Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari 29.1.2009 Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KALVOSTO 2 - PERUSTOIMINNOT
Advertisements

Otavan Opiston 2-vuotinen täydennyskoulutus opetusalan henkilöstölle Maria Suoraniemi, Minna Vähämäki, Otavan Opisto.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 3 – KURSSIN MUOKKAAMINEN KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
Pirkanmaan E-luukku -hanke
Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani Terho Kontioinen Joensuun yliopisto.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Erilaisia kurssityyppejä ja työkaluja niiden toteuttamiseen Moodlessa Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki.
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki Lpkky
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Pirteä, kesäinen opiskelijoita paikalla, jossain kohti kuvaa.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Avainopistojen Lake-hanke ”Avainhanke II”
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
KoKo – Koneistuskoulutuksen kehittäminen Kaakkois-Suomessa Hankkeen sisältö tiivistetysti: Kehittämishankkeessa parannetaan Etelä-Karjalan aikuisopisto.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
Pohjois-Satakunnan Alueopiston askeleita verkko-opetuksen tiellä.
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
HAKA-projekti VirtAMK-seminaari HAKA Käyttäjän tunnistus yli korkeakoulurajojen VirtuaaliAMK-seminaari Mikael Linden,
Oulun normaalikoulu GIS-KURSSI 2005 TERVETULOA! GIS ja paikkatieto osana uuden opetussuunnitelman aluetutkimuskurssia.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Yhdestä kolme Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi Katri Lehtovaara & Tarja Vänskä-Kauhanen
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
VI Ohjaamo-päivä Verkko-Ohjaus
Järjestöt työnantajina
Sataedun osuuden väliraportointi
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Iv4j – Innovation in vet for jobs and employment
Esityksen transkriptio:

Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto

Moodle sopii monenlaiseen käyttöön 1  Pelkästään verkossa tapahtuvan koulutuksen työväline •Ajasta ja paikasta riippumatonta •Myös non-stop kurssit mahdollisia •Sopii hyvin oman henkilöstön koulutuksiin, esim. uuden työntekijän perehdyttäminen, turvallisuus, laatu, ops-työ jne.

Moodle sopii monenlaiseen käyttöön 2  Verkkoulottuvuus lähiopetuksen tueksi •Lisämateriaalien ja harjoitusten jakelupaikka •Aikataulujen, ym. muuttuvien tietojen viestintäkanava •Foorumi jatkaa opintoryhmän keskustelua verkossa •Opiskelija voi lähettää kysymyksiä seuraavaa lähitapaamista varten •Oppimistehtävien lähettämisen, palauttamisen, kommentoinnin ja arkistoinnin työkalu •Opiskelija voi lähettää esim. digikuvan kotona tekemänsä (käsi)työn nykyvaiheesta ja opettaja voi antaa ohjaavaa palautetta siitä.

Moodle sopii monenlaiseen käyttöön 3  Työkalu opiston muuhunkin toimintaan •Opettajan oppimateriaalipankki •Opiston www-sivut tai intranet-ratkaisu, esim. lomakkeiden ja muistioiden jakelupaikka •Projektien ja tiimien työtila •Digikuvien arkisto •Online-kyselyiden toteuttaminen •Tuntiopettajien virtuaalinen työtila •Viestintäkanava vanhemmille ja sidosryhmille

Aloittaessa on paljon pohdittavaa  Miten´Moodlen saa käyttöönsä?  Mitä tehtäviä pääkäyttäjällä on?  Miten verkkokurssin suunnittelu eroaa lähiopetuksesta?  Millaista perehdytystä opettajat ja hallinto tarvitsevat?  Mihin muotoon oppimateriaali kannattaa tuottaa Moodlea varten?  Mitä erityistä on verkkokurssin markkinoinnissa?  Miten luoda hyvä työnjako opettajien ja hallinnon välille?  Kuinka verkko-opettajan työmäärä mitoitetaan?  Kuka neuvoo kurssia työstävää opettajaa?  Tarvitsevatko opiskelijat pienen perehdytyksen?

Moodle-on-Demand -hanke  Tavoitteena on tukea opistoja siten, että niiden on aidosti mahdollista käynnistää verkkokurssien tarjoaminen.  Hanke tuottaa kansalaisopiston näkökulmasta laadittua, verkko-opetuksen suunnittelua, toteuttamista tukevaa aineistoa.  Hanke on saanut rahoitusta Opetushallituksen oppimisympäristöjen kehittämishankkeesta ja se jatkuu vuoden 2009 loppuun asti.

Tilaa opistollesi Moodle-koulutuspäivä  Voit tilata opistollesi esittely- ja koulutustilaisuuksia esim. •Oppimisalustan mahdollisuuksien yleisesittely •Verkkokurssin suunnittelu opettajille •Verkkokurssin hallinnointi rehtorille ja toimistolle •Verkkokurssin rakentelun työpaja opettajille •Oppimisalusta opiston työkaluna hallinnolle ja opettajille

Mitä muita apuja on saatavissa  Hankkeessa tuotetaan myös kurssi- ja käyttäjähallintopalveluita, esim. kurssipohjien ja käyttäjätunnusten luomista opistoille.  Verkkokurssia suunnittelevia ja toteuttaville opettajille annetaan teknistä ja pedagogista tukea.  Voit myös tilata Moodle-oppimisalustan käyttöösi erittäin kilpailukykyiseen hintaan.

Yhteystiedot  Olli Ruohomäki hankkeen koordinaattori suunnittelijaopettaja  Länsi-Pirkanmaan koulutuskuntayhtymä Parkanon kansalaisopisto Keskuskatu KANKAANPÄÄ