Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
LUVALLISET POISSAOLOT
TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Katso Aitolasta lisää:
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Tampereen yhdistysrakenne hanke
Työrauha ja haastavat tilanteet
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Kaikille kaveri -vanhempainilta
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Tervetuloa! Tutoreiden koulutuspäivä Susanna Koistinen ja Iiro Korhonen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
LÖYDÄ OMA TAPASI AUTTAA Sydäntalvi – Suomen sydämellisin valmiusharjoitus Lauantaina klo
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
HakuVerkko Jatka katselua, tulossa Hakunilaa koskevia uutisia ja tapahtumia.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
LOIMAAN ASUKASMARKKINOINTI
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Viestintäsuunnitelma
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Ympäristövastuu: Havainnointitehtävän ohjeistus
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
Työpaikkakouluttajan ABC
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
Työpaikkakouluttajan ABC
Epätoivoisena katsoo pomo kelloaan, ja toteaa, että hänen alaisensa ei ehdi ajoissa pitämään erittäin tärkeää tiedotusta konferenssiin, joka on juuri alkamassa.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
1 Yhdessä voimistuen – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille - Sodankylään perustettu sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisen painopiste.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Steps – Sharing the European Pathways
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
elokuun virtuaalivesijumpat
Esityksen transkriptio:

Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset, huolet ja toiveet esille, ymmärtääkö lapsi yhteenvedot, ja pitävätkö ne hänen mielestään paikkansa •Sosiaalityöntekijän kysymykset: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, ymmärtääkö lapsi kysymykset, ja ovatko ne hänen mielestään tärkeitä, hakevatko ratkaisua (myös) lapsen huoliin ja toiveisiin •Suunnitelmat: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, onko niissä otettu lapsen näkemykset, huolet ja toiveet huomioon, hakevatko ratkaisua (myös) lapsen huoliin ja toiveisiin Mukaillen Sarianna Reinikainen. Stakesin Valtakunnallinen läheisneuvonpitoseminaari •Koollekutsujan, avustajan, muiden läheisten ja viranomaisten toiminta: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, ovatko selvittäneet ja ottaneet lapsen näkemykset, huolet ja toiveet huomioon, ovatko ottaneet lapsen prosessiin mukaan, pitävätkö lapsen tilannetta ja näkökulmaa kokouksissa esillä, ovatko huolehtineet omista tehtävistään ja omasta osuudestaan suunnitelman toteuttamisessa •Lapsen oma toiminta: keskittyykö omaan tilanteeseen, onko mennyt prosessiin mukaan, pitääkö tilannettaan, näkemyksiään, huoliaan ja toiveitaan prosessin aikana ja kokouksissa esillä, huolehtiiko omasta osuudestaan suunnitelman toteuttamisessa Dokumentointi Osallistujien toiminta

Käytännön kehittämistä •Ohjeistus lapsen omalle työntekijälle •Lapsen oma tiedonanto Dokumentointi Osallistujien toiminta Tavoitteena varmistaa, että 1.Lapsen kanssa keskustellaan jo ennen läheisneuvonpitoa 2.Lapsella on mahdollisuus kertoa omista näkemyksistään, huolistaan ja toiveistaan 3. Lapsen näkemykset, huolet ja toiveet tulevat kaikkien osallistujien tietoon 4. Lapsen kanssa käydään suunnitelma läpi kokouksen jälkeen

Lapsen omalla työntekijällä on erityisen tärkeä rooli lapsen mielipiteiden välittäjänä. Tämän mahdollistamiseksi olisi tärkeää, että hän –Valmisteluvaiheessa keskustelee lapsen kanssa ennen läheisneuvonpitoa. Tarkoituksena on auttaa ja tukea lasta selvittämään omia mielipiteitään niin sosiaalityöntekijän esille nostamiin asioihin kuin lapsen muihin mahdollisiin toiveisiin. Mahdollisuuksien mukaan perehtyy yhdessä lapsen kanssa myös sosiaalityöntekijän yhteenvetoon ja kysymyksiin. –Tiedonantovaiheessa välittää paikalla oleville aikuisille oman ammatillisen näkemyksen rinnalla myös lapsen mielipiteitä, ajatuksia ja toiveita käsiteltäväksi läheisneuvonpidossa, niiltä osin kuin lapsi on antanut niiden kertomiseen luvan. –Läheisneuvonpidon jälkeen keskustelee lapsen kanssa neuvonpidosta ja käy läpi siellä laaditun suunnitelman. Jos työskentely jatkuu ja osallistuu myös seurantakokoukseen, niin valmistautuu siihen lapsen kanssa samoin kuin läheisneuvonpitoon. Silloin päämääränä on auttaa lasta arvioimaan suunnitelman hyviä ja huonoja puolia sekä sopia lapsen kanssa se, mitä tästä tiedosta kerrotaan aikuisille seurantakokouksessa. Juha-Pekka Vuorio ja Salla Hänninen Pääkaupunkiseudun läheisneuvonpitoprojekti. Lapsen oma työntekijä

