EKO- ja PEKKO-hankkeet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalinen media ja kieltenopetus
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Kielten etäopetuksen avustajien koulutus VIRTA-hanke
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
Jyrki Kalliolahti TIES
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Voiko etäopetus olla hyvää ja halpaa
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Etäopetuksen koordinointihanke Eko-hanketiimi Koordinaattori Päivi Luoma Koordinaattori Päivi Luoma Suunnittelija Paula Pöyhönen (1pv/vko)
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Päivi Luoma - VIRTA -hanke VIRTA = Virtuaaliset Alueresurssit Virta vie kohti virtuaalimaailmaa.
Webinaarien hyvät käytännöt – webinaarit täydennyskoulutuksessa Helena Pulkkinen & Harri Jurvela DCL2011 Vanajanlinna.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Opetus + etäyhteys? MIKSI? Pitkät välimatkat Sosiaalinen vuorovaikutus
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
VIRTA-hanke Antti Huttunen. VIRTA-hanke Alkanut 2008 Rahoittajina Opetushallitus ja Turun opetuspalvelukeskus Alakoulun uudet oppimisympäristöt Pienryhmäiset.
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Tytöt teknologian taitajiksi
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Etäopetuksen avustajien koulutus Asialista O Esittelyt ja yhteystiedot O Etäopetus Turussa O Connect Pron lyhyt esittely O Etätunnin.
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Ops seminaari Askola.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Webinaarista tallennukseen
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Esityksen transkriptio:

EKO- ja PEKKO-hankkeet Asiaa etäopetuksesta EKO- ja PEKKO-hankkeet PEKKO - Perusasteen kielten etäopetuksen kehittäminen

Päivän agenda EKO ja PEKKO esittäytyvät Yleistä etäopetuksesta Määritelmät Lainsäädäntö Kustannukset Resurssit TAUKO Etäopetuksen eri toteutustavat ja tekniikat Perinteinen video-opetus Etäopetus verkkokokousjärjestelmällä Monikanavaiset toteutukset Turun etäopetusmalli: verkkokokousjärjestelmä alakoulussa KESKUSTELUA JA KOKEMUSTEN VAIHTOA

EKO ja PEKKO esittäytyvät PEKKO - Perusasteen kielten etäopetuksen kehittäminen

Etäopetuksen koordinointihanke EKO Kansalliset koordinointihankkeet 2010-2012: laitteet ja ohjelmistot opetuskäytössä tila- ja kalusteratkaisut sosiaalinen media oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt etäopetus ruotsinkielinen Koordinointihankkeiden tehtävät: hankeverkoston kokoaminen kehittämishankkeista ja muista toimijoista hyvien käytäntöjen kokoaminen, mallintaminen ja levittäminen yhteistyö eri toimijoiden kanssa viestintä koulutustilaisuuksien ym. Järjestäminen ja sellaisiin osallistuminen selvitysten, tutkimusten ja arviointien seuraaminen ja tuottaminen valtakunnallisen tvt-strategian ja linjausten seuranta ja soveltaminen

Entäs EKO? Toiminta-alue kattaa koko yleissivistävän opetuksen Tiivis yhteistyö oppimisympäristöhankkeiden kanssa (2010 rahoitus + tulevat) Mukana myös aikaisemmin rahoitusta saaneet hankkeet Muut etäopetuksen kehittämisessä työskentelevät Etäopetuksen kehittämistyön tuloksien ja saatujen kokemusten jalkauttaminen Toiminnasta nousevien tarpeiden seuraaminen ja niihin reagoiminen Hankkeessa kerätyn ja tuotetun tiedon julkaiseminen sähköisesti, painotuotteina, koulutusmateriaalina Seminaarien ja webinaarien järjestäminen Tavoitteena koota kattava verkosto, jossa mukana alan kehittäjät, toimijat ja tutkijat Etävälineiden monimuotoinen hyödyntäminen Ei laite- tai ohjelmasidonnaisuuksia (kaikki toiminta yhtä arvokasta!) TY:n oppimistutkimuskeskuksen laaja selvitys- ja tutkimustyö 2011-2012 -> mallintaminen Täältä löytyy kaikki: www.etaopetus.fi

