Hahmottaminen ja hahmottamisvaikeudet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VISUAALINEN HAHMOTTAMINEN ja sen vaikeuksien merkitys oppimiselle
Advertisements

Hahmottamisen vaikeudet CP-vammassa
Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Vihdin seurakunnan ilta
Ei-kielelliset oppimisvaikeudet
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
PS aivot Anne Rongas © Anne Rongas.
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Persoonallisuus Biologinen perusta.
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Riippuvuus tupakoinnista
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
Lapsen toiminnallisen näön tutkiminen
Sensorinen integraatio
Silmänliikkeet Tampere University Computer Human Interaction Group
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
Alkoholi.
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
Muistihäiriöt Hilla ja Kati. Muistihäiriöt Muistihäiriöt voivat olla hetkellisiä ja lieviä muistivaikeuksia tai vaikeita ja pitkäkestoisia häiriöitä.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Hermosolun rakenne ja toiminta
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Hermoston rakenne ja toiminta
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
Motorinen kehittyminen
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Kpl 7.
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
3 Minuudessa on kaksi puolta
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Aikuisen Ajattelu.
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Kognitiivinen kehitys
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
10. Ajattelu.
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Lapsuuden fyysinen, motorinen ja kognitiivinen kehitys (s. 68–81)
Elämänkaarinäkökulma
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Skeema Älykäs osaa oppia ja soveltaa oppimaansa Ydinsisältö
Matematiikan oppimisvaikeudet
Esityksen transkriptio:

Hahmottaminen ja hahmottamisvaikeudet Kehityksellinen näkökulma Ulla Puolakka PsM, neuropsykologi (ET) Kuntoutusyksikkö Nekku, Järvenpää PIENELLÄ AVULLA –hahmotuksen haitasta hallintaan ITSENÄISEEN ELÄMÄÄN SOPIVIN PALVELUIN- HANKKEEN SEMINAARI 28.11.2012 1 1

TAUSTAA - arvioiden mukaan yli 50 % aivokuoren pinta- alasta osallistuu hahmotusprosesseihin - hahmottamisen taitojen monimutkaisuuden ja moniulotteisuuden vuoksi tutkimustietoa on vielä tarjolla rajallisesti 2 2

KÄSITTEITÄ - VISUAALINEN HAHMOTTAMINEN = kyky tulkita nähtyä ympäristöä silmien ja aivojen yhteistoiminnan vaikutuksesta - SPATIAALINEN = avaruudellinen - VISUOKONSTRUKTIO = kyky kopioida, piirtää ja rakentaa kohteita (vaatii havaitsemisen lisäksi tuottamista) - VISUOSPATIAALINEN PROSESSOINTI/ VISUOSPATIAALISET TAIDOT/TOIMINNOT = laaja kirjo kykyjä jotka liittyvät nähdyn havaitsemiseen ja tulkintaan, käytetään kattoterminä hahmottamisprosesseista 3 3

RAJAUSTA - Havaintotoimintojen systeemi voidaan karkeasti jakaa kahteen järjestelmään: perifeeriseen näköjärjestelmään (silmä ja näköhermo) ja aivokuoren visuaaliseen järjestelmään - Ajanpuutteen vuoksi keskitymme vain jälkimmäiseen - Lisäksi rajaamme tarkastelun kehityksellisiin hahmottamisen vaikeuksiin 4 4

ESITYKSEN SISÄLTÖ 1. TEORIAT HAHMOTTAMISEEN LIITTYVISTÄ AIVOPROSESSEISTA JA VISUOSPATIAALISTEN TOIMINTOJEN JÄRJESTÄYTYMISESTÄ 2. VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN KEHITYS 3. HAHMOTTAMISEN VAIKEUDET KEHITYKSELLISESTÄ NÄKÖKULMASTA 5 5

”MISSÄ” –reitti/ ”MITEN” -reitti HAHMOTTAMISEEN LIITTYVÄT AIVOPROSESSIT Kaksi näköinformaation käsittelyn reittiä Ungerleider & Mischkin; Milner & Goodale ”MISSÄ” –reitti/ ”MITEN” -reitti (dorsal stream) ”MITÄ” -reitti (ventral stream) 6 6

