Kalastusmatkailuseminaari Uusikaupunki 23.11.2012 Hannu Piirainen Osittain Euroopan kalatalousrahaston (EKTR) rahoittama EU investoi kestävään kalastukseen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Advertisements

Team Finland -henkinen roadshow Venäjällä ja Kiinassa - Laadukkuus - Luotettavuus - Puhtaus - Turvallisuus -
Suomen Yrittäjäopisto NUORTEN AIKUISTEN OSAAMISOHJELMA Työseminaari III, Kuopio SYO -case.
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
1 Exporting Culture – Kulttuuriviennin ammattilainen -valmennus.
Menestykseen Turku Science Parkin hautomopalvelut – ideasta yritystoiminnaksi Olli Mankonen
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Reija Viinanen/ KKTM ry
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Webropol- kyselyn tulokset EU investoi kestävään kalatalouteen. Hanke on Euroopan Kalatalousrahaston (EKTR) osarahoittama Vastauksia 19 kpl. Keskiarvo:
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
TouNet – Tourism Development in co-opetition in Southern Finland and Baltic Region Projektikoodi: A32211 Karoliina Korpela.
Hanke- ja yritysyhteistyö Parturi-kampaajat Tampereella Kotipalveluyrittäjät Matkailualan verkkomarkkinointi Parturi-kampaajat Tampereella Kotipalveluyrittäjät.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
Elinkeinojen kehittäminen Oulunkaarella
Menestyksellisen matkailuyhteistyön haasteet ja mahdollisuudet.
PK-kehittämispalvelut
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
KALASTUSMATKAILUN KEHITTÄMINEN POHJANMAALLA KVARKEN FISHING.
Hyvinkään-Riihimäen Seudun Ammattikoulutussäätiö
Warkop Oy Hengitysliitto Heli ry Varkauden kaupunki Työtä KoulutustaKuntoutusta.
Luova Tila Häme Projektisuunnitelma –
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä
Google, journalismi ja verkkomedian uudet työnkuvat Riikka Krenn
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
Elinkeinokalatalouden strategian ja toimintaohjelman valmistelu
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Hyvät käytännöt hyvakaytanto.fi.
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Museoliitto, Tampere, KULTTUURIVIENNIN TUKIVERKKO TIEDOTUSVÄYLÄNÄ.
Kalastusmatkailu Kansainväliseksi brändiksi Imatra.
TKI ja työelämäyhteistyö - teemaryhmä
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Yrityskehittäjävalmennus (KEKO)
Suupohjan ammatti-instituutti kehittää EU:n ja Suupohjan kuntien tukemana SOSIAALINEN MEDIA OPETUKSEN TUKENA SOMEO – hanke: Sosiaalisen.
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Yrityskehitys Faartti – ideasta yritykseen SUUPOHJAN ELIKEINOTOIMEN KUNTAYHTYMÄ Jurvan Nikkarikeskuksessa TEAK Oy:ssä Teuvalla Teknologiakeskus Logistiassa.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
LOIMAAN ASUKASMARKKINOINTI
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Kimmo Aalto Toiminnanjohtaja, Lomalaidun ry Miten tästä eteenpäin kylämatkailun kehittämisessä ?
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
1 Työhyvinvointi ja johtaminen kilpailutekijäksi Työvoimapula 2012 ? Kaikkien kyvyt käyttöön -seminaari Joni Hautojärvi Norilsk Nickel Harjavalta.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Suomen kasvukäytävän keskipisteessä Linnan Kehitys Oy Hämeenlinnan elinkeinoyhtiö
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
Maija Pirvola Yrityssalo Oy alk. Salon kaupungin omistama elinkeinoyhtiö.
O PETUSMINISTERIÖ //1. KULTTUURIVIENTIOSAAMISEN KEHITTÄMINEN SUOMESSA Kulttuuriviennin valmisteluryhmän puheenjohtaja Johan Storgård, teaterchef Svenska.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Pohjois-Savon EBC –hankkeen jatkoaika – Sisältö: 1.Kehittämisohjelman jalostus - EBC –strategiatyöryhmän workshop - Kehittämisohjelman.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
SUURI matkakohde, PIENET resurssit Savonlinnan Seudun Matkailu Oy Tj. Pia Kokki.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Lapin matkailustrategia Matkailuasiantuntija Satu Luiro, Lapin liitto.
Kuukkeliverkoston yhteistoiminnallisuus Kuukkeliverkoston loppuseminaari Lapua Riikka Borg.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
19 Yritys tavoittelee voittoa s
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Kalastusmatkailuseminaari Uusikaupunki Hannu Piirainen Osittain Euroopan kalatalousrahaston (EKTR) rahoittama EU investoi kestävään kalastukseen

 Matkailun koulutus- ja tutkimuskeskus (Mktk)  Perustettu 1986 – Suomen kokenein matkailun kehitysorganisaatio  Mktk -> 1993 Suomen Matkailun Kehitys Oy (SMAK)  Hannu Piirainen  14 vuotta markkinoinnissa  24 vuotta matkailun yritystoiminnan kehittämistä  Konsultointi ja yritysten kehittämishankkeet  Investointien kannattavuusselvitykset  Verkostointi  Matkailukeskusten kehittämisohjelmat, Master Planit  Työskentelyä Venäjällä vuodesta 1998  Ym. ym.

