. Rauman freinetkoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Harvialan koulu ja päiväkoti
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Katso Aitolasta lisää:
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Harvialan koulu ja päiväkoti
Täydellinen koulu.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
MIKÄ ON TANDEM? Ammatillisia opintoja yläkoulun aikana Tekniikkaa ja teknologiaa Ensimmäisenä Suomessa peruskoulun & ammattioppilaitoksen opintoja yhdessä.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Iida Kukkonen, Saara Könönen, Maiju Laurila, Laura Lundberg, Janne Junell, Susanna Ranta, Susanne Peltoniemi, Mikko Koskinen.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
4. MONO-päivä Klo
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
3.c
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Tavoitteet ja arviointi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Millainen oppija sinä olet?
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Uusi opetussuunnitelma 2016
Janne Mero, Ulla Raitahalme Sirpa Laitinen SOTE12A16
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
“Kemiaa kaikille” Joensuun Tiedeseura ry Itä-Suomen yliopisto
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

. Rauman freinetkoulu

Celestin Freinet (1986-1966) oli ranskalainen pedagogi, jonka kasvatusnäkemyksen perustana oli ajatus positiivisesta yksilöstä, jolla on luontainen innostus kaikkeen tutkimiseen.

Koulumme arvopohja yhteisöllisyys ja yksilöllisyys vuorovaikutus ympäröivän yhteiskunnan kanssa suomalainen kulttuuri ja perinteet kestävä kehitys hyvinvointi

Toiminta-ajatus Lapsi ei väsy tekemään työtä, joka on kosketuksissa hänen omaan elämäänsä ja joka on hänelle mielekästä. Opiskelu etenee kokeilevan hapuilun kautta. Vapaa itseilmaisu Yhteisöllisyys

Viikon työt työviikon alussa suunnitellaan viikon työt oppilaat tekevät työt viikon aikana haluamassaan järjestyksessä uusista asioista lyhyitä opetustuokioita töitä tehdään koulussa ja kotona

Viikon työt viikon töiden valmistuttua saa tehdä valinnaisia tai lisätöitä työviikon lopussa esitellään ja hyväksytään työt kaikki oppilaiden työt tarkastetaan perjantaina palautekeskustelu, ehdotukset seuraavalle viikolle, esitykset, luokkalehdet ja pullat

Opintoretket oppilaat ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäröivän yhteiskunnan kanssa opintoretkiä tehdään lähes viikoittain retkistä tehdään muistiinpanoja ja raportteja

Vierailijat Eri alojen asiantuntijat ovat aina tervetulleita!

Vapaa itseilmaisu vapaat tekstit myös: kuvataide, musiikki ja draama Kirjan ja Ruusun – päivä koko koulun esityspäivät

Vapaa itseilmaisu esityksiä omassa luokassa yksilölliset vahvuudet esiin

Osallistuminen oppilaat ottavat osaa koulun yhteisiin töihin (keittiöapu, akvaarionhoito, luokan omat työt…) yhteiset keskustelut – oppilaat saavat esittää omia mielipiteitään kiitän, moitin, ehdotan –taulut luokissa luokan omat äänestykset

Osallistuminen luokissa keskustellaan kaikenlaisista asioista

Työpajat joka kolmas viikko tai useammin vetäjinä koulun aikuiset, vanhemmat ja muut asiantuntijat oppilas valitsee itse pajansa eri-ikäiset työskentelevät pajoissa yhdessä

Leirikoulut ainakin yksi leirikoulu vuodessa oppilaat osallistuvat suunnitteluun ja valmisteluun oppilailla sovitut vastuuryhmät ja työnjako

Luokkalehdet oppilaat toimittavat itse luokkalehteä lehdissä oppilaiden tekemiä raportteja, tarinoita, juttuja jne lehdessä myös opettajan tiedotukset koteihin

Unicef-koulu huomioimme lasten oikeudet, kansainvälisen näkökulman, suvaitsevaisuuden ja osallistumisen opetuksessa Unicef-kävely

Kummitoiminta viidennen luokan oppilaat toimivat ensimmäisen luokan oppilaiden kummeina kummitunnit kummijuhlat

Vuotuiset tapahtumat ja juhlat 1. luokan tervetulojuhla kummijuhla taidenäyttely Kirjan ja ruusun -päivä Unicef-kävely näytelmäprojektit kinkerit äitien- ja isänpäiväjuhlat kevät- ja joulujuhlat kirkkovuoden tapahtumat jne

Oppiminen lapsi haluaa oppia, toimia ja vaikuttaa lapsi on aktiivinen oppija ja kokeilija, joka passiivisen kuuntelun sijaan saa tutkia, havainnoida, etsiä syitä ja selityksiä, kysellä, erehtyä ja ideoida oman työn suunnittelu ja arviointi on olennainen osa oppimisprosessia

Oppiminen Oppiminen on toiminnallista, oman kokemuksen ja elämyksen kautta oppimista - näiden kautta syntyy sitoutuminen työhön Työskentelyssä vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä Opiskella saa yksin tai yhdessä.

Lapsi ei väsy tekemään mielekästä työtä!