HAHMOTTAMISEEN LIITTYVÄT AIVOPROSESSIT ”MITÄ” -reitti (ventral stream) - Primaarilta näköaivokuorelta ohimolohkoihin kulkevien hermoverkkojen kokonaisuus - Kohteen tunnistaminen: muoto, väri, tekstuuri, kasvot - Osa-kokonaisuus -suhteet kuvioiden prosessoinnissa - Yhdistyy myös kielelliseen prosessointiin 7 7

- Primaarilta näköaivokuorelta päälaenlohkon alueelle HAHMOTTAMISEEN LIITTYVÄT AIVOPROSESSIT ”MISSÄ/MITEN” -reitti (dorsal stream) - Primaarilta näköaivokuorelta päälaenlohkon alueelle kulkevien hermoverkkojen kokonaisuus - Tieto avaruudellisesta sijainnista, suunnasta, liikkeestä liikkeiden visuaalinen kontrolli sekä avaruudellisen tarkkaavuuden suuntaaminen ja ylläpitäminen - Erillisiä toimintamoduuleja esim. silmäliikkeiden hallintaan (smooth pursuit/saccades), tarttumiseen (grasping) ja tavoitteluun (reaching) - Uusien tutkimusten mukaan saattaisi olla jakaantunut vielä kahteen: ”missä”- ja ”miten” -systeemiin 8 8

HAHMOTTAMISEEN LIITTYVÄT AIVOPROSESSIT - ”MITÄ” ja ”MISSÄ/MITEN” -reittien hermoverkot kulkevat myös aivokuoren alaisten rakenteiden kautta - Molemmat reitit projisoivat tietoa otsalohkojen etuosiin, missä tapahtuu käyttäytymisen kontrollointi - ”MITÄ”- ja ”MISSÄ/MITEN”-reitit ovat vahvasti yhteistoiminnallisia ja osin päällekkäisiä, myös kehittyvässä visuaalisessa systeemissä 9

TEORIAT VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN JÄRJESTÄYTYMISESTÄ Hierarkinen malli, Warren (1993) 10

TEORIAT VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN JÄRJESTÄYTYMISESTÄ Hierarkinen malli, Warren (1993) - Periaate: alemman tason taidot muodostavat pohjan ylemmän tason toiminnoille = alemman tason ongelma vaikuttaa aina vääjäämättä ylemmän tason toimintoihin - Korkein taso, visuaalinen kognitio = kyky muokata mielessä visuaalista informaatiota ja yhdistellä sitä sitä muuhun aistitietoon ongelmanratkaisussa, päätöksenteossa ja suunnittelussa 11

TEORIAT VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN JÄSENTYMISESTÄ - Toiminnallinen visuospatiaalisten taitojen jäsentämisen malli, Holland, Hogg & Farmer (1997) jako Input -toimintoihin (sisään tuleva tieto) Näöntarkkuus, näkökentät Syvyyden hahmottaminen Visuospatiaalinen tarkkaavuus Kuvio-tausta -erottelu Spatiaalinen hahmottaminen Näönvarainen täydentäminen ja Output- toimintoihin (ulos näkyvä toiminta) Visuokonstruktio Avaruudellinen suuntautuminen Kehonkaava

- SYNTYMÄ => ERIKOISTUNEIDEN ALUEIDEN TOIMINTA VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN Neurobiologinen malli visuospatiaalisten taitojen varhaiskehityksestä, Atkinson & Braddick - SYNTYMÄ => ERIKOISTUNEIDEN ALUEIDEN TOIMINTA VALMIINA SYNTYMÄSSÄ: Aivokuoren alaisten rakenteiden varassa tapahtuva orientaatio yksittäisiin kohteisiin, kasvot Värin, suunnan, liikkeen ja eroavaisuuksien havaitsemiseen liittyvät alueet Paikallinen/yleinen liikkeen ja muodon hahmottamisessa 13

