Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uudistuksen keskeiset periaatteet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uudistuksen keskeiset periaatteet"— Esityksen transkriptio:

1 SJL valmentajalisenssi- ja koulutusjärjestelmä 2015- seurainfo jalkautumisen tueksi

2 Uudistuksen keskeiset periaatteet
Osaamisperusteisuus > toiminnan lähtökohtana valmentajan osaaminen ja ammattitaito käytännön tasolla (tavoitteena pelaajan kokonaisvaltainen kehittyminen) Osaamisen arvioinnin työkaluilla (valmennustoiminnan profiili) ja siihen liitetyillä kriteereillä voidaan myös varmistaa valmennustoiminnan kehittyminen seuratasolla halutun suuntaisesti (pelaajakeskeisyys jne.) Henkilökohtaisuus ja tarvelähtöisyys > tuki osaamisen kehittämiseen saatavilla helposti ja omia tarpeita tukevalla tavalla Seurassa tapahtuvien toimenpiteiden merkitys korostuu varsinkin alkuvaiheessa (seuratason mentorivalmentajat ”lähiesimiehiä” osaamisen kehittämisessä, liitolla ”henkilöstöhallinnon” rooli työkalujen ja osaamisen kehittymistä tukevien sisältöjen ja mallien kehittämisessä) Tiedon saatavuus ja käytettävyys > valmentajan ja viime kädessä pelaajan kehittymistä tukeva tieto avoimesti ja helposti saatavissa jopa pelaajilla Koulutus- tms. yhteisten tapahtumien painopisteenä ymmärryksen varmistaminen ja tiedon jalkautumisen varmistaminen, osaamisen kehittymistä tukevien menetelmien monipuolinen hyödyntäminen (itseopiskelu, vertaisryhmät jne.) Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja

3 Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja
Roolit ja vastuut Paikallistaso Aluetaso Liittotaso Seuran mentorivalmentaja Aluevalmentaja (kaikki) AV ”kapteenit” Lasten vaihe: Pyry Nuorten vaihe: Jukka W. Koulutuspäällikkö Kehityspäällikkö/KEKE Toimii valmentajien työnohjaajana (lähiesimies) Päävastuu osaamisen todentamisesta ja kehittämisestä seuratasolla Alueellinen mentorivalmentajien ”rekrytointi” ja sparraus Alueellisten osaamisen kehittämisen tukitoimien järjestäminen (valmentajakoulutukset tms.) Seniorivalmentaja- ja mentorivalmentajatason osaamisen todentaminen Aluevalmentajien yhteiset vastuut + Oman ikävaiheen ohjausdokumenttien päivitys (arviointikriteerit, pelaajapolku tms.) Kokonaisvastuu paikallistason toimintaa tukevien työkalujen ja sisältöjen kehittämisestä Aluevalmentajien koulutus (ja keskitetyn mentoritapahtuman järjestäminen) Mittareina seuratasolla järjestelmän piirissä toimivien valmentajien määrä ja toiminnan laatu > osaamisen kehittyminen, pelaajien kehittyminen, laatupalaute Mittareina aluetasolla järjestelmän piirissä olevien seurojen ja mentorivalmentajien määrä sekä toiminnan laatu Mittareina roolien ja vastuiden selkeys, työkalujen ja tukitoimien saatavuus ja toimivuus (palaute) Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja

4 Seurojen valmiustilan ja tukitoimien kehittäminen
Tekijät +/- | Tahtotila - | Osaaminen - Tekijät + | Tahtotila +/- | Osaaminen - Tekijät + | Tahtotila + | Osaaminen +/- Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja

5 Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja
Työkalut lisenssi- ja koulutusjärjestelmän jalkauttamiseen seuratasolle Työkalu Käyttötarkoitus ja tavoite Päivitys- ja kehitysvastuu Mentorivalmentajan opas Kuvaus kokonaisuudesta hyödynnettäväksi lisenssi- ja koulutusjärjestelmän jalkauttamisessa seuratasolle. Kehitys/koulutuspäällikkö Hockey Centre Valmentaja-arviointi (360°-palaute) – tieto valmennustoiminnan laadusta ja kehittämistarpeista (integroitu auditointi urheilutoiminnan osalta) Valmennussisällöt – valmennustieto ja toimintamallit pelaajien ja valmentajien kehittymisen tueksi joko itseopiskelun kautta tai yhteisissä tapahtumissa hyödynnettäväksi Pelaajan kehittymisen seuranta – reaaliaikainen tieto valmennustoiminnan vaikuttavuudesta pelaajan kokonaisvaltaisen kehittymisen näkökulmasta Kehityskeskus Valmennustoiminnan profiilin arviointikriteerit lasten valmennus nuorten valmennus Kuvaus osaamistavoitteista osaamisen arvioinnin ja kehittämisen tueksi. Pyry Lukkarila (lasten valmennus) Jukka Wallius (nuorten valmennus) Osaamisen kehittämisen prosessikuvaus Lasten Valmentaja Lasten Seniorivalmentaja Nuorten Valmentaja Nuorten Seniorivalmentaja Työväline mentorivalmentajan ja valmentajan kehityskeskusteluun. Osaamistavoitteet ja osaamisen kehittämisen menetelmät jaksotettuna suhteessa käytännön valmennustoiminnan vaatimuksiin. Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja

6 Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja
Valmentajan ammattitaidon arviointi neljässä tasossa ja kolmessa toimintaympäristössä (lapset, nuoret ja aikuiset) Lasten valmentaja U14 U7 Nuorten valmentaja 15–19 v. Aikuisten valmentaja 20– v. ”Innostamista hyvässä ilmapiirissä” ”Pelaamista hyvässä ilmapiirissä” ”Laatua ja voittamista hyvässä ilmapiirissä” Mentorivalmentaja Osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen pääsääntöisesti seura- ja aluetasolla sekä kansallisesti, volyymi n. 300–400 valmentajaa (valmentajakorttitaso) Uudistusta ei aloiteta kauden 2014–2015 aikana (valmennusvaliokunnan linjaus) Seniorivalmentaja Valmentaja Osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen pääsääntöisesti seura- ja aluetasolla, volyymi n. 1000–1500 valmentajaa Apuvalmentaja Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja

7 Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja
Valmentajan osaamisen/ammattitaidon arviointi (työkalut ja tiedot Hockey Centressä > urheilutoiminnan reaaliaikainen laadun seuranta) Itsearvio Mentori Itsensä johtaminen Urheilu-osaaminen Pelaaja Vertaisvalmentajat Ihmissuhde-taidot Vanhemmat Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja

8 Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja
Valmennustoiminnan laadun arvioinnin ja kehittämisen vuosikello (=valmentajien työnohjaus) Profiili; itsearvio, mentorin arvio/vertaisarvio, pelaajien arvio Uudet kehittämistoimenpiteet 3. Profiili; itsearvio, mentorin arvio/vertaisarvio Kehittymisen todentaminen Uudet kehittämistoimenpiteet Valmentajan ja mentorin välillä vähintään 4 kohtaamista Mentorin palautteen ohella profiilissa mukana itsearviointi sekä vertaisvalmentajien ja pelaajien antama palaute Valmennustoiminnan laadun jatkuva arviointi ja kehittäminen (integroitu auditointi) Osaamisen kehittäminen 2. Profiili; itsearvio, mentorin arvio/vertaisarvio Kehittymisen todentaminen Uudet kehittämistoimenpiteet Profiili; itsearvio Kehittämistoimenpiteistä sopiminen Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja

9 Valmentajien osaamisen kehittämisen menetelmät l. koulutusjärjestelmä
Reflektointi l. Oman toiminnan arviointi suhteessa toiminnan tavoitteisiin Oman urheilu-uran kokemukset Oppimisen tilannekohtaisuus korostunut Informaali koulutus Asiantuntijoiden hyödyntäminen Vertaisryhmäkeskustelut (CoPs) Itseohjautuva opiskelu (internet tms.) Mentorointi/”coaching” Urheilijakeskustelut ja -palaute Kehittämismuoto Tutorointi Valmennustapahtumien tarkkailu Tavoitteet ennalta määritetty Formaali koulutus Kurssitoiminta, seminaarit tms. Valmiiden mallien hyödyntäminen Osaamisen (”oman näkemyksen”) jalostaminen Osaamisen eteneminen Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja

10 Pelaajan kehittymisen seuranta valmennustoiminnan vaikuttavuuden mittarina (työkalut ja tiedot Hockey Centressä, pelaajien automaattinen vienti lisenssijärjestelmästä) Pelaajana kehittyminen - lajisuoritus - Urheilijana kehittyminen Peli Itsensä kehittämisen taidot Itsensä kehittämisen taidot Luonne Ihmisenä kasvaminen ”kehittymisen kivijalka” Sisäinen motivaatio Arvot ja asenteet Voimavarat/ vireystila Luistelu Suomen Jääkiekkoliitto / J. Tiikkaja


Lataa ppt "Uudistuksen keskeiset periaatteet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google