Osaava Oulu ajassa mukana Hallitusohjelma 2011: ” Hallituksen tavoitteena on nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä” Arja-Sisko Holappa, PSAVI1
Osaamiseen olemme luottaneet jo pitkään Arj a- Sis ko Hol app a, PS AVI Tarkastajat Ylhäältä alas malliVesoja ja vapaita virikkeitä – malli TARKAS- TAJAT
PERUS- KOULUTUS PERUS- KOULUTUS Tavoite: Opetushenkilöstön elinikäisen oppimisen polku – tilanne nyt v v Täydennys-, lisä- ja jatkokoulutus Arja-Sisko Holappa, PSAVI
PERUS- KOULUTUS PERUS- KOULUTUS Tavoite: Opetushenkilöstön elinikäisen oppimisen polku – tilanne tulevaisuudessa ? Täydennyskoulutus moduli Lyhytkestoinen täydennyskoulutus ja informaatio- ohjaus Lisä- ja jatkokoulutus Arja-Sisko Holappa, PSAVI
MUU TUTKINTOON JOHTAVA KOULUTUS MUU TUTKINTOON JOHTAVA KOULUTUS PERUS- KOULUTUS PERUS- KOULUTUS JOHTAMINEN AMMATTITAITO KEHITTÄMINEN OMA, ’NON-FORMAL’ UUDELLEEN KOULUTUS JATKUMO TYÖKOKEMUS JA SEN HYÖDYNTÄMINEN TYÖ ALALLA/MUUALLA Opetustoimen tehtävissä noin 2 v. toimineet 6-7 v. työuran jälkeen johtotehtäviin Noin v. opetustoimen tehtävissä toimineet v. opetusalalla toimineet JATKOKOULUTUS • Jatkokoulutus • Henkilöstö- koulutus • Johtamis- koulutus • Täydennys- koulutus • Mentorointi • Hankkeet • Näytöt • Uudelleen- koulutus • Työelämäjaksot Polkuja täydentäviä kouluttautumis- mahdollisuuksia • Työn kierto Osaamisen ja kelpoisuuden syventäminen ja laajentaminen Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta : KANSAINVÄLISET TEHTÄVÄT Arja-Sisko Holappa, PSAVI5
Mikä OSAAVA -ohjelma on? Opetus- ja kulttuuriministeriön keväällä 2010 käynnistämä valtakunnallinen opetustoimen henkilöstön kehittämisohjelma Tavoitteena on aktivoida yleissivistävän, ammatillisen ja aikuiskoulutuksen sekä vapaan sivistystyön organisaatioita kehittämään paikallisina ja alueellisina verkostoina henkilöstönsä ammatillista osaamista Osaava-ohjelmalla uudistetaan opetustoimen henkilöstökoulutusta palvelemaan työyhteisökohtaisia ja henkilöstön omia osaamistarpeita ohjelman rahoitus 16 M€, käynnissä yli 150 hanketta. Arja-Sisko Holappa, PSAVI
Uusi tavoitetila – ylhäältä alas ja alhaalta ylös Tavoitetietoisuus yhdistettynä korkeaan tavoitetasoon on koulun kehittämisen tehokkain yhdistelmä (vrt. Barber 2000) Muuttuva toimintaympäristö pakottaa muuttamaan myös palveluja –Ohjaava opettaja –järjestelmä (lääninkouluttajat) kuihtunut pois –Tarkastajainstituutio lakkautettiin –Opettajankoulutus vastaa lähinnä vain opettajien peruskoulutuksesta, täydennyskoulutus korkea-asteella eriytynyt peruskoulutuksesta ja tutkimuksesta –Koulutuksen ylläpitäjien vastuu koulutuksen toteutumisesta ja laadusta kasvanut –Opetussuunnitelmauudistusten myötä tavoitetietoisuus opetusalalla vahvistunut –Täydennyskoulutustarjonta opetusalalla on varsin vilkasta – tarjonta ei aina kohtaa kysyntää ja alueelliset erot ovat suuria –Koulutuksen ylläpitäjien rooli on jäänyt usein maksajan rooliksi Kehittämistä tarvitaan. Osaava-ohjelma on tarpeellinen avaus! Arja-Sisko Holappa, PSAVI
Osaava JOKO ja mentorointi OSAAVA Forum Vertais- mentorointi 2-5 vuotta opettajana toimineille Johdon koulutusohjelmat rehtoreille ja potentiaalisille rehtoreille Verkostojen toiminta ja -mallit Työyhteisöjen kehittäminen Osallistumisen aktivoiminen - Koulutus- ja kehittämis- suunnitelmat - koulutustarve- kartoitukset - yhteiset toimintamallit Harvoin koulutukseen pääsevien aktivointi -tuntiopettajat -55+ opettajat Rehtoreiden kansain- välistyminen Työhyvinvoinnin edistäminen Perusopetuksen laadun kehittäminen Tietoyhteiskunta- osaaminen ja innovatiiviset koulutusmallit Oppisopimus- tyyppinen täydennyskoulutus oppilaitosjohdolle Yksilöiden kehittäminen Työyhteisöjen kehittäminen Kansallinen yhteistyö ja hyvien käytäntöjen levittäminen Arja-Sisko Holappa, PSAVI
Arja-Sisko Holappa, PSAVI9
TAVOITTEET 2/2 Yhteisesti järjestettynä täydennyskoulutusta verkoston henkilöstölle: (Perus)opetuksen laatu, henkilöstön työhyvinvointi, henkilöstön tietoyhteiskuntaosaaminen → Pysyviä toimintaa tukevia rakenteita, uusia täydennyskoulutusmuotoja ja tapoja, eli toiminnalla on edellytykset vakiintua hankkeen päättymisen jälkeen → Koulutustarpeiden monipuolinen kartoitus – yksilötasolta (kehityskeskustelut), oppilaitostasolle (yhteisön osaamiskartoitus) ja ylläpitäjätasolla (esim. opetustoimen strategiasta nousevat tarpeet) → Verkoston jäsenet sitoutuneet laatimaan / päivittämään osaamisen kehittämissuunnitelmansa ja kehityskeskustelukäytäntönsä → Lisää ja monipuolistaa kysyntälähtöistä täydennyskoulutustarjontaa (ei poista työnantajan velvoitetta huolehtia henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämisestä) Arja-Sisko Holappa, PSAVI
MITÄ TARVITAAN? Arj a- Sis ko Hol app a, PS AVI TAHTOA PANNA TUULEMAAN TAITOA KESKITTYÄ OLEELLISEEN SITKEYTTÄ KAATAA RAJA-AITOJA
Arja-Sisko Holappa, PSAVI12 Kuva Rob Consalves Määrätietoisesti kohti uutta uljasta Oulua!