Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalisen median työkalut oppimisen tukena 2000-luvun taidot?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalisen median työkalut oppimisen tukena 2000-luvun taidot?"— Esityksen transkriptio:

1 Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa ja kansainvälisessä yhteistyössä Pertti Kuosmanen

2 Sosiaalisen median työkalut oppimisen tukena 2000-luvun taidot?

3 POLKU 2000-luvun avaintaidot opelle
- mistä tullaan - minne mennään - kuka kuljettaa OPS Mediataitojen oppimispolku Kansainvälisyys 2000-luvun avaintaidot oppilaille (ITL-research) - tuloksia, esimerkkejä Ideoita

4 A vision of 21st Century teachers - video

5 Lasten toiveammatteja 1974 -video
TOP 10 ammattia,  joita ei ollut 10 vuotta sitten -video

6 Media-aikakaudella mielekkäin oppiminen tapahtuu koulun ulkopuolella, ja tulevaisuuden opettaja on enemmän sillanrakentaja kuin tiedon tarjoaja, tutkijat väittävät.

7 Kaikenlaisia sillanrakentajia tarvitaan!

8 OPS Mediakasvatuksellisia sisältöjä käsitellään kouluissa osana aihekokonaisuuksia. Perusopetuksessa aihekokonaisuus kulkee nimikkeellä media- ja viestintätaito  ja lukiossa nimellä viestintä- ja mediaosaaminen. 

9 Viestintä- ja mediataito -aihekokonaisuuden päämääränä on kehittää ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja, edistää median aseman ja merkityksen ymmärtämistä sekä kehittää median käyttötaitoja. Viestintätaidoista painotetaan osallistuvaa, vuorovaikutuksellista ja yhteisöllistä viestintää. Mediataitoja tulee harjoitella sekä viestien vastaanottajana että tuottajana. 

10 ...lukee, ymmärtää, tulkitsee, analysoi, muokkaa, rakentaa, suhteuttaa, kritisoi, tuottaa... Aihekokonaisuudet, äidinkieli, musiikki, kuvataide, fyke, historia, käsityö...  

11 Mediataitojen oppimispolku
yleiskuvaus mediakulttuurissa elämiseen tarvittavista mediataidoista: luovat ja esteettiset taidot vuorovaikutustaidot  kriittiset tulkintataidot   turvataidot - kirja löytyy kerhokeskus.fi

12 Kansainvälisyydestä koulussa
• Opetusvirasto osaa sanoa, missä olisi kiinnostavia yhteistyökouluja ja onko kunnalla resursseja muuhunkin kuin virtuaaliyhteistyöhön. • Opettajanhuone voi päättää työnjaosta ja toiminnan luonteesta muun muassa opetussuunnitelman kannalta. • Oppilaskunta ja oma luokka puolestaan tietävät, mikä nuorta maailmalla kiinnostaa. Nuoret osaavat usein käyttää sosiaalista mediaa luontevammin kuin opettajat. • Huoltajat tietävät, mikä olisi tärkeää heidän lastensa kansainväliselle kehitykselle.

13 Kansainvälisyys-kaikkien opiskelijoiden oikeus
Toiminnan tavoitteita on siis mietittävä yhdessä: • Kuka tarvitsee koulun kansainvälisyyttä? (Oppilaat ja opettajat osaamisensa kehittämiseen, elinkeinoelämä saadakseen hyviä työntekijöitä, maailma saadakseen kestävän tulevaisuuden rakentajia) • Miksi sitä tehdään? (Oppilaiden parhaaksi ja koulun kehittämiseen, elinkeinoelämää elvyttääksemme, maailmaa parantaaksemme) OPH-julkaisu

14 eTwinning - Internet-pohjaisena ideoiden ja inspiraation lähteenä  - verkostoitumis- ja yhteisönmuodostusvälineenä  - kansainvälisten projektien kumppaninhakuvälineenä - yhteistyöalustana oppilaiden projektityöskentelyssä  - ammatillisen kehityksen välineenä.

15 Around the world, there is growing consensus that education systems must evolve to help individuals develop the skills they will need to succeed in the 21st Century.

16 21st Century skills for students -video
- eläkkeelle n. vuonna 2070

17 ITL-research Innovatiivinen oppiminen ja opetus (linkki)
- media välineenä, apuna Oppimistehtävien ulottuvuudet(linkki) Intro - GoogleDocs Esimerkki 2 -> youtube (yksityinen)

18 lähde ITL 

19 Kokemuksia, kokeiluja, linkit
Saarimäen markkinat- keskiajan oppimisympäristö Storyline-Rooma Mediapaja-animaatiot Löylykauha (Picasa+gdocs)

20 ...lisää (yksityisiä) Lokikirja 1 Lokikirja 2 (kysymykset näkyvissä)
Lokikirja 3  Kokkolan vesi Ärsyttävä kotitehtävä Tove (kollaboraatio) Lukujärjestys

21 Mitä tämä vaatii? Kodit pidettävä ajantasalla -> lapset vie viestiä
Kaikilla -osoite Avaa ovi rohkeasti -> lapset ovat jo siellä, mennään perässä Prosessi, matkanteko on tärkeää Perille päästään monia eri polkuja

22 Ideaa ja inspistä! Love letter Collaborative art project
Campaign speech Ancient Rome in Google Earth  GoogleArt -Versailles Mediakasvatus.fi TVT-suunnitelma

23 Ideaa ja inspistä! Wikit yli 70 sosiaalisen median sovellusta
Sometu-sosiaalinen media oppimisen tukena

24 Luovuus on yhtä tärkeää kuin lukutaito
Luovuus on yhtä tärkeää kuin lukutaito!   - Sir Ken Robinson 2006 (RSAnimate) Kaikki lapset syntyvät taiteilijoina. Haasteena on säilyttää tämä taito läpi elämän.  - Picasso Mitä voisi tapahtua, jos oppilaat itse saisivat asettaa tavoitteensa ja käyttää luovasti sosiaalisen median työkaluja?  - vaikka näin


Lataa ppt "Sosiaalisen median työkalut oppimisen tukena 2000-luvun taidot?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google