Mikä PEKKO? OPH:n rahoittamaa valtakunnallista toimintaa, jolla tuetaan erityisesti kielten etäopetuksen kehittämistä kunnissa Keskitytään tiedon jakamiseen, koulutukseen ja konsultointiin Vieraiden kielten lisäämiselle selkeä tarve Ryhmäkoot usein liian pieniä, jotta kunta voisi tarjota opetusta (oppilaat hajallaan eri kouluissa, välimatkat pitkiä tai hankalia, pätevä opettaja puuttuu…) PEKKO toteutti laajan valtakunnallisen kyselyn (51 kuntaa vastaajina) -> toiminnalle selkeä tilaus Huomioitava perusasteen haasteet ITK11 –kyselyn tuloksia: (120 vastaajaa) - yli 90 % on jokseenkin tai täysin sitä mieltä, että kielten etäopetus on hienoa - koulutuksen saavuttaminen paikasta riippumatta - kielivalikoiman laajentaminen - pienten lukioiden verkostoitumismahdollisuudet - joustavuutta opiskeluun - tasapuoliset mahdollisuudet asuinpaikasta riippumatta

Etäopetuksen määritelmät PEKKO - Perusasteen kielten etäopetuksen kehittäminen

ETÄOPETUKSEN MÄÄRITELMÄT MITÄ ETÄOPETUKSELLA TARKOITETAAN? EKOn määritelmä tarkoittaa tässä hankkeessa TVT-tuettua opetusta, jossa oppilas ja opettaja ovat fyysisesti eri paikassa. Etäopetus voi olla osana muuta opetusta (ns. monimuoto-opetus) ja vuorovaikutus voi tapahtua saman- tai eriaikaisesti. MUITA ETÄOPETUKSEN MÄÄRITELMIÄ: ”Etäopetus on opetusmenetelmä, jossa opiskelijoiden ja opettajan fyysisen etäisyyden vuoksi opettajan ja oppilaan vuorovaikutus toteutetaan painetun materiaalin tai eri opetusvälineiden avulla. Etäopetukseen liittyvät ajallinen ja paikallinen etäisyys opettajan ja oppilaan välillä, kommunikaation ja vuorovaikutuksen välittyminen erilaisten teknisten välineiden välityksellä ja oppimateriaali on laadittu itseopiskelua varten.” Etäopetuksella ei ole yhtenäistä, selkeää määritelmää. Erilaisissa määritelmissä käytetään sekaisin asiasanoja ”etäopetus”, ”verkko-opetus”, ”virtuaaliopetus”, ”blended learning”, ”monimuoto-opetus” jne.

REAALIAIKAINEN ELI SYNKRONINEN ETÄOPETUS ”Reaaliaikainen verkko-opetus on tietoverkossa samanaikaisesti tapahtuvaa opetusta. Opetuksen aikana opettaja ja oppilas voivat reaaliaikaisesti keskustella keskenään ja antaa palautetta. Synkronisessa verkko-opetuksessa on mahdollista lähettää ääntä ja liikkuvaa kuvaa siten, että muut kuulevat ja näkevät kertojan samaan aikaan, kun hän puhuu. Opetus on riippuvaista ajasta, mutta ei paikasta. ” Reaaliaikaista etäopetusta ovat sekä ns. perinteinen video-opetus, että verkkokokousjärjestelmiin perustuvat toimintamallit

VERKKO-OPETUS JA MONIMUOTO-OPETUS ”Verkko-opetus on tieto- ja viestintäteknologian sekä sosiaalisen median mahdollisuuksien hyödyntämistä” ”Verkko-opetuksella tarkoitetaan oppimista ja opetusta, joka ainakin osittain tapahtuu verkkoa hyödyntäen ja voi olla hyvin monimuotoista ”Monimuoto-opetus tarkoittaa opetusta, jossa opetus tapahtuu osittain kasvokkain ja osittain etäopetuksen keinoin. Se voi sisältää lähiopetusta, etäopetusta sekä itsenäistä opiskelua. Opiskelulla pyritään monimuotoisuuteen (voi sisältää luokka-, verkko-, luento-, ryhmä-, lähi- sekä etäopetusta)”

