Liikunnan merkitys fyysisten taitojen kehittymiselle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Advertisements

TAUKOJUMPPAA lähiöliikkujien kanssa
Venyttely ohjeet CLASSIC E-99.
Alkupyöritykset PÄÄ - kierrot, iso laaja kaari, KASIT HARTIAT
Selkä suoraksi Suomi TM
(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Vihdin seurakunnan ilta
Taitokouluharjoitus Pääteema: 1 v 1 puolustaja selässä Ryhmä:
RPS.
OHJAAMINEN.
Talviliikunnan soveltaminen: Lumilautailu
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
LASTEN LIIKUNNALLINEN KEHITYS
PELIVÄLINEEN HALLINTAA OPETTAEN,
Jumppaa psoriaatikoille päivitetty
Sensorinen integraatio
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Harjoituksia Jäähalliin
Treenin nimi ja tavoite: lämmittely
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Linkkivinkki
Motorinen kehitys lapsuudessa
Ops seminaari Askola.
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Fyysinen valmennus pojat -04 Tiivistetty katsaus P 04 joukkueen fysiikkaharjoitteluun Jape.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
NuPS T03 Pelaajapalaveri Joukkueen NuPS T03 pelaajat
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
3. TUKI- JA LIIKUNTAELINSAIRAUDET TERVEYSTIETO 9.
Kehonhallinta liikkeessä
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Tarja Rauste Sensomotorinen kehitys tarkoittaa, että lapsi oppii aistiensa avulla reagoimaan ympäristönsä ärsykkeisiin; esimerkiksi vauva.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
LAJILÄMMITTELY Liikkuvuusliikkeet x5/puoli:
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Taukojumppa Työterveysergonomia.
Asento Kpl 23.
Motorinen kehitys.
Motorinen kehittyminen
Kohti hyvää kuntoa Kpl 30.
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Kielen kehityksen avainkohdat
Asento! – Lepo! KPL 31.
Kpl 31. Asento!-Lepo!.
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
FYYSINEN Petra Suonio 2013.
LAPSEN SENSOMOTORISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN
Hyvinkään suun terveydenhuolto
Selkä suoraksi Suomi TM
Elämänkaarinäkökulma
IKÄMOTO Kehonhallintaa ikäihmisille Ikääntyvien liikuntaratatutkimus
IHMISEN KASVU JA KEHITYS
LAPSEN SENSOMOTORISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN
IHMISEN KASVU JA KEHITYS
Liikkettä fasilitoivat tekijät
LAPSEN SENSOMOTORISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Liikunnan merkitys fyysisten taitojen kehittymiselle perusliikuntamuodot Liikunnan merkitys fyysisten taitojen kehittymiselle

Motorinen kehitys Motorisella kehityksellä tarkoitetaan liikkeiden kehitystä Motoriikka kehittyy jatkuvasti hedelmöityksestä aikuisuuteen Perimä antaa rajat motorisen kehityksen mahdollisuuksille, kypsyminen oppimisen tahdin, ympäristön virikkeet ja harjoittelu vaikuttavat siihen, millaisia motorisia taitoja yksilö hallitsee

Motorinen kehitys Lapsi liikkuu luonnostaan, hän harjoittaa motoriikkaansa pienestä pitäen Lapsen kehitystä ei saa kiirehtiä (lasta ei saa istuttaa tai seisottaa ennen kuin hän on siihen valmis – ”kypsä”)

Motorisen kehityksen päälinjat Kefalokaudaalinen (päästä jalkoihin) Lapsi hallitsee ensin pään kannattajalihakset, sitten keskikehon (istuminen) ja viimeiseksi jalat (käveleminen) Proksimodistaalinen (keskeltä äärialueille) Esim. piitämisessä: ensin liike lähtee olkapäästä , sitten opitaan hallitsemaan liike kyynärpäästä ja kun liikkeen hallinta on ranteessa kyetään tarkkaan työskentelyyn Kokonaisvaltaisesta eriytyneeseen Kun lapsi harjoittelee motoriikkaa koko hänen kehonsa on mukana, kun liike automatisoituu, lapsi pystyy tekemään muutakin liikunnan aikana

Motorisen kehityksen vaiheet Sensomotoriikka ja heijasteet Vaihe 2 Opitut ja tahdonalaiset liikkeet Vaihe 3 Perusliikkuminen Vaihe 4 Motoriikan harjaantuminen

1) Sensomotoriikka ja heijasteet Refleksit eli kehitysheijasteet ovat synnynäisiä automatisoituneita liikkeitä Heijasteet katoavat ensimmäisen elinvuoden aikana Heijasteet: Moron heijaste, etsimis- ja imemis-heijaste, asymmetrinen tooninen niskaheijaste, käsien ja jalkojen tarttumaheijasteet, kävelyheijaste, suojeluheijaste eteen, sivulle ja taakse

Sensomotoriikka ja heijasteet Sensomotoriikka = senso (aisteihin perustuva) + motoriikka (liike, liikkuminen) Lapsi perustaa motoriset toimintansa aistiärsykkeisiin. Lapsi kääntää päänsä (liike) kuulemaansa ääntä (aistiärsyke) kohti. Lapsi näkee kiinnostavan esineen (aistiärsyke) ja ojentaa kätensä (liike) tarttuakseen siihen.

