Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Laatija / käsittelijä 1 Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, Suomen ympäristökeskus SYKE, viestijäverkoston.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Uusi Leader-brändi 2014 Mikä, miksi ja miten?.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
INTERNET - kanava tavoittamiselle - internet on yksi päämedioista tällä hetkellä - sen avulla ihmiset etsivät asioita, hakevat tietoa ja tekevät päätöksiä.
Verkkoviestintä Kuvallinen viestintä Anjala
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
KUHINAA KYLIIN! Hanke- ja kyläviestintä Lappeenranta • Imatra Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh.
NALLE PUH.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Vinkkejä hankeviestintään
Kuka määrää, Sinä tai pomo?.
WE LOVE HELSINKI.
Kriisiviestintä Thorleif Johansson Viestintäjohtaja.
TTL Sosiaalisessa mediassa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Rotarien jäsenyydestä ja pysyvyydestä
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
1 Viesti perille Selko-opas kunnille Toimittanut Ari Sainio KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö 2013.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Kommunikaatio parisuhteessa
Viestintäsuunnitelma
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Tiedottajan ABC-4 *Mitä kannattaa, mistä pitää tiedottaa?
Hanke- ja kyläviestintä Kehittämisyhdistys Sepra ry, Hamina
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Huomautus: Tämä esite on suunniteltu tulostettavaksi. Ennen kuin ryhdyt tulostamaan korttikartongille, tee koetulostus tavalliselle paperille ja varmista,
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Työelämän tekstejä sähköposti.
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Miten ammatillisen koulutuksen brändi paranee?
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Esityksen transkriptio:

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh VIESTINTÄÄ TEKEMÄÄN Viestintää verkossa ja printissä Kouvolan kansalaisopiston auditorio 28.5.2013 / umh Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Kuka? Ulla Maria Hoikkala Kaakkois-Suomen Leader-toimintaryhmien ja Kaakkois-Suomen ELY_keskuksen yhteisen viestintähankkeen työrukkanen ja tiedottaja (31.5.2013 asti) Toimittaja – SFJ, valokuvaaja Viestintäalan yrittäjänä yli 20 vuotta Toiminut viestinnän ja viestinnän välineiden kouluttajana mm. Haaga-Helia Ammattikorkeakoulussa Helsingissä Pitänyt yli 30 näyttelyä eri puolilla maailmaa Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh MITÄ ON VIESTINTÄ? Viestintä ei ole sitä, mitä luulet sanovasi. Viestintä on sitä, mitä ihmiset ottavat sinulta vastaan ja ymmärtävät. Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Mitä? VIESTINTÄ ON Virallista vs epävirallista. Suoraa vs epäsuoraa. Ihmiseltä ihmiselle. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Viestintää vai tiedottamista? Mitä? Viestintää vai tiedottamista? Hyvin suunniteltua, tekevän tahon ja vastaanottajan välistä kommunikointia Kohdennettua ja oikea-aikaista Vuorovaikutteista => kaksisuuntainen katu Positiivista ja johdonmukaista Painottaa sisältöä, ei välineitä Tukee tavoitteiden saavuttamista Yksisuuntaista Passiivista Tekevän tahon määrittämää Molemmille on paikkansa ja aikansa. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Organisaatio Yritys Palvelun tuottaja Yhdistys Järjestö Mitä? KUKA MITÄ KENELLE Organisaatio Yritys Palvelun tuottaja Yhdistys Järjestö Tuotteita Palveluita Tarpeellista Ylellistä Hyödyntöntä Muuten vaan mukavaa Sinulle Minulle Meille Teille Heille KAIKILLE Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Mitä? VIESTIN PERILLEMENO 10 % teksti 15 % kuulo 60 % näkö 15 % maku, haju, tunto Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