Etäopetus ja lainsäädäntö PEKKO - Perusasteen kielten etäopetuksen kehittäminen

PERUSOPETUSLAKI & TULKINTA Perusopetuslaki mainitsee sanan "etäopetus" vain kerran: "Tässä pykälässä tarkoitettu opetus voidaan järjestää osaksi tai kokonaan etäopetuksena." - Perusopetuslaki § 46 ("Muiden kuin oppivelvollisten opetus"), 4. mom. Perusopetuslain 29 § takaa oppilaalle oikeuden turvalliseen opiskeluympäristöön. Edellä mainittu lainkohta on tulkittu niin, että perusopetuksen oppilaan luona on aina oltava valvova aikuinen. Etäopetuksen kaltaisissa tilanteissa, joissa opettaja ei ole fyysisesti oppilaiden kanssa samassa tilassa, tämä valvova aikuinen on usein kouluavustaja. Näissä tapauksissa vastuu oppilaan hyvinvoinnista on viime kädessä koulun rehtorilla. Valvontavelvoite asettaa perusopetuksen etäopetuksen järjestämisessä näin omat haasteensa.

LAINSÄÄDÄNTÖ TOISEN ASTEEN OSALTA Perustuslaki ei nimenomaisesti velvoita minkään erityisen opetusmuodon käyttöön, mutta yhtäläisten opiskelumahdollisuuksien turvaamisessa erilaiset etä- ja monimuoto-opetusta koskevat järjestelyt tarjoavat joustavat mahdollisuudet opiskeluun Lukiolain 12§:n mukaan lukion opetus voidaan joko osaksi tai kokonaan järjestää lähiopetuksena tai etäopetuksena. Sitä voidaan järjestää myös lähi- ja etäopetuksen eri muodoista koostuvana monimuoto-opetuksena, vaikka laissa ei tästä olekaan erikseen mainintaa. Koulutuksen järjestämisluvassa mainitaan kunnat, joissa koulutusta järjestetään. Etä- ja monimuoto-opetus on erotettava itsenäisestä opiskelusta. Itsenäisessä opiskelussa koulutuksen järjestäjän työpanos rajoittuu lähinnä koetilaisuuksien järjestämiseen ja kokeiden arviointiin. ”ETÄLUKION KÄSIKIRJA”

VÄHÄN TEKIJÄNOIKEUKSISTA Opetus on yksityisen ja julkisen tilaisuuden rajalla. Yliopistoluennot ovat julkisia, koska niihin kaikilla on vapaa pääsy. Ammattioppilaitosten, lukioiden ja peruskoulujen oppitunnit on rajattu vain kullekin kurssille hyväksytyille opiskelijoille, joten nämä tilaisuudet ovat yksityisiä. Esim. päiväkoti, peruskoulun ja toisen asteen opetus ovat suljettuja, yksityistilaisuuksia, ei ansiotarkoitusta. Perusopetusta on viime ajat käsitelty julkisena toimintana, vaikka opetuksen vakiintuneissa ja hyväksytyissä käytännöissä on joukossa sellaisia, jotka eivät ole julkisessa toiminnassa sallittuja (esim. kuvakollaasit, käännösharjoitukset). Opetustoimintaa pitää voida valvoa ja tarkastaa = julkista perusopetuslain 19§:n mukaan, mutta koululuokkaan ei voi kuka tahansa kävellä sisään ja osallistua opetukseen. Maksullinen iltalukion opetus on epäselvä tapaus. Avoimet sisällöt ratkaisevat ongelman osaltaan, mutta ne eivät auta tilanteissa, joissa ollaan tekemisissä perinteisen kaupallisen aineiston kanssa.

JA VIELÄ VÄHÄN LISÄÄ… http://www.kopiosto.fi/kopiosto/ajankohtaista/2011/fi_FI/digilupa http://www.opettajantekijanoikeus.fi/opas/korjaukset/peruskoulun-ja-lukion-digilupa/ Koululaiset saavat käyttää verkkokuvia digiluvalla http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article634266.ece Tarmo Toikkanen – Ville Oksanen ”Opettajan tekijänoikeusopas”

Etäopetuksen kustannukset Mitä se maksaa ja mitä sillä saa? PEKKO - Perusasteen kielten etäopetuksen kehittäminen

Eri etäopetusmuodot Laite- yms. tarpeet riippuvaisia etäopetuksen toteutustavasta Kustannusten vertailu vaikeaa Hyötyjen ja säästöjen vertailu vaikeaa

Laitteet Koulutus Hankinta Ylläpito / päivitykset Uusiminen Opettajat Oppilaat Muu henkilökunta

Palkkiot ja korvaukset Ohjelmistot Sisäinen / ulkoistettu Tekninen tuki Palkkiot ja korvaukset Opettajat Tekijänoikeusmaksut Konsultit yms.

