KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KELPO KEHITTÄMISTÄ koonnut: Tuija Ikäläinen, koordinaattori 2008.
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
LUVALLISET POISSAOLOT
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
”Me teimme sen yhdessä”
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Mari Pajala Ympäristöasiantuntija Elinkeinoelämän energiatehokkuussopimukset - Autoalan toimenpideohjelma.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Metalliteollisuuden yritysten ja aikuiskoulutuskeskusten verkosto (METEKADULT) TYKE –projekti Väliraportti.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Fysioterapeutit kouluille
Esityksen transkriptio:

KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori 2vuoden erityisen tuen kehittämiseen suunnattu projekti

Projektin tavoitteet luoda rakenteita, toimintamuotoja ja menetelmiä, jotka takaavat riittävän täsmällisen ja oikea aikaisen tuen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa samaan aikaan kunnassamme myös oppilaanohjausta koskeva projekti työ alkaa syksyllä 2008 kuntamme tekemän suunnitelman mukaan (sähköpostitse projektiin osallistuville)

Kuvaus projektin tavoitteena on panostaa varhaiseen avun huomaamiseen, jonka jälkeen laaditaan oppimissuunnitelma, jonka avulla tuetaan oppilaan koulutietä budjetti 15000€, jolla katetaan mm. projektityöstä johtuva sijaisten palkkaaminen LISÄTIETOJA ON SAATAVILLA...

Edut ja haitat varhainen puuttuminen taloudellisesti kannattavaa ja loppujen lopuksi säästää opettajien voimavaroja opetukseen ja luo mallin, jolla huoli oppilaasta voidaan jakaa projektin onnistumisen kannalta on tärkeä, että siihen sitoudutaan, joten vaatii aikaa ja aikataulujen sovittamista LISÄTIETOJA ON SAATAVILLA...

Kokoontumiset säännöllisiä kehittämistiimi luo toimintatapoja kenttätyön pohjalta (saadaan vaikeuksiin laajempi näkemys) ohjausryhmä valvoo työtä kentällä, tiedottaa toiminnasta toimipisteessään ja informoi kehittämistiimiä onnistumisista ja hankaluuksista

Muutokset aiempaan laaja moniammatillisuus; mukana sosiaali-, terveys-, sivistys- ja nuorisopuoli ”asian eteneminen”: kentällä työskentelevän havainnot  tukitoimien kartoitus toteutus arviointi tarvittaessa OHTR kokoontuminen  oppimissuunnitelma/HOJKS  toteutus  seuranta  jatkettu tuki/toimenpiteiden tarpeen loppuminen HUOM ! yhteistyö vanhempien kanssa tärkeä.

Suunnitelma toiminnan käynnistäminen henkilöstön koulutus erityisen tuen toimintamallin luominen toteutus seuranta muokkaus, parantaminen….

Faktat erityiseen tukeen kiinnitetty huomiota, koska viime vuosina erityisopetuksen tarve kasvanut räjähdysmäisesti kyseessä 2v projekti, joten aikaa ei ole paljon OPH:n alainen, raportointi kehittämistiimistä neljä jäsentä osallistuvat koulutukseen, joita yhteensä 2vuoden aikana 7

Aiheeseen liittyvää. lisätietoa saat edu Aiheeseen liittyvää ... lisätietoa saat edu.fi --> opiskelun erityinen tuki --> erityinen tuki perusopetuksessa --> joko tiedät.. KELPO … --> perusopetus --> tutustu pedanetissä ...