Strategiaa ja laatua etsimässä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Elinikäisen ohjauksen alueellinen organisoituminen
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
PK-kehittämispalvelut
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Laatu osaamisen tunnistamisessa Anni Karttunen Eurooppalaisen koulutuspolitiikan asiantuntija.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Broker-kokemuksia -TEKEMÄLLÄ OPPII- Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien seminaari koulutustarkastaja Liisa Klinge Jyväskylä
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Elinikäisen ohjauksen kehittämispäivät 2014 Ulla-Jill Karlsson, neuvotteleva virkamies Erno Hyvönen, projektisuunnittelija.
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke. TUL:n Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke on uusi seurojen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on saada urheiluseurojen.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Tutkintosuoritusten arviointi
ISOK – Itäsuomalaisen osaamisen kehittäminen – Anni Karttunen – Savon koulutuskuntayhtymä
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
TYÖELÄMÄN LAATU Menesty-hanke
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
Ritva Kareketo kouluttaja
Kehittävän asiantuntija-verkostotyön malli TATU – tartu tutkintoon!
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Ryhmien tehtävistä : Etelä-Savon elinikäinen oppiminen ja nuorisotakuu Tuija Toivakainen ISO ELO -kokous.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
KONTTIKAUPALLA HYVÄÄ Tuloksellista hyvää Kontti-ketju kerää varoja ja työllistää.
KEHA-keskus TNO – ELO -foorumi videolla TEM:n terveisiä elinikäisen ohjauksen kehittämiseen A-P Leminen.
Työryhmä Pirjo Näkki, Sirppa Kinos, Eva Juslin, Raija Lundahl, Marjut Arola
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinointitehtävä
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Elinikäinen ohjaus Suomessa
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Kuntainfo Ajankohtaista monialaisten palvelujen kehittämisestä
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Pohjoinen luonto maahanmuuttajien kotoutumisessa
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
KOHTAAMO Verkko-Ohjaus
Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
Sähköinen osaamiskysely oppilaitoshenkilöstön koulutus- ja oppisopimusosaamiseen Parasta Palvelua kehittämisohjelma marraskuu 2018.
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Strategiaa ja laatua etsimässä ELO Pohjois-Savossa Strategiaa ja laatua etsimässä Anni Karttunen Eurooppalaisen koulutuspolitiikan asiantuntija 27.11.2013 Kuopio

ELOn kulku Pohjois-Savon ELY päätti hankkeistaa elinikäisen ohjauksen TOIMINTASUUNNITELMAN ja STRATEGIAN työstämisen EUedu tarttui toimeen. Bonuksena hankesuunnitelmassa luvattiin elinikäisen ohjauksen LAATUTYÖKALU Hihat käärittiin keväällä 2013 Läheisessä yhteistyössä POSELYn kanssa hahmoteltiin verkoston kokoonpanoa Ketteryyden säilyttämiseksi ohjauksen verkostotyö fokusoitiin aluksi työ- ja koulutusuriin keskittyväksi 2

3-tasoinen ELOverkosto

Toimintamalli - JORY Johtoryhmä muodostuu Pohjois-Savon oppilaitosten ja viranomaistoimijoiden johdosta. Mukana ISY, Savonia AMK, YSAO, SAKKY, Kuopion kansalaisopisto, Setlementti Puijola, TE-toimisto, ELY ja Pohjois-Savon Liitto. (AVI + Kuopion kaupunki) ELO Pohjois-Savossa hanke tuottaa materiaalin X => kommenttikierrokselle JORYyn => muutokset 4

Toimintamalli ELOverkko ELOverkko muodostuu alueen oppilaitosten, TE-toimiston, kolmannen sektorin ohjaustoimijoista sekä ohjaushankkeiden toimijoista N. 30 henkilöä JORYn terveiset ja muokattu tuote X viedään ELOverkon käsittelyyn Workshopit Palaute JORYlle palaute => mahdolliset muutokset tuotteeseen X 5

Organisaatiotaso JORY & ELOverkko levittävät tuotteet omiin organisaatioihinsa Tuotteita testataan käytännössä => palaute ja jatkotoimenpiteet Organisaatiotasolla toimijat ottavat tuotteet käyttöön, hyödyntävät niitä organisaationsa ja itsensä kehittämisessä HYÖTY: maksimaalinen saturaatio, toimijoiden sitoutuminen ja johdon mandaatti ottaa tuotteet / toiminnot käyttöön 6

