Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
HOPSY-hanke/tavoitteet
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus 2012 Seminaari Tampereella
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Koulutuksen laadun kehittäminen
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Yleistä tutkimuksesta
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari Kuopio.
1 PROSESSIN OMISTAJA Tutkimusjohtaja PROSESSIKUVAUKSEN HYVÄKSYJÄ Johtoryhmä PRSESSIKUVAUS LUOTU JA PÄIVITETTY Kesäkuu – lokakuu 2008 PROSESSIKUVAUS HYVÄKSYTTY.
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Kelan tules-kuntoutuksen toteutuminen kuntoutujan ja kuntoutuksen palveluntuottajan näkökulmista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu toteuttaa tutkimuksen.
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus Jukka Vehviläinen / DiaLoog

Läpäisyhankkeen seurantatutkimus Tutkimusryhmä Jukka Vehviläinen / DiaLoog vastuullinen toteuttaja Lisäksi mukana Tmi Marika Koramo, Ajatustalo Oy, Laura Jauhola (konsultti) Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä koordinoi/hallinnoi Opetushallituksen asiantuntijaryhmä tutkimuksen tukena Aloitetaan vuoden 2012 alussa /aikataulu vielä avoin Periaatteena tiedon tuottaminen toiminnan kehittämisen, ohjaamisen ja keskustelun tueksi (”kehittävä tavoitearviointi”) Hanketta ei nähdä ulkoistettuna kehittämishankkeena, hanke nähdään laajemmin osana ammatillisen koulutuksen kehittämistä Asianosaismalli (laajan kuulemisen periaate)

Tutkimuksen tehtäviä Tuotetaan tietoa keskeyttämisen syistä ja opintojen läpäisyä edistävistä asioista Seurantatietoa hankekäytäntöjen onnistumisesta (tukevatko käytännöt tavoitteiden saavuttamista?) Tavoitteiden saavuttamisen arviointi Missä määrin läpäisyhankkeen/osahankkeiden tavoitteiden saavuttaminen edistää läpäisyn tehostumista? Läpäisyn seurannan kehittäminen (seurantakäytäntöjen ja –mittareiden vakinaistaminen hankekäytäntöjen lailla, ennaltaehkäisevät indikaattorit)

Tutkimusprosessin kuvaus

Läpäisyn tehostamisohjelman painopisteet (hankkeiden näkökulmasta)

Hankkeiden yhteistyöverkostot

Vaikuttavuuden teemoittelua VUONNA 2014 Ohjelman määrälliset tavoitteet Uudet käytännöt Monialainen yhteistyö läpäisyn tukena Hyvinvoiva oppimisympäristö (myös asuminen ja vapaa-aika) Paremmat toimintaprosessit Osaaminen ja ammattitaito Varhainen puuttuminen Koulutuksen järjestäjiä (kenttää) tukeva seurantajärjestelmä Ammatillisen koulutuksen laatu kokonaisuudessaan (läpäisyn näkökulmasta) VUODEN 2012 LOPUSSA ”Perusteltu näkemys, että läpäisyohjelma etenee yllä kuvattuja tavoitteita kohti” Opiskelijoiden motivaation lisääntyminen (ennaltaehkäisevä vaikutus) Toimintaan (mm. koulutukseen) osallistuneiden määrä Erilainen valmisteleva työ Esim. hyvinvointisuunnitelmien ja –tiimien muodostaminen Hyvien käytäntöjen kartoittaminen ja edelleen kehittäminen Muu läpäisyä tukeva työ Esim. uusien kehittämiskohteiden löytäminen (uudet projektit)

Hankkeiden itseymmärrys seurantatutkimuksen tukena –välillisten vaikutusten haku Vaikutustavoitteet tulee koodata seurantakysymyksiksi Esim. ”opettajien osaamisen kehittyminen/taso” (onko kehittynyt? millainen on hyvä osaamisen taso?) Ja miettiä mikä yhteys tavoitteen saavuttamisella on läpäisyn edistymiseen? Esim. ”miten parantunut monialainen yhteistyö lisää läpäisyä”? Jos yhteys on – miten sitä seurataan ja mitataan? Esim. ”varhaisen puuttumisen taidot”>>”nopea reagointi opiskelijan ongelmiin>>keskeyttämisen ennaltaehkäisy? Voidaan mitata esim. opiskelijan kokemuksina, opiskelijakyselyissä (”saan ajoissa tukea jos on ongelmia opinnoissa”) Välillisten vaikutusten haku edellyttää itseymmärrystä: Miksi teemme tätä? Miten oma hankkeeni tukee läpäisyn edistämistä? Missä oman ja sidosryhmäni työn vaikuttavuus näkyy? Mitä osaan kertoa hyvän vaikuttavuuden taustatekijöistä?