VIESTINTÄ ON SANOJA 4-vuotias lapsi hallitsee 5 000 sanaa. Miten? VIESTINTÄ ON SANOJA 4-vuotias lapsi hallitsee 5 000 sanaa. Aikuinen hallitsee 40 000 – 50 000 sanaa. Koulutettu käyttää jopa 100 000 sanan varastoa. Nykysuomen sanakirjan yksinkertaistettu versio sisältää noin 200 000 sanaa. Kaikkine vivahteineen suomen kielessä on noin miljoona sanaa. ON SIIS VÄLIÄ, MITEN SANANSA ASETTELEE. Jokaisella oma todellisuutensa. Sitä määrittävät infoähky, jatkuva kiire,arjen pirstaloituminen. Mielikuva – meillä on kaikilla oma tyylimme – ”imagomme”, Sen, jonka haluamme välittää muille. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh VIESTINNÄN MUUTTUVAT VÄLINEET ! Ennen paperi • kynä • kirjoituskone • lankapuhelin Nyt mm. Kännykkä • Sähköposti • Facebook • LinkedIn Wikipedia • YouTube • Twitter Blogger • Messenger • Skype Yahoo • Google . . . ja välineitä tulee koko ajan lisää… Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh MUUTOS VIESTINTÄILMAPIIRISSÄ! Ennen Hidas elämänmeno. Puskaradio kulki kylän raitilla. Sosiaalisuus oli pehmeitä arvoja. Istuttiin nokakkain, juotiin kahvit ja asiat tuli hoidettua. Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh MUUTOS VIESTINTÄILMAPIIRISSÄ! Nyt Kiire ja valtava tietoähky. Sosiaalisuus on virtuaalista. Puskaradio on siirtynyt nettiin. Jos kaipaat tietoa – Googleta! Hae Wikipediasta! NÄILLÄ PELIMERKEILLÄ SIIS PELATAAN! Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kenelle? Miksi? HANKEVIESTINTÄ ”Julkista tukea saaneista hankkeista on tiedotettava aktiivisesti.” ”Pääasiallisena kohderyhmänä on suuri yleisö.” ”Viestintä pyrkii osaltaan synnyttämään ja ylläpitämään laajamittaista keskustelua maaseudun kehittämisestä.” MITEN SAADA VIESTI PERILLE? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

HANKE? MIKÄ HANKE? KYLÄTALO? MISSÄ? KUKA? MIKÄ KYLÄ? MISSÄ? HÄH? Kenelle? ? ? ? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

HANKEVIESTINTÄ Hyvät käytännöt jakoon! Positiivinen julkisuus. Kenelle? Miksi? HANKEVIESTINTÄ Hyvät käytännöt jakoon! Positiivinen julkisuus. Löydettävä uusi tapa katsoa asioita. Media kiinnostuu ja tietoisuus lisääntyy. Uusia ideoita viriää ja hankkeita syntyy. Kaikkien yhteinen hyvä. MITEN MITATAAN? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Mitä? VIESTINTÄ VERKOSSA Toimijoiden on oltava siellä, missä ihmiset ovat – VERKOSSA. Ihmiset on saatava asian puolelle ja valjastettava sanansaattajiksi. Verkossa toimiminen on vuorovaikutteista. On hyväksyttävä myös kritiikki - se on useimmiten rakentavaa. Media hakee verkosta juttuideoita – kannattaa siis panostaa myös verkkoon. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Viestinnän esteitä Mitä? Resurssit Aikataulutus Miten saada ihmiset liikkeelle? Hanke sanana kokenut inflaation Osaaminen Tiedon pihtaaminen Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

