Opetusmenetelmät MK 2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
VOA-oppimispäiväkirja
Oppimisstrategiat, Oppimistyylit Metakognitio, motivaatio ja itsesäätely Opiskeluorientaatiot MK 2010.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Matematiikan oppiminen.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Ainetyöryhmien työn aloitus
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Kieli itseilmaisun välineenä
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Tietoa välittävä puheenvuoro
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
9. Oppimisen psykologinen perusta
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Opetusmenetelmät MK 2011

Opetustapahtuman tavoitteet Osaat selittää erilaisia opetusmenetelmiä Osaat tunnistaa opettajan ammattieettisiä kysymyksiä Jaat tietoa ja kokemuksia muiden kanssa

Johdatus hoitotieteen didaktiikkaan (3 op) 11.4. klo 9-13 Johdatus opintojaksoon Johdatus wikiin Johdatus yhteisölliseen oppimiseen Yhteisöllisen työskentelyn käynnistäminen 12.4. klo 9-13 Oppimis-näkemykset Oppimis-prosessit Strateginen oppiminen VKO 16 Yhteisöllinen työskentely Wikissä 18.4. klo 9-13 Opetus-menetelmät Opettajan ammatti-etiikka VKOT 18-19 LOPULLISTEN YHTEISÖTEHTÄVIEN JA ITSEARVIOINNIN PALAUTUS WIKIIN 16.5.2011 MENNESSÄ 2.5. klo 9-13 ”työpaja” Yhteisötuotosten esitykset (3-4hlöä/ ryhmä) Vertaispalaute VK 17 L Ryhmätapaamiset (esim. face-to-face, Skype) Tavoitteet: aiheen ja ryhmän tavoitteen täsmentäminen sekä tiedon hakeminen Tavoite: opintojakso-suunnitelman kirjoittaminen wikiin ja esityksen valmistelu Tavoite: opintojakso-suunnitelman esittäminen ja vertaispalaute Tavoite: opintojakso-suunnitelman viimeistely ja itsearviointi

Opetuksen sisältö Opetus Opiskelu Oppi-minen Oppimis-ympäristö Oppimis-näkemykset Opetus-menetelmät Oppimis-prosessi Oppimis-strategiat Opettajan osaaminen Oppimateriaali, havainnollis-taminen Oppimis-tyylit Metakognitio, motivaatio, emootiot, itsesäätely Luennoilla käsiteltävät opetukseen ja opiskeluun vaikuttavat tekijät.

Opetukseen vaikuttavia tekijöitä

Hoitotyön opettajan osaamisalueet (Eriksson ym. 2007) hoitotyön etiikan ja substanssin osaaminen pedagoginen osaaminen pedag.mallien osaaminen, tuutorointi, verkko-opetus, opetussuunnitelma-, arviointi- ja palauteosaaminen harjoittelun ohjaus tutkimus- ja projektiosaaminen hoito- ja kasvatustieteen hallinta, laatutyö, projektiosaaminen, tiedonhallintataidot, taito käyttää tutkimustietoa kansainvälisyysosaaminen alueellinen ja moniammatillinen yhteistyö, tiimityö johtamisosaaminen itsensä johtaminen

Opettajan ammattietiikka Opettajan perustehtävä ja vastuu määritellään opetustyötä koskevassa lainsäädännössä Esim. Laki ammatillisesta koulutuksesta, Laki ammattikorkeakouluopinnoista Ops määrää opetuksen sisällöstä Ammattietiikka ohjaa ammattiin liittyviä vuorovaikutussuhteita: oppija, kollegat, yhteistyötahot Oman toiminnan motiivien ja päämäärien eettinen pohdinta ja arviointi tärkeää Eettiset periaatteet tuovat näkyväksi ja tiedostetuksi opettajan työhön aina kuuluneen eettisyyden OAJ: eettiset periaatteet ja niiden taustalla olevat arvot http://extra.oaj.fi/portal/page?_pageid=515,447767&_dad=portal&_schema=PORTAL

Opettajan eettiset periaatteet ja niiden taustalla olevat arvot Valitkaa parit (2hlöä/ryhmä). Valitkaa 1-2 arvoa/periaatetta. Pohtikaa, mitä ne tarkoittavat konkreettisesti hoitotyön opettajan työssä. Aikaa noin 5min.

