Osaava Oulu  ajassa mukana  Hallitusohjelma 2011: ” Hallituksen tavoitteena on nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Satu Helmi & Ismo Kantola
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Maahanmuuttajaopetukseen liittyvien hankkeiden näköalat
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Varsinais-Suomen koulutusstrategia 2015+
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
OSAAMISEN VIENNIN EDISTÄMISESTÄ Alueellisesta hankkeesta ja kansallisesta klusterista MYR:n koulutusjaosto Johtaja Kari Seppälä Turun yliopiston.
Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke. TUL:n Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke on uusi seurojen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on saada urheiluseurojen.
KSAON ORGANISAATIOUUDISTUS 2010
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Sivistystoimen tuloskortti 2012
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
OPPISOPIMUSKOULUTUS EUROOPASSA. Oppisopimuskoulutuksen mallit Saksalainen perinne –Duaalijärjestelmä Oppimisympäristöt Hallinto Tanskalainen ”voileipämalli”
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Yleisivistävän koulun hallinto
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Osaamisella soteen! TEHY
Esityksen transkriptio:

Osaava Oulu  ajassa mukana  Hallitusohjelma 2011: ” Hallituksen tavoitteena on nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä” Arja-Sisko Holappa, PSAVI1

Osaamiseen olemme luottaneet jo pitkään Arj a- Sis ko Hol app a, PS AVI Tarkastajat Ylhäältä alas malliVesoja ja vapaita virikkeitä – malli TARKAS- TAJAT

PERUS- KOULUTUS PERUS- KOULUTUS Tavoite: Opetushenkilöstön elinikäisen oppimisen polku – tilanne nyt v v Täydennys-, lisä- ja jatkokoulutus Arja-Sisko Holappa, PSAVI

PERUS- KOULUTUS PERUS- KOULUTUS Tavoite: Opetushenkilöstön elinikäisen oppimisen polku – tilanne tulevaisuudessa ? Täydennyskoulutus moduli Lyhytkestoinen täydennyskoulutus ja informaatio- ohjaus Lisä- ja jatkokoulutus Arja-Sisko Holappa, PSAVI

MUU TUTKINTOON JOHTAVA KOULUTUS MUU TUTKINTOON JOHTAVA KOULUTUS PERUS- KOULUTUS PERUS- KOULUTUS JOHTAMINEN AMMATTITAITO KEHITTÄMINEN OMA, ’NON-FORMAL’ UUDELLEEN KOULUTUS JATKUMO TYÖKOKEMUS JA SEN HYÖDYNTÄMINEN TYÖ ALALLA/MUUALLA Opetustoimen tehtävissä noin 2 v. toimineet 6-7 v. työuran jälkeen johtotehtäviin Noin v. opetustoimen tehtävissä toimineet v. opetusalalla toimineet JATKOKOULUTUS • Jatkokoulutus • Henkilöstö- koulutus • Johtamis- koulutus • Täydennys- koulutus • Mentorointi • Hankkeet • Näytöt • Uudelleen- koulutus • Työelämäjaksot Polkuja täydentäviä kouluttautumis- mahdollisuuksia • Työn kierto Osaamisen ja kelpoisuuden syventäminen ja laajentaminen Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta : KANSAINVÄLISET TEHTÄVÄT Arja-Sisko Holappa, PSAVI5

Mikä OSAAVA -ohjelma on?  Opetus- ja kulttuuriministeriön keväällä 2010 käynnistämä valtakunnallinen opetustoimen henkilöstön kehittämisohjelma  Tavoitteena on aktivoida yleissivistävän, ammatillisen ja aikuiskoulutuksen sekä vapaan sivistystyön organisaatioita kehittämään paikallisina ja alueellisina verkostoina henkilöstönsä ammatillista osaamista  Osaava-ohjelmalla uudistetaan opetustoimen henkilöstökoulutusta palvelemaan työyhteisökohtaisia ja henkilöstön omia osaamistarpeita  ohjelman rahoitus 16 M€, käynnissä yli 150 hanketta. Arja-Sisko Holappa, PSAVI

