PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
Toimintaympäristö
Naisten urat ja palkkaerot tutkimustiedon valossa
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Suomi osaamisen kärjessä 2030 Olli Luukkainen Educa
Tutkimusosasto OVATKO SUURET TULOEROT NIIN SUURI PAHA KUIN VÄITETÄÄN? Sosiaalifoorumi Arbis Olli Kangas.
(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Pardian jäsentutkimus 2013: Työssäjaksaminen koetuksella jatkuvassa muutoksessa 1.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Metodologian ja menetelmien valinta
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
Pesäpallon Historia ja Kilpailutoiminta
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Nuoruus kehitysvaiheena
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Raskaudenkeskeytykset 2010 – ennakkotiedot Anna Heino Mika Gissler.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
KOTITALO-LEHDEN LUKIJATUTKIMUS 2014 N971. Lehteä luetaan useampana päivänä Keskimäärin lehteä luetaan 2,2 päivänä.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
TYÖTAPAVERSTAS Tea Kantola (KAT).
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Yleistä tutkimuksesta
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2013
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Aikuiskasvatustieteen tutkijatapaaminen Rovaniemi YLIOPISTOKOULUTETTUJEN NUORTEN AIKUISTEN ELÄMÄÄN TYYTYVÄISYYDEN JA ELÄMÄNÄHALLINNAN HAASTEET.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
MAB3 prosenttilasku.
Suomalaisten lukutaito eurooppalaisessa kontekstissa Sari Sulkunen Jyväskylän yliopisto Lukutaito maailmalla, Euroopassa ja.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Määrällinen tutkimus.
Sivistystoimialan ajankohtaiset
Suuhygienia: Hampaiden harjaaminen vähintään kaksi kertaa päivässä
PERUSKOULUN TASO JA TASA-ARVO PISA-TULOSTEN VALOSSA
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
Peruskoulu on pelastettava!
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Päihdetapauslaskenta 2011
Antero Malin Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto
Esityksen transkriptio:

PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto

• Viides tutkimus PISA-ohjelmassa: pääalueena matematiikan osaaminen - edellisen kerran vuonna 2003 • Tutkimukseen osallistui 65 maata ja aluetta • Kohdejoukkona 15 -vuotiaat nuoret • Suomea koskeva otos: 311 koulua ja oppilasta • Suomen otoksen oppilaista 90 % osallistui PISA 2012 Programme for International Student Assessment

Matematiikan osaamisen vertailu vuosien 2003 ja 2012 PISA-arviointien välillä  Kummallakin kerralla matematiikka pääarviointialueena • Pääalueen arviointi kattavin ja pätevin • Sama arviointikehys • Osa matematiikan tehtävistä samoja  Mahdollistaa luotettavat vertailut kahden arvioinnin välillä • Matematiikan osaamisen yleistulos • Oppilaiden jakautuminen eri suoritustasoille (6 kpl)  heikot matematiikan osaajat: taso 1 ja sen alle  erinomaiset matematiikan osaajat: tasot 5 ja 6 • Matematiikan sisältöalueet  määrällinen ajattelu, tila ja muoto, muutos ja yhteydet, epävarmuus

• Suomen sijoitus 65 osallistujan joukossa 12. (vuonna 2003 toinen) • Kärjessä 7 Aasian maata tai aluetta Shanghain johdolla • Euroopan maista neljä maata Suomen edellä • Suomi edelleen OECD-maiden parhaimmistoa: 34 maan joukossa kuudes • Suomi selvästi paras Pohjoismaista • Oppilaiden suoritusten vaihtelu vähäisempää kuin OECD:ssä keskimäärin

• Kuusi suoritustasoa kuten vuonna 2003: heikko/taso 1 ja sen alle, välttävä/taso 2, tyydyttävä/taso 3, hyvä/taso 4, erinomainen/taso 5 ja huippu/taso 6 • Suomessa erinomaisia matematiikan osaajia (tasot 5 ja 6) oli 15 % (OECD:n keskiarvo 12 %) • Vastaavasti heikkoja matematiikan osaajia (taso 1 ja sen alle) oli 12 % (OECD:n keskiarvo 22 %)

• Suomessa parhaiten osattu sisältöalue oli määrällinen ajattelu • Kahdella sisältöalueella – muutos ja yhteydet sekä epävarmuus – keskiarvo oli lähes sama kuin Suomen kokonaiskeskiarvo • Selvästi heikoimmin osattu sisältöalue oli tila ja muoto: alueen keskiarvo oli peräti 12 pistettä kokonaiskeskiarvoa alempi

• Suomen sijoitus 65 osallistujan joukossa 6. (vuonna 2009 kolmas) • Kärjessä 5 Aasian maata tai aluetta Shanghain johdolla • Suomi paras Euroopan maa ja OECD-maiden joukossa kolmas • Suomi selvästi paras Pohjoismaista