Oman hankkeen ajattelu tavoitteiden (”ratkaisun”) ja kohteen (”tarpeen”) näkökulmasta Hankesuunnitelmat ja –raportit ovat täynnä tavoitteita ja hyviksi ajateltuja käytäntöjä Toinen tapa lähestyä samaa asiaa on katsoa ongelmia ja tarpeita; mihin oma hanke pyrkii olemaan ”lääke”? Opintojen keskeyttämisen ja eroamisen syyt positiiviset negatiiviset opiskellaan väärällä alalla ei ole motivaatiota Jne Tehokkaaseen, sujuvaan, nopeaan opiskeluun liittyvät asiat Vauhdittavat tekijät Hidastavat syyt Lukemista: Opintourien rakentuminen: Opintojen sujuvuuteen, viivästymiseen ja keskeyttämiseen vaikuttavat tekijät (Kouvo, Stenström, Virolainen & Vuorinen-Lampila, 2011) Ratkaisun ja ongelman yhteensopivuus – tietävätkö läpäisyhankkeet keskeyttämisen syyt oman koulutuksen järjestäjän sisällä? Syiden informaatioarvoilla on huikeita eroja (”poissaolot” vs. ”päihdeongelmat”) Nykyiset keskeyttämistiedot eivät anna tarpeeksi tietoa työn, ratkaisukeinojen ja hankkeiden kohdistamiseksi (? syyluokkaa, esim. ”poistettu oppilaitoksen toimesta”)

Kehittämistyön muuttaminen hyväksi vaikuttavuudeksi Kehittämistyön ja määrällisenä näkyvän vaikuttavuuden välinen kuilu Vaikutukset välillisiä ja riippuvaisia erilaisista reunaehdoista Hankkeiden työnä on etsiä (uusia) hyviä keinoja ja tuoda tietoa läpäisyn edistämiseen liittyvistä sosiaalisista ehdoista Potentiaalisesti hyvät kohteet (innostuksen, uteliaisuuden herättäminen) Mahdollisuuksien selvittäminen (vahvistavat, estävät tekijät) Pilotit ja kokeilut Yrityksen ja erehdyksen kautta (lupa tehdä virheitä) Virheiden ja haittaavien tekijöiden kertominen (hankkeiden ”ymmärtäminen” ja virheistä oppiminen) Seurantatutkimuksen autonomia ja tutkimusaineistojen erillisyys Oman työn kuvaaminen ja kääntäminen tutkimuksen kielelle (syy-seuraussuhteet, taustamuuttujat) Työn tavoitteiden ja tulosten muuttaminen ”mitattaviksi”

Ajankohtaista seurantatutkimuksessa Toukokuu 2012 Seminaarin jälkitehtävä Haastatteluja Tiedottaminen hankkeille alkusyksyn haasteista Kesäkuu 2012 Väliraportti Lomalle Elokuu 2012 Keskeyttämisen seurannan käynnistäminen Kolme pilottikyselyä? (valmisteluun) Mahdollisesti lyhyt verkkohaastattelu projektipäälliköille (hankkeen ”päivittäminen”) Syys-lokakuu 2012 Kyselyiden toteuttaminen Marras- joulukuu 2012 Kysely/verkkohaastattelu projektipäälliköille ja osatoteuttajille Laaja sidosryhmäkysely

Määrällinen seuranta läpäisyohjelmassa Ohjelmalta ja hankkeilta odotetaan määrällisiä tuloksia Keskeyttämisten väheneminen Normiajassa tutkintoon valmistuneiden osuus Kohteeksi otettu opiskelijahallintojärjestelmät Määrällinen tieto (keskeyttämisprosentti, taustamuuttujittain) Keskeyttämisen syyt Tavoitteena tiedonsaannin nopeus, tiedonkeruun helppous sekä tiedon hyödyllisyyden lisääminen Opetushallitusta ja ministeriötä hyödyttävä tieto Koulutuksen järjestäjiä hyödyttävä vertailutieto Nämä tavoitteet edellyttävät kentän kuuntelua ja osallistamista (järjestelmien pääkäyttäjät, opinto-ohjaajat jne) Kehittämistyön kynnys (tässäkin): aluksi teettää lisätyötä, mutta jatkossa työ palkitaan? OPH toteuttaa, Jukka Vehviläinen assistenttina (osatavoite myös Kpedun läpäisyhankkeessa)

Miksi määrällisen seurannan kehittäminen on tärkeää? Oman koulutuksen järjestäjän tilanne vertailutietona muihin Missä määrin %-lukumme ja syymme ovat erilaisia kuin muilla? Tämä edellyttää yhtenäisiä luokitteluja (haastava tavoite, kehittämistyön kynnys kaikkein korkein) Pitkittäisseuranta syiden vaihtelusta on myös tärkeää tietoa Mitä kertoo esimerkiksi tieto siitä, että alanvaihdosta johtuvat keskeyttämiset ovat lisääntyneet, mutta päihdeongelmista johtuneet eroamiset vähentyneet? ”Ei tietoa” tai ”poistettu oppilaitoksen toimesta” luokkien pienentäminen kertoo siitä missä määrin opiskelija on onnistuttu nappamaan kiinni huolivaiheessa Valtakunnallisesti ja paikallisesti hyödynnettävää tietoa esim. kehittämistoimenpiteiden ja –resurssien kohdistamiseksi