| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Advertisements

Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
TJTP110 Tietojärjestelmätieteen opinto- ja urapolkuja, 3 op Oppimistehtävä s 2013 Yyyyy Xxxx Aku Ankka.
Sosiaalisen median työkalut oppimisen tukena 2000-luvun taidot?
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Virtuaaliammattikorkeakoulu OPPIMISAIHIOT - ituja oppimiselle
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen huippukoulutuksen vahvuutena
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
HighScope - menettelytapa Kaarina, Liisukka, Maarit ja Vilma Vaka-11B.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Rendez-vous 21: what does it take to be 21 in the 21st century Maritta Riekki Myllytullin koulu CIMO
Luento 1: Uuden vuosituhannen taidot, koulun ja työn muutos tietotyö pedagogisena haasteena Y B.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Tietokoneavusteinen oppiminen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Mielenterveys s. 110 –
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Aikuisen hoitotyö Anitta Koistinen TtM.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
3.c
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Pelit opetuksen tukena
Lecture series – lean in office and knowledge work
9. Oppimisen psykologinen perusta
Yhteisopettajuus arjessa
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Liikunnan Perusopinnot
Aurinkolahti Comprehensive School
Esityksen transkriptio:

| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö Tekes, signaalisessio realXtend 26.11.2010 TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö | Future School Of Finland |

Taustatiedot: En ole arkkitehti, enkä virtuaalimaailman ammattilainen Olen opettaja ja koulutusteknologi, jonka viimeisin tutkimusintressi on ollut tulevaisuuden koulu ideologia – oppimisen paradigman muutos Vuonna 2020 omat lapset ovat nuoria aikuisia Tulevaisuuden koulu DVD virtuaaliympäristö julkaistu kesäkuu 2010 RC 21 24.11.2010 © Pasi Mattila

© Mattila

Oppiminen 2000-luvulla Perustaidot lukeminen, laskeminen, kirjoittaminen, tiedonkäsitys Oppimaan oppimisen, ajattelun taidot ja strategiat oppimisprosessin ja eri oppimisstrategioiden hallinta Medialukutaidot Medialukutaidolla ymmärretään yleisesti eri viestimien luku- ja kirjoitustaitoa – kuvan, äänen ja tekstin sekä niiden yhdistelmän tulkinnan taitoa Elämänhallinnan taidot koulu on osa yhteiskuntaa ja koulussa opitaan elämää varten Sosiaaliset yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot Huomioiden lapsen ikä, kehitystaso ja henkilökohtaiset mielenkiinnon kohteet © Mattila

Oppimisympäristö: sosiaalinen, fyysinen ja psyykkinen tila, jossa oppiminen tapahtuu 1. Yhteisöllinen tila ihmisten tapaaminen ja sosiaalinen toiminta sekä median / tiedon vaihtaminen ja päivittäminen 2. Yhteistoiminnallisen oppimisen tila ihmisten välinen kanssakäyminen ja kohtaaminen mahdollistuu, oppimisprosessin esittäminen ja työn ohjaaminen 3. Yksilöllinen tila toiminnallinen tila harjoittelulla, tekemiselle, säätämiselle ja kokeilulle sekä tiedon tallennuspaikka © Mattila

Projekti: simulaatio, harjoitus, tutkiva oppiminen, projekti työ Opetus Projekti: simulaatio, harjoitus, tutkiva oppiminen, projekti työ © Mattila

© Mattila

TOY – Tulevaisuuden oppimisympäristö Yhteisöllinen aulatila © Mattila

© Mattila

© Mattila

© Mattila

TOY – Tulevaisuuden oppimisympäristö Teemaluokka © Mattila

© Mattila

© Mattila © Mattila, Miettunen

© Mattila

TOY – Tulevaisuuden oppimisympäristö Sandbox tila © Mattila

© Mattila

© Mattila

© Mattila

© Mattila

© Mattila

1. 2. 3. 4. 5. Valkotaulu Äänijärjestelmä Toinen kerros -> Älytaulu 2. Äänijärjestelmä -> etäkokous 3. Toinen kerros -> yksityiset pesät 4. Oikealla nimellä -> sähköinen minä 5. Tiedonsiirto -> tallenna, lataa http://www.hypergridbusiness.com/2010/02/top-5-most-requested-second-life-features/ © Mattila

© Mattila

Lisätietoja: Pasi Mattila Tommi Hollström Pekko Koskinen Evocativi pasi.mattila@ouka.fi Tel. +358 44 703 9688 Tommi Hollström tommi.hollstrom@evocativi.com www.evocativi.com Pekko Koskinen pekko@playsign.net www.playsign.net Antti Ilomäki antti.ilomaki@realxtend.org www.realxtend.org THE ULTIMATE OUTCOME IS THE 21ST CENTURY ADULT. WE DON’T WANT 21ST CENTURY STUDENTS BEING TAUGHT BY 20TH CENTURY TEACHERS IN 19TH CENTURY CLASSROOMS Evocativi Evoking the Future

www.cie.fi