Kalastusmatkailuseminaari Uusikaupunki Hannu Piirainen Osittain Euroopan kalatalousrahaston (EKTR) rahoittama EU investoi kestävään kalastukseen
Matkailun koulutus- ja tutkimuskeskus (Mktk) Perustettu 1986 – Suomen kokenein matkailun kehitysorganisaatio Mktk -> 1993 Suomen Matkailun Kehitys Oy (SMAK) Hannu Piirainen 14 vuotta markkinoinnissa 24 vuotta matkailun yritystoiminnan kehittämistä Konsultointi ja yritysten kehittämishankkeet Investointien kannattavuusselvitykset Verkostointi Matkailukeskusten kehittämisohjelmat, Master Planit Työskentelyä Venäjällä vuodesta 1998 Ym. ym.
Kalastusmatkailu = kalastusopastoimintaa Mökki&kalastus-tuotteen osuus pieni Kalastusoppaiden yhteenlaskettu liikevaihto 2010 n. 2 miljoonaa euroa Markkinointi ja myynti hoidetaan itse +Suomen suurin asiakaspotentiaali -Kalastusrajoitukset -Mökkikapasiteetin pienuus
Taustalla projekti, jonka tavoitteet ovat Kartoitus yhteistoimintalaitureista Pysyvä laituri presidentinlinnan edustalle Yrittäjien haastattelut Mahdollisuuksien mukaan yhteistoiminnan käynnistäminen Kartoitus yhteistyöstä matkailupalvelujen markkinointi-, majoitussektorin ja sähköisten portaalien kanssa Mahdollisen yhteisen markkinoinnin rakentaminen ja tukea yrityskohtaisten markkinointiaineistojen tuottamiseen
Yrityshaastattelut ja yrittäjien rekrytointi 25 haastateltua, yhteensä n. 30 opasyritystä (osa-aikaiset) Yhteyslaiturikartoitus pysyvä yhteislaituri mainoksineen presidentinlinnan edustalle! Majoitusketjujen ja incentive-toimistojen haastattelut Kiinnostusta Yhteistyöverkoston rakentaminen Pohjana haastattelut Käytännön työ yritystapaamisissa Sosiaalisen median koulutus Opintomatka Hollantiin
Yhteismarkkinointi tavoitteena brändin rakentaminen, tunnettuuden lisääminen Viestintäkanavana sosiaalinen media Tuotekehitys Tulevaisuutta Laadun varmistus Tuotantoyhteistyö Toimii jo nyt Hankintayhteistyö
Sosiaalisen median työvälineet Aineiston tuotanto (yrittäjät) Tiedottamisen käynnistys
Apajamatkat Oy Augur Kalastuspalvelu Oy Fishing Lords Oy Green Window Oy Haukikoira Oy TR-Kalastus & Catering Unelmakala Juha Rahkonen Oy Vapaaherranelämää/Artalli Oy
Ryhmä syntyi suhteellisen vaivattomasti Tuotekuvaukset hintoineen Halua yhteistyöhön Nyt luotu perustat - jatkotoimenpiteitä suunnitellaan Projektin ongelmat Kuntarahoituksen hakeminen Toiminta sesongin aikana
Helppo tavoittaa potentiaaliset kohderyhmät ilmaiseksi tai vain aikakustannuksin Huom: Venäjällä sosiaalinen media erittäin tärkeä viestintäkanava Mutta, Vaatii omaa aktiivisuutta – jatkuva päivittäminen Brändin tekeminen pitkäjänteistä työtä Kuvia, videoita!
Verkostoitumisesta yleensä
Näkyvyyttä Resursseja Tietoa ja kokemusta Asiakkaan palvelua Uusia asiakkaita Lisää liikevaihtoa Jokainen hyötyy!
Verkostoista jopa 70 % laukeaa Toisaalta yli 30 % onnistuu Vältä sudenkuopat!
Ei selvää tavoitetta yhteistyölle Ei sitouduta kunnolla Kärsimättömyys Seurauksena yhteistyö katkaistaan liian nopeasti Jännittyneet henkilösuhteet Ei jakseta paneutua yhteistyöasioihin Jätetään työ projektin vetäjälle eikä osallistuta yhteisiin tapaamisiin Projektin loputtua yhteistoimintakin loppuu Ei nähdä yhteistyön etuja ja rajoitteita Tuo näkyvyyttä, mutta ei korvaa omaa markkinointia ja myyntityötä Isotellaan pienemmille Päätökset tehtävä yhdessä! Ei sovita tarkasti yhteistyön muodosta, sisällöstä ja työnjaosta
Yrittäjillä tahtotila ja aloite Yrittäjät haluavat verkostoitua itse Yrittäjät sitoutuvat pitkäjänteiseen yhteistyöhön Useamman vuoden projekti! Yrittäjät päättävät vetäjästä/vaikuttavat vetäjän valintaan Yhteistyöstä tehdään sitova sopimus Yhteistyön sisältö suunnitellaan ja toteutus sovitaan täsmällisesti Verkostoyritykset kokoontuvat säännöllisesti Kokoontuminen –>keskustelu->yhteiset päätökset Alkuvaiheessa tukea jokaisen yritystoiminnan kehittämiseen
Kansainvälisille markkinoille koko Suomi yhdessä!
Luonnosta kiinnostuneet Himo- kalasta- jat Nykyiset asiakasryhmät Satunnaiset kalastajat Elämyksen moninaisuus Tuote