Sairaanhoitajaksi sulautuvasti opiskellen Hämeenlinna ITK-päivät 19. – 20.4.2012 Pirkko Jokinen, TtT, yliopettaja, Irma Mikkonen, KT, yliopettaja, Pirkko.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
PK-kehittämispalvelut
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Turun esi- ja perusopetuksessa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Aikuisopiskelijan matka sairaanhoitajaksi sulautuvasti opiskellen SaWe – Sairaanhoitajaksi verkostoissa ja verkoissa –projekti Sulautuva opetus.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Informaatiolukutaito ja elinikäinen oppiminen Miten opiskelijat, kirjastot ja koulutussuunnittelu kohtaavat.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Sairaanhoitajaksi sulautuvasti opiskellen Hämeenlinna ITK-päivät 19. – Pirkko Jokinen, TtT, yliopettaja, Irma Mikkonen, KT, yliopettaja, Pirkko Ovaskainen, TtM, projektipäällikkö

SaWe – Sairaanhoitajaksi verkostoissa ja verkoissa • Projektin tarkoituksena on – vastata terveysalan organisaatioista tulleeseen tarpeeseen muuttaa virkarakenne nykyistä sairaanhoitajapainotteisemmaksi – kehittää koulutusta työelämälähtöisemmäksi, joustavaksi ja uusinta teknologiaa hyödyntäväksi. • Tavoitteena on – Kehittää yhdessä terveysalan työyhteisöjen kanssa koulutusmalli aikuisopiskelijoille – Tiivistää koulutusorganisaation ja harjoitteluorganisaatioiden yhteistyötä – Kehittää malli oppimisen ja työyhteisöjen kehittämisen yhdistämiseksi

Projektissa toteutettava SaWe-koulutus Koulutus suunnattiin toisen asteen terveysalan tutkinnon suorittaneille, joilla on työpaikka terveysalan organisaatioissa Tällä hetkellä opiskelijoita on 36, opiskelijat on jaettu hengen ryhmiin Koulutus kestää 3 kalenterivuotta, tutkinnon laajuus on 210 op Koulutuksessa korostuu verkossa tapahtuva oppiminen, lähipäiviä harjoitteluitten lisäksi on noin 30/vuosi Opetussuunnitelma on teemoitettu

Välineet eri tiedon muotojen yhdistämiseen ja osaamisen näkyväksi tekemiseen: Kirjoittaminen, keskustelut, yhteisöllinen oppiminen, oppimispäiväkirjat, Mentorointi, valmennus, harjoittelun ohjaus, vertaistuki Koulutuksen pedagoginen malli (mukaillenTynjälä 2010, Integratiivisen pedagogiikan malli) Teoreettinen tieto Käytännöllinen tieto Sosiokulttuurinen tieto Itsesäätelytieto Reflektio Muuntaminen Käsitteellistäminen Uuden tiedon ja uusien käytänteiden luominen Autenttisiin työelämän tilanteisiin osallistuminen

Blended learning curriculum design Face-to-face and online teaching, coaching and consulting Face-to-face learning Face-to-face learning Face-to-face learning Self-guided learning in groups and individually Self-guided learning in groups and individually Learning in work places, practical training, mentoring Remembering Understanding Applying Analyzing Evaluating Creating Assessment

Hankkeeseen liittyvä tutkimus Tiedollisesti, taidollisesti ja eettisesti pätevä sairaanhoitaja Opiskelijan ja oppimisen näkökulma * Oppiminen, tuen saanti, opiskeluinto ja opiskelun aiheuttama stressi SaWe – koulutuksessa (mittari) * Osaamisen kehittyminen (eHOPS) * Eteneminen ammattiuralla * Koulutuksen arviointi/palaute Työelämän näkökulma - Vaikutukset työyhteisössä - Mentorointi työstäoppimisen tukena - Yhteistyö koulun kanssa Koulutuksen ja opetuksen näkökulma - Koulutuksen ”käytännön järjestelyt” - Oppimistehtävien autenttisuus, teoria-käytäntö yhteys - Opettajien kokemuksia toimintatavoista - Yhteistyö

Opiskelijoiden näkökulma koulutukseen Parasta koulutuksessa on ollut aikuismainen oppimisympäristö, joka mahdollistaa työn ohessa opiskelun ja opiskelun hyvin toimivassa pienryhmässä

Väittämä Täysin eri mieltä Eri mieltä Osittain eri mieltä Osittain samaa mieltä Samaa mieltä Täysin samaa mieltä Keskiarvo Moodle oppimisympäristönä toimii teknisesti ongelmitta 0 %5,7 %17,1 %20 %45,7 %11,4 %4,4 Minun on helppo työskennellä Moodlessa 2,9 % 8,6 %25,7 %40 %20 %4,6 Google docsin käyttö helpottaa ryhmätyöskentelyä 0 %8,6 %11,4 %22,9 %25,7 %31,4 %4,6 eHOPS on hyvä väline opiskelun seurantaan 0 %11,4 %8,6 %17,1 %37,1 %25,7 %4,6 PLE (= blogi) on hyvä väline harjoittelussa tapahtuvan oppimisen itsearviointiin 5,7 %2,9 %11,4 %20 %22,9 %37,1 %4,6 PLE (= blogi) toimii hyvin opiskelijan, ohjaajan ja opettajan yhteistyön välineenä 2,9 %5,7 %8,6 %28,6 %22,9 %31,4 %4,6 Oppimisympäristö

Kysymys Täysin eri mieltä Eri mieltä Osittain eri mieltä Osittain samaa mieltä Samaa mieltä Täysin samaa mieltä Keski arvo Luokkatilat ovat ryhmällemme sopivat 0 %2,9 %8,6 %22,9 %45,7 %20 %4,7 Etäopiskelun ja lähiopiskelun suhde on tasapainossa 0 %5,7 %20 %28,6 %31,4 %14,3 %4,3 Lähiopetuksessa käsitelty teeman tavoitteiden ja sisällön kannalta merkittäviä asioita 0 %20 %28,6 %22,9 %25,7 %2,9 %3,6 Jako kiinteisiin oppimisen ryhmiin on toimiva ratkaisu 2,9 %0 %8,6 %31,4 %28,6 % 4,7 Käytetyt opetusmenetelm ät tukevat oppimista 0 %8,6 %17,1 %34,3 %31,4 %8,6 %4,1 Opetusjärjestely t tukevat minua suoriutumaan opiskelusta 0 %2,9 %11,4 %37,1 % 11,4 %4,4 4,3 Opetusjärjestelyt Väittämä Täysin eri mieltä Eri mieltä Osittain eri mieltä Osittain samaa mieltä Samaa mieltä Täysin samaa mieltä Keskiarvo Etäopiskelun ja lähiopiskelun suhde on tasapainossa 0 %5,7 %20 %28,6 %31,4 %14,3 %4,3 Lähiopetuksessa käsitelty teeman tavoitteiden ja sisällön kannalta merkittäviä asioita 0 %20 %28,6 %22,9 %25,7 %2,9 % Jako kiinteisiin oppimisen ryhmiin on toimiva ratkaisu 2,9 %0 %8,6 %31,4 %28,6 % 4,7 Käytetyt opetusmenetelmät tukevat oppimista 0 %8,6 %17,1 %34,3 %31,4 %8,6 %4,1 Opetusjärjestelyt tukevat minua suoriutumaan opiskelusta 0 %2,9 %11,4 %37,1 % 11,4 %4,4 3,6

Oma oppiminen

Oppimisen sisältö, tavoitteet ja oppimistehtävät

Ryhmässä oppiminen

Sulautuvan opiskelun etuja • Mahdollisuus opiskella työn ohessa • Aikuismainen oppimisympäristö • Vahvan yhteenkuuluvuuden ja yhteisvastuullisuuden tunteen kehittyminen – Vaikka emme fyysisesti olekaan paljon samassa tilassa, ryhmäämme on kehittynyt oppimisympäristömme ja opiskelutapamme myötä erittäin vahva yhteenkuuluvuuden ja solidaarisuuden tunne • Itsetunnon kohoaminen – On ollut hienoa huomata, että voi vielä oppia aivan uusia asioita, vaikka ei olekaan enää nuori

Sulautuvan opiskelun varjopuolia • Ajanpuute – On joskus todella vaikeaa löytää aikaa sekä opiskeluun että työhön ja perhe-elämään • Kontaktipäivien vähyys – Lähipäivien vähyys yllätti minut, vaikka tiesinkin sen etukäteen. Haluaisin enemmän perinteistä, vanhanaikaista opetusta.

Opettajien näkökulma teknologian käyttöön opetuksessa Arkipäivää, luonnollinen osa opiskelua ja nykypäivän toimintaympäristöä, vaikkakin sillä on nykyisin liian korostunut asema opetuksessa

Teknologian rooli opetuksessa Opetuksen avustaja Materiaalipankki, tehtävien palautuspaikka Verkottaja verkottumisen väline, verkkojen rakentaja Opiskelun edistäjä opiskelun suunnittelun helpottaja ja jäsentäjä, opiskelun joustavoittaja, jatkuvuuden ylläpitäjä, prosessin ylläpitäjä Opetuksen ja koulutuksen erilaisten toteuttamistapojen mahdollistaja Oppimisen stimuloija oppimisen innostaja, keskustelun herättäjä, reflektoinnin väline Opettajan työn rikastuttaja uudenlaisten opetusmenetelmien mahdollistaja, osaamisen näkyväksi tekijä, Oppimisen henkilökohtaistaja henkilökohtaisen oppimisympäristön rakentamisen mahdollistaja Tien avaaja tekniikan käyttöön työssä

Opettajan asenne teknologian opetuskäyttöön Neljä käyttäjätyyppiä: Aktiivinen kokeilija ja käyttäjä Varauksellinen käyttäjä Ambivalentti käyttäjä Skeptinen käyttäjä

Teknologian käytön etuja Oppimateriaalin helppo saatavuus Mahdollistaa joustavan oppimisympäristön rakentamisen Uudenlaiset mahdollisuudet toteuttaa koulutusta ja opetusta Resurssien säästö Edistää tietotekniikan haltuunottoa

Teknologian käyttöön tuo ongelmia ja haasteita Opettajan teknologian käyttötaitojen kehittäminen ja ylläpitäminen Tarkoituksenmukaisen ja mielekkään käyttötavan löytäminen Heterogeeniset opiskelijat Resurssit Tietoturvaan liittyvät seikat Opiskelijoiden oppimisen edistäminen ja tukeminen

Motoksi kehittämistyössä mukana oleville Kyky ajatella tänään erilailla kuin eilen, erottaa viisaan itsepäisestä (John Steinbeck)