TYÖSSÄOPPIMISEN VERKKOPALVELUT JA REKISTERIRATKAISUT TYÖELÄMÄN TUKEMISESSA Tampere, Murikkaopisto 25.8.2011 Tiina Teräs, Eveliina Havu ja Leena Happonen
Puheenvuoro sisältää pohdintoja ja esimerkkejä keskeisistä tavoitteista ja verkkopalvelun merkityksestä työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen toteutuksessa tietovarannon hyödyntämisestä kehittämistyössä ja työelämän tukemisessa sudenkuopista
Tiimin visio Laajennettu työssäoppiminen muodostaa joustavan, asiakaslähtöisen, eri osapuolten yhteistyössä suunnitellun, toteutetun ja arvioidun oppimisympäristön. Laajennetun työssäoppimisen toimijoilla on yhteinen näkemys laadukkaasta ja jatkuvasti kehittyvästä työssäoppimisesta
Kainuun ammattiopisto -liikelaitos Kainuun maakunta –kuntayhtymän omistama liikelaitos toimintaa usealla eri paikkakunnalla: Kajaani, Sotkamo, Suomussalmi, Kuhmo, Kuusamo monialainen oppilaitos, jossa opiskelee noin 3500 nuorta ja aikuista sekä 600 oppisopimusopiskelijaa työntekijöitä on noin 500 työssäoppimisen kehittämiseksi useita eri projekteja ESR– ja OPH- rahoituksella vuosina 2001 -2011 vuosittain noin 120 nuorisoasteen ryhmää eripituisilla työssäopp.jaksoilla, laajuus keskimäärin 24 – 30 ov ulkomailla työssäoppimassa noin 40 -50 opiskelijaa/v
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia Omistajakunnat Espoo, Kauniainen ja Kirkkonummi, joissa kaikissa toimipisteitä Tulosyksiköt: Omnian ammattiopisto, Omnian aikuisopisto, Omnian oppisopimustoimisto, Omnian nuorten työpajat, InnoOmnia Opiskelijoita 10 000, joista 3800 ammattiopistossa, 4000 aikuisopistossa, pajoilla 150 ja oppisopimuksella 1500 Henkilöstöä 700, joista opetustehtävissä 63 %. Työssäoppimisen kehittämiseksi useita eri projekteja ESR– ja OPH- rahoituksella vuosina Ulkomailla topissa vuosittain n. 300 opiskelijaa
TOP – rekisterin suunnittelun lähtökohtia 1/2 MITÄ? laaja, kokonaisvaltainen TOP – portaali, jonne keskitetään työssäoppimisen toimintaohjeet, sopimukset, suunnitelmat, muut dokumentit, yritysrekisteri , työpaikkaohjaajien tukimateriaali ja teemaan liittyvät palautejärjestelmät monipuoliset hakutoiminnot ja yhteydenpitovälineet KENELLE? 3 –kannan kaikille osapuolille sopiva, helppokäyttöinen ja hyvin monipuolisesti tarpeisiin vastaava (ns. yhden luukun periaate) MITEN? verkkoon – ja kaikille osapuolille mahdollisuus käyttää ”mistäpäin maailmaa” tahansa, extranet -ratkaisu
Suunnittelun lähtökohtia 2/2 SITOUTUMINEN YHTEISEEN TIETOKANTAAN? sinne syötetään järjestelmällisesti tietoa eri tahot ja tasot sitoutuneet (johto, koulutusjohtajat, opettajat, opiskelijat, ohjaajat…) tiedot pidetään ajan tasalla kehitetään ohjelmistoa tarpeita vastaavaksi - seurataan jatkuvasti muuttuvia tiedonhakutarpeita otetaan hyödyt irti kerätystä informaatiosta ja palautteista
Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään . . . PALAUTTEET 1/2 Eri osapuolet vastaavat verkkopalvelun kyselyihin voidaan ottaa koosteraportit erilaisilla kriteereillä: ryhmäkohtainen, yrityskohtainen, tutkintokohtainen, opettajakohtainen, aikarajaus …. Tulosten analysointi ja sen perusteella esille nostettavat kehitystoimet vastuutetaan siirtyvät prosessissa eteenpäin jälkiseuranta! Opettajat ottavat opiskelijoiden antaman TOP-palauteraportin heti jakson ja jälkeen ja sitä tarkastellaan yhdessä ryhmän kanssa Kehityskeskusteluissa voidaan tarkastella palautteita opettajakohtaisesti ja pohtia esim. työelämäyhteistyön tilaa Palauteraportit tärkeä tietolähde kehittämispalveluille ja hanketoiminnalle.
Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään . . . PALAUTTEET 2/2 - Esim. KAO:ssa järjestettiin palautepalaverit ns. top 10 yhteistyöyritysten esimiesten ja ohjaajien kanssa koulutusaloittain. Tapaamisessa käytiin läpi a) koko alaa koskevat palauteraportit ja b) annettiin yrityskohtaiset top-raportit mukana olleille yritysvieraille = palautetta ”top-yhteistyön sujumisesta” Käytiin vilkasta ja avointa keskustelua top -yhteistyöstä ja mm. jaksojen laajentamisesta Raporteista nousi esim. esille tarve kehittää opiskelejoiden palautteenantotaitoja. Syksyllä opiskelijoille tietoiskut palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta.
Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään . . . Opettajan työssä TOP 10 yritysten listaus, hakukriteerinä esim. TOPS määrät / näyttöjen suoritusmäärät tietyllä aikavälillä Opettaja voi tulostaa esim. työjaksoilla olevan ryhmänsä top-paikat, ohjaajien yhteystiedot, näyttösuunnitelmat, näyttöjen lyhyet kuvaukset ym. Työpaikkaohjaajien perus- ja jatkokoulutukseen kutsuttavien listat Monenlaisia yritystietojen listauksia, osoitetarroja ym. markkinoinnin käyttöön
Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään . . Yhteydenpidossa ohjaajien, opiskelijoiden ja opettajan välillä Tekstiviestien lähetys ohjaajille Sähköinen päiväkirja ohjaajien kommentointimahdollisuus tulostus, allekirjoitettu ”virallinen” dokumentti (vrt. avoimet blogit). Todella hyviä kokemuksia …
Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään /Omnia . . . Omnia hyödyntämisen ”alkutaipaleella” Otettu virallisesti käyttöön lukuvuotena 2010-2011, jonka aikana käyttäjämäärä lisääntynyt 50% Lomakkeisto ja toppimateriaali yhtenäistynyt Materiaalit löytyvät yhdestä paikasta Nostanut esiin myös muita toppiasioiden kehittämiskohteita esim. sopimusasiat yleensä, opiskelijan ja ohjaajan perehdytys jne. Palautteiden hyödyntäminen tulevan lukuvuoden 2011-2012 kehittämiskohteena Mm. AON-toimikunta seuraa toppiasioita verkkopalvelun rekisterin avulla
Sudenkuoppia…. ja muuta … Rekisteristä ei ole mitään hyötyä, jos se ei ole ”ajan tasalla” Käytettävyys! Omnia panostaa erityisesti käytettävyyden parantamiseen (pikalinkit pääsivulla, raportoinnit jne.) Päivitys- ja kehittämistyölle oltava riittävästi resurssia Palvelua on markkinoitava, järjestelmän hyödyt esille Käyttötukeen, helpdesk –palveluun on panostettava tuki luo positiivisuutta Uusien käyttäjien perehdytys
miten on totuttu tekemään, vaan millä onnistutaan. Tärkeintä ei ole se, miten on totuttu tekemään, vaan millä onnistutaan. tiina.teras@omnia.fi leena.happonen@kao.fi