TUNTIJAON JA OPETUSSUUNNITELMIEN KANSAINVÄLISYYS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Opetusneuvos Irmeli Halinen Opetusneuvos Anna-Kaisa Mustaparta
Hanketyön seminaari Kuusankoskitalo
Miksi ja miten suomalaiset opetussuunnitelmat muuttuvat?
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus ja talousosaaminen
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
eNorssin OPS-ryhmä Ops-prosessien eteneminen – OPS Työkalupakki
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Ops -ryhmätyöskentelyä
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OPS MH/IK
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Yleissivistävän ja lukiokoulutuksen haasteet lähivuosina
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Tervetuloa Suomen UNESCO-ASPnetkoulut. 35 koulua paikalla.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Orimattilan ja Myrskylän paikallinen OPS2016-työ
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSTOIMINTA: OPETUSSUUNNITELMA 2016
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opetusneuvos Irmeli Halinen Opetusneuvos Arja-Sisko Holappa
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Yleisivistävän koulun hallinto
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kasva ja Opi Lempäälässä
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Nopolan koulu Opettajien veso
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetussuunnitelma ops
Oppimisen ja koulunkäynnin
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Esityksen transkriptio:

TUNTIJAON JA OPETUSSUUNNITELMIEN KANSAINVÄLISYYS Johtaja Jorma Kauppinen Peruskoulujen ja lukioiden kansainvälisyyspäivät Turku 15.11.2012

Yleissivistävän koulutuksen uudistaminen Edessä on tavoitteiden, tuntijaon, opetussuunnitelman perusteiden sekä paikallisten opetussuunnitelmien uudistaminen koko yleissivistävän koulutuksen osalta Varhaiskasvatuksen siirto opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle tulee ottaa huomioon Työ toteutetaan kokonaisuudessaan vuosien 2012 – 2016/2017 välisenä aikana Useita eri perusteasiakirjoja laaditaan samanaikaisesti Jokaiseen perusteasiakirjan laadintaprosessiin liittyy laaja sidosryhmäyhteistyö ja työskentely asiantuntijoiden kanssa sekä paikallisen opetussuunnitelmatyön tukeminen monin eri tavoin

Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö 2012 - 2017 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Esi-, perus- ja lisä- opetuksen opsin perusteet Paikallinen ops Lukion opsin perusteet Paikallinen ops Lukioon valmistava Paikallinen ops Aikuisten perusopetuksen perusteet ja aikuisten lukiokoulutuksen perusteet Paikalliset opsit Taiteen perusopetuksen perusteet Paikalli-nen ops

OPETUS JA OPPIMINEN Opetussuunnitelman perusteet 2014 MAHDOLLINEN KOULUKOHTAINEN OPS ja sen varaan rakentuva vuosisuunnitelma PAIKALLINEN OPETUSSUUNNITELMA - KUNTATASO Paikalliset tarpeet ja linjaukset Opettajan- koulutus Oppi- materiaali Laatukriteerit Opetussuunnitelman perusteet 2014 Valtioneuvoston asetus tavoitteista ja tuntijaosta 422/2012 Perusopetuslaki ja -asetus

Miksi uudistusta tarvitaan? Koulua ympäröivä maailma muuttunut olennaisesti 2000-luvun alun jälkeen globalisoitumisen vaikutus ja kestävän tulevaisuuden haasteet ovat kasvaneet lasten ja nuorten kasvuympäristön muutos, tiedon luonteen ja määrän, tiedontuottamisen ja tiedonvälityksen muutos, teknologinen muutos, työn luonteen muutos, yhteiskunnan kompleksisuus, väestörakenne, luontoympäristön muutos jne.

Miksi uudistusta tarvitaan? Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen on muuttunut tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamisen taitoja identiteettiin liittyvät kysymykset, itseohjautuvuus ja vastuullisuus, itsensä ilmaiseminen, vuorovaikutus- ja dialogitaidot, yhteistyön ja yhdessä tuottamisen taidot, ajattelun ja ongelmanratkaisun taidot, tvt:n ja digitaalisten ympäristöjen käyttötaidot, tiedon tuottaminen verkostoissa, vastuullisuus, kestävä elämäntapa jne. Opetuksen sisältöä, pedagogiikkaa ja koulujen työkäytänteitä on tarpeen tarkastella ja uudistaa suhteessa toimintaympäristön ja osaamisen muutoksiin

Perusopetuksen yleisten linjausten valmistelu Yleisten linjausten valmistelua varten on elokuun 2012 puolivälissä asetettu ohjausryhmä ja neljä työryhmää vuosille 2012 - 2014 Rakenne- ja tavoiteryhmä; pj. Irmeli Halinen Oppimiskäsitysryhmä; pj. Eija Kauppinen Oppimisen ja koulunkäynnin tuen osaryhmä; pj. Pirjo Koivula Laaja-alaisia luku- ja kirjoitustaitoja, kieli- ja kulttuuritietoista koulua pohtiva ryhmä; pj. Pirjo Sinko

Perusteiden laadinnan ja paikallisen opetussuunnitelmatyön vuoropuhelu 2012 – 2016 Syyslukukausi 2012 : Opetussuunnitelman perusteiden yleisten linjausten valmistelu käynnistyy – yhtenäinen perusta oppiainetyölle Opetussuunnitelmatyölle pohjaa luovan suunnittelun ja keskustelun käynnistäminen kunnissa ja kouluissa; tukiaineistoa OPH:n verkkosivuille (oph.fi/OPS 2016/LP 2016) Ensimmäinen kommentointi marraskuussa (19.11.2012 yleiset linjaukset)

