pellervon päivä Antti.
Asuintalovaraus ja rahastointimenettely
Pari piirua osuustoiminnan suuntaan Pellervon päivä Pääjohtaja Reijo Karhinen.
Kaikki liiketoiminnallinen toiminta saa alkunsa omasta osaamisesta.
Budjetointi.
3 April, 2017 Sonera Multi-SIM Internal.
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Toimintasuunnitelma.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Hintadiskriminointi Kimmo Berg.
Yrityksen talouden peruskäsitteet
Luoton alistaminen Luoton alistaminen voidaan toteuttaa usealla eri tavalla: Rakenteellinen alistaminen -> tulee kysymykseen moniportaisessa yritysjärjestelyssä.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Mihin strategiaa tarvitaan?
TTL Sosiaalisessa mediassa
MITKÄ TEKIJÄT VAIKUTTAVAT OSUUSKUNTIEN MENESTYKSEEN OSAAMISKESKEISILLÄ TOIMIALOILLA? PELLERVON PÄIVÄ Helsinki KTT Eliisa Troberg © LTT-Tutkimus.
Tiimi osat Asiakas Jäsen 1 Osk Muut jäsenet Tiimi on ryhmittymää kehittyneempi muoto. Se vastaa ulospäin katsottuna yritystä joka tuottaa kokonaisvaltaista.
OTL Seppo Pöyhönen ”Osuuskunnan jäsenen omistajaoikeudet ja mahdollisuus osuuden arvonnousuun” ” Omistajaoikeudet ja omistaja-arvo osuuskunnissa”  tilannekatsaus.
Yritykset ja yhteisöt ostajina ”Kaiken takana on…ihminen”
Yritysmuodot Yksityinen toiminimi Avoin yhtiö 3. Kommandiittiyhtiö
AJANKOHTAISIA LAKIASIOITA Varatuomari Kari Lehto Pellervon Lakipalvelu Pellervon Päivä 2006 Uusi osuustoiminta -seminaari
Turvallista moniammatillista lääkehoitoa – case Lapua
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
Yrityksen hallitustyöskentely: perusasiat
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
OSUUSTOIMINNAN MENESTYKSEN EVÄÄT 2010-LUVULLA
Harri Kainulainen 1 Keskinäisyys yritysmuotona tunnetaan varsin huonosti. Yksinkertaistettuna keskinäisyys on vakuutusalan osuustoimintaa. Asiakkaat.
Verotuksen perusteet VI, Osakeyhtiön varojenjaon verotus
Vakka-suomen sanomain kuntayhtymä toimintojen yhtiöittäminen
Mikä on Kannustajat–konsepti?
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN JOHDANTO
Asiakkuusmallit liikunta-alalla murroksessa
Peitelty osinko VML 29§.
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Osakeyhtiön ja osuuskunnan tuloverotus Verohallinto.
Osuuskuntien ja niiden jäsenten muuttunut verotus 2015 YRITYSVEROTUKSEN ERITYISKYSYMYKSIÄ- LUENTOSARJA – AALTO- YLIOPISTO,KAUPPAKORKEAKOULU.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Osuuskunnat ja uusi osuuskuntalaki Rovaniemen kaupunki Maarit Alikoski
Flextila – ratkaisuja käytännön tarpeisiin Valtakunnallinen asukashankintaseminaari Perjantai Verkossa ja Mynämäellä.
Pienen yhdistyksen toiminnan rahoitus Tulo- ja verolain (TVL) 22.1 § mukaan yhteisö on yleishyödyllinen, jos: –se toimii yksinomaan ja välittömästi yleiseksi.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
Aktiivista omistajuutta vai varallisuutta kasvattavaa varainhoitoa - uuden säätiölain mahdollisuudet - Juha Viertola Oikeustieteen lisensiaatti
Kuluttajatarvitsee pankkia Kuluttaja tarvitsee pankkia s
Toimiva yhdistys ja sen haasteet Eija Eloranta projektipäällikkö Turun yliopiston Brahea-keskus
Suomalaisten suhtautuminen osuustoimintaan koko väestö
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
OSUUSKUNTALAKI UUDISTUMASSA - MUUTTUUKO MIKÄÄN?
Maanviljelijöiden suhtautuminen osuustoimintaan
Yritykset Yksityiset yritykset ja julkiset yritykset/liikelaitokset
Pari piirua osuustoiminnan suuntaan
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
Pellervon päivä Aatetta vai arkea, tunnetta vai taloutta
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Tuoko asiakasomistajuus oikeasti omistajuuden vai
Yritykset ja yhteiskunta
Raha, korko ja pankkilaina
Käsitteitä yrittäjyydestä
YRITYKSEN RAHOITUSLÄHTEET
Sisäinen laskentatoimi
Vero-osion rakenne Aihe Materiaali Tehtävät
Markkinoinnin perusteet
11. Päätösehdotus Taseen osoittaman ylijäämän käytöstä
Esityksen transkriptio:

Yhteisöosallisuusko kanta-asiakasohjelmien ja osuuskuntien jäsenetujen oleellinen ero? Osuustoimintatutkimuksen päivä Timo Niskanen

2 Osakeyhtiömuotoisen yrityksen toiminnan perusajatus: Omistajien voiton maksimointi: osinkotuotot ja yrityksen liikearvon kasvattaminen Osakeyhtiön omistajuuden ja asiakkuuden välinen riippuvuus: Omistaja voi olla myös yrityksen asiakkaana (esim. pankkipalvelut). Omistajan ei tarvitse olla asiakkaana (pörssiyhtiöt kaikki) tai omistaja ei ehkä voikaan käyttää yrityksen tuottamia tuotteita tai palveluja. Omistaminen ja kuluttaminen on eriytetty.

3 Osuuskunnan toiminnan perusajatus: Tuottaa jäsenille heidän tarvitsemiaan tuotteita tai palveluja. Voiton tuottaminen ja sen jakaminen osuuskunnan ja sen omistajien kesken on toiminnan perusajatukseen nähden toissijainen asia. Osuuskunnassa jäsen saa hyödyn osuuskunnasta ensisijaisesti käyttämällä osuuskunnan tuottamia palveluita (vrt. osuuskunnan toiminnan perusajatus). Toissijaisesti jäsen hyötyy osuuskunnasta sen antamien jäsenetujen muodossa. Omistaminen ja osuuskunnan palvelujen käyttäminen liittyvät yhteen.

4 Osakeyhtiöt pyrkivät sitouttamaan asiakkaansa erilaisilla kanta-asiakasohjelmilla ja vastaavasti osuuskunnat jäseneduilla mahdollisimman uskollisiksi palvelujensa käyttäjiksi. Kanta-asiakasohjelmien ja jäsenetujen yhtäläisyyksiä: • suunnattu hinnoittelu: alennettu hinta kanta-asiakkaalle, jäsenelle • hinnan alennus ostohetkellä suoraan alennuksena, mutta kohderyhmä on rajattu (kanta-asiakkuus, jäsenyys), esim. liittyy johonkin maksu- tai etukorttiin • hinnan alennus ostovolyymien mukaan bonuksena, joka hyvitetään joko rahana tai alennuksena seuraavissa ostoissa tai jonkin muun samaan ryhmittymään kuuluvan yrityksen laskutuksessa

5 Osakeyhtiön ja osuuskunnan kanta-asiakasohjelmien ja jäsenetujen väliset erot ja erot voitonjaossa. Osakeyhtiössä se osa tilikauden liikevoitosta, jota ei tarvita osakeyhtiön toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen ja yrityksen liikearvon kasvattamiseen, jaetaan vuosittain osinkoina omistajille. Omistajat saavat osuutensa osakeyhtiön voitonjaosta ilman osallistumista asiakkaina. Asiakkaat saavat hyödyn osakeyhtiön tuottamien palvelujen kuluttajina ja lisäetuja kanta-asiakkuuseduista.

6 Osuuskunnassa omistajat saavat ensisijaisen hyödyn vain palvelujen käyttäjänä. Toissijainen hyöty eli osuus voitonjaosta on oikeudenmukaisuus-näkökulmasta ongelmallinen. Osuuskunnissa jäsenet saavat ensisijaisesti hyödyn palvelujen käyttäjänä. Muut kuin jäsenasiakkaat ovat rinnastettavissa osakeyhtiön asiakkaisiin, jotka hyötyvät osuuskunnan tuottamista palveluista, mutta eivät hyödy jäsenyyden mukanaan tuomista eduista. Toissijainen hyöty eli osuus voitonjaosta voi olla oikeudenmukaisuus-näkökulmasta ongelmallinen: Passiivinen omistus ilman palvelujen käyttöä voi tuoda jäsenosuudelle maksettavan koron muodossa voitonjako-osuuden. Lisäosuuden merkitsijät saavat sijoittamalleen pääomapanokselle tuoton ilman kytkentää palvelujen käytön määrään.