• Suomen sijoitus 65 osallistujan joukossa 5. (vuonna 2006 ykkönen) • Kärjessä 4 Aasian maata tai aluetta Shanghain johdolla • Suomi paras Euroopan maa ja OECD-maiden joukossa toinen • Suomi selvästi paras Pohjoismaista

Suomalaisnuorten osaaminen laskussa

• Matematiikan osaamisen kansallinen keskiarvo on Suomessa laskenut vuoden 2003 arvioinnista 25 pistettä, mikä vastaa runsaan puolen kouluvuoden edistymistä • Vuoden 2003 kärkimaista Suomen keskiarvon lasku on kaikkein suurin; OECD-maiden keskiarvo on laskenut 6 pistettä • Myös useissa muissa hyvin menestyneissä maissa tason lasku on ollut suurta: Uusi-Seelanti (24 pistettä), Australia (20), Belgia (15), Alankomaat (15), Kanada (14). Ruotsissa tason lasku kaikkein suurinta (31 pistettä).

• Heikkojen matematiikan osaajien määrä on lisääntynyt 7 prosentista 12 prosenttiin • Erinomaisten osaajien määrä on vähentynyt 23 prosentista 15 prosenttiin

• Matematiikan osaamisessa heikentymistä kaikilla sisältöalueilla  Tila ja muoto -alueella heikentymistä peräti 32 pistettä  Muilla sisältöalueilla 22­-26 pistettä

• Lukutaidon taso on laskenut 22 pistettä vuodesta 2000 • Luonnontieteiden osaamisen taso on laskenut 18 pistettä vuodesta 2006

Koulutuksen tasa-arvo

• Ensimmäistä kertaa tytöt pärjäsivät matematiikassa paremmin kuin pojat, ero 3 pistettä • Vuodesta 2003 muutos tyttöjen ja poikien osaamisessa on ollut 10 pistettä tyttöjen eduksi • Vuonna 2003 ero oli 7 pistettä poikien eduksi

• Tytöt parempia kaikilla muilla sisältöalueilla paitsi alueella muutos ja yhteydet. Selkeä muutos vuodesta 2003.

Lukutaito ja luonnontieteet • Suomessa tyttöjen (556) ja poikien (494) välinen ero lukutaidossa oli kaikista maista viidenneksi ja OECD-maista kaikkein suurin: ero oli peräti 62 pistettä eli noin puolentoista kouluvuoden verran • Lukutaidossa ero on kasvanut 11 pistettä vuodesta 2000 • Luonnontieteiden osaamisessa tyttöjen ja poikien välinen ero oli 16 pistettä tyttöjen eduksi, kun se vuonna 2006 oli 3 pistettä

Motivaation ja asenteiden tärkeys matematiikan opiskelussa

• Suomessa poikien matematiikan minäkäsitys oli selvästi tyttöjen minäkäsitystä vahvempi ja ero minäkäsityksessä oli OECD-maiden keskiarvoa suurempi • Tulos on hyvin samanlainen kuin TIMSS 2011 –tutkimuksessa • Kun oppilaat jaettiin matematiikan minäkäsityksen perusteella neljään ryhmään, niin alimman ja ylimmän neljänneksen suorituskeskiarvojen ero oli peräti 119 pistettä (vastaa noin kolmen kouluvuoden edistystä)

• PISA arvioinnin motivaatio- ja asennetekijät ovat Suomessa erittäin vahvoja matematiikan osaamisen selittäjiä. • Ne selittävät oppilaiden matematiikan suoritusten vaihtelusta Suomessa selvästi enemmän kuin OECD-maissa keskimäärin.

Miten taustat vaikuttavat?

Sosiaalisen taustan ja matematiikan osaamisen yhteys • Kotitaustan vaikutus edelleen maiden pienimpiä. • Vaikutus kuitenkin voimistunut selvästi vuodesta 2003.

• Erot syntyperäisten ja 1. sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden välillä erittäin suuret.

• Koulujen väliset erot pieniä. • Erot hieman kasvaneet vuoteen 2003 verrattuna. • Heikosti menestyvien koulujen määrä kasvanut.

