JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Advertisements

Korjaa lauseet. Alex on myyjä
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
LÄHDETÄÄN KOKEILEMAAN!
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Katso Aitolasta lisää:
Kuvakäsikirjoitus. Opiskelija herää unestaan Kello on
Eri kielitaidon osa-alueet, materiaalit ja suunnittelu
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
tee-se-itse: KYLÄSUUNNITELMA
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
KJ-I S2003 / Auvo Häkkinen, CT50A2601 / Heikki Kälviäinen0 - 1 Tervetuloa! CT50A2601Käyttöjärjestelmät (4 op)
Lukemaan oppii vain lukemalla
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Myynnin osaajan opintokokonaisuuden opiskelijat
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
UMF I Luento 7. Viime kerralta Lue II.5 ja II.6. Lause II.5.1 tapauksessa f(x,y) = (x, sin(y)) ja g(x, y) = (cos(x), y). Voit lähettää epäselvistä kohdista.
TYÖNANTAJAN LAILLA AJATTELEMINEN Harjoituksen tavoitteena on löytää työpaikkaan soveltuva työntekijä.
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Kysy parilta kysymys, vastaus on tekstissä. ”Sähköposti Mikolle”, s
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Aivoriihi trikoopuseron suunnittelun tueksi. Ideoikaa pienryhmissä minkälaisia erilaisia trikoopaitoja voisi olla Kaikki ideat ovat sallittuja! Huomioikaa.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Toimintaohjeet opelle
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Opetussuunnitelma/OPS
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
9lk kirja-analyysi.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Titta Hänninen MOI KAIKILLE!
Professori Juha Karhu ONPOOL26 Varallisuusoikeus
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Työpaja työskentelyn kalvot
Aivoriihi trikoopuseron suunnittelun tueksi
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Esityksen transkriptio:

JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ

TUNNIN RAKENNE 1.Mitä tänään tehdään? 2.Ryhmiin jako 3.Virike 4.Käsitteet selviksi 5.Mikä ongelma? 6.Aivoriihi 7.Miten ongelma ratkaistaan? 8.Mistä pitää ottaa selvää? Asioiden selvittäminen kotona. Ensi tunnilla  yhteinen ratkaisu.

MITÄ TEHDÄÄN? -Ratkaistaan ongelma TAVOITTEENA -Ryhmätyötaidot -Ongelmanratkaisutaidot -Itsenäinen työskentely ja vastuunotto -Löytää kiinnostavia tutkimuskohteita

RYHMÄJAKO – MENKÄÄ RYHMIIN JA VALITKAA PUHEENJOHTAJA JA SIHTEERI Ryhmä 1 • Ryhmä 2 • Ryhmä 3 • Ryhmä 4 •

ONGELMA? Puolen+miljoonan+kali ningradilaisen+j%C3% A4tevedet+valuvat+me reen/a ?sivu=1

KÄSITTEET SELVIKSI • Tutustukaa lehtileikkeeseen. • Kirjaa ylös sanat, joiden merkityksestä et ole varma. • Käykää sanat läpi ryhmän kanssa, jakakaa tietoa. • Jos vielä on epäselviä sanoja kysykää.

MIKÄ ONGELMA? • Mikä on lehtileikkeen pääasia? • Millainen ongelma lehtileikkeen pohjalta voidaan määrittää? • Muodostakaa kuvaileva työnimi tai otsikko.

AIVORIIHI • Ei kritiikkiä, vaan ideoita! • Tarkoituksena löytää mahdollisimman paljon ideoita. • Mieti hetki itseksesi ratkaisuja, kysymyksiä ja mitä jo tiedät. Kirjaa tarralapulle ajatuksesi. • Käykää ideat ja ajatukset parin kanssa läpi ja esitelkää ne sitten muulle ryhmälle. • Ei kritisoida, vaan jatkojalostetaan. • Kaikki ideat kirjataan ylös tarralapuille myöhempää käyttöä varten.

MITEN ONGELMA RATKAISTAAN? • Etsikää yhteyksiä käsitteiden ja mekanismien välille. • Ryhmitelkää tarralaput suurelle paperille yhdistelkää niitä kuvaavin viivoin ja nuolin. • Yrittäkää löytää ongelmaan ratkaisu tai ilmiölle kuvaus aivoriihen ideoiden avulla. • Huomioikaa epäselvät kohdat ja aukot.

MISTÄ PITÄÄ OTTAA SELVÄÄ? • Mikä olikaan määrittelemänne ongelma? • Miettikää, mitä ette vielä tiedä, mutta mikä pitää tietää, jotta ongelma saadaan ratkaistua. • Muodostakaa ryhmälle yhteiset oppimistavoitteet • Korkeintaan neljä • Selkeät ja kysymysmuodossa • Päätavoite saadaan ydinkysymyksestä (ylin). • Se jaetaan osatavoitteisiin

LÄKSYT • Etsi tietoa kirjoista tai netistä. • Yritä ymmärtää. • Vastaa kysymyksiin. • Tee muistiinpanoja (kirjoita, piirrä tai tee käsitekarttoja). • Ensi tunnilla käydään läpi mitä kukin on oppinut.

MITÄ OPITTIIN? • Käykää läpi, mitä kukakin on opiskellut välipäivien aikana osatavoite kerrallaan. • Vastatkaa asetettuun osatavoitteeseen. • Kun kaikki osa tavoitteet on käyty läpi, vastatkaa pääongelmaan. • Miettikää, miten alkuperäinen lehtileike liittyy tähän kaikkeen. • Jos itseopiskeluvaiheessa heräsi kysymyksiä tai epäselvyyksiä, kysykää.

ARVIOINTI • Oliko virike kiinnostava? • Miten ryhmän yhteistyö sujui? • Miten itsenäinen työskentely sujui? • Mikä oli vaikeinta ja helpointa? • Mikä oli hyvää ja mikä huonoa? • Opitko uutta? Mitä?