Perusteiden laadinnan ja paikallisen opetussuunnitelmatyön vuoropuhelu 2012 – 2016 Kevätlukukausi 2013: Opetussuunnitelman perusteiden sisältöalueittainen/ oppiainekohtainen suunnittelutyö käynnistyy Syyslukukausi 2013: Perustetyö jatkuu ja avataan toinen kommentointi syyskuun alussa (esiopetuksen kokonaisuus)

Perusteiden laadinnan ja paikallisen opetussuunnitelmatyön vuoropuhelu 2012 – 2016 Kevätlukukausi 2014: Perustetyö jatkuu ja avataan kolmas kommentointi huhtikuussa (perus- ja lisäopetuksen kokonaisuus) Syyslukukausi 2014: Lausuntopyynnöt/kuuleminen syys - lokakuussa, perusteiden viimeistely ja OPH:n päätös uusista perusteista vuoden loppuun mennessä

Perusteiden laadinnan ja paikallisen opetussuunnitelmatyön vuoropuhelu 2012 – 2016 Tammikuu 2015 – Heinäkuu 2016: Paikallisten opetussuunnitelmien laadinta uusien perusteiden pohjalta alkaa Elokuu 2016: Valtioneuvoston asetuksen sekä uusien perusteiden ja paikallisten opetussuunnitelmien mukainen opetus alkaa

Perustyön ohjausryhmä 2012 - 2014 Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM Sosiaali- ja terveysministeriö STM Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL Opetusalan ammattijärjestö OAJ Finlands Svenska Lärarförbund FSL Suomen Kuntaliitto Suomen Rehtorit SURE ry Suomen harjoittelukoulujen rehtorit HARRE ry Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat OPSIA ry Suomen Vanhempainliitto Suomen Kustannusyhdistys Elinkeinoelämän Keskusliitto EK Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK Romaniasiain neuvottelukunta Saamelaiskäräjien Koulutus- ja oppimateriaalilautakunta Etnisten suhteiden neuvottelukunta. OPH: pj Jorma Kauppinen, vpj Bob Karlsson, esittelijät Irmeli Halinen ja Christina Anderssén, sihteeri Arja-Sisko Holappa

Ohjausryhmän linjaukset perustetyölle Ohjausryhmä otti ensimmäisessä kokouksessaan 22.8.2012 kantaa perustetyön toteuttamiseen, aikatauluihin sekä työn tavoitteisiin ja perusteiden kirjoittamista ohjaaviin periaatteisiin Linjausten lähtökohtana on arvio toimintaympäristössä tapahtuvasta muutoksesta, nykytilan analyysi sekä työtä ohjaavat kansalliset linjaukset (hallitusohjelma, KESU, Valtioneuvoston asetus 422/2012)

Ohjausryhmän linjaukset: Perustetyön toteuttaminen Perusteasiakirjat tuotetaan sähköisessä ja rakenteistetussa muodossa, jolloin niiden palvelevuus ja käyttöjoustavuus kasvaa Teksti jaetaan kahteen osaan tiiviiseen normiosaan, johon voidaan sijoittaa linkit asianomaiseen lainsäädäntöön sekä ns. tukiosaan, jossa voidaan avata normitekstiä, antaa esimerkkejä toteutuksesta sekä rakentaa linkkejä relevanttiin ja opettajien työtä tukevaan aineistoon

Ohjausryhmän linjaukset: Perustetyön toteuttaminen Esiopetuksen perusteet annetaan omana määräyksenään Kasvun ja oppimisen tuen luvut on uudistettu 2010, eikä niihin tule merkittäviä sisällöllisiä muutoksia Perusopetuksen perusteet annetaan omana määräyksenään Oppimisen ja koulunkäynnin tuen luvut on uudistettu 2010, eikä niihin tule merkittäviä sisällöllisiä muutoksia Lisäopetuksen perusteet annetaan omana määräyksenään Ne sijoitetaan teknisesti perusopetuksen perusteiden yhteyteen Perusopetukseen valmistavan opetuksen perusteet on uudistettu 2009 ja annettu itsenäisenä määräyksenä; niihin ei tule muutoksia

Ohjausryhmän linjaukset: Perusteprosessille asetettu tavoite Luodaan paremmat edellytykset koulun kasvatustyölle, kaikkien oppilaiden mielekkäälle oppimiselle ja kestävälle tulevaisuudelle. Uudistuksen ydin: MITÄ? MITEN? Koulua kehitetään sekä kasvuyhteisönä että oppimisympäristönä.

Ohjausryhmän linjaukset: Perusteiden valmistelua ja kirjoittamista ohjaavat periaatteet Opetussuunnitelman perusteita laadittaessa perusteiden kaikilla osa-alueilla (tavoitteissa, sisällöissä ja käytännöissä) tulee ottaa huomioon seuraavat näkökohdat: tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen kasvatuksen ja opetuksen jatkumon ja yhtenäisyyden vahvistaminen oppilaan kasvun ja kehityksen tukeminen, hyvinvoinnin ja muiden oppimisen edellytysten parantaminen, yhteistyö kestävän tulevaisuuden edistäminen  

Ohjausryhmän linjaukset: Perusteiden valmistelua ja kirjoittamista ohjaavat periaatteet tiedon kanssa työskentelyn ja teknologisen muutoksen huomioonottaminen laaja-alaisten luku- ja kirjoitustaitojen, medialukutaidon sekä tvt -osaamisen edistäminen opetuksen kaikki osa-alueet läpäisevänä tehtävänä kieli- ja kulttuuritietoisuuden edistäminen kansainvälisyyden ja globaalin keskinäisen riippuvuuden huomioonottaminen