Opetukseen vaikuttavat tekijät Eettinen osaaminen, tietoisuus Opettajan pedagoginen osaaminen Oppimiskäsityksen tiedostaminen Oppimisprosessin tuntemus Oppijan oppimisen taitojen tunnistaminen Sisällön hallinta Oppimisympäristö Opetusmenetelmien hallinta Oppimateriaalin käyttö, havainnollistaminen

Oppimisympäristö Mitä sillä tarkoitetaan?

Oppimisympäristö - kokonaisvaltainen toimintaympäristö muodostuu monista eri tekijöistä, esim. paikasta (työpaikka, kirjasto, oppimiskeskus) virtuaalitilasta (esim. verkko, videoneuvotteluyhteys) yhteisöstä: oppijoista, opettajista dialogista: oppijoiden välinen, oppijan sisäinen dialogi toimintakäytännöistä: oppimisnäkemyksistä, opetusmenetelmistä, oppimateriaalista, välineistä ja tavoista käyttää näitä (esim. teknologia) EI PELKKÄ fyysinen tila, jossa opiskelu tapahtuu

Millaisissa ympäristöissä oppimista tapahtuu? Formaali (muodollinen) – informaali (epämuodollinen) Fyysiset tilat, verkko/sosiaalisen median oppimisympäristöt ja näiden yhdistelmät Projektit Työyhteisöt Paikalliset ja kansainväliset …?

Oppimisympäristön avoimuus (Manninen 2000) Suljettu Avoin Muut Tavoitteiden määrittely Oppija valitsee itse Sovitut Aika Omaan tahtiin Sidottu paikkaan Paikka Missä tahansa Kaikille samat Oppisisällöt Yksilöllisesti räätälöity Kurssi, luento Toteutustapa Itseopiskelu Opettajan määräämä Opiskelutahti Oppijan määräämä Vain yksi tapa Menetelmät Vaihtoehtoisia tapoja Lopputulos Oppimisen painopiste Oppimisprosessi Käytännössä oppimisympäristöjen avoimuus näiden ääripäiden väliltä!

Opettajan tehtävänä: luoda oppimisympäristö, jossa oppiminen mahdollista olennaista tavoitteenmukainen oppimisprosessi, tarkoituksenmukaiset menetelmät, välineet ja materiaalit erilaisiin tilanteisiin suljetumpia tai avoimempia oppimisympäristöjä

Oppijan tehtävät: aktiivinen itsenäiseen työskentelyyn kykenevä joustava itsensä kehittämisestä kiinnostunut useimpien aikuisopiskelijoiden valmiudet oppia vastaavat vaatimuksia, joita perinteinen opetus edellyttänyt oppijan oppimaan oppimisen valmiuksien ja kehittymisen tukeminen

Virtuaaliset oppimisympäristöt Oppiminen tiedonrakentamisprosessi Vastuu oppimisesta oppijalla? Aktiiviset oppijat? Opettaja sisällön asiantuntija Opettaja oppimistapahtuman helpottaja ja tiedon järjestelijä Oppija luova ongelmanratkaisija ja informaation käyttäjä Käytettävissä paljon informaatiota Opiskeluympäristö luokkahuoneen ulkopuolelle Painotus yhteistoiminnallisissa/yhteisöllisissä menetelmissä

Opetusmenetelmät Opettaminen vuorovaikutustilanne, johon vaikuttaa opettajaan ja oppijaan liittyvät tekijät

Opetusmenetelmän valintaan vaikuttavia tekijöitä Oppimistavoitteet Oppisisällöt Oppijat (yksilöt ja ryhmät), oppimisprosessi ja -tehtävät Oppimateriaalit, välineet, tilat ja aika Opettajan oma osaaminen

Oppimistavoitteet Mihin opetuksessa pyritään? tärkein peruste opetusmenetelmän valinnassa kognitiiviset, psykomotoriset, affektiiviset eli asenteelliset tavoitteet Tavoitteet oppimisprosessin eri vaiheissa erilaiset Millaisin menetelmien oppimista voidaan tukea oppimisprosessin eri vaiheissa?