ELO tuoteperheen syntytarina 3-tasoinen strategia ja toimintasuunnitelma EU strategiat ja suositukset Kansallinen ELO strategia Pohjois-Savon ELOstrategia ja toimintasuunnitelma Alueellisten strategioiden ja toimintasuunnitelmien tulee tukea EU:n ja kansallisen tason strategista kehitystä ottaen huomioon omat erityispiirteensä ja toimijansa 7

Neljä strategista tavoitetta Pohjois-Savossa yksilön, yhteisöjen ja työelämän tarpeista lähtevää uraohjausta on helposti saatavilla Pohjois-Savon ohjaustoimijat ovat sitoutuneet jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen ja kehittämiseen Pohjois-Savon ohjaustoimijat tuottavat laadukkaita ohjauspalveluja ja tuntevat elinikäisen ohjauksen laadunvarmennusmenetelmät ja ovat sitoutuneet noudattamaan niiden mukaisia suosituksia 8

Strategiset tavoitteet jatkuu… Pohjois-Savossa toimii monialainen, aktiivinen ohjausverkosto, joka kattaa eri hallinnonalat sekä työelämän. Alueella sitoudutaan toimimaan kehitetyn verkostotyömallin mukaisesti. Pohjois-Savon ELO strategian tarkoituksena on varmistaa asiakkaiden osaamisen aktiivinen ylläpito sekä kasvattaa ohjausasiakkaiden motivaatiota itsensä kehittämiseen ja työelämätaitojen hankkimiseen. 9

Toimintasuunnitelma Toimintasuunnitelma on jaettu neljän strategisen tavoitteen alle ja ne vertautuvat kansallisiin ja eurooppalaisiin tavoitteisiin Kunkin strategisen tavoitteen alle on kuvattu toimenpiteitä sekä vastuutoimijat 10

  PS tavoite 2: Pohjois-Savon ohjaustoimijat ovat sitoutuneet jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen ja kehittämiseen  Kansallinen tavoite 3: Ohjaustyötä tekevillä on tehtävien edellyttämä osaaminen Kansalliset tarkennetut tavoitteet Toimenpide Vastuutaho/t Vahvistetaan henkilöstön ohjausosaamista työ- ja elinkeinohallinnos sa Pohjois-Savon ELY-keskus yhdessä TE -toimistojen kanssa kartoittaa hallinnonalan koulutustarpeet ja osaamiskapeikot. Kartoituksen perusteella järjestetään lisä- ja täydennyskoulutusta yhteistyössä alueen koulutuksenjärjestäjien kanssa Edistetään esim. työelämäjaksojen kautta ohjaushenkilöstön osaamista (vrt. job shadowing alueen oppilaitoksissa) POSELY, TE -toimistot ja alueen koulutuksen järjestäjät   TE -toimistot ja alueen oppilaitokset 11

ELO laadunhallintatyökalu: asiakas keskiössä Neljä asiakaslähtöistä osa-aluetta: 1. Asiakaskeskeisyys 2. Asiakkaan aktivoiminen 3. Ohjauspalvelujen saatavuus 4. Laadunvarmennus asiakasnäkökulmasta Osa-alueet on jaettu standardeihin Standardit esitetty väittäminä, jotka ohjaavat laadunhallintaa elinikäisen ohjauksen prosessissa. Kuhunkin standardiin liitetty indikaattoreita, jotka on esitetty kysymysten muodossa. Työkalun tarkoitus on, että ohjaustoimijat vastaavat kysymyksiin. 12

13 2. Asiakkaan aktivoiminen Ohjaus edistää asiakkaan voimaantumista   Lisääkö ohjaus asiakkaan kompetenssia suunnitella ja hallita omia oppimis- ja urapolkujaan sekä näihin liittyviä siirtymävaiheita? Tunteeko ohjaushenkilöstö riittävästi erilaisia oppimispolkuja ja oppimismahdollisuuksia (koulutusohjelmat, tutkinnot, työssäoppiminen, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen jne.)? Onko ohjaushenkilöstöllä tarvittava työelämätieto käytettävissään (esim. ennakointiraportit)? Varmistaako ohjauspalvelujen johto, että työelämätietoa tulkitaan oikein ja että tietoa levitetään tasapuolisesti henkilöstölle?  MITEN? 13