Kuljetus-kustannukset Vastinetta rahalle? Koulutus-tarjonta Saavutettavuus Kuljetus-kustannukset Uudenlainen oppiminen Uusi tekniikka

Etäopetuksen resurssit Mitä se vaatii? PEKKO - Perusasteen kielten etäopetuksen kehittäminen

Tekniikka Palvelimet Tietoliikenne Käyttäjäkohtaiset laitteet Tilat Opetustilat Luokat Valvojat Perusopetuksessa Tekninen tuki Etätuki Lähituki Koulutus Pedagogiikka Vertaistuki

Etäopetuksen eri toteutustavat ja tekniikat PEKKO - Perusasteen kielten etäopetuksen kehittäminen

Perinteinen videoneuvottelu Jari Sjölund Turun normaalikoulu Jari.sjolund@utu.fi

http://www.tnk.utu.fi/index.php?213

Määrittelyä Laitepohjainen Standardi Alunperin ISDN-puhelinyhteydet Nyt IP-verkkopohjainen H.323 Uutena SIP-yhteydenottoprotokolla Takaa yhteensopivuuden eri valmistajien ja eri laitteiden välillä Monimutkainen

Laitepohjaisen video-opetuksen arviointia Hyvää Huonoa

+ Plussat Helppo siirtyminen normaalista luokkaopetuksesta Päästään alkuun ilman erityistä ”etäopetuspedagogiikkaa” Hyvä kuvanlaatu Erinomainen äänenlaatu Helppo toteuttaa niin että opettajalla sekä lähiryhmä että etäryhmä

- Miinukset Kalliit laiteinvestoinnit Monipisteyhteyttä varten tarvitaan silta Palomuuri- ja tietoturvaongelmat Sidottu tiettyyn fyysiseen tilaan Oppilaiden kirjallisen työskentelyn seuraaminen vaikeaa Rinnalla tarvitaan erillinen verkko-oppimisalusta?

Verkkokokoukset opetuskäytössä Reaaliaikaista opetusta verkossa PEKKO - Perusasteen kielten etäopetuksen kehittäminen

Mitä verkkokokoukset ovat? Etäyhteys kahden tai useamman henkilön välillä tietoverkon yli Verkkokokousohjelma ja -palvelin Osallistujien ääni ja videokuva + muita ominaisuuksia Ei vaadi suuria investointeja (vrt. videoneuvottelu)

CHAT Minna: Hei! CHAT Minna: Hei! CHAT Minna: Hei! CHAT Minna: Hei!

Tietokone ja internet-yhteys Mitä tarvitaan? Tietokone ja internet-yhteys

Web-kamera ja kuulokemikrofoni Mitä tarvitaan? Web-kamera ja kuulokemikrofoni

Datatykki ja kokousmikrofoni Mitä tarvitaan? Datatykki ja kokousmikrofoni

Mitä tarvitaan? Verkkokokousohjelma / -lisenssi + mahdollinen pääteohjelma

Ohjelmistoja Adobe Connect Arctic Connect WebLI MS LiveMeeting Videra Mobile Skype Yms.

Käyttökohteet Reaaliaikainen etäopetus Osa monimuotoista opetusta Lähiopetuksen rikastaminen Verkkokokoukset Etäluennot ja -tallenteet

Etävieras luokassa Etävieraan ääni kuuluu kokousmikistä, joka välittää myös luokan äänen hänelle Etävieraan kuva näytetään datatykin välityksellä Luokassa kirjaudutaan nettiselaimella verkkokokouspalveluun Etävierailija kirjautuu nettiselaimella verkkokokouspalveluun

