Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Marja Gröhn-Rissanen Anne-Leena Juntunen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Marja Gröhn-Rissanen Anne-Leena Juntunen"— Esityksen transkriptio:

1 Uusia avauksia opetukseen ja työelämään -Työ- ja elinkeinoelämä opetuksen avainkumppanina
Marja Gröhn-Rissanen Anne-Leena Juntunen Lastensuojelun kesäpäivät Iisalmi

2 tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
OIS-ajattelu Monialaisuus, opiskelijakeskeisyys, toiminnallisuus, työelämäläheisyys, yhteisöllisyys Opetus ja opiskelu & tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta Opinto-jaksot Harjoittelut Opin-näyte-työt Hank-keet Palve-lut Osaamisen kehittäminen: yhdessä suunnitellut, toteutetut ja arvioidut erilaiset tehtävät ja toimeksiannot Työläheistä/ monialaista oppimista Työelämä ja kumppanit ois10.blogit.fi

3 Yrittäjyysosaaminen ja innovaatiokyvykkyys Innovaatiopalveluryhmä
Savonia-ammattikorkeakoulu osaamiskeskittymät ja Y&I – palvelukeskustyyppinen toiminta Hyvinvointituotteet ja palvelut Energia, ympäristö Ja turvallisuus Integroitu tuotekehitys Opetus ja opiskelu Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyö Yrittäjyysosaaminen ja innovaatiokyvykkyys Innovaatiopalveluryhmä SOVELTAVA TKI KEHITTÄMISTYÖ OIS-OPPIMINEN

4 OIS- hanke (1.5.2010- 31.12.2012) Toimijat:
Savonian amk: hyvinvointi- ja liiketoiminta- ja kulttuurialan osaamisalue Itä-Suomen yliopisto: Kauppatieteiden- ja Sosiaali- ja terveysjohtamisenlaitos Rahoittajat: Euroopan sosiaalirahasto Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus Kokonaisbudjetti: €

5 OIS- hankkeen tavoitteena
Kehittää Savonia- amk:n ja Itä-Suomen YO:n yhteistä OIS- toimintamallia, jossa osana opetustoimintaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan avulla tuotetaan kysyntälähtöisiä palveluita ja tuotteita yhteistyössä alueen työ- ja elinkeinoelämän kanssa. Hanke tukee OIS- ajattelun jalkauttamista Savoniassa

6 OIS- hankkeen osa tavoitteet
Verkostoitua työ- ja elinkeinoelämän kanssa O&O ja TKI- toiminnassa Luoda malleja pk-yritysten ja työelämän osaamisen kehittämiseen ja TKI- tarpeisiin vastaamiseen Korkeakoulujen osaamisen siirto Tutkimuslähtöisten innovaatioiden kaupallistamisen edistäminen Savonian ja UEF:n yhteistyön syventäminen ja tuotettujen yhteistyömallien laajentaminen

7 OIS- hankkeen avaukset opetuksen ja työelämän kehittämiseen
Sosionomi (AMK) –tutkintoon johtava aikuiskoulutus , 60 op (HyvinIisalmi) Monialainen yhteistyö, 5 op (HyvinKuopio+ Resto) Terveyttä ja hyvinvointia edistävä hanketoiminta 5op(HyvinKuopio) Tietohallinta sosiaalialalla verkkokoulutus,2/5op (UEF, Savonia HyvinIisalmi) Innovaatio johtaminen –opintojakso,5op (Savonia + UEF) Ideasta liiketoiminnaksi, 5op (Savonia) Esimerkkejä

8 Teoreettinen tieto ja käytännön tieto yhdistyvät
Sosionomi (AMK) –tutkintoon johtava aikuiskoulutus (60 op) Uutta luova OPPIMINEN (Engeström 1999; 2004) Teoreettinen tieto ja käytännön tieto yhdistyvät Yhteiskehittelyyn perustuva uuden tiedon tuottaminen  Idea, rajakohde, joka muuttuu toiminnan välineeksi  Uusien palvelujen, työtapojen muodostuminen 8 Anne-Leena Juntunen 8

9 OPPIMINEN Kehittävä yhteistyö (Engeström 2001; 2004)
Opiskelijat Lähikehityksen vyöhyke Työpaikan edustajat Opettajat 9 Anne-Leena Juntunen 9

10 Sosionomi (AMK) –tutkintoon johtava aikuiskoulutus 2011-2014 (60 op)
Sosionomi (AMK) –tutkintoon johtava aikuiskoulutus (60 op) Pilottiryhmä Osaamisalueet: Kasvatus-, opetus- ja ohjaustehtävät Kuntoutuksen, ohjauksen ja sosiaalisen tuen tehtävät Palvelutuotanto-, johtamis- ja kehittämistehtävät Sosiaalityön tehtävät Hoito- ja huolenpitotehtävät

11 Sosionomi (AMK) –tutkintoon johtava aikuiskoulutus 2011-2014 (60 op)
Sosionomi (AMK) –tutkintoon johtava aikuiskoulutus (60 op) Pilottiryhmä 17 sosionomi (AMK) -opiskelijaa  OIS -opiskelijat 4 opiskelijaryhmää Avainkumppanit (Ilvola-säätiö, päihdekeskus Pysäkki, päiväkoti Ruskolinna, SOTE vammaispalvelut) OIS-opettajat Savonian muut koulutusohjelmat ja TKI -henkilöstö Muut yhteistyötahot

12 OIS –ajattelun huomioiminen
Opiskelijoiden valintakoevaiheessa (kevät 2011) Kirjallinen aineistokoe Ryhmätehtävä Opettajien ja työelämän edustajien yhteistyössä toteuttama soveltavuuden arviointi Puolivuositeemat Työn kehittämissykli vuoden pituinen Virtuaalioppimisympäristöt (Elgg, ACP, Moodle)

13 OIS -toimintamenetelmät:
Oppimistehtäväkokonaisuudet; monitieteisyys, tutkiva kehittäminen Yhteiset suunnittelupalaverit (avainkumppanit, opiskelijat, opettajat) Idea- camp -työskentely Pajatapaamiset Avainkumppanitapaamiset Seminaari Hyvinvointia innovaatioilla -tapahtuma  Toimeksiannot nousevat avainkumppaneiden toimintaympäristöistä.

14 OIS-OPINNOT Syksy 2011 TEEMA 1: MUUTTUVAT TOIMINTAYMPÄRISTÖT JA TUTKIVA KEHITTÄMINEN
Kehittämis-kohteen löytäminen Opiskelija- tiimien havainnoinnit,haastattelut avainkumppa-niyrityksessä Orientoiva harjoittelu OIS-opettaja Avainkumppa-nitapaaminen Syyskuu Kehittämis-kohteen monialainen ideointi Idea-camp- tapahtuma Savoniassa Projektin esisuunnitelma Elggiin ACP -yhteydet Lokakuu Palautteen saaminen esisuunni-telmiin (avainkumppani, vertaispalaute) Tiimien projektisuun-nitelmat Elggiin Marraskuu Tiimit esittelevät projekti-suunnitelman OIS –seminaarissa (avainkumppanit, OIS-opet, t&k&i, muut opiskelijat) Joulukuu © Anne-Leena Juntunen

15 OIS-OPINNOT Kevät 2012 TEEMA 2: SOSIAALIALAN YHTEISÖLLINEN ASIANTUNTIJUUS JA INNOVOINTIOSAAMINEN
Teoriatiedon yhdistäminen projektisuun-nitelmaan Pajatapaami-nen (opiskelijatiimi, OIS –opettaja, avainkumppani) Elgg- ja ACP –virtuaaliympä-ristöt Tammikuu Kehittämis-kohteen mallittami-nen Pajatapaa-minen Tuotteen, palvelun työtavan toimivuuden arviointi Helmikuu Uuden mallin (tuote, työtapa, palvelu) soveltaminen ja käyttöönotto avainkumppani-yhteisössä Maaliskuu Uuden mallin levittäminen muihin organisaati-oihin Hyvinvointia innovaatioilla tapahtuma Toiminnan ja tulosten raportointi Arviointi Huhti- toukokuu © Anne-Leena Juntunen

