Mitä tehdä kun laatu paranee, mutta työ lisääntyy? Virtuaaliopetus peruskysymysten äärellä - virtuaaliamkpäivä 21.9. Leena Mäkelä, yliopettaja TAMK -Taide.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
QR- koodit ja mobiilitentti
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
VOA-oppimispäiväkirja
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Virtuaaliopetus Hämeen ammattikorkeakoulu Mustialassa Kohderyhmän näkökulmasta hyvät perusedellytykset tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa Opettajilla.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
BYOD Bring Your Own Device
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Tampereen ammattikorkeakoulu
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Mitä tehdä kun laatu paranee, mutta työ lisääntyy? Virtuaaliopetus peruskysymysten äärellä - virtuaaliamkpäivä Leena Mäkelä, yliopettaja TAMK -Taide ja viestintä

Johdanto •Case: mediakerronnan opintojakso 3 ov •Osa Tytin kanssa verkko-opintoina järjestettävää av-mediakulttuurin perusopintojen 15 ov kokonaisuutta •Alkanut syksyllä 1999, mediakerronnan opintojakso huhtikuussa. •MK päättymässä, muut opinnot jatkuvat

Aiheet •Verkko oppimisympäristönä •Verkko täydennyskoulutuksessa •Verkko opettajan ja opiskelijan kannalta •Kokemukset mediakerronnan kurssista •Kehitettävää

Verkko oppimisympäristönä •Avoin/strukturoitu ympäristö? Informaali/ formaali opetus? Internet vs. WebCT ? ”Internet on täysin avoin oppimisympäristö riippumattomatta siitä, nimeääkö kasvatustieteilijä sen siksi vai valjastetaanko se koulun opetusresursseiksi” (Suoranta & Ylä-Kotola 1999, Mediakasvatus simulaatiokulttuurissa)

WebCT oppimisymäristönä •Edustaa välineellä opiskelua - ei välineen käyttämisen tai sisällön tuottamisen opiskelua •WebCT väline strukturoituun ja formaaliin opetukseen •Tarjoaa oppilaitokselle mahdollisuuden käyttää verkkoa hyväksi ”keskitetysti” ja ”hallitusti” •Yksi monista vastaavista työkaluista, esim. Learning Space

Verkko täydennyskoulutuksessa •Tarjoaa periaatteessa ajasta ja paikasta riippumattoman tavan opiskella •Jaettu asiantuntijuus - AV mediakulttuurin perusopinnot TTVO-Tyt yhteistyönä •Työssä oppimisen mallien uudet mahdollisuudet (STO= strukturoitu työssä oppiminen) •Mielekästä, kun etäisyydet tai aikapula oikeasti olemassa

Verkkokurssi opettajan näkökulmasta •Hyppy tuntemattomaan: harvalla vielä omakohtaista kokemusta •Valmistelu vie aikaa: - kurssin etenemisen jäsennys - oppimateriaalit: tekemisen opettelu - linkkilistat - verkko-oppimista tukevat tehtävät - ohjelmiston opettelu - vierailijoiden valmentaminen

Verkkokurssi opettajan näkökulmasta •Vaatii hyvät tietotekniikkataidot •Oppimateriaalien tuottaminen vaatii tuotantoryhmän: tuottaja, ohjelmoija, graafikko, sisällöntuottaja jne. •Luentomateriaaleja pitäisi käsitellä verkkoon sopivaan muotoon •Miten siis toteuttaa opetus verkossa?