- 3 kk => TARKKAAVUUDEN SIIRTÄMINEN VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN Neurobiologinen malli visuospatiaalisten taitojen varhaiskehityksestä, Atkinson & Braddick - 3 kk => TARKKAAVUUDEN SIIRTÄMINEN Silmän ja pään liikkeiden hallinta Esineiden tunnistus Merkitysten yhdistäminen ja esineiden osien erottelu 5-6 kk => KÄSIEN LIIKKEIDEN JA LÄHIETÄISYYKSIEN VISUAALINEN HALLINTA Tarttumisen ja tavoittelun visuaalinen kontrolli Valikoiva tarkkaavuus - 12 kk => LIIKKUMINEN, TARKKAAVUUDEN SÄÄTELY JA TILAN HAHMOTTAMINEN 14

VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN - Vaikka tutkimustietoa vielä vähän, on tärkeää kehityksellisten vaikeuksien ymmärtämisen kannalta - Joidenkin toimintojen osalta jo olemassa jonkin verran tutkimustietoa: Avaruudellinen suuntautuminen Avaruudellinen tarkkaavuus Kohteiden käsittely mielikuvien varassa Osa-kokonaisuus-suhteiden hahmottaminen 15

- ”MISSÄ/MITEN” -reitti VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN Avaruudellinen suuntautuminen (spatial localization) - ”MISSÄ/MITEN” -reitti - Perustana KOHTEEN PYSYVYYDEN YMMÄRTÄMINEN (Object permanence) =esine on olemassa riippumatta paikasta ja ajasta - 8-12kk ikäinen lapsi ei vielä ymmärrä että esine on olemassa vaikka se olisi muualla kuin siellä missä on sen ensin nähnyt - Kehittyy kokemuksen myötä, kokemus liikkumisesta edistää kehitystä 16

VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN Avaruudellinen suuntautuminen (spatial localization) - n. 4-vuotiaana kehittyy kyky luokitella tilaa pienempiin osiin esineen sijainnin muistamiseksi - n. 10 -vuotiaana luotettava kategorisen informaation hienovarainen ja moniulotteinen spatiaalinen koodaus (kuten aikuisilla) ja perspektiivin muuttaminen - Paikkaan liittyvän informaation koodaamisessa muistiin on raportoitu tapahtuvan kehitystä myöhäiseen nuoruusikään asti 17

VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN Avaruudellinen tarkkaavuus - mielletään osaksi ”MISSÄ/MITEN” -reitin toimintaa - kyky siirtää tarkkaavuutta eri kohteisiin näköavaruudessa = valikoiva visuaalinen tarkkaavuus - n. 6 kk iästä alkaen, kypsyy 6-7 ikävuoden tienoilla

- ”MISSÄ/MITEN” -reitti VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN Kohteen käsittely mielikuvien varassa (mental rotation) - ”MISSÄ/MITEN” -reitti - Vaikuttaa muodon havaitsemiseen, spatiaaliseen päättelyyn ja ongelmanratkaisuun - Oikea aivopuolisko dominoiva - Jo 5 -vuotiaat lapset pystyvät käsittelemään ja kääntelemään esineitä mielessään ja käyttävät mielikuvia silloinkin kun siihen ei erikseen ohjeisteta, mutta prosessointinopeus ja tarkkuus kehittyvät nuoruusikään asti

Alkaa vauvaiässä, ensimmäisen vuoden aikana voimakas kehitys VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN Osa-kokonaisuus-suhteiden ymmärtäminen - ”MITÄ” -reitti Alkaa vauvaiässä, ensimmäisen vuoden aikana voimakas kehitys Analyyttinen prosessointi kehittyy nuoruusikään asti Aikuisilla todettu, että vasen aivopuolisko vastaa yksityiskohtien ja osien prosessoinnista ja oikea aivopuolisko kokonaisuuden havaisemisesta

VISUOSPATIAALISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN - Visuospatiaaliset perusprosessit näyttävät erikoistuvan hyvin aikaisessa vaiheessa, mutta niiden toiminta ei ole täydellistä, eikä yhtä tehokasta kuin aikuisella vielä pitkään aikaan - Kehittyvissä aivoissa hahmottamiseen liittyvien prosessien kontrollista saattavat vastata eri hermostolliset systeemit kuin aikuisella - Aivojen muovautuvuus vaikuttaa toimintojen kypsymiseen ja organisoitumiseen hermoverkoissa (pitkään kypsyvissä systeemeissä muovautuvuus on merkityksellisempää)

HAHMOTTAMISVAIKEUDET Kehityksellinen näkökulma: Varhainen aivovaurio -spatiaalisessa prosessoinnissa varhainen vaurio aiheuttaa pysyviä vaikeuksia, mutta lievemmässä määrin kuin vastaava vaurio aikuisella - Avaruudellinen suuntautuminen: esineen sijainnin muistamisen tarkkuudessa nuoremmilla lapsilla eroja oikean ja vasemman puoleisen vaurion seurauksena - 5 -vuotiaana pystyvät tarkkaan sijainnin arviointiin, mutta eivät pysty huomioimaan ja luokittelemaan ympäristön kategorista tietoa tyypillisesti kehittyvän 3-5 -vuotiaan tavoin - Avaruudellinen tarkkaavuus:systeemi herkkä varhaisen päälaelohkon aivovaurion vaikutuksille: vauvaikäisillä vaikeuksia siirtää tarkkaavuutta kun ärsykkeet kilpailevat keskenään 22

HAHMOTTAMISVAIKEUDET Kehityksellinen näkökulma: Varhainen aivovaurio - Kuvioiden osa-kokonaisuus -suhteiden prosessointi: myös lapsilla vasemman aivopuoliskon vaurio aiheuttaa vaikeuksia osien ja yksityiskohtien havaitsemisessa, ja oikean aivopuoliskon vaurio kokonaishahmon tunnistuksessa * Tarkkuuden kehittyminen vie pidemmän ajan kuin tyypillisesti kehittyvillä lapsilla * Käyttävät esim. jäljentämistehtävissä pidempään kehittymättömämpiä strategioita * Omaksuvat kehityksen myötä kompensoivia keinoja vaikeuden kiertämiseen, mutta hienoisia pulmia kuitenkin nähtävissä vielä varhaisaikuisuudessa

HAHMOTTAMISVAIKEUDET Kehityksellinen näkökulma: Geneettinen tai kehityksellinen haavoittuvuus -”MITÄ” ja ”MISSÄ/MITEN” -reitin kehityksessä ei ole havaittu kehityksellistä eriaikaisuutta tyypillisesti kehittyvillä lapsilla, erilaisissa kehityksellisiä häiriöitä tai riskitekijöitä omaavilla lapsilla on kuitenkin todettu suurempi haavoittuvuus ”MISSÄ/MITEN” -reitin toiminnoissa =>Atkinsonin tutkimusryhmä: dorsal stream vulnerability * Williamsin syndrooma, ennen 32. raskausviikkoa syntyneet keskoset 24

HAHMOTTAMISVAIKEUDET Kehityksellinen näkökulma: Valkean aineen kehityksen häiriö - aivojen valkean aineen, eli aivojen yhteyssäikeiden kehityshäiriön on ajateltu olevan esim. Ei-kielellisen oppimisvaikeuden taustalla (Rourke, 1989; Hardanek & Rourke, 1994) (Ei-kielellisen oppimisvaikeuden piirteitä: Tuntoaistimusten, psykomotorisen koordinaation, visuospatiaalisen jäsentämisen, ei-kielellisen ongelmanratkaisun, uusiin ja monimutkaisiin tilanteisiin sopeutumisen, matemaattisen oppimisen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet sekä pragmaattiset, kielen käyttämiseen liittyvät pulmat) - valkean aineen kehittyminen perustuu hermosolujen yhteyssäikeiden myelinisaatioon, mikä nopeuttaa hermoimpulssien kulkua aivoissa - valkea aine kehittyy harmaata ainetta hitaammin ja sen kehittymisen on todettu olevan yhteydessä erilaisten kognitiivisten toimintojen kehittymiseen