Asiantuntijuutta ja tallenteita opetukseen

ASIANTUNTIJUUTTA JA TALLENTEITA OPETUKSEEN Koulutuksen arviointineuvoston mediatiedote 10.5.2011 ” Lukioiden toimintakulttuuriin halutaan lisää yhteistyötä ja keskustelua yhteisistä päämääristä” - opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia ja koulun yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan on tarpeen vahvistaa entisestään -> ulkopuolisten asiantuntijoiden saaminen oppitunneille Tampereen Asiantuntijaverkosto: oppitunneille saadaan mukaan ulkopuolinen asiantuntija, esim. biologiaan WWF:n edustaja, fysiikkaan yksityisen sektorin lujuuslaskija, äidinkieleen YLEn toimittaja, kemiaan yliopiston tutkija jne. - asiantuntija voi olla missä päin Suomea tai maailmaa - vierailua voidaan valmistella etukäteen, esittää kysymyksiä, keskustella - tallennemahdollisuus (sovitusti) - lyhyt asiantuntijavierailu antaa enemmän kuin mitä vie aikaa oppitunnista www.asiantuntijaverkosto.fi

OPPITUNTIEN TALLENTAMINEN Oppitunteja voidaan myös tallentaa -> opetuksen saatavuus (pitkäaikaissairaat, hankalat ja pitkät välimatkat, urheilijat) Tallenteita voidaan käyttää osana kurssia tai koko kurssin opiskeluun Tallenteiden avulla opiskelija voi halutessaan kerrata vaikeita asioita ja saada tukiopetusta Opettajien koulutuksen ja teknisen tuen saatavuus tärkeitä Esimerkkinä ISOverstaan Virtuaaliluokkahanke www.isoverstas.fi

OPPIMISALUSTAT JA VERKKO-OPETUS Verkko-oppimisympäristöä (virtuaalista oppimisympäristöä) käytetään usein synonyyminä oppimisalustalle, kun puhutaan verkko-opetuksesta ja verkko-oppimisesta Oppimisalusta = tietotekninen ympäristö, jonka avulla opettaja voi ylläpitää koulutusmateriaalia ja hoitaa myös muita opiskeluun liittyviä asioita Oppimisalustojen ominaisuuksia ovat mm. kalenteritoiminnot, keskustelualueet ja reaaliaikainen keskustelu Materiaalin tuottaminen alustalle on tehty mahdollisimman helpoksi Avoimeen koodiin perustuvat alustat ovat yleensä ilmaisia Alustat tukevat tiedon yhteisöllistä rakentelua ja oppijoiden välistä vuorovaikutusta Moodle, Fronter, Opit, Optima, WebCT, wikit, blogit Oppimisalustan hyödyntäminen osana reaaliaikaista etäopetusta

Verkkokokousjärjestelmä alakoulussa Case: Turun VIRTA-hanke PEKKO - Perusasteen kielten etäopetuksen kehittäminen

Turun VIRTA-hanke Oppimisympäristöhanke Toiminta-aika 2008 - 2012 Rahoittajina Opetushallitus ja Turun kaupunki Kehittää etäopetusta ja uuden tekniikan käyttöä opetusalalla

Etäopetus perusasteella Turussa A2-kielten opetus 2010-2011: ranska 4.-6. lk ja ruotsi 5. lk 2011-2012: ranska 5.-6. lk, ruotsi 6. lk, espanja 4. lk Ortodoksiuskonnon opetus Turussa 3.-6. lk Seurakunnan opetus lähikuntiin Sairaalaopetus Etäkerhopilotit Lukioon islamin monimuotokurssit 2011-2012

Etäopetus Turussa Oppilaat Avustaja KOULU 1 Opettaja Avustaja KOULU 2 Oppilas Palvelin Oppilaat Avustaja KOULU 3

Sosiaalinen media etäopetuksen tukena VIRTA: lähinnä wikejä hyödynnetty Oppimisalustat (integraatiot) Netin kaikki mahdollisuudet käytettävissä Netissä paljon mm. kieltenopetukseen soveltuvia some-palveluita

Matkan varrelta poimittua Tietoverkot ja muut tekniset haasteet Muutosvastarinta Hyvä palaute Vertailukelpoiset oppimistulokset Vertaistuki ja –koulutus Jatkuva tekninen tuki Uudet mahdollisuudet (mm. kieltenopetus)

VIRTA-hanke www.turku.fi/virta

YHTEYSTIEDOT Etäopetuksen koordinointihanke, koordinaattori paivi.luoma@turku.fi www.etaopetus.fi www.oppiminen.fi VIRTA-hanke, projektipäällikkö, asiantuntija antti.huttunen@turku.fi www.turku.fi/virta Turun normaalikoulu, asiantuntija jari.sjolund@utu.fi Palautteet, kommentit, kysymykset www.etaopetus.fi -> KYSY ETÄOPETUKSESTA