Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PELIVÄLINEEN HALLINTAA OPETTAEN,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PELIVÄLINEEN HALLINTAA OPETTAEN,"— Esityksen transkriptio:

1 PELIVÄLINEEN HALLINTAA OPETTAEN,
PELAAJAA VARTEN, PELIVÄLINEEN HALLINTAA OPETTAEN, PELIN PARHAAKSI…

2 AJATUKSIA  Näppärästä taitavaksi on pitkä matka
Toistoja tulee liian vähän taidon oppimisen kannalta Ydinkohdat ovat epäselviä, miksi, miten, minne harhautan? Kaikki liittyy kaikkeen ”hyvät kädet” tarvitsee avuksi ”hyvät jalat” ja jotta käsiä ja jalkoja voisi hyödyntää tarvitaan ymmärrystä pelistä.

3 PELIN OPETTAMINEN PELIN PERUSYKSIKKÖ 1 vs. 1
- kuinka minun pelaajat pärjää TEKNISESTI, fyysisesti ja PELIN YMMÄRTÄMISEN osalta? TEKNIIKAN YDINKOHTIEN, LAATUTEKIJÖIDEN TULEE OLLA KUNNOSSA, RIIPPUMATTA YKSILÖN OMASTA TYYLISTÄ!

4 Jääkiekon lajitaitojen ydinkohdat (kiekonhallinta)
TAVOITE: pelaajat oppisivat käsittelemään kiekkoa muuallakin kuin vain vartalon edessä Alakäden ja yläkäden toiminta alakäsi liukuu mailan vartta pitkin ja yläkäsi kääntää lapaa ”kiekon päälle” paikalla, liikkeessä kädet irti vartalosta + rentous painonsiirto Kiekonhallinta ääriasennoissa etukulmat, takakulmat (kämmen, rysty) => kädet yhteen lähellä vartaloa => kädet auki, yläkäden kyynärpään nosto ylös auttaa paikalla ja liikkeessä

5 KOKONAISUUS HARJOITTEET (millä vaikutan, mitä kehitän) KIEKONHALLINTA:
HARJOITTEITA KEHITTÄMÄÄN: Ala- ja yläkäden liikettä Yläkäden kyynärpään liikettä Painonsiirtoa Esim: paikallaan ääriasennot, ”hanskojen” kierto, kiekon nostot jäästä (kämmen/rysty) (paikalla,liikkeessä) HARHAUTTAMINEN/ SUOJAAMINEN HARJOITTEITA KEHITTÄMÄÄN: Kiekon hallintaa liikkeessä (kämmen/rysty) Mailan irrottamista yhteen käteen Rytmin vaihtoa Vartalonkierto Esim: luistelu kiekko vain kämmenellä/rystyllä ”, kiekko kämmeneltä, rystylle+maila yhteen käteen+rytmin vaihto, 1 vs. 1 tilanteet OHEISHARJOITTELU HARJOITTEITA KEHITTÄMÄÄN: KETTERYYTTÄ KOORDINAATIOTA NOPEUTTA Esim: rytmiradat, ketteryysradat, yhdenjalan ja, keskivartalon harjoitteet, PUUKUULAT, jalkojen ja käsien erirytmiset harjoitteet, paini ym. kamppailut jne. (vrt. tasapaino/keskivartalon voima) KOKONAISUUS

6 KIEKONHALLINTA, HARHAUTTAMINEN, ESIMERKKI JÄÄNJAOSTA!
PAIKALTA LIIKKEESTÄ KIEKONNOSTOT jne. TEMPUT Terät jäässä kiekko kämmen/rysty (ääriasennot/käännä kylki vast.) Kämmen rysty vie kaus/läheltä luistinta kiihtyvä liike rystylle yhteen käteen, jalat liikkeelle. 1-1 PELI, HARHATUS, SUOJAUS 1-1 harj. passiivinen puolustaja ohjeista/määritä mitä harj. saa käyttää

7 FAKTAA, KUINKA HUOMIOIN HARJOITTELUSSA
Leikki-iässä kasvu on rauhallista, mutta hermosto kehittyy lopulliseen tilaansa tämän kehitysvaiheen aikana. Tällöin hermostossa tapahtuvat rakenteellinen ja toiminnallinen muutos aiheuttaa sen, että lapsi voi aikaisemman kokonaisvaltaisen liikkumisen sijasta suorittaa tarkkoja eriytyneitä liikkeitä. Tämän johdosta lapsen hienomotoriikka kehittyy ja koordinaatiokyky paranee. On huomattava, että valmius liikekoordinaation kehittämiseen on huomattavasti aikaisemmin kuin fyysisten suoritustekijöiden kehittämisedellytykset. Tämä suotuisa kehitysvaihe on käytettävä hyväksi harjoittelussa, sillä myöhäisempi puutteellinen koordinaatiokyky ei yleensä johdu niinkään taipumusten puuttumisesta, vaan siitä, että koordinaatiokyvyn kehittämiseen ei ole aikanaan kiinnitetty riittävästi huomiota

