Hallintopäätösten perustelut tutkimuskohteena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
Advertisements

Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Hyvän mielen talo Pori. Mitä on itsemääräämisoikeus? l Itsemääräämisen keskeinen ajatus on, että henkilö saa itse, ulkopuolisten puuttumatta.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Hyvän hallinnon periaatteet
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Kalastuslain kokonaisuudistuksesta järjestöpäällikkö Risto Vesa Kalatalouden Keskusliitto.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Oriveden Kokoomus ry Seurakuntavaaleja vietetään vasta syksyllä, mutta jo alkuvuodesta on tehty päätöksiä koskien esimerkiksi ennakkoäänestyspaikkoja.
Kuka sitä tarvitsee? Mitä se on?
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Perusopetuksen ryhmäkoko
ETIIKKA LAATU- JA TULOSTAVOITTEIDEN PAINEESSA
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Ohjeistus työntekijätiedoista
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki.
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Luottamuksen suoja ja hallintopäätösten perustelminen
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Viestintäsuunnitelma
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
INSSI- tilanne (1) Tekniikan vetovoimakehitys vuosina : v2007v2008v2009v2010 1,801,86 2,16 2,20 Keskimääräinen opiskeluaika vuosina
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Komponenttipohjainen ohjelmistotekniikka (TJTSS56) Osa 4 Kevätlukukausi 2010 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Markku Sakkinen.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Visual Basic -ohjelmointi
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ops seminaari Askola.
YSL 89 § ( /423) – Luvan muuttaminen( /423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen,
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Esityksen transkriptio:

Hallintopäätösten perustelut tutkimuskohteena Vappu Verronen, OTK, tohtoriopiskelija Helsingin yliopisto, sosiaalioikeus Säädöskieliseminaari Kotus 23.5.2013

Taustaa Kiinnostus etuuspäätösten ymmärrettävyyskysymyksiin käytännön kokemusten kautta. Sosiaalioikeuden alalla oikeudellisesti merkittävien päätösten määrä erityisen merkittävä. Kela lähettää vuodessa 19,3 miljoonaa kirjettä (Kielikello 2011). Kelan omassa asiakaspalvelututkimuksessa vuonna 2011 keskimäärin joka kolmas vastaaja ilmoitti, ettei ymmärtänyt päätöksen perusteluja. Mistä kysymys? Kapulakieli vai jokin muu?

Tutkimus perusteluista Ongelmalähtöinen tutkimuslähtökohta, sosiaalioikeuden näkökulma Tutkimusta tehdään osana Kotuksen hanketta Perustelut päätöksissä Triangulaatio: sama aineisto, kaksi tieteenalaa – tuleeko enemmän kuin osiensa summa? Oikeusdogmaattinen + empiirinen tutkimus  lyhyt esittely molemmista Ajankohtaisuus: Kelalla myös oma Selkeän kielen hanke, osa isompaa tekstien ja järjestelmien uudistusta.

I Oikeusdogmaattinen osa Perusteluvelvollisuus lainsäädännössä PL 21 § 2 mom: oikeus saada perusteltu päätös + hyvän hallinnon takeet Hallintolaki korvasi hallintomenettelylain 2004 45 §. Päätöksen perusteleminen. Päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset. Päätöksen perustelut voidaan jättää esittämättä, jos: […] 4) päätöksellä hyväksytään vaatimus, joka ei koske toista asianosaista eikä muilla ole oikeutta hakea päätökseen muutosta; taikka 5) perusteleminen on muusta erityisestä syystä ilmeisen tarpeetonta. = Vahva lainsäädännön tuki, vaaditaan 1) tosiasiaperustelut ja 2) oikeusperustelut Jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi. Käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja hakea muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan lailla.

Hallintolaki 1 §. Lain tarkoitus. 6 §. Hallinnon oikeusperiaatteet 1 luku Lain tarkoitus ja soveltamisala 2 luku Hallinnon perusteet 7 luku Asian ratkaiseminen 1 §. Lain tarkoitus. 6 §. Hallinnon oikeusperiaatteet 43 §. Päätöksen muoto 7 §. Palveluperiaate ja palvelun asianmukaisuus. 44 §. Päätöksen sisältö. 8 §. Neuvonta 45 §. Päätöksen perusteleminen. 9 § . Hyvän kielenkäytön vaatimus.