• Alueiden välillä ei eroja • Poikien ja tyttöjen ero suurin Itä- ja Pohjois- Suomessa • Kaupungeissa ja maaseudulla menestytään yhtä hyvin

Suomen- ja ruotsinkielisten oppilaiden pistemäärien kehitys

Yhteenveto • Suomalaisnuorten matematiikan osaaminen selvässä laskussa • Heikkojen matematiikan osaajien määrä kasvanut ja erinomaisten osaajien määrä vähentynyt • Lukutaito ja luonnontieteiden osaaminen heikentynyt • Alueiden ja koulujen erot vähäisiä • Kieliryhmien ero kaventunut • Sukupuolten ero ja maahanmuuttajaoppilaiden osaaminen haaste tasa-arvolle • Suomalaisnuoret edelleen OECD-maiden parhaimmistoa

Katseet tulevaisuuteen • Nyt esitellyt tulokset ovat ensituloksia  Tulosten analysointi ja osaamiseen yhteydessä olevien tekijöiden selvittäminen jatkuu • On selvää, että tulokset herättävät keskustelua ja synnyttävät enemmän kysymyksiä kuin antavat vastauksia • Tulosten pääviesti suomalaisnuorten osaamisen laskusta haastaa koko suomalaisen kouluväen syvälliseen pohdintaan ja etsimään keinoja tilanteen korjaamiseksi

Lisää tietoa • • •

KIITOS !

Matematiikan osaaminen (mathematical literacy) Matematiikan osaaminen tarkoittaa yksilön kykyä muotoilla, käyttää ja tulkita matematiikkaa erilaisissa tilanteissa. Se pitää sisällään matemaattisen päättelyn sekä matemaattisten tietojen, käsitteiden, menetelmien ja välineiden käyttämisen ilmiöiden kuvaamisessa, selittämisessä ja ennustamisessa. Se auttaa yksilöitä tunnistamaan matematiikan merkityksen ympäröivässä maailmassa ja tekemään tarvittavia perusteltuja päätöksiä osallistuvina, rakentavina ja ajattelevina kansalaisina. Lukutaito (reading literacy) Lukutaito on kirjoitettujen tekstien ymmärtämistä, käyttöä ja arviointia sekä niiden lukemiseen sitoutumista lukijan omien tavoitteiden saavuttamiseksi, tietojen ja valmiuksien kehittämiseksi sekä yhteiskuntaelämään osallistumiseksi. Luonnontieteellinen osaaminen (scientific literacy) Luonnontieteellinen osaaminen on yksilön kykyä hyödyntää tieteellistä tietoa, määrittää kysymyksiä, hankkia uutta tietoa, selittää luonnontieteellisiä ilmiöitä ja tehdä havaintoihin perustuvia johtopäätöksiä sekä ymmärtää luonnontieteiden rooli osana inhimillistä tietoa ja tutkimusta. Lisäksi osaamiseen kuuluu sen ymmärtäminen, miten luonnontieteet ja teknologia muovaavat aineellisia, älyllisiä ja kulttuurillisia ympäristöjä. Osaaminen liittyy myös yksilön haluun yhteiskunnan aktiivisena jäsenenä sitoutua luonnontieteelliseen keskusteluun ja luonnontieteen tapaan tarkastella maailmaa. PISA:n arviointialueet (OECD, 2013)

Määrällinen ajattelu • lukujen hahmottaminen, lukujen ilmaiseminen eri tavoin, laskutoimitusten merkityksen ymmärtäminen, käsitys lukujen suuruusluokasta, tarkoituksenmukaiset laskentatavat sekä päässälasku- ja arviointitaidot • suhteellisen koon ymmärtäminen, numeeristen säännönmukaisuuksien havaitseminen ja lukujen käyttö ilmaisemaan reaalimaailman objektien määrää ja määrällisiä ominaisuuksia (lukumäärät ja mitat) Tila ja muoto • muotojen ja rakenteiden hahmottaminen ja analysoiminen ympäröivässä kolmiulotteisessa maailmassa sekä liikkuminen tila- avaruudessa ja erilaisten muotojen ja rakenteiden keskellä • erilaisten kappaleiden ominaisuuksien ja suhteellisen sijainnin ymmärtäminen • muotojen ja kuvien tai muiden visuaalisten esitysten välisten yhteyksien ymmärtäminen (esimerkiksi kaupungin ja sitä esittävien valokuvien ja karttojen välillä) • ymmärtäminen kuinka kolmiulotteiset kohteet voidaan esittää kaksiulotteisesti sekä mikä on perspektiivi ja kuinka se toimii Matematiikan sisältöalueet / 1 (OECD, 2013)

Muutos ja yhteydet • funktionaalinen ajattelu (keskinäisiä yhteyksiä koskeva ja hyödyntävä ajattelu) • ilmiöiden välisten yhteyksien ilmaiseminen eri tavoin: symbolien, kuvaajien, taulukoiden tai geometrian avulla • muunnokset eri esitystapojen välillä Epävarmuus • tietoaines (data) ja sen käsittely; tapahtuman mahdollisuus • arkielämässä eteen tulevien tapahtumien epävarmuus ja informaation ristiriitaisuus • tiedon keruu, esittäminen ja analysointi • tapahtumien todennäköisyys ja päätelmien tekeminen annettujen tietojen pohjalta Matematiikan sisältöalueet / 2 (OECD, 2013)