Oppisisällöt Mitkä opetuksen ydinsisällöt? Miten menetelmä sopii sisällön tarkasteluun? Miten kokonaisuus voidaan jakaa osiin? mieluummin vähän asiaa, kokonaisuuksia kuin sirpaletietoa Miten sisällön eteneminen tukee oppimisen logiikkaa? induktio-deduktio, jos oppijoilla entuudestaan tietoa deduktio-induktio, jos ei ennestään tietoa yleensä yksinkertaisesta monimutkaiseen, laajeneva etenemisjärjestys

Oppijat ja oppimisprosessi Miten menetelmä sopii oppijaryhmälle? Millaisia oppijoita? Aktiivisuus? Miten menetelmä tukee oppijan oppimista, sosiaalista vuorovaikutusta? Millainen oppimisprosessi? Missä vaiheessa opiskelija oppimisprosessissaan? -> opiskelija-analyysi

Oppimateriaalit, välineet, tilat, aika Mihin aika riittää? Millaiset tarkoitukseen sopivat tilat? Millaista materiaalia ja välineitä käytettävissä? Mihin aikaan päivästä opetusta?

Opettajan oma osaaminen Miten opetusmenetelmä tukee oppimiskäsitystäsi? Miten menetelmä sopii persoonaasi? Miten hallitset menetelmän käytön?

Ei yhtä opetusmenetelmää, joka parempi kuin muut Menetelmiä kannattaa yhdistellä Menetelmien toimivuus selviää opetustilanteissa tärkeää olla sinut käyttämänsä menetelmän kanssa kokemuksen karttuessa ja taitojen kasvaessa menetelmävalikoima lisääntyy

Erilaiset opetusmenetelmät

Opetusmenetelmien luokittelu Esimerkki Opettajan rooli Yksilöity opetus Ohjattu opiskelu Itseopiskelu Tietokoneperusteinen oppiminen Oppimisresurssien luoja Opettaja Asiantuntija Opetusprosessin kontrolloija Massaopetus Luennot Esitelmät Demonstraatiot TV ja radio Eteepain vievä voima Tiedon välittäjä Ryhmäopetus Seminaarit Ryhmäharjoitukset Projektit Simulaatiot ja pelit Yhteistoiminnalliset ryhmät Oppimiskehyksen luoja Ohjaaja Oppimisprosessin kontrolloija

Opetusmenetelmien vahvuudet yksilökeskeiset menetelmät edistää yksilön päätöksentekotaitojen ja identiteetin kehittymistä ryhmätyömenetelmät vahvistaa perusteluiden ja näkemysten arviointia kehittää yhteistyötä

YMMÄRTÄVÄ oppiminen haaste millä tahansa menetelmällä Oppijan oppimisteko tärkeä!

Muodostakaa 4 ryhmää. Valitkaa 2-3 opetusmenetelmää. Kuvatkaa opetusmenetelmät. Perustelkaa, miksi valitsitte ko. menetelmät. Pohtikaa, missä tilanteessa käyttäisitte niitä hoitotyön opetuksessa.

Opetusmenetelmät Esittävä, kyselevä, keskusteleva opetus Kuva, taulu Demonstraatio Oppimateriaali

Esittävä opetus luento, esitelmä, puhe, alustus tulee lähteä sisällöistä, jotka oppijan hallinnassa sopii tietojen jakamiseen, asioiden kuvaamiseen, erilaisten näkemysten esittämiseen tueksi havainnollistamista (AV, materiaalit) ja demonstraatioita tukee motivoituneita, erityisesti auditiivisia ja visuaalisia oppijoita huomioi luokkailmapiiri esim. luennot kuuluvat aina oppimiseen!