MIKSI? KENELLE? MITÄ? => millaisin seurauksin? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miten? OLE LUOVA! OLE AVOIN! Mitä haluat sanoa? Kenelle sen kohdennat? Mitkä ovat tavoitteesi viestinnässä? Kaiva itsestäsi luovuus ja mieti asia uusiksi. Pura sanottavasi osiksi ja rakenna paloista uusi kokonaisuus. Tee asiat eri tavalla kuin ennen. Ajattele sanottavasti aina vastaanottajan, älä itsesi näkökulmasta. Vain sinä ymmärrät itsestäänselvyydet. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Koukuta vastaanottaja! Miten? Uusi näkökulma ==> koukutus kylän historiasta, persoonista, nähtävyyksistä, kylähulluista, nuorista Tarinallisuus  lukijaystävällisyys, helposti ymmärrettävä Miten hanke istuu kokonaisuuteen ja kylään? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Verkkotekstin ja paperitekstin rakenne-ero Miten? Paperiteksti lineaarinen – alku ja loppu Verkkoteksti epälineaarinen – voidaan hyppiä osiosta toiseen ==> hyvän rakenteen merkitys korostuu Sisältö silmäillään nopeasti Sisältö ei sidottu järjestykseen Lukija etsii, valitsee ja kokoaa haluamansa Jokainen sivu itsenäinen kokonaisuus Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh HERKUTELLAAN VIESTINNÄLLÄ! Otsikoi kiinnostavasti. Luo koukuttavaa sisältöä. Käytä kuvia luovasti. Käytä kiinnostavaa kieltä, mutta vältä ylilyöntejä. Miten? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh VARO! Miten? Yksityisyyttä Loukkaamasta ketään Jakamasta liikaa tietoa Kuvien vääränlaista käyttöä Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh MUISTA! Miten? Viestintäohjeet hankeviestinnässä Logot ja muut rensselit Lisätietoja alueen toimintaryhmiltä, Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta, maaseutu.fi –sivustolta, maaseutuvirastosta Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kohderyhmäkohtaista viestintää Miten? Sisäinen viestintä eli omat joukot: Epävirallinen viestintätyyli - nokat vastakkain, sähköposteja, tekstiviestejä, kylän raitilla tapaamisia, some – facebook yms. Rahoittajat: Virallinen viestintätyyli – ohjausryhmät, pöytäkirjat, muistiot, raportit Suuri yleisö, yhteistyökumppanit: Media kehiin - lehtijutut, tiedotteet, seminaarit, työpajat, messutapahtumat, verkkosivut, some Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh OMAT JOUKOT Miten? Sisäinen viestintä eli omat joukot: Epävirallinen viestintätyyli nokat vastakkain Sähköposti Tekstiviestit kylän raitilla some – facebook yms. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Rahoittajat ja sidosryhmät Miten? Virallinen viestintätyyli – Kokoukset ja pöytäkirjat Muistiot tapaamisista Raportit Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Tiedottaminen yleisölle Miten? Lehtijutut Tiedotteet Seminaarit, työpajat, Messutapahtumat Verkkosivut Sosiaalinen media Facebook YouTube Kuvapalvelut (Flickr jne) Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

SUUNNITTELUN MERKITYS  Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Miten? ? SUUNNITTELUN MERKITYS  Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. ? ? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

VIESTINTÄSUUNNITELMA Kenelle? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh NUORET MUKAAN Kenelle? Selvitä, mitä kieltä nuoret puhuvat? Some-kieltä! Missä he viettävät aikaansa? Somessa! Mistä he ovat kiinnostuneita? Somesta! Käytä samoja keinoja. Mene sinne, missä hekin ovat. Tietotekniikka Anna heille vastuuta – he ovat syntyneet känny kädessä ja näppäimistö suussa. He ovat oivallisia yhteistyökumppaneita. Anna heidän suunnitella, mitä voisivat tehdä. Anna heidän kokeilla – mutta pidä huoli rajoista. Vastuu kasvattaa vastuuta. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miten? TARJOTAAN KOKEMUSTA Nuoria tarvitaan mukaan toimintaan. Nuoret tarvitsevat kokemusta ja vastuuta. Tarjotaan sitä heille! Houkuttele hyvällä lisällä ansioluetteloon! Se kertoo työnantajalle ja opiskelupaikalle hakijan kyvystä tehdä yhteistyötä. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miten? KOOTUT SELITYKSET Kyllähän kaikki tän tietää. Ei kai me rahaa tähän laiteta? No pannaan seurapalstalle pieni mainos. Mie kirjotan käsin, tekstaan nätisti. Minul on kopiokone kotona. Otetaan sillä. Viedään kaupan seinälle ilmoitus. MIKÄ AVUKSI, JOS SUKSI EI LUISTA? Jokaisella oma todellisuutensa. Sitä määrittävät infoähky, jatkuva kiire,arjen pirstaloituminen. Mielikuva – meillä on kaikilla oma tyylimme – ”imagomme”, Sen, jonka haluamme välittää muille. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miten? KUN HOMMA EI LUISTA! Asenteet, arvomaailma ja yksilölliset tarpeet vaikuttavat viestin tulkintaan. Ei kerrota ”itsestäänselvyyksiä”. ”Eihän tämä silloinkaan toiminut!” MIKSIKÖHÄN SE EI TOIMINUT? VOIKO ASIAT ILMAISTA TOISIN? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

PIELEEN MENI, MUTTA MENKÖÖN! Miten? PIELEEN MENI, MUTTA MENKÖÖN! Puhumme epäselvästi. Kuuntelemme huonosti. Kirjoitamme sekavasti. Luemme huolimattomasti. Osoitamme ilmeillämme muuta kuin sanoillamme. Ymmärrämme väärin. Ja sitten ihmettelemme, kun homma ei luista! Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Viestitään yhdessä! Yhdessä? Kiitos! Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh