”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”…joku yhdyshenkilö tämän valtavan palvelutarjooman ja yrityksen välillä olisi kyllä paikallaan…” Puujalostusalan kasvuyrityksen johtaja.
Advertisements

KATRI TOLONEN Urheiluakatemia Urhea. Urhea  Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian perusajatus on verkottaa urheilun ja opiskelumaailman osaajat yhteen 
Tampereen urheiluakatemia I-vaihe Paikallisen verkoston rakentaminen ja toiminnan käynnistäminen •opiskelun ja urheilun yhdistäminen (korkeakoulu.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
Valmennusosaamisen malli
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Päihde- ja mielenterveystyö kehittäminen Lahden perusterveydenhuollossa Tiina Saarinen Kehittäjä-päihdetyöntekijä, sairaanhoitaja AMK Välittäjä 2009 –hanke,
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Valmennusosaamisen malli
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Mentorointi Leaders House Oy Jorma Tukia. Mentoroinnin muodot Tilannekohtainen – spontaaneja kohtaamisia/tapaamisia mentorin ja mentoroitavan va ̈ lilla.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Haukiranta MultiTalent Consulting Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa Täydennyskoulutus Haukirannan kuntayhtymä.
Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke. TUL:n Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke on uusi seurojen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on saada urheiluseurojen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
osana opiskelijan PLE:tä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
LKKFEDCBA EDUSTUS AKATEMIATOIMINTA LKKFEDEDUSTUS SAPKO RU SAVO SELECTPRO RYHMÄ PÄSSIPOLKU KARTOITUKSET.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
AJANKOHTAISTA VALMENNUSOSAAMISEN KEHITTÄMISESTÄ Osaamisohjelmasta OK /HUY URHEA
Valmentajana kehittyminen
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Uudistuksen keskeiset periaatteet
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Valmennusosaamisen malli Kirsi Hämäläinen Suomen Olympiakomitea.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ME-hengen kehittäminen
Coach Developer Academy – kysymykset kouluttajan tukena
TOIMENKUVAKARTTA / VALMENTAJAT
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Kohti maailman huippua. Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia
EROTUOMARI, HARRASTEKIEKKO, VALMENNUS, PIPOLÄTKÄ
HUIPPU Elokuu 2017.
VAU:n huippu-urheilustrategia
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
VAU huippu-urheilustrategia
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Esityksen transkriptio:

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija tutkimus kehittäminen arviointi lisenssit Kouluttajien osaaminen yhteistyö ”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” suunnittelu innovaatiot laatujärjestelmät Veat LPT näyttökokeet VAT AMK VOK YO tiedon välitys Formaali TV mentor julkaise- minen internet keskustelu kehitys yhteisöt Valmentaja + Urheilija kongressit tuot-taminen lehdet reflektointi DVD:t Nonformaali Informaali tieto- kannat seminaarit mahdol- listaminen organisointi chatit muiden alojen asiantuntijat täydennys koulutus kohtaamiset tutor ylläpito koordinointi järjestelmät oppimis- alustat koordinointi

Tarvittava tieto ja osaaminen on määritelty ylhäältä ja se on kaikille sama Oppimisen määrää mitataan ajalla Arviointi on virheiden etsimistä Järjestelmä motivoi etenemään portaalta toiselle Teoriatieto siirtyy käytäntöön itsestään Putkesta valmistuu tasalaatuista tuotetta

Valmentajan osaamisen tukeminen ASIANTUNTIJAT Huippuvalmentajafoorumit Asiantuntijapankki Kansainvälisyys Bile-emäntä KOULUTUSTILAISUUDET Verkoston luominen Verkostokokoontumiset Koulutusprosessit urheilijan kanssa Mentorjärjestelmä koulutuksen osana Verkko-oppiminen + kohtaamiset Kuvan laajentaminen Oppimaan oppiminen Mentori ja aktori samassa koulutuksessa SEURA Valmentajaverkosto Valmennuslinja Seuratoimijoiden osaaminen Tiedon välitys Oppimisympäristö Keskustelukumppani Yhteistyö muiden lajien kanssa LAJILIITTO Valmentajaverkoston luominen Tiedonvälitys Työkalut – wiki Valmentajan polku – ohjaus Kouluttajien osaamisen tukeminen – työparit Kouluttajan työkalut Kouluttajaverkostot – arjessa auttaminen Tietopankit/työpajat Lajiliittojen välinen yhteistyö VALMENTAJAT Vertaistuki

Vastaavat suoritukset Hallitsee osittain Valmentaja tutustuu koulutuksen tavoitteisiin ja sisältöihin. Hän toteaa, että jonkun koulutuksen osan hän on suorittanut muussa koulutuksessa, jonkun koulutuksen osan hän hallitsee osittain ja joitain olisi helposti liitettävissä nykyiseen valmennustehtävään. Ei aiempaa osaamista Vastaavat suoritukset Hallitsee osittain Oppimistavoite olisi toteutettavissa omassa valmennuksessa Korvaavuushakemus koulutusvastaavalle Osaamisen kuvaus näytöllä, portfoliolla, tentillä, tehtävällä Keskustelu kouluttajan kanssa ja suunnitelma työssäoppimisesta Osallistuu koulutukseen Koulutuksen osan hyväksyminen Mahdollisia lisätehtäviä, tenttejä, eri roolissa toimimista jne. Henkilökohtainen oppimissuunnitelma koulutuksen osalle

Itsensä kehittämisen taidot Ihmissuhdetaidot Itsearviointikyky Perustelukyky Vastuun jakaminen Sidosryhmäyhteistyö Kehittymismotivaatio Kehittymismenetelmien hyödyntäminen Ilmapiirin luominen Toimivan tiimin rakentaminen Pelaajien aktiivinen osallistuminen Pelaaja-valmentaja -suhde Pelaajan kehittäminen Joukkueena pelaamisen kehittäminen Urheiluosaaminen

Kehittämismuoto Osaamisen eteneminen Reflektointi l. Oman toiminnan arviointi suhteessa toiminnan tavoitteisiin Oman urheilu-uran kokemukset Oppimisen tilannekohtaisuus korostunut Informaali koulutus Asiantuntijoiden hyödyntäminen Vertaisryhmäkeskustelut (CoPs) Itseohjautuva opiskelu (internet tms.) Mentorointi/”coaching” Urheilijakeskustelut ja -palaute Kehittämismuoto Tutorointi Valmennustapahtumien tarkkailu Tavoitteet ennalta määritetty Formaali koulutus Kurssitoiminta, seminaarit tms. Valmiiden mallien hyödyntäminen Osaamisen (”oman näkemyksen”) jalostaminen Osaamisen eteneminen