16 Mikä muuttui? Opettajan rooli:
Tutkija, kehittäjä, uuden tiedon mahdollistaja Yhteistyökumppanuuksien luoja Kehittävän opettajuuden oppiminen Projektityöskentely ja tiimiohjaus Rajojen ylittäjä

17 Mikä muuttui? Opiskelijan rooli:
Tiimityöskentely ja yhteistoiminta (opisk.tiimi, opettaja, työpaikan edustaja) Rajan ylitykset ulkopuolisiin organisaatioihin Toiminta avainkumppaniyhteisössä Virtuaalioppimisympäristöt Teoriatiedon ja käytännön tiedon integrointi Uusien työtapojen/tuotteiden kehittäjä

18 Mikä muuttui? Työpaikkaohjaajan rooli:
Opiskelijan ja opiskelijatiimin oppimisen ohjaus Opiskelijoiden tuore näkökulma työpaikan asioihin Rajojen ylittäminen (koulutus, muut verkostot) Virtuaalioppimisympäristö (Elgg) Uusien työtapojen/tuotteiden kehittely (opisk., opettaja, työpaikan edustaja)

19 Tietohallinta sosiaalialalla verkkokoulutus (2/5op)
Yhteinen opintojakso UEF:n sosiaalityön opiskelijoille ja Savonian sosionomiopiskelijoille sekä Opetussosiaalikeskuksen verkoston sosiaalialan käytännön toimijoille Tavoitteena: Tukea ammatillista kasvua sosiaalialan asiantuntijana ja kykyä tunnistaa tiedonhallinnan merkitys sosiaalialalla Tunnistaa tiedonhallinnan keskeiset käsitteet ja toiminta-alueet Tunnistaa sosiaalialan toimijoiden roolit ja merkityksen tiedontuotannossa Ymmärtää tietosuojaan ja -turvaan liittyviä juridisia ja eettisiä näkökulmia Perehtyy käytännössä dokumentointiin ja tiedonhallinnan eri näkökulmiin (yhteys harjoitteluun) Tietää, millaisia tulevaisuudennäkymiä sosiaalialan tietohallinnossa on; osaa soveltaa tiedonhallinnan tietämystään eettisesti kestävällä tavalla. Toteutuatavat:100% moodlessa toteutettava verkkojakso, nauhoitetut luennot, verkko- ja muuhun materiaaliin tutustuminen, itsenäinen työskentely ja tietohallinnon arjen ilmiöiden havainnointi, verkkotyöskentely (sisältää keskustelut ja kommentoinnit) YTT Sanna Laulainen (opintojakson suunnittelu ja toteutus verkkoon, koordinointi) Lehtori Sirpa Kuusisto-Niemi (luennot ja tietohallinnon sisällöistä vastaava) Petteri Hartikainen ja Arja Pesola (AMK yhdyshenkilöt/jakson opettajat

20 Monialainen yhteistyö (5op)
Hyvinvointialan (ja restomoni) opiskelijat toteuttavat monialaisessa ryhmässä 3 viikon aikana työelämän toimeksiantoja Aloitus ja lopetus camp-päivät Terveyttä ja hyvinvointia edistävä hanketoiminta (5op) Hyvinvointialan opiskelijat suorittavat ”oman projektin” omaan opiskeluun sopivana ajankohtana

21 Innovaatio johtaminen –opintojakso (5op)
Savonian ja UEF:n opiskelijoille Ideasta liiketoiminnaksi (5op)”Kesä-OIS” Savonian kaikille opiskelijoille

