TYÖSSÄOPPIMISEN VERKKOPALVELUT JA REKISTERIRATKAISUT TYÖELÄMÄN TUKEMISESSA Tampere, Murikkaopisto 25.8.2011 Tiina Teräs, Eveliina Havu ja Leena Happonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Advertisements

”Määrittää ihmisen yksilönä”
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Työpaikkaohjaajakoulutus
LAAKERI – työelämäyhteistyö sujuvaksi Varsinais-Suomessa Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio-
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
KAARINA KANGAS SOSIAALI- JA TERVEYSALA
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Nitomo Omnian opiskelijamäärä Yksikköhintaiset opiskelijat Ammattiopisto Aikuisopisto Aikuisopiston muut opiskelijat.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Keski-Pohjanmaan aikuisopiston palvelut yritysten ja työllisyyden kehittämiseksi Työllisyysseminaari Kaisa-Leena Ahlroth.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Ammattilaiseksi Valkeakoskella Prosessiteollisuuden perustutkinto.
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Sataraksa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Innova Länsi-Suomen akk
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
TYÖOLOBAROMETRIN TOTEUTTAMINEN PKKY:SSÄ. Pohjois-Karjalan Ammattiopisto Pohjois-Karjalan Aikuisopisto.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
NISU Nivelvaiheiden sujuvoittaminen
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Joustavat oppimispolut
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

TYÖSSÄOPPIMISEN VERKKOPALVELUT JA REKISTERIRATKAISUT TYÖELÄMÄN TUKEMISESSA Tampere, Murikkaopisto 25.8.2011 Tiina Teräs, Eveliina Havu ja Leena Happonen

Puheenvuoro sisältää pohdintoja ja esimerkkejä keskeisistä tavoitteista ja verkkopalvelun merkityksestä työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen toteutuksessa tietovarannon hyödyntämisestä kehittämistyössä ja työelämän tukemisessa sudenkuopista

Tiimin visio Laajennettu työssäoppiminen muodostaa joustavan, asiakaslähtöisen, eri osapuolten yhteistyössä suunnitellun, toteutetun ja arvioidun oppimisympäristön. Laajennetun työssäoppimisen toimijoilla on yhteinen näkemys laadukkaasta ja jatkuvasti kehittyvästä työssäoppimisesta

Kainuun ammattiopisto -liikelaitos Kainuun maakunta –kuntayhtymän omistama liikelaitos toimintaa usealla eri paikkakunnalla: Kajaani, Sotkamo, Suomussalmi, Kuhmo, Kuusamo monialainen oppilaitos, jossa opiskelee noin 3500 nuorta ja aikuista sekä 600 oppisopimusopiskelijaa työntekijöitä on noin 500 työssäoppimisen kehittämiseksi useita eri projekteja ESR– ja OPH- rahoituksella vuosina 2001 -2011 vuosittain noin 120 nuorisoasteen ryhmää eripituisilla työssäopp.jaksoilla, laajuus keskimäärin 24 – 30 ov ulkomailla työssäoppimassa noin 40 -50 opiskelijaa/v

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia Omistajakunnat Espoo, Kauniainen ja Kirkkonummi, joissa kaikissa toimipisteitä Tulosyksiköt: Omnian ammattiopisto, Omnian aikuisopisto, Omnian oppisopimustoimisto, Omnian nuorten työpajat, InnoOmnia Opiskelijoita 10 000, joista 3800 ammattiopistossa, 4000 aikuisopistossa, pajoilla 150 ja oppisopimuksella 1500 Henkilöstöä 700, joista opetustehtävissä 63 %. Työssäoppimisen kehittämiseksi useita eri projekteja ESR– ja OPH- rahoituksella vuosina Ulkomailla topissa vuosittain n. 300 opiskelijaa

TOP – rekisterin suunnittelun lähtökohtia 1/2 MITÄ? laaja, kokonaisvaltainen TOP – portaali, jonne keskitetään työssäoppimisen toimintaohjeet, sopimukset, suunnitelmat, muut dokumentit, yritysrekisteri , työpaikkaohjaajien tukimateriaali ja teemaan liittyvät palautejärjestelmät monipuoliset hakutoiminnot ja yhteydenpitovälineet KENELLE? 3 –kannan kaikille osapuolille sopiva, helppokäyttöinen ja hyvin monipuolisesti tarpeisiin vastaava (ns. yhden luukun periaate) MITEN? verkkoon – ja kaikille osapuolille mahdollisuus käyttää ”mistäpäin maailmaa” tahansa, extranet -ratkaisu