 Kalastusmatkailu = kalastusopastoimintaa  Mökki&kalastus-tuotteen osuus pieni  Kalastusoppaiden yhteenlaskettu liikevaihto 2010 n. 2 miljoonaa euroa  Markkinointi ja myynti hoidetaan itse +Suomen suurin asiakaspotentiaali -Kalastusrajoitukset -Mökkikapasiteetin pienuus

 Taustalla projekti, jonka tavoitteet ovat  Kartoitus yhteistoimintalaitureista  Pysyvä laituri presidentinlinnan edustalle  Yrittäjien haastattelut  Mahdollisuuksien mukaan yhteistoiminnan käynnistäminen  Kartoitus yhteistyöstä matkailupalvelujen markkinointi-, majoitussektorin ja sähköisten portaalien kanssa  Mahdollisen yhteisen markkinoinnin rakentaminen ja tukea yrityskohtaisten markkinointiaineistojen tuottamiseen

 Yrityshaastattelut ja yrittäjien rekrytointi  25 haastateltua, yhteensä n. 30 opasyritystä (osa-aikaiset)  Yhteyslaiturikartoitus  pysyvä yhteislaituri mainoksineen presidentinlinnan edustalle!  Majoitusketjujen ja incentive-toimistojen haastattelut  Kiinnostusta  Yhteistyöverkoston rakentaminen  Pohjana haastattelut  Käytännön työ yritystapaamisissa  Sosiaalisen median koulutus  Opintomatka Hollantiin

 Yhteismarkkinointi  tavoitteena brändin rakentaminen, tunnettuuden lisääminen  Viestintäkanavana sosiaalinen media  Tuotekehitys  Tulevaisuutta  Laadun varmistus  Tuotantoyhteistyö  Toimii jo nyt  Hankintayhteistyö

 Sosiaalisen median työvälineet    Aineiston tuotanto (yrittäjät)  Tiedottamisen käynnistys

 Apajamatkat Oy  Augur Kalastuspalvelu Oy  Fishing Lords Oy  Green Window Oy  Haukikoira Oy  TR-Kalastus & Catering  Unelmakala Juha Rahkonen Oy  Vapaaherranelämää/Artalli Oy

 Ryhmä syntyi suhteellisen vaivattomasti  Tuotekuvaukset hintoineen  Halua yhteistyöhön  Nyt luotu perustat - jatkotoimenpiteitä suunnitellaan  Projektin ongelmat  Kuntarahoituksen hakeminen  Toiminta sesongin aikana

 Helppo tavoittaa potentiaaliset kohderyhmät ilmaiseksi tai vain aikakustannuksin  Huom: Venäjällä sosiaalinen media erittäin tärkeä viestintäkanava  Mutta,  Vaatii omaa aktiivisuutta – jatkuva päivittäminen  Brändin tekeminen pitkäjänteistä työtä  Kuvia, videoita!

Verkostoitumisesta yleensä

 Näkyvyyttä  Resursseja  Tietoa ja kokemusta  Asiakkaan palvelua  Uusia asiakkaita  Lisää liikevaihtoa  Jokainen hyötyy!

 Verkostoista jopa 70 % laukeaa  Toisaalta yli 30 % onnistuu  Vältä sudenkuopat!

 Ei selvää tavoitetta yhteistyölle  Ei sitouduta kunnolla  Kärsimättömyys  Seurauksena yhteistyö katkaistaan liian nopeasti  Jännittyneet henkilösuhteet  Ei jakseta paneutua yhteistyöasioihin  Jätetään työ projektin vetäjälle eikä osallistuta yhteisiin tapaamisiin  Projektin loputtua yhteistoimintakin loppuu  Ei nähdä yhteistyön etuja ja rajoitteita  Tuo näkyvyyttä, mutta ei korvaa omaa markkinointia ja myyntityötä  Isotellaan pienemmille  Päätökset tehtävä yhdessä!  Ei sovita tarkasti yhteistyön muodosta, sisällöstä ja työnjaosta

 Yrittäjillä tahtotila ja aloite  Yrittäjät haluavat verkostoitua itse  Yrittäjät sitoutuvat pitkäjänteiseen yhteistyöhön  Useamman vuoden projekti!  Yrittäjät päättävät vetäjästä/vaikuttavat vetäjän valintaan  Yhteistyöstä tehdään sitova sopimus  Yhteistyön sisältö suunnitellaan ja toteutus sovitaan täsmällisesti  Verkostoyritykset kokoontuvat säännöllisesti  Kokoontuminen –>keskustelu->yhteiset päätökset  Alkuvaiheessa tukea jokaisen yritystoiminnan kehittämiseen

Kansainvälisille markkinoille koko Suomi yhdessä!

Luonnosta kiinnostuneet Himo- kalasta- jat Nykyiset asiakasryhmät Satunnaiset kalastajat Elämyksen moninaisuus Tuote