Uusi tavoitetila – ylhäältä alas ja alhaalta ylös  Tavoitetietoisuus yhdistettynä korkeaan tavoitetasoon on koulun kehittämisen tehokkain yhdistelmä (vrt. Barber 2000)  Muuttuva toimintaympäristö pakottaa muuttamaan myös palveluja –Ohjaava opettaja –järjestelmä (lääninkouluttajat) kuihtunut pois –Tarkastajainstituutio lakkautettiin –Opettajankoulutus vastaa lähinnä vain opettajien peruskoulutuksesta, täydennyskoulutus korkea-asteella eriytynyt peruskoulutuksesta ja tutkimuksesta –Koulutuksen ylläpitäjien vastuu koulutuksen toteutumisesta ja laadusta kasvanut –Opetussuunnitelmauudistusten myötä tavoitetietoisuus opetusalalla vahvistunut –Täydennyskoulutustarjonta opetusalalla on varsin vilkasta – tarjonta ei aina kohtaa kysyntää ja alueelliset erot ovat suuria –Koulutuksen ylläpitäjien rooli on jäänyt usein maksajan rooliksi  Kehittämistä tarvitaan. Osaava-ohjelma on tarpeellinen avaus! Arja-Sisko Holappa, PSAVI

Osaava JOKO ja mentorointi OSAAVA Forum Vertais- mentorointi 2-5 vuotta opettajana toimineille Johdon koulutusohjelmat rehtoreille ja potentiaalisille rehtoreille Verkostojen toiminta ja -mallit Työyhteisöjen kehittäminen Osallistumisen aktivoiminen - Koulutus- ja kehittämis- suunnitelmat - koulutustarve- kartoitukset - yhteiset toimintamallit Harvoin koulutukseen pääsevien aktivointi -tuntiopettajat -55+ opettajat Rehtoreiden kansain- välistyminen Työhyvinvoinnin edistäminen Perusopetuksen laadun kehittäminen Tietoyhteiskunta- osaaminen ja innovatiiviset koulutusmallit Oppisopimus- tyyppinen täydennyskoulutus oppilaitosjohdolle Yksilöiden kehittäminen Työyhteisöjen kehittäminen Kansallinen yhteistyö ja hyvien käytäntöjen levittäminen Arja-Sisko Holappa, PSAVI

Arja-Sisko Holappa, PSAVI9

TAVOITTEET 2/2 Yhteisesti järjestettynä täydennyskoulutusta verkoston henkilöstölle: (Perus)opetuksen laatu, henkilöstön työhyvinvointi, henkilöstön tietoyhteiskuntaosaaminen → Pysyviä toimintaa tukevia rakenteita, uusia täydennyskoulutusmuotoja ja tapoja, eli toiminnalla on edellytykset vakiintua hankkeen päättymisen jälkeen → Koulutustarpeiden monipuolinen kartoitus – yksilötasolta (kehityskeskustelut), oppilaitostasolle (yhteisön osaamiskartoitus) ja ylläpitäjätasolla (esim. opetustoimen strategiasta nousevat tarpeet) → Verkoston jäsenet sitoutuneet laatimaan / päivittämään osaamisen kehittämissuunnitelmansa ja kehityskeskustelukäytäntönsä → Lisää ja monipuolistaa kysyntälähtöistä täydennyskoulutustarjontaa (ei poista työnantajan velvoitetta huolehtia henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämisestä) Arja-Sisko Holappa, PSAVI

MITÄ TARVITAAN? Arj a- Sis ko Hol app a, PS AVI TAHTOA PANNA TUULEMAAN TAITOA KESKITTYÄ OLEELLISEEN SITKEYTTÄ KAATAA RAJA-AITOJA

Arja-Sisko Holappa, PSAVI12 Kuva Rob Consalves Määrätietoisesti kohti uutta uljasta Oulua!