Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aikuisopiskelijan matka sairaanhoitajaksi sulautuvasti opiskellen SaWe – Sairaanhoitajaksi verkostoissa ja verkoissa –projekti 2010 - 2013 Sulautuva opetus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aikuisopiskelijan matka sairaanhoitajaksi sulautuvasti opiskellen SaWe – Sairaanhoitajaksi verkostoissa ja verkoissa –projekti 2010 - 2013 Sulautuva opetus."— Esityksen transkriptio:

1 Aikuisopiskelijan matka sairaanhoitajaksi sulautuvasti opiskellen SaWe – Sairaanhoitajaksi verkostoissa ja verkoissa –projekti 2010 - 2013 Sulautuva opetus 2011 Pirkko Jokinen & Irma Mikkonen 10.3.2011

2 Projektin tarkoitus Projektin tarkoituksena on 1.vastata terveysalan organisaatioista tulleeseen tarpeeseen muuttaa virkarakenne nykyistä sairaanhoitajapainotteisemmaksi 2.kehittää koulutusta työelämälähtöisemmäksi, joustavaksi ja uusinta teknologiaa hyödyntäväksi. Tavoitteena on -Kehittää yhdessä terveysalan työyhteisöjen kanssa koulutusmalli aikuisopiskelijoille -Tiivistää koulutusorganisaation ja harjoitteluorganisaatioiden yhteistyötä -Kehittää malli oppimisen ja työyhteisöjen kehittämisen yhdistämisestä

3 Projektissa toteutettava SaWe -koulutus Koulutus suunnattiin toisen asteen terveysalan tutkinnon suorittaneille, joilla on työpaikka terveysalan organisaatioissa Tällä hetkellä opiskelijoita on 41, opiskelijat on jaettu 6 - 7 hengen ryhmiin Koulutus kestää 3 kalenterivuotta, tutkinnon laajuus on 210 op Koulutuksessa korostuu verkossa tapahtuva oppiminen, lähipäiviä harjoitteluitten lisäksi on noin 30/vuosi Opetussuunnitelma on teemoitettu

4 Oppiminen ja osaamisen kehittyminen koulutuksen aikana 1. vuosi: Toimijaksi terveysalalle Perustason osaaminen 2. vuosi: Harjaantuminen ammattilaiseksi Kehittyvän tason osaaminen 3. vuosi: Ammatilliseksi asiantuntijaksi terveysalalle Edistyneen tason osaaminen Tiedon mieleenpainaminen Osallistuminen Uuden tiedon rakentaminen

5 Koulutuksen avainsanoja: joustavuus, työssä/työstä oppiminen, verkostoituminen, verkko-oppiminen, autenttisuus opiskelija voi suorittaa ammattitaitoa edistävää harjoittelua työsuhteessa opiskelijat tekevät opintoihin liittyviä oppimistehtäviä omassa työyhteisössään opiskelussa käytetään verkko-oppimisen ja sosiaalisen median välineitä (Savoni-amk:n eHOPS, Adobe Connect Pro, Moodle, Google docs tms.) opiskelijoiden aiemmin hankkimaa osaamista tunnistetaan osaamiskartoituksen avulla (AHOT) opiskelija voi osoittaa aikaisemmin hankittua osaamista esimerkiksi työelämässä tai oppilaitoksessa tapahtuvin näyttökokein opiskelija suorittaa osan opinnoistaan hankkeissa

6 Välineitä tiedon muotojen yhdistämiseen: Kirjoittaminen, keskustelut, oppimisen ”sanoittaminen”, yhteisöllinen oppiminen, mentorointi, tuutorointi, Oppimisympäristöt: Työpaikat, Moodle ym sosiaalinen media, projektit, koulu/luokka, kirjasto… SaWe:n pedagoginen malli (mukaillen Tynjälä 2010, Integratiivisen pedagogiikan malli Teoreettinen/ käsitteellinen tieto Käytännöllinen/ kokemuksellinen tieto Sosiokulttuurinen tieto Itsesäätelytieto Reflektointi Muuntaminen Käsitteellistäminen Uuden tiedon ja käytän- teiden luomi- nen Aitoihin toimintakäytäntöihin osallistuminen

7 Miten SaWe:ssa siis opiskellaan ja opitaan? - Oppiminen tapahtuu aktiivisesti ongelmanratkaisua edellyttävillä oppimismenetelmillä moniammatillisesti avoimen, kokemuksellisen ja autenttisen oppimisen periaatteiden mukaan  korostuu työympäristössä tapahtuva oppiminen, jolloin mahdollistetaan laajennettujen oppimisyhteisöjen ja verkostojen muodostuminen.

8 Miten SaWe:ssa siis opiskellaan ja opitaan? Lähtökohtana todellisen elämän ongelmat, työelämälähtöisyys Autenttiset tehtävät Asiantuntijaosaamisen mallintaminen ja yhteys asiantuntijakulttuuriin Monipuoliset ja moniammatilliset näkökulmat Kollaboratiivinen tiedon rakentaminen, yhteisöllinen oppiminen Reflektio Tietämyksen sanottaminen ja jakaminen, esiintyminen Ohjaus ja oppimisen tukirakenteet Monipuoliset arviointimenetelmät

9

10 SaWe – Sairaanhoitajaksi verkostoissa ja verkoissa – hankkeeseen liittyvä tutkimus Tiedollisesti, taidollisesti ja eettisesti pätevä sairaanhoitaja Opiskelijan ja oppimisen näkökulma * Oppiminen, tuen saanti, opiskeluinto ja opiskelun aiheuttama stressi SaWe – koulutuksessa (mittari) * Osaamisen kehittyminen (eHOPS) * Eteneminen ammattiuralla * Koulutuksen arviointi/palaute Työelämän näkökulma - Vaikutukset työyhteisössä - Mentorointi työstäoppimisen tukena - Yhteistyö koulun kanssa Koulutuksen ja opetuksen näkökulma - Koulutuksen ”käytännön järjestelyt” - Oppimistehtävien autenttisuus, teoria- käytäntö yhteys - Opettajien kokemuksia toimintatavoista - Yhteistyö

11 Opetusjärjestelyt

12 Parasta on ollut … 'Se, että on mahdollistettu opiskelu työn ohessa 'Aikuinen oppimisympäristö. Mahdollistaa työn ohessa opiskelun, esim. Moodle. Asiantunteva opettajaverkosto, hyvä että koko opiskelulla on ns. vastuuopettaja joka tietää miten opintojen olisi edettävä 'Ajan puute. Lähipäivinä saa uutta intoa opiskeluun ja se on mukavaa. Etäpäivinä opiskelu helposti unohtuu ja tehtäviä jää rästiin. 'Liian vähäinen lähituntien määrä, itse kaipaisin enemmän konkreettista vanhan ajan opettamista 'Tiukka aikataulutus==> opettajilla moodle sivut eivät ole valmiit kun annetaan tehtävä ohjeistus, sanotaan että aukaistaan sivut viikon tai kahden päästä=> tehtävän teko aikaa olisi jäänyt vaan kaks viikkoo. Olisi kohtuullista että sivut/tehtävän annot olisivat samantien meidän käytössä kun kyseisin asian lähitunti on ollut. Meiltä kuitenkin odotetaan että tehtävät palautetaan sovittuina ajankohtina. Ihan kuin opettajat eivät olisi älynny et me käydään täysipäiväisesti töissä koulun lisäksi. ’

13 Opiskelu ryhmässä

14 'Olen saanut uusia ystäviä, joiden kanssa on mukava tehdä tehtäviä ja keskustella eri asioista. Olen saanut paljon uutta tietoa ja tukea entiselle tiedoille, joita voin hyödyntää työssäni.’ 'Huomata elinikäisen oppimisen ajattelun kaari. Olla osallisena keskustelevassa ryhmässä, jossa käytännön vankka kokemus ohjaa oppimista realistisesti. Ymmärtää että kaikki me SAWE:laiset olemme samassa tilanteessa, joudumme sovittamaan yhteen kodin, työn sekä opiskelun. Sen tiedon/materiaalin saaminen, joita tarvitaan sairaanhoitajan opinnoissa, ja ammatissa. Uusinta tietoa.’ Sen huomaaminen, että vaikka olemme fyysisesti samassa paikassa hyvin vähän, niin meille on tullut mielestäni kohtuu hyvä me-henki ja keskinäinen kannustus on loistavaa.’ 'Että on löytynyt hyvä tuki toisista opiskelijoista "oman ymmärryksen" ollessa karkuteillä

15 Oma oppiminen

16 'Olen huomannut että vielä sitä oppii vanhemmallakin iällä!!!' Huomata, että uusia opittuja asioita voi heti hyödyntää nykyisessä työssä.’ 'Tärkeintä on ollut minulle tunne siitä että pystyy vielä oppimaan. Ehkä minä etsin itsestäni jotain uutta ja näin ollen kaipasin vaihtelua elämään näin opiskelun kautta. On mukava tunne kun saa kokeilla taas jotain uutta.'

17 Saamani tuki

18 Tuki Tärkeintä oppimisen näkökulmasta on ollut… 'Opettajilta saatu palaute ja muilta opiskelijoilta saatu palaute ja kannustus.' 'Läheisten tuki ja kannustus opiskelun edetessä.' 'Tehtäväannon selkeys, että tietää, mitä tarvitsee tehdä tai etsiä tietoa ja miten se palautetaan. Opiskelutoverien näkeminen, auttaa jaksamaan keskustella samassa tilanteessa olevien kanssa.'

19 Onnistuminen edellyttää toimintakulttuurin muutosta Opettajakeskeisyydestä oppijakeskeisyyteen Opettamisesta oppimiseen ja osaamiseen Luokkahuoneesta verkkoihin ja verkostoihin Oppiminen työyhteisöissä Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen


Lataa ppt "Aikuisopiskelijan matka sairaanhoitajaksi sulautuvasti opiskellen SaWe – Sairaanhoitajaksi verkostoissa ja verkoissa –projekti 2010 - 2013 Sulautuva opetus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google