Valmisteluvaiheessa avustaja • Keskustelee lapsen kanssa läheisneuvonpidon tarkoituksesta, sen kulusta ja sinne kutsutuista ihmisistä. • Keskustelee viranomaisten yhteenvedoista lapsen kanssa ja selvittää hänen mielipiteensä käsiteltävinä oleviin asioihin. • Selvittää myös muut tärkeät asiat, joita lapsi toivoo läheisneuvonpidossa käsiteltävän ja kirjaa ne ylös. Läheisneuvonpidossa avustajan tehtävänä on • Tarkastella asioita lapsen näkökulmasta • Auttaa lasta ilmaisemaan oma mielipiteensä käsiteltävistä asioista • Esittää yhdessä lapsen kanssa ne asiat, joihin lapsi toivoo neuvonpidossa aikuisilta vastauksia • Huolehtia, että lapsen asian ratkaiseminen säilyy keskiössä Läheisneuvonpidon jälkeen avustaja • Käy lapsen kanssa läpi suunnitelman ja keskustelee hänen kokemuksistaan neuvonpidosta • Pitää yhteyttä lapseen tai nuoreen ja keskustelee siitä, miten suunnitelma on toteutunut • Valmistautuu lapsen kanssa seurantaan samoin kuin läheisneuvonpitoon Juha-Pekka Vuorio Pääkaupunkiseudun läheisneuvonpitoprojekti. Lapsen avustaja

Lapsen tiedonanto • Lapsi itse tai lapsen avustaja kertoo tiedonantovaiheessa lapsen huolista ja toiveista muille aikuisille • Yhteenvedoissa esiin tulleet asiat • Sosiaalityöntekijän kysymyksistä esiin tulleet asiat • Mitkä tahansa muut lapsen elämään liittyvät asiat, joihin hän toivoo vastauksia aikuisilta tai jotka häntä huolettavat •Vain sellaiset asiat, joiden kertomiseen lapsi antanut luvan

Kokemuksia lapsen omasta tiedonannosta •Lapsen avustajat sitoutuneet paremmin rooliinsa •Lapset itse ovat rohkaistuneet kertomaan asioita tiedonantovaiheessa •Lapset esittävät enemmän toivomuksia, puhuvat vähemmän huolistaan ja peloistaan •Lasten toiveita on huomioitu suunnitelmissa •Lasten toiveet konkreettisia, arkeen liittyviä

Esimerkki suunnitelmasta •Julian kesäsuunnitelma Julia oli itse laatinut kesäsuunnitelmansa, jonka läheiset olivat hyväksyneet ja johon lastensuojelu vahvisti taloudellisen tukensa. Julia haluaa kesälomalla viettää aikaa sekä avustajansa että äidin kanssa. Hän haluaa mennä käymään Kajaanissa ja Savonlinnassa. Lastensuojelu osallistuu matkakuluihin. Julia voi mennä koripalloleirille. Julia haluaisi uuden pyörän ja hän haluaisi, että äiti myös saisi pyörän, jotta he voisivat pyöräillä yhdessä. Julian pyörän osalta sovittiin, että äiti etsii edullisen pyörän ja tekee sen hankkimisesta esityksen lastensuojeluun. Asiasta voidaan sitten neuvotella. Julia on menossa heinäkuussa Kiljavan leirille. Nuorisotilalla on kesällä toimintaa, johon Julia voi osallistua, seuraavasti: ma, ke, pe klo ohjattua toimintaa 7-17v. lapsille to uinti ja ti ulkoliikuntaa tms., joihin pitää ilmoittautua erikseen (aina jos toiminta on lähialueen ulkopuolella) Julia toivoo myös, että tädit tulevat kylään kesällä.