HAHMOTTAMISVAIKEUDET Kehityksellinen näkökulma: Varhainen valkean aineen vaurio Visuospatiaalisen hahmottamisen vaikeudet spastisessa CP -oireyhtymässä - Näönkäytön pulmat tavallisia - Päättelytesteissä havaittu kielellisen suoriutumisen olevan vahvempaa kuin nähdynvaraiseen hahmottamiseen perustuvan, ei-kielellisen päättelyn -Hahmottamisen vaikeuksia on havaittu mm. kohteen tunnistuksessa, suuntien havaitsemisessa ja visuomotoriikan sekä visuokonstruktion alueilla - Lisäksi työmuistipulmia on todettu erityisesti visuospatiaalisessa työmuistissa -Matemaattisista valmiuksista lukukäsitteen hallinnan lisäksi alle kouluikäisenä heikommat taidot nopeassa lukumäärän tunnistuksessa

Visuospatiaalisen hahmottamisen vaikeudet Hydrokefaliassa HAHMOTTAMISVAIKEUDET Kehityksellinen näkökulma: Varhainen valkean aineen vaurio Visuospatiaalisen hahmottamisen vaikeudet Hydrokefaliassa - Näöntarkkuuden, silmänliikeiden kontrollin ja näkökenttien puutteet tavallisia - Päättelytesteissä havaittu kielellisen suoriutumisen olevan vahvempaa kuin nähdynvaraiseen hahmottamiseen perustuvan, ei-kielellisen päättelyn -Vanhempien raportoimana lapsilla todettu erilaisia visuaalisen havaitsemisen pulmia

Kehitykselliset HAHMOTTAMISVAIKEUDET Mistä on kyse? - Visuospatiaalinen hahmottaminen on monimutkainen, useita rinnakkaisia prosesseja sisältävä systeemi, johon yhdistyvät valikoivan tarkkaavuuden, motoristen toimintamoduulien, muistin ja lopulta toiminnanohjauksen toiminnot - Luultavasti jollain tavoin hierarkisesti järjestäytynyt kykyjen ja taitojen kokonaisuus, jossa häiriöt alemman tason toiminnoissa aiheuttavat vääjäämättä pulmia ylemmän tason toiminnoissa - Aikaisin erikoistuvia toimintoja sisältävä, mutta toisaalta toiminnallisesti pitkään kypsyvä ja kehityksellisille riskitekijöille altis systeemi, jolla kuitenkin suuri muovautumis- ja kompensaatiokyky - Valkean aineen eheydellä vaikuttaisi olevan merkitystä hahmottamisprosessien tehokkuuteen

Lähteet: Atkinson, J. & Nardini, M. (2008). The Neuropsychology of Visuospatial and Visuomotor Development. Teoksessa Reed, J. & Warner-Rogers, J. (Toim.) Child Neuropsychology: Concepts, Theory and Practice. UK: Wiley-Blackwell. Hardanek M.C.S. & Rourke B.P. (1994). Principal Identifying Features of the Syndrome of Nonverbal Learning Disabilities in Children. Journal of Learning Disabilities, 27, 144-154. Holland D., Hogg J. & Farmer J. (1997). Fostering effective team cooperation and communication: developing community standards within interdisciplinary cognitive rehabilitation settings. Neurorehabilitation, 8, 21-29. Stiles, J.; Paul, B. & Ark, W. (2008). The Development of Visuospatial Processing. Teoksessa Nelson, C.A. & Luciana, M. (Toim.) Handbook of Cognitive Developmental Neuroscience (2. painos). Cambridge, MA: MIT Press. Warren, M. (1993). A Hierarchical Model for Evaluation and Treatment of Visual Perceptual Dysfunction in Adult Acquired Brain Injury, Part I. The American Journal of Occupational Therapy, 47, 42-54.