Esittävä opetus Vahvuudet: opettaja voi jäsentää tiedon haluamallaan tavalla luo uusia yhteyksiä asioihin syventää tietoa, herättää ajatuksia johdattaa itsenäiseen opiskeluun taloudellista: useammalle yhtä aikaa, paljon asiaa Haasteet: voi passivoida oppijoita haastavaa saada oppijat jäsentämään asioita itselleen oppijan omalla tiedon muodostuksella ei tilaa/aikaa vaatii tuntumaa oppijoiden aiemmista tiedoista korostaa opettajan roolia tiedon hallitsijana, opiskelijaa passiivisena vastaanottajana

Luento: tyyli ja rakenne tekstin lukeminen – ääneen ajatteleminen rakenne: klassinen (kokonaisuuksista osiin) ongelmakeskeinen (ongelma-ratkaisuvaihtoehtoja-yhteenveto) vaiheittainen (ongelma-havainnot-ratkaisu-johtopäätökset, yhteenvedot eri vaiheissa) vertaileva (eri näkökulmien vertailu mielummin visuaalisesti kuin suullisesti) teesi (väite-todistetaan/kumotaan argumenteilla, vaatii punaisen langan)

Luennoista oppiminen Tiedon siirto vastaanotto Tiedon verbaalinen, extra-verbaalinen, non-verbaalinen, audiovisuaalinen Tiedon siirto vastaanotto Tiedon sisällön välittäminen ymmärryksen lisääminen motivaation herättäminen muistiinpanot tiedon vastaanotto ymmärryksen syventäminen motivoituminen Opiskelijan reaktiot Muutokset asenteissa Oppiminen Alkutieto Kiinnostus Tarkkaavaisuus Vireys Kuvat: ClipArt

Millainen on hyvä luento? Luennon aloitus Luennon rakenne, selkeys, mielenkiintoisuus Selkeä ääni, ei liian nopea puhetyyli Havainnollistaminen (esimerkit, kuvat, kalvot) Av-laitteiden hallinta Oppijoiden reaktioihin vastaaminen 20 min.jaksotus, tarkkaavaisuus Yhteenvedot

Millaista on kyselevä opetus? Kuva: ClipArt

Kyselevä opetus Vahvuudet: Haasteet: Opettaja -> opiskelijat, opiskelijat -> opettaja, opiskelijat -> opiskelijat Kysymykset etukäteen, luodaan yhdessä tai syntyy spontaanisti Vahvuudet: lähemmäksi opiskelijoiden oman ymmärryksen tasoa haastaa opiskelijoita käyttämään omia aivojaan Haasteet: vaatii paljon opettajalta kohtaa kysymyksiä, joihin ei tiedä vastauksia tai ei ymmärrä vaatii hyviä ihmissuhdetaitoja, että saa opiskelijat osallistumaan

Kysymysten suunnittelu jokaisella kysymyksellä tavoite kysymyssarja sisältää ongelman/tehtävän, joka vastauskelpoinen vaikeutuvassa tai loogisessa järjestyksessä vastaaminen tarkoitettu kaikille kysymysten vaikeustasoa vaihdeltava eritasoisuus: muistaminen-tunnistaminen, ymmärtäminen-soveltaminen ja arviointi hyvä kysymys lyhyt, täsmällinen ja selkeä vältä sivulauseita ja lauseenvastikkeita

Kysymysten esittäminen yksi asia kerrallaan kysymyssana lauseen alussa kysymys vain kerran, toista jos häiriötilanne vältä –ko, -kö –liitteitä miettimisaika! vaadi kuuluvaa vastaamista, älä toista vastausta edistä vastaamista lisäkysymyksin palaute jokaisesta kysymyksestä sanoin tai ilmein pyri hyödyntämään vastauksia opetuksessa kysy yhtä usein edessä ja takana istuvilta innosta ilmein ja äänenpainoin vastaamaan älä ahdistele

Kyselevästä opetuksesta opetuskeskusteluun kysymys -> ongelman pohdinta -> opetuskeskustelu oppija esittää kysymyksen, toinen oppija vastaa, opettaja seuraa tilannetta

Opetuskeskustelu vaihtelevat luentojaksot, kysely, yhteiskeskustelut tavoitteiden suunnassa etenevää opetuksellista keskustelua, jossa vuorovaikutuksen avulla pyritään edistämään oppimista vaihtelevat luentojaksot, kysely, yhteiskeskustelut aihe osittain tuttu aiheeseen ei oikeaa ratkaisua aiheesta voida olla eri mieltä

Kuva tai havaintomalli opetusvälineenä Käyttöön liittyy aina tarkoitus: virike, opetustavoite luoda tunnelmaa pyrkiä rakentamaan ja laajentamaan käsitystä herättää ajattelua, uteliaisuutta, pohdiskelua virittää ongelma kohdistaa tarkkaavaisuus kiinnittää levottomankin huomio Kuva: ClipArt

Kuva-analyysi ohjaa kysymyksin Mitä esittää? Mitä tapahtuu? Miksi tapahtuu? Mitä muuta voisi tapahtua? Miten arvioit kuvaa? Opettajan kysymyksistä kohti oppijoiden kyselyä ja ääneen pohdiskelua Kuva: ClipArt

Taulu apuvälineenä Suunnittele etukäteen Vasemmalta oikealle Keskeltä sivuille Pääotsikot, piirrokset, numerointi, ranskalaiset viivat, alleviivaukset Värejä korostamiseen Ennen tuntia apuviivoja, hahmotelmia Voi kiinnittää kuvia yms. Käytä oppijoita taulutyössä! Kuva: ClipArt

Demonstraatio Tavoite selväksi Tarkkaavaisuus (varmista, että oppija seuraa suoritusta) Sisäisen jäljittelyn mahdollistaminen (kertaaminen, opetusvideon hidastus) Kokonaisuus jaetaan osiin, osat nimetään ja yhdistetään jälleen kokonaisuudeksi Selkeät suulliset ohjeet näytön aikana (olennaiset piirteet auttavat mieleenpainamista) Hyvien ulkoisten edellytysten järjestäminen (näköyhteys) Tulosten arviontiin ohjaaminen, huomio myös mahd. virhesuorituksiin Itsearviointi ennen opettajan arviointia

Oppimateriaalin kehittäminen ei ainoaa oikeaa tapaa tehdä oppimateriaalia

Oppimateriaali sidoksissa opetussisältöön, oppijoihin, opetustilanteeseen, opintojaksoon havainnollistaa ja monipuolistaa opetusta pelkistää opetettavaa asiaa, keskeiset asiat vaatii käyttäjältään intensiivistä ajattelua ennalta valmistettu - opetustilanteessa syntyvä - oppijoiden tuottama

Oppimateriaalin suunnittelu Tavoite miksi ja millaista oppimateriaalia tarvitaan? mihin oppimateriaalilla pyritään? Kohderyhmä kenelle oppimateriaali suunnattu? millainen kohderyhmän ennakkotietämys? Sisältö olennainen sisältö, perusasiat, avainsanat luentorunko, kirjallisuusviitteitä, lisätietoa materiaalin suhde kurssin laajuuteen

Oppimateriaalin suunnittelu Rakenne / esitystapa aika-, tärkeysjärjestys, ongelma-ratkaisu, teoria-käytäntö, kokonaisuus-osat, perusasiat-lisätieto Havainnollisuus kuvat, kuviot, taulukot, käsitekartat, esimerkit Opiskelijoiden aktivointi kysymykset, keskustelu, oppimistehtävät, esimerkit

Oppimateriaali suunnittelu Määrä ja ulkoasu ”vähemmän on enemmän" vaakasuora dia parempi kuin pystysuora ei liikaa sanoja (n. 7 tekstiriviä/dia) kirjaintyyppi ja -koko n. 20, riviväli n. 1,5 pienaakkoset luettavampia kuin suuraakkoset värejä korostamiseen

Luentolyhennelmät Luennon pääasiat (1 sivu) Luentorunko, jota oppijat täydentävät Pääasiat (kuviot, kaavat, taulukot) Kopio luennoista Keskeiset luennon tehtävät ja ongelmat (ei kopio luennoista)

Oppimateriaalin muodot Kirjallinen oppimateriaali kurssikirjat, oheislukemistot, ohjekirjat, monisteet, lehdet Visuaalinen oppimateriaali taulut, piirtoheitin, esitetyt kuvat, WWW-sivut Auditiivinen oppimateriaali äänitteet (nauhurit, cd-soittimet) opetusohjelmat radiossa Audiovisuaalinen oppimateriaali videot, opetus-ohjelmat tv:ssä, WWW-sivut, multimedia Muu oppimateriaali esineet, (rooli)pelit, simulaatiot

Miten sovellan opittua opetuksessani? Yhteenvetoa Miten sovellan opittua opetuksessani?

Opetuksen sisältö Opetus Opiskelu Oppi-minen Oppimis-ympäristö Oppimis-näkemykset Opetus-menetelmät Oppimis-prosessi Oppimis-strategiat Opettajan osaaminen Oppimateriaali, havainnollis-taminen Oppimis-tyylit Metakognitio, motivaatio, emootiot, itsesäätely Luennoilla käsiteltävät opetukseen ja opiskeluun vaikuttavat tekijät.

Oppiminen on… käsitys erilainen oppimisnäkemysten kesken TÄRKEINTÄ: Mitä oppiminen on Sinun käsityksesi mukaan? Mitkä ovat oppimiskäsityksesi pedagogiset seuraukset?

Opetuksen suunnittelu oppijoiden "koulutustarve”, ominaisuudet (oppija-analyysi, tutkimustieto) käytettävissä olevat resurssit (resurssianalyysi) opetuksen tavoitteet opetussisältöjen valinta opetuksen jaksottaminen oppijan oppimisprosessia tukien opetusmenetelmien valinta arvioinnin toteutus

Opetuksen toteutus Miten tuen sisäisen oppimismotivaation syntymistä? herätä kognitiivinen eli tiedollinen ristiriita (ongelmatilanne, joka ei ratkea kokemuksen tai aiemman tiedon varassa) suosi miksi-kysymyksiä! tue oppijoiden omaa ajattelua ja sen näkyväksi tekemistä integroi käytäntöön pyri herättämään uteliaisuutta, ratkaisun etsintää Miten tuen orientoitumista, kokonaiskuvan muodostumista opittavasta asiasta? pyri perusoivalluksen muodostamiseen sisällöstä (esim. käsitekartta, sisällysluettelo)

Opetuksen toteutus Miten tuen opittavan asian sisäistämistä ja ulkoistamista? käytä tarkoituksenmukaisia opetusmenetelmiä ja havainnollistamista, erilaisia oppimistehtäviä mieti opettajan toimintaa oppimistilanteessa liitä uuden oppiminen aikaisempaan tietoon ja laajempiin asiakokonaisuuksiin, eri näkökulmiin integroi käytäntöön mieti sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitystä oppimisessa

Opetuksen arviointi Miten tuen opittavan arviointia ja kontrollointia? sisäinen arviointi mieti,miten oppija arvioi opittavaa tietoa, korjaa ja täydentää oppimaansa mieti, miten tuet oppijaa itsearvioimaan oppimista ja sen tuloksia ulkoinen arviointi päätä, mitä asioita arvioit ja millaisilla menetelmillä diagnostinen, formatiivinen, summatiivinen arviointi

Teemasuunnitelma Opittava sisältö Oppimistehtävä Oppimisprosessi Opetusmenetelmät Havainnollis- taminen Aika Aikaisemman osaamisen tunnistaminen Mielenkiinnon herääminen Motivoituminen Esittävä opetus PPT-esitys 10min Opetuksen tavoitteet ja sisältö Kokonaiskuvan muodostaminen ja rasteihin tutustuminen Orientoituminen 5min Gynekolo-giset välineet ja näytteet Rastilla tutustuminen gynekologisiin instrumentteihin, tutkimuksen kulkuun, tavallisiin näytteisiin Sisäistäminen Ulkoistaminen Demonstraatio Pienryhmä- työskentely Instrumentit (spekulat, kohottajat, pihdit,näytteenottovälineet, -ohjeet) Oppikirja 25min Yhteenvetoa Harjoiteltujen sisältöjen kertaus Keskeisten sisältöjen Hahmottuminen Itsearviointi Palautteen antaminen Arviointi Kontrollointi Keskusteleva opetus Palautekaavake 20min

Reflektoi omaa oppimistasi Mitä opit… opettajan ammattietiikasta? erilaisista opetusmenetelmistä? tiedonjakamisesta muiden kanssa? Mikä jäi epäselväksi?