Hallintolain valmistelun teemoja Asiakeskeisyydestä asiakaskeskeisyyteen, palvelun laatu ”käsitykset yksilöiden suhteesta julkiseen valtaan ovat muuttuneet” Tuettava yksilön itsenäisiä mahdollisuuksia suoriutua hallintoasiansa hoitamisessa Hallinnon tehokkuus Perusoikeusuudistus Massamaisten päätösten perustelujen kritiikkiä Hyvä kielenkäyttö uutena mukaan hyvän hallinnon perusteisiin LAVO: Päätöksen perusteluista on jouduttu kuitenkin tinkimään hallinnon rationalisoitumisen hyväksi siitäkin huolimatta, että asianosaisen mahdollisuudet päätöksen lainsäädännöllisen ja tosiasiallisen perustan ymmärtämiseksi heikkenevät. Teknistyvässä hallinnossa päätöksiä on alettu tuottaa massamaisesti. Esimerkiksi hallinnon ensiportaassa rutiinijuttuja ratkaistaan usein vain tosiasiatietojen perusteella ikään kuin päätöksentekoon ei liittyisi minkäänlaista laintulkintaa. LAVO: Asianmukainen virkakieli: ”pidättäydytään luonnehtimasta asianosaista erilaisilla puhekielessä käytettävillä lainvastaiseen tai muutoin moitittavaan menettelyyn pohjautuvilla nimityksillä”

Hallituksen esitys, perusteluvelvollisuus HMenL 1998 haastattelututkimus: Suurin osa haastatteluun osallistuneista virastoista piti päätöstensä ymmärrettävyyttä ja perustelujen tasoa heikohkoina. Tavallista esittää ainoastaan sovelletut lainkohdat ilman selvitysten ja tosiseikkojen merkitystä, varsinkin massaluonteiset päätökset Käytännön syyt, päätöksenteon teknistyminen, koulutuksen ja voimavarojen rajallisuus Kuulluksi tulemisen ja perusteluvelvollisuuden merkitys on viimeisen vuosikymmenen aikana selvästi vahvistunut (perustuslaki, Euroopan yhteisön oikeus ja ihmisoikeussopimus)

Hallituksen esitys hallintolaiksi 44 §, päätöksen sisältö: päätökseen kohdistuu 1) yksilöintivaatimus: ”miten viranomainen tarkoittanut järjestää päätöksellä ratkaisemansa asiat” 2) selkeysvaatimus: ajatuksellinen että kielellinen ymmärrettävyys 45 §, perusteluvelvollisuus Keskeinen, merkitys korostunut, oikeusturva, muutoksenhaku, luottamus viranomaistoimintaan Yhteisöoikeuden merkitys

HE, hyvän kielenkäytön vaatimus Asiakirjat, tiedotteet ja ohjeet hyvällä ja ymmärrettävällä kielellä. Havainnollisuuden ja selkeyden vuoksi asiakirjat tulisi laatia selvästi erottuviin osiin. Asiakirjan tulisi muodostaa sisällöltään johdonmukainen ja helposti ymmärrettävä kokonaisuus. Rakenteeltaan raskasta ja teknisiä yksityiskohtia sisältävää tekstiä tulisi mahdollisuuksien mukaan välttää. Olisi varmistettava, että kielellinen esitys vastaa tarkoitettua asiasisältöä. Viranomaisen käyttämän kielen laadun merkitys korostuu erityisesti silloin, kun kysymys on henkilön oikeusasemasta koskevasta asiasta.

Hallintolain seurantatutkimus 2005 Viranomaiset arvioivat hallintolailla olleen varsin vähän vaikutuksia hallintotoimintaan. 63,5 % totesi, että hallintolaki ei ole muuttanut heidän perustelukäytäntöjänsä Kelan edustajat toivat esiin perustelujen parantumisen, joskin edelleen parantamisen varaa ”---on toki siinä uurastettu, mut kyllä se on yksi tärkee asia ja edelleen asiakkaat on aika tyytymättömii meidän päätösten perusteluihin, ett sitä puolta pitää kehittää --- kun meillä on fraasipohjat, joihin tehdään päätöksii, niin se on ongelma, ett ei käytetä yksilöllisii perusteluita, tyydytään siihen mitä kone antaa.” 61 % arvioi, ettei hallintolain voimaantulolla ole ollut vaikutusta viranomaisten selkeään kielenkäyttöön.

Oikeustapausaineistoa mm. 21.2.2013/605 KHO:2013:31, Yliopiston apteekin sivupistetapauksen sivujuonne KUOPION HAO 3.4.2012 12/0154/2: poliisin päätös evätä tallenteen julkisuus toimittajalta KHO:2012:127: viranhaltijan irtisanominen EOAK 4525/2010 Sairauspäivärahapäätös tulee perustella siten kuin perustuslaissa ja hallintolaissa edellytetään EOAK 3457/2010: Omaehtoista opiskelua koskevan ratkaisun perusteleminen OKV/606/1/2010: työnantajan maksukyvyttömyys OKV/965/1/2009: lupa rakentaa kaukolämpöverkkoa 12.6.2008/1493 KHO:2008:44 Kelan asumistukipäätös (kuuleminen vakuutusoikeudessa) ”Omaehtoista opiskelua koskevan ratkaisun perusteleminen”, jossa kiinnostavana loppukaneettina: ”Lisäksi totean vielä, uudistaen aiemmin antamissani ratkaisussani esittämäni näkemyksen, että nähdäkseni on selvää, että ratkaisujen asianmukaisten ja riittävien perustelujen kirjoittamista ei saa vaikeuttaa sellainen tekninen seikka kuten esimerkiksi tiedostossa käytettävissä olevan tilan rajallisuus. Toimistojen on löydettävä tällaisiin ongelmiin ratkaisut, tarvittaessa ministeriön avulla.”

II Empiirinen tutkimus Kelan ns. fraasipohjaiset päätökset kiinnostuksen kohteena 12 000 fraasia 125 000 valmista päätösriviä Tavoitteena saada Kelalta aitoja hallintopäätöksiä: asumistuki vammaistuki sairaspäiväraha Erityisesti hylkäävät päätökset Sekä ns. fraasikäsikirjat Anonymisointikysymys

Hypoteeseja juristin näkökulmasta, Kelan valittu aineisto Kansaneläkelaitoksen massapäätökset toteuttavat hallinnon tehokkuutta, mutta menetelmä rajoittaa perusteluvelvollisuuden toteutumista. Tietotekniset rajoitukset aito ongelma Oikeudelliset perustelut kaavamaisia pykäläviitteitä – mutta lieneekö ongelma? Tosiasiaperustelut puutteellisia oikeusharkintaisissa massapäätöksissä – ongelma ennakollisen oikeusturvan kannalta erityisesti kun hylkäävä päätös sosiaaliturvaetuusasiassa Tarveharkintaisissa etuuksissa ainakin jonkin verran enemmän tosiasiaperusteluja.

Vertailu rikosoikeuteen: Yleinen ohje syyteharkintaratkaisun perustelemiseen http://www.vksv.oikeus.fi/Etusivu/VKSnohjeet/Syyteharkintaratkaisunperusteleminen/PageVKS20073Syyteharkintaratkaisunperusteleminen ”Syyteharkinnassa ja tuomioistuimen suorittamassa päätösharkinnassa vertaillaan konkreettisten tapahtumien (oikeustosiseikkojen) ja tietyn abstraktin rikostunnusmerkistön vastaavuutta. Siten keskeistä on jutussa olennaisten oikeustosiseikkojen yksilöiminen.” ”Syytteessä ei kuitenkaan voida vain toistaa abstraktista rikostunnusmerkistöä, vaan teonkuvauksen tulee sisältää syyttäjän oikeudellisen arvion mukaan tunnusmerkistön täyttävät, kysymyksessä olevassa asiassa ilmenneet konkreettiset tosielämän tapahtumat eli oikeustosiseikat”.

Sosiaalioikeudellinen näkökulma Oikeuslähteitä lukemalla voisi kuvitella, että perusteluvelvollisuuden merkitys olisi kasvanut myös sosiaalioikeudessa, mutta merkkejä vasta viime aikoina (esim. STM:n työryhmä vakuutuslääkäripäätösten perusteluista). Onko sosiaalietuutta koskeva hallintopäätös erilainen kuin muut hallintopäätökset? Sosiaaliturvaetuuslainsäädäntö vaikeaselkoista – kulkeutuuko aines sellaisenaan perusteluihin / tarvitseeko niin tapahtua? Ajatukselliseen ymmärrettävyyteen vaikuttaa tosiasiaperustelujen ja oikeudellisten perustelujen kohtaaminen Ymmärrettävyys saavutettavuutena  tavoitteena tuoda asiaa esille ja mahdollinen käytännön sovellettavuus

Kiitos ! Vappu Verronen vappu.verronen@helsinki.fi