7 Oikeudenmukaisuus osuuskunnassa: Oikeudenmukaisuus-käsitteen määrittely. Oikeudenmukaisuus siitä näkökulmasta, että jäseniä kohdellaan palvelujen hinnoittelussa ja ylijäämän palautusperusteissa yhdenvertaisuusperiaatetta noudattaen. Oikeudenmukaisuus siitä näkökulmasta, että jäsen hyötyy asiakkaana palvelujen hinnoittelusta (jäseneduista) eikä pelkästään omistajana osuuspääoman korkona tai ylijäämän palautuksena. Oikeudenmukaisuus siitä näkökulmasta, että hinnoittelu tai jäsenedut eivät vaaranna osuuskunnan toiminnan jatkuvuutta (tappiollinen toiminta). Pääperiaate on, että se osa vuotuisesta liikeylijäämästä, jota ei tarvita osuuskunnan toiminnan turvaamiseen palautetaan jäsenille siinä suhteessa kuin ovat olleet käyttämässä osuuskunnan palveluita (ja kerryttämässä ylijäämää)

8 Oikeudenmukainen ylijäämän jako osuuskunnassa: 1. Miten palvelut hinnoitellaan? Mikä on eri palvelukonseptien tuottama ylijäämä? Subventoidaanko joitakin palveluja? 2. Painottuuko jäseneduissa taloudellisesti hinnanalennukset vai ylijäämän palautus? 3. Painottuuko ylijäämän palautuksessa jäsenosuuksille ja lisäosuuksille maksettava korko vai ylijäämän palautus ostohyvityksen, bonuksen tai jossakin muussa muodossa? 4. Hyötyykö jäsen enemmän käyttämällä maksimaalisesti palveluja vai sijoittamalla maksimaalisesti lisäosuuspääomaan? Omistajanäkökulma: maksimaalinen korko osuuspääomalle ja lisäosuuspääomalle Asiakasnäkökulma: kilpailukykyinen hinnoittelu ja maksimaaliset, volyymipohjaiset hinnanalennukset jäsenetuina

9 Mikä lopulta onkaan kanta-asiakasetujen ja jäsenetujen ero? Osuuskunnassa jäsen hyötyy osuuskunnasta olemalla sen jäsen. Jäsen hyötyy ensisijaisesti käyttämällä osuuskunnan palveluja. Toissijaisesti jäsen hyötyy osuuskunnasta olemalla sen omistaja. Omistajuus ei ole jäsenyyden ensisijainen perusta. Jäsenyys edellyttää pääperiaatteen mukaan osuuskunnan palvelujen käyttämistä. Osuuskunnassa yhdistyy ”aatteellinen yhdistystoiminta” ja taloudellinen toiminta yhteisöllisyydeksi. (Osuustoiminta yhteisötaloutena.) Osallisuus yhteisössä luo jäsenelle kaksoisroolin: omistaja ja asiakas. Yhteisöosallisuudessa yhdistyy osuustoiminnan kompleksisuus. Asiakkaan etu, omistajan etu vs. osuuskunnan etu.

10 Lopuksi: Kanta-asiakasohjelmat ja jäsenedut muistuttavat asiakkaan näkökulmasta jo liiankin paljon toisiaan. Osuustoiminnan yhteisötaloudellinen luonne on hämärtymässä osuuskuntien koon kasvaessa ja markkinoiden asettamien tehokkuus/tuottavuusvaateiden edessä. Osuustoiminnalliset yritykset ovat pystyneet tuottamaan houkuttelevia jäsenetukonsepteja. Yhteisöosallisuus selittää osan kanta-asiakasohjelmien ja jäsenetujen välisistä eroista. Yhteisöllisyys: osallistuminen osuuskunnan toimintaan, yhteisöosallisuus