OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Advertisements

Projektipäällikkö Päivi Tiilikainen
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Kolme Puheenvuoroa OISista Miten OIS toteutui? Mirja Kontio OIS-ajattelun johdanto Integrointiesimerkkejä Savonia-amk Laura Ahonen ja Teemu Itkonen Rabitthinking.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Salla Seppänen Koulutusvastuujohtaja Kulttuuri-, luonnonvara-, sosiaali- ja terveysala Savonia ammattikorkeakoulu Sosiaalialan AMK–verkosto VERKOSTOPÄIVÄT.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
Sosionomi (ylempi AMK)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Savonia-ammattikorkeakoulu
YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ
Musiikkipedagogi (ylempi amk) / Tanssinopettaja (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Marja Gröhn-Rissanen Anne-Leena Juntunen
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Seurakuntaharjoittelut, työelämäyhteistyö ja ops2015
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen Marja Gröhn-Rissanen, THM, ESH, OIS-projektipäällikkö Savonia-amk Sanna Laulainen, YTT, tutkijatohtori Itä-Suomen yliopisto Helena Pennanen, THM, ESH, lehtori Savonia-amk

Open Innovation Space (OIS) - ajattelu Savoniassa Yhdistää teorian ja käytännön opiskelussa Mahdollistaa opiskelijoiden, opettajien, muun henkilöstön ja työelämän entistä tiiviimmän yhteistyön Näkyy kampuksilla erilaisina oppimisympäristöinä Tuottaa erilaisten kehitysprojektien ja -hankkeiden kautta uusia palveluita ja tuotteita työelämälle Edistää opiskelijakeskeistä, monialaista, yhteisöllistä, työelämäläheistä ja toiminnallista oppimista

OIS-projekti (1.5.2010-30.9.2013) Tavoitteena kehittää OIS- toimintamallia, jossa opiskelijat osana opiskeluaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan osallistumalla tuottavat kysyntälähtöisiä palveluja ja tuotteita yhteistyössä alueen työ- ja elinkeinoelämän kanssa ja saavat näin valmiuksia tulevaisuuden työelämään * 8 pilottia * 700 opiskelijaa, 50 opettajaa and TKI-asiantuntijaa * 47 yhtiötä ja 22 muuta organisaatiota * 5-7 opinnäytetyötä Rahoittajana EU:n sosiaalirahasto ja P-Savon ELY-keskus Toimintakumppanina Itä-Suomen yliopisto (Kauppatieteen ja Sosiaali- ja terveysjohtamisen laitos)

Pilotit Monialainen yhteistyö (Hyvin Kuopio, 5 op) x 5 Business Project 1 (Liiketalous, 3 op) x1 Business Project 2 (Liiketalous, 3 op) x1 Sosionomi (AMK) -tutkintoon johtava aikuiskoulutus (Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi, 60 op) Innovaatiojohtaminen (UEF ja Savonia, 6 op) x 2 Projekti Studiot (Muotoilu) Kesä-OIS (Savonia ja UEF, 5 op) x 2 Tiedonhallinta sosiaalialalla (UEF ja Sosiaali- ja terveysala Iisalmi, 5 op)

OIS-design – case TYMON Koulutuksen pedagoginen kehittäminen OIS-pedagogisten periaatteiden mukaisesti => esimerkkinä TYMON (moniammatillinen yhteistyö) => tarkastellaan ’tilojen’ näkökulmasta

TYMON- prosessi Prosessia tukee: Monialaisuus Opiskelijalähtöisyys ALOITUSCAMP Opiskelijat Opettajat Yhteistyökumppanit 1pv lukukauden alussa ”RAATI” TYMON-ryhmien kokoaminen Toimeksiantojen kohdentaminen Ohjaajien nimeäminen ALOITUSPAJA 3 vk:n työskentelyjakson alussa aloituspäivä SUUNNITTELUPAJA + ”harjoittelu” 3vk toimeksiantojen toteutus LOPETUSPAJA Kokemusten purku/kommentit → raportin viimeistely Palaute→opintojakson kehittäminen Prosessia tukee: Monialaisuus Opiskelijalähtöisyys Toimeksiantaja Ohjaava opettaja

CASE TYMON JA TUTKIMUSTULOSTEN REFLEKTOINTI OIS psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena oppimisen ”tilana” Kriittisiä psyykkisiä (henkisiä) tekijöitä: Motivaatio, asenteet, arvot ja taidot opiskelijoiden, opettajien ja yhteistyökumppaneiden (myös johtajien/organisaation) Uudet muuttuvat roolit ja ”lupa” toimia innovatiivisilla tavoilla

… Kriittisiä fyysisiä tekijöitä: Opiskelun/koulutuksen rakenteet (esim. opetussuunnitelmat, lukujärjestykset, erillään toimivat koulutusalat) Uudet fyysiset tilat, virtuaaliset oppimistilat

… Kriittisiä sosiaalisia tiloja: Monialainen yhteistyö (kulttuuriset ristiriidat, rajoittavat perinteet) Innovatiiviset jaetut käytännöt => kenelle oppimisprosessit ovat avoinna ja miten työskennellä yhteisten jaettujen tehtävien kanssa (mukautuvien/joustavien käytäntöjen merkitys kun työskennellään tuntemattomien ongelmien kanssa)

OIS-oppimisessa tärkeää innovatiivisuuden kehkeyttämiseksi OIS-opintoja/oppimista ei voi suorittaa Oppimisessa prosessi on tärkein => epäonnistuessakin oppii; sen salliminen Uudenlaiset roolit aktiiviset opiskelijat mahdollistavat opettajat työelämän kumppanit Vapauden tuoma vastuu Halu vaikuttaa laajemmin (’yhteiskunnallinen vaikuttaja’)

Tulevaisuutta tekemässä OISin hengessä TYMON =>Terveyttä ja hyvinvointia edistävä T&K&I mahdollisuus osallistua monialaisiin hankkeisiin (hoitotyön osaamisen siirto muille) opiskelijoiden omat intressit lähtökohtana (aidot innovatiiviset caset) Huomio uudenlaisiin oppimistiloihin (oppiminen siirtyy pois kampuksilta) uudet fyysiset, virtuaaliset ja sosiaaliset tilat OISmaisen oppimisen imu ja ilo!? opiskelijakeskeisyys, työelämäläheisyys, monialaisuus ja yhteisöllisyys sekä toiminnallisuus

Kiitos mielenkiinnosta! marja-liisa.grohn-rissanen@savonia.fi sanna.laulainen@uef.fi helena.pennanen@savonia.fi