Verkkokurssi opiskelijan näkökulmasta •Vaatii laitteet ja puhkaistut palomuurit •Vaatii hyvät tietokoneen käyttötaidot •Vaatii aktiivisuutta ja omatoimisuutta: verkkokurssilla passiivinen opiskelija ei näy •Vaatii kirjoittamista ja analyysiä •Vaatii sosiaalisuutta •Vaatii kurinalaisuutta aikatauluissa

Kokemuksia mediakerronnan WebCT-kurssista •Opiskelijoiden mielestä av mediakulttuurin opinnot olivat olleet antoisammat kuin kukaan oli osannut odottaa etukäteen •Verkko koettiin hyvänä lisäarvona opiskelulle - mutta ei syynä opiskella •Opintojen antoisuuden syynä nähtiin innostavat opettajat - ei verkkoa sinällään, mutta verkko-opetus paransi laatua

Kokemuksia mediakerronnan WebCT-kurssista •Opiskelijoiden mielestä lähiopetuksen vuorovaikutuksen laatuun verkossa ei päästä, mutta lähiopetuksen kanssa verkko lisää vuorovaikututusta opintokokonaisuudessa •Chat l. reaaliaikainen keskustelu nähtiin sekä hankaluutena että mahdollisuutena: epävirallista keskustelufoorumia kaivataan sosiaalisten siteiden syntymiseksi •Verkon tekstuaalisuus rajoittaa muiden osa-alueiden käyttämistä - www-sivujen tuottaminen ja kuvan käsittely olisivat tärkeitä saada mukaan harjoitusten tekemiseen -> pitäisi uhrata aikaa näiden asioiden opettamiseen •Linkkilistat hyviä ja tärkeitä •Lähiopetuksen määrä voi olla pienempi

Kokemuksia mediakerronnan WebCT-kurssista - opettaja •Motivoi aikuiskoulutukseen: verkon kautta oppii tuntemaan opiskelijat •Pakottaa suunnitteluun •Oppimateriaaleja ei ehdi tehdä -> off-line materiaali ja Internetin valmiit materiaalit •Nykyiset aikuisopiskelijat eivät tunne verkkokulttuuria --> eivät osaa käyttää välinettä niin paljon hyväkseen kuin voisivat - lisää opettajan työtä

Kokemuksia mediakerronnan WebCT-kurssista - opettaja •Vuorovaikutuksen ja suunnittelun lisääntyminen parantavat opiskelun laatua •Opettajan työmäärä kasvaa myös kurssin aikana: yhteyden pito kirjoittamalla opiskelijoiden kanssa verkossa vie aikaa ja sitoo henkisesti verrattuna perinteiseen etäopetukseen •Verkko-opetus vaatii opettajalta hyviä verkon vuorovaikutustaitoja: netiketti ja vastausten, palautteiden ja herätteiden antaminen - linkkivinkkien helppo löytäminen

Kehitettävää - mitä tehdä kun työmäärä kasvaa? •Miten vuorovaikutusta voidaan moderoida ilman opettajavetoisuutta - miten informaalia oppimista voidaan käyttää hyväksi? Miten kehittää tutorointia? •Miten opettajaa tuetaan verkko-opetukseen siirtymisessä? Saako työmäärä lisääntyä, jos laatu paranee (verkossa ei voi käydä heittämässä tuntia, joten kysymys on tällöin siitä, onko verkko-opetusta vai ei) •Opetus vaatii taakseen vahvan organisaation (materiaalit, hallinnointi, tekijänoikeudet, informaatiopalvelut linkkikirjastojen tekemiseksi jne.)

Innostaminen tärkeintä ks. Greg Kearsleyn ohjeet www:ssa ks. Greg Kearsleyn ohjeet www:ssa •Teknisellä alustalla ei merkitystä oppimisen näkökulmasta - Web CT:n kömpelyydestä tai käytettävyysongelmista kukaan opiskelija ei vetänyt johtopäätöksiä huonoon oppimiseen •Opettajia ei arvioitu teknisen osaamisen tai erilaisten ympäristön työkalujen käyttämisen mukaan vaan asian osaamisen ja innostuneisuuden näkökulmasta •Suurimman vastuun (olosuhteiden ollessa kunnossa) opiskelijat ottivat aikuisina itselleen ja ongelmaksi koettiin ryhmän epätasaisuus aktiivisuudessa •Pedagogiikan haaste on innostaminen ja itsenäisen oppimisen ja ohjauksen järkevä tasapainottaminen sekä opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen kehittäminen