Suunnittelun lähtökohtia 2/2 SITOUTUMINEN YHTEISEEN TIETOKANTAAN? sinne syötetään järjestelmällisesti tietoa eri tahot ja tasot sitoutuneet (johto, koulutusjohtajat, opettajat, opiskelijat, ohjaajat…) tiedot pidetään ajan tasalla kehitetään ohjelmistoa tarpeita vastaavaksi - seurataan jatkuvasti muuttuvia tiedonhakutarpeita otetaan hyödyt irti kerätystä informaatiosta ja palautteista

Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään . . . PALAUTTEET 1/2 Eri osapuolet vastaavat verkkopalvelun kyselyihin  voidaan ottaa koosteraportit erilaisilla kriteereillä: ryhmäkohtainen, yrityskohtainen, tutkintokohtainen, opettajakohtainen, aikarajaus …. Tulosten analysointi ja sen perusteella esille nostettavat kehitystoimet vastuutetaan  siirtyvät prosessissa eteenpäin  jälkiseuranta! Opettajat ottavat opiskelijoiden antaman TOP-palauteraportin heti jakson ja jälkeen ja sitä tarkastellaan yhdessä ryhmän kanssa Kehityskeskusteluissa voidaan tarkastella palautteita opettajakohtaisesti ja pohtia esim. työelämäyhteistyön tilaa Palauteraportit tärkeä tietolähde kehittämispalveluille ja hanketoiminnalle.

Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään . . . PALAUTTEET 2/2 - Esim. KAO:ssa järjestettiin palautepalaverit ns. top 10 yhteistyöyritysten esimiesten ja ohjaajien kanssa koulutusaloittain. Tapaamisessa käytiin läpi a) koko alaa koskevat palauteraportit ja b) annettiin yrityskohtaiset top-raportit mukana olleille yritysvieraille = palautetta ”top-yhteistyön sujumisesta” Käytiin vilkasta ja avointa keskustelua top -yhteistyöstä ja mm. jaksojen laajentamisesta Raporteista nousi esim. esille tarve kehittää opiskelejoiden palautteenantotaitoja.  Syksyllä opiskelijoille tietoiskut palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta.

Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään . . . Opettajan työssä TOP 10 yritysten listaus, hakukriteerinä esim. TOPS määrät / näyttöjen suoritusmäärät tietyllä aikavälillä Opettaja voi tulostaa esim. työjaksoilla olevan ryhmänsä top-paikat, ohjaajien yhteystiedot, näyttösuunnitelmat, näyttöjen lyhyet kuvaukset ym. Työpaikkaohjaajien perus- ja jatkokoulutukseen kutsuttavien listat Monenlaisia yritystietojen listauksia, osoitetarroja ym. markkinoinnin käyttöön

Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään . . Yhteydenpidossa ohjaajien, opiskelijoiden ja opettajan välillä Tekstiviestien lähetys ohjaajille Sähköinen päiväkirja  ohjaajien kommentointimahdollisuus  tulostus, allekirjoitettu ”virallinen” dokumentti (vrt. avoimet blogit). Todella hyviä kokemuksia …

Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään /Omnia . . . Omnia hyödyntämisen ”alkutaipaleella” Otettu virallisesti käyttöön lukuvuotena 2010-2011, jonka aikana käyttäjämäärä lisääntynyt 50% Lomakkeisto ja toppimateriaali yhtenäistynyt Materiaalit löytyvät yhdestä paikasta Nostanut esiin myös muita toppiasioiden kehittämiskohteita esim. sopimusasiat yleensä, opiskelijan ja ohjaajan perehdytys jne. Palautteiden hyödyntäminen tulevan lukuvuoden 2011-2012 kehittämiskohteena Mm. AON-toimikunta seuraa toppiasioita verkkopalvelun rekisterin avulla

Sudenkuoppia…. ja muuta … Rekisteristä ei ole mitään hyötyä, jos se ei ole ”ajan tasalla” Käytettävyys! Omnia panostaa erityisesti käytettävyyden parantamiseen (pikalinkit pääsivulla, raportoinnit jne.) Päivitys- ja kehittämistyölle oltava riittävästi resurssia Palvelua on markkinoitava, järjestelmän hyödyt esille Käyttötukeen, helpdesk –palveluun on panostettava  tuki luo positiivisuutta Uusien käyttäjien perehdytys

miten on totuttu tekemään, vaan millä onnistutaan. Tärkeintä ei ole se, miten on totuttu tekemään, vaan millä onnistutaan. tiina.teras@omnia.fi leena.happonen@kao.fi