. Rauman freinetkoulu
Celestin Freinet (1986-1966) oli ranskalainen pedagogi, jonka kasvatusnäkemyksen perustana oli ajatus positiivisesta yksilöstä, jolla on luontainen innostus kaikkeen tutkimiseen.
Koulumme arvopohja yhteisöllisyys ja yksilöllisyys vuorovaikutus ympäröivän yhteiskunnan kanssa suomalainen kulttuuri ja perinteet kestävä kehitys hyvinvointi
Toiminta-ajatus Lapsi ei väsy tekemään työtä, joka on kosketuksissa hänen omaan elämäänsä ja joka on hänelle mielekästä. Opiskelu etenee kokeilevan hapuilun kautta. Vapaa itseilmaisu Yhteisöllisyys
Viikon työt työviikon alussa suunnitellaan viikon työt oppilaat tekevät työt viikon aikana haluamassaan järjestyksessä uusista asioista lyhyitä opetustuokioita töitä tehdään koulussa ja kotona
Viikon työt viikon töiden valmistuttua saa tehdä valinnaisia tai lisätöitä työviikon lopussa esitellään ja hyväksytään työt kaikki oppilaiden työt tarkastetaan perjantaina palautekeskustelu, ehdotukset seuraavalle viikolle, esitykset, luokkalehdet ja pullat
Opintoretket oppilaat ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäröivän yhteiskunnan kanssa opintoretkiä tehdään lähes viikoittain retkistä tehdään muistiinpanoja ja raportteja
Vierailijat Eri alojen asiantuntijat ovat aina tervetulleita!
Vapaa itseilmaisu vapaat tekstit myös: kuvataide, musiikki ja draama Kirjan ja Ruusun – päivä koko koulun esityspäivät
Vapaa itseilmaisu esityksiä omassa luokassa yksilölliset vahvuudet esiin
Osallistuminen oppilaat ottavat osaa koulun yhteisiin töihin (keittiöapu, akvaarionhoito, luokan omat työt…) yhteiset keskustelut – oppilaat saavat esittää omia mielipiteitään kiitän, moitin, ehdotan –taulut luokissa luokan omat äänestykset
Osallistuminen luokissa keskustellaan kaikenlaisista asioista
Työpajat joka kolmas viikko tai useammin vetäjinä koulun aikuiset, vanhemmat ja muut asiantuntijat oppilas valitsee itse pajansa eri-ikäiset työskentelevät pajoissa yhdessä
Leirikoulut ainakin yksi leirikoulu vuodessa oppilaat osallistuvat suunnitteluun ja valmisteluun oppilailla sovitut vastuuryhmät ja työnjako
Luokkalehdet oppilaat toimittavat itse luokkalehteä lehdissä oppilaiden tekemiä raportteja, tarinoita, juttuja jne lehdessä myös opettajan tiedotukset koteihin
Unicef-koulu huomioimme lasten oikeudet, kansainvälisen näkökulman, suvaitsevaisuuden ja osallistumisen opetuksessa Unicef-kävely
Kummitoiminta viidennen luokan oppilaat toimivat ensimmäisen luokan oppilaiden kummeina kummitunnit kummijuhlat
Vuotuiset tapahtumat ja juhlat 1. luokan tervetulojuhla kummijuhla taidenäyttely Kirjan ja ruusun -päivä Unicef-kävely näytelmäprojektit kinkerit äitien- ja isänpäiväjuhlat kevät- ja joulujuhlat kirkkovuoden tapahtumat jne
Oppiminen lapsi haluaa oppia, toimia ja vaikuttaa lapsi on aktiivinen oppija ja kokeilija, joka passiivisen kuuntelun sijaan saa tutkia, havainnoida, etsiä syitä ja selityksiä, kysellä, erehtyä ja ideoida oman työn suunnittelu ja arviointi on olennainen osa oppimisprosessia
Oppiminen Oppiminen on toiminnallista, oman kokemuksen ja elämyksen kautta oppimista - näiden kautta syntyy sitoutuminen työhön Työskentelyssä vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä Opiskella saa yksin tai yhdessä.
Lapsi ei väsy tekemään mielekästä työtä!