22 OIS- oppiminen edellyttää
Uudenlaisia oppimis- ja opettamismenetelmiä Uudenlaista opettajuutta ja opiskelijan roolia Toimintamallin rakentamista Uudenlaista toimintaympäristöä (fyysinen/virtuaalinen) kulttuurin muutosta Pedagogiikan kehittämissä: Pilotit, OIS-opetus prosessi, camp- ja kalamaljamenetelmien käyttöönotto, pilottien tutkimus (TUTKA) Toimintamallin rakentamisessa: Takomo- ryhmä ja OISaktivaattorit, Savonia-Sampo (kumppanuudet, toimeksiannot), ideointi- ja arviointityökalujen käyttöönotto (RBM), osaamisen/asiantuntijoiden kartoitus Kulttuurin muutos: koulutukset, ideakilpailu, opiskelijat kehittämiskumppaneina, OIS- tilat Pilottien välinen yhteissuunnittelu Pilottien tutkimustoiminta (TUTKA, Tyhank opiskelijat osana TUTKA- toimintaa) OIS- opetus (OIS- ohje opettajalle) Miten toimeksiannot opetukseen? (Takomo, OISaktivaattorit) Miten opiskelijat löytävät OIS- toiminnan? Miten kumppanit ja heidän kanssa tehtävä toiminta näkyväksi (Sampo) Osaamisen ”herääminen” (IKÄ-OIS) ja sen jakaminen Sata ideaa iskee tulta – ideakilpailu Opiskelijoiden OIS- kampanjat (Pilvi, Winterfest) OIS-some OIS- olkkari taukotila, OIS-SYD

23 OIS- pilottien tutkimusten yhteenvetona:
•OIS- periaatteita toteuttava opintojakso kyseenalaistaa perinteiset opettaja-opiskelija asemat opetuksessa. Opiskelijat ovat keskeisessä asemassa omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan jakavina vastuullisina toimijoina ja opettajat oppimisprosessin mahdollistajina ja tukijoina •Keskeisintä opintojakson onnistumisessa on sekä opettajan että opiskelijan motivaatio ja valmiudet toteuttaa autenttisia toimeksiantoja työelämän kanssa •Opiskelijaryhmien monialaisuus ja yhdessä toimiminen tärkeää opintojakson tavoitteiden saavuttamisessa opintokokonaisuuden jälkeen opintojaksoon osallistuville opiskelijoille (N=5 ja N=6) ja työelämäkumppaneille (N=4) tehty ryhmähaastattelu. Toteuttajina projektiopintoja suorittavat opiskelijat haastattelijoina ja aineiston analysoijana opintojakson yhteydessä opiskelijoilta (N= 199) kerätty opintojakson ryhmä-arviointi (N=6) opinto-kokonaisuuden loputtua opettajien (N=6) ryhmähaastattelu

24 OIS- pilottien tutkimusten yhteenvetona:
•Työelämän toimijoiden ja opiskelijoiden välisellä yhteistyöllä ja toimeksiantojen autenttisuudella ja asiakaslähtöisyydellä merkitys opiskelijan oppimiskokemukseen •Opintojakson etukäteisvalmistelulla, informoinnilla ja aikataulutuksella tärkeä merkitys OIS- periaatteiden toteutumisessa •OIS- periaatteiden toteutumista edistävät tarkoituksenmukaiset tilat •Opintojakso tuottaa erityisesti opiskelijalle projektiosaamisen ja terveysalan yhteiskunnallisen vaikuttamisen valmiuksia, jotka keskeisiä työelämäkompetensseja ja tärkeitä yhteiskuntavastuun kantamisessa

25 Millaisia haasteita opettajuuteen?
•edellytetään rohkeutta osallistua uudenlaiseen opintojakson toteutukseen •edellytetään OIS- periaatteiden ja sen toteuttamismenetelmien sisäistämistä •edellytetään opintojakson opettajien monialaiseen yhteissuunnitteluun osallistumista •edellytetään opiskelijaryhmän etukäteisvalmistelua: OIS- periaatteet, käsitteet, perusteluja opintojaksolle, teorian ohjaava vaikutus, menetelmän ohjeistus (joutavuus menetelmien valinnassa), toimijoiden roolit

26 Millaisia haasteita opettajuuteen?
•edellytetään opiskelijaryhmän ryhmäyhtymisen tukemista •edellytetään ryhmän itseohjautuvuuden tukemista •edellytetään opiskelijan oppimisprosessin mahdollistamista (aikataulutus, tuki, reflektointi) •edellytetään toimeksiantojen kokoamista ja valintaa opiskelijan oppimisprosessin kannalta

27


Lataa ppt "Marja Gröhn-Rissanen Anne-Leena Juntunen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google