8 FAKTAA, KUINKA HUOMIOIN HARJOITTELUSSA
Varhaiskouluiässä koordinaatiokyky kehittyy kaikista eniten. Sellaiset koordinaatiokyvyn osatekijät kuin reaktiokyky, liikenopeus, liikkeiden ajoitus, orientoitumiskyky, tasapainokyky ja hienomotoriikka kehittyvät 7 ja 10 ikävuoden välillä eniten. Näiden ominaisuuksien kehittämiseen ja yksinkertaisten liikevalmiuksien oppimiseen onkin tässä ikävaiheessa asetettava harjoittelun painopiste. Myöhemmässä kouluiässä lapsen motorinen oppimiskyky on parhaimmillaan. Aivojen motorinen kypsyminen on tapahtunut loppuun tämän ikävaiheen päättyessä, jolloin tahdosta riippumattoman, aivorunkoperäisen ja tahdonalaisen, aivokuoriperäisen motoriikan välinen hyvä vuorovaikutus on mahdollista. On muistettava, että oppiminen tapahtuu sitä nopeammin ja paremmin mitä suurempi lasten siihenastinen liikevarasto on.

9 FAKTAA, KUINKA HUOMIOIN HARJOITTELUSSA
Automatisoituneet liikkeet eivät enää paranna yleistä koordinaatiokykyä Taitavuutta kehittävät harjoitukset on sijoitettava harjoituskerran siihen vaiheeseen, jolloin elimistö on vielä virkeä Taitavuuden paras kehitysikävaihe ajoittuu 7-14 ikävuosien välille Taitavuuden kehittymistä tulisi seurata testeillä ja suorituskontrolleilla

10 HARJOITTEITA; TAITAVUUDEN ELI KOORDINAATIOKYVYN HARJOITTELU
Taitavuuden eli koordinaatiokyvyn kehittämiseen tähtääviä harjoitteita:  Liikuntaleikit (nopeus, reaktio, ketteryys, näppäryys ym. pelit, kisat ja leikit) Erilaiset pelit (normaali kenttä, pienennetty kenttä, useita maaleja eli vaihtelevat tilanteet) Erilaiset kaksinkamppailut (tasapaino-, voima- ym. kamppailut) Erilaiset este- ja taitavuusradat sekä rytmiradat ja harjoitteet Ex-tempore-harjoitukset (suoritukset yhden näytön perusteella) Monipuoliset lajikokemukset eri lajeista -         Erityisen hyviä lajeja taitavuuden kehittämiseksi ovat: a. voimistelu (sekä teline- että perusvoimistelu) b. yleisurheilulajit monipuolisesti harrastettuna c. hiihto (kaikki hiihdon muodot ja tekniikat) d. taitoluistelu e. trampoliini ja uimahypyt

11 HARJOITTEITA; 7. Erilaiset kävelyharjoitteet (etu- ja takaperin kävely, varpailla, - kantapäillä kävely jne.) sekä erilaisten käsiliikkeiden yhdisteleminen 8. Erilaiset juoksut (kuten edellä) ja niiden yhdistelmät 9. Erilaiset hyppelyt ja hyppelysarjat sekä niiden yhdistelmät 10. Erilaiset heitot ja niiden yhdistelmät erilaisin välinein 11. Erilaiset asentoharjoitteet (matkien ja suorittaen silmät auki ja kiinni) 12. Tasapainoharjoitteet: staattiset ja dynaamiset ja niiden yhdistelmät (silmät auki ja kiinni) 13. Heiton kiinniotot eri tavoin muunnellen 14. Erilaiset ja monipuoliset silmä-käsi-koordinaatio harjoitukset 15. Erilaiset silmä-jalka-koordinaatio harjoitukset 16. Erilaiset rytmiharjoitukset 17. Erilaiset reagointiharjoitteet 18. Fyysisten perusominaisuuksien kuten liikkuvuuden, rentouden, nopeuden, voiman ja kestävyyden parantamiseksi suoritettavat harjoitteet.

12 1.ORGANISOI / OHJAA 2.OPETA 3.VALMENNA 4.ANNA PALAUTETTA, KANNUSTA! NÄE OPITUT ASIAT PELISSÄ


Lataa ppt "PELIVÄLINEEN HALLINTAA OPETTAEN,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google