2) Opitut ja tahdonalaiset liikeet Heijasteiden on väistyttävä, jotta oppiminen mahdollistuu Kehon on kypsyttävä tiettyyn pisteeseen jotta uuden taidon oppiminen olisi mahdollista Liikkumisen mahdollistaminen edesauttaa uusien taitojen oppimista

3) perusliikkuminen Perusmotoriikan harjoittelu vahvimmillaan 2-7 vuotiaana Lapsi opettelee taitoja ja käyttää lihaksiaan monipuolisesti Kannustaminen tärkeää Vältä liiallisia odotuksia! Jokainen oppii omaan tahtiin. Salli turvallinen tekeminen ja kokeilu!

4) Motoriikan harjaantuminen Onnistumisen kokemukset luovat pohjaa lapsen myöhemmälle käsitykselle aktiivisena toimijana KARKEAMOTORIIKKA Suurten lihatoimintojen kehittyminen Tasapaino, ketteryys HIENOMOTORIIKKA Pienten lihasten toiminnot: käden taidot, tarttumaotteet, kynäotteet

Liikunnan merkitys motoristen taitojen kehittymiselle Vauvalla on refleksejä – kehitysheijasteita – joiden avulla hän selviää elämän alkutaipaleesta. Heijasteiden on kuitenkin hävittävä ennen kuin lapsi oppii motorisia taitoja Motoristen taitojen oppiminen on hyvin yksilöllistä : toinen lapsi kävelee 9 kk:n iässä ilman tukea toinen ottaa varovaisia askeleita vasta 1,5 vuotiaana

Liikunnan merkitys motoristen taitojen kehittymiselle Liikkumisen mahdollistaminen edesauttaa motoristen taitojen kehittymisessä: esim. pitkään kapalossa pidetyt vauvat evät pääse harjoitta-maan motorisia taitojaan Liikkumisen mahdollistaminen edesauttaa kaikenlaista oppimista Leikissä motoriset taidot vahvistuvat huomaamatta Toisaalta lapsi harjoittaa uusia taitojaan muutenkin : kävelemään oppinut lapsi kävelee kaiken aikaa

Perusliikuntamuodot Ryömiminen Konttaaminen Käveleminen Juokseminen Hyppääminen Kiipeäminen (heittäminen, kiinniotto)

Motoriikan kehittyminen Sikiö on kohdussa kippurassa ja syntymän jälkeen vie aikansa ennen kuin lapsi oikenee ”sikiöasennosta” Vastasyntynyt kykenee kääntämään päätä puolelta toiselle jos hän nukkuu vatsallaan 1-1,5 kk lapsi nostaa päätään vatsallaan ollessaan Niskalihasten vahvistuminen 2-2,5 kk ikäisenä lapsi kohottautuu kyynärvarsien varaan vatsallaan ollessaan Kehon yläosan hallinta Lapsi näkee ympäristöään laajemmin ja uudesta kulmasta Ja vähitellen kokonaan käsivarsien varaan

4-5 kk lapsi istuu tuettuna (ensi alkuun lyhyitä aikoja) 3 kk lapsi kääntyy selältä vatsalleen ja sen jälkeen vatsalta selälleen Koko kehon hallinta Oivallus liikkumisesta Lapsi pystyy itse vaikuttamaan siihen mitä näkee ja jopa esineiden tavoittamiseen 4-5 kk lapsi istuu tuettuna (ensi alkuun lyhyitä aikoja) Pystyasento => näkökulma maailmaan avartuu 4-5 kk hyppii tuettuna kainaloista - Jalkojen työskentely => vahvistuminen

5,5-6 kk lapsi kykenee istumaan syöttötuolissa Aktiivinen osallistuminen ruokailuun mahdollistuu, kun lapselle antaa lusikan käteen (ei toki syö vielä itse!) 6-6,5 lapsi istuu ilman tukea Leikit lattialla monipuolistuvat 7-9 kk lapsi konttaa Helpottaa ja nopeuttaa siirtymistä paikasta toiseen Maailmankuva avartuu entisestään 7,5-8 kk lapsi kävelee tuettuna kainaloista Idea liikkumisesta pystyasennossa

10-10,5 kk lapsi kävelee ”puita pitkin” 1 v lapsi seisoo ilman tukea 1 v- 1 v 2 kk konttaa portaita ylös ja alas 1 v 3 kk – 1 v 6 kk lapsi kävelee itsenäisesti 2 v lapsi kävelee portaissa tasa-askelin, potkaisee palloa, ja pukee osan vaatteista 3 v kävelee portaat vuoroaskein, ajaa kolmipyöräisellä, laittaa napit kiinni 4 v hyppii yhdellä jalalla 5 v hiihtää, ajaa kaksipyräisellä