YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työpaikkaohjaajakoulutus
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Mohammed Kertoo itsestään:
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Työssäoppiminen eli TOP
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Tekniikan alojen koulutuksen uudistaminen Pieksämäellä
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Osaamisen näytön prosessi
Opiskelijan ohjaaminen
Nuorten oppisopimuskoulutus
Esityksen lopussa: Osoita päättäjälle!!!
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Osaamisen näytön prosessi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Ammatillisen koulutuksen reformista
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Väyläopintoihin ohjautuminen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ajankohtaista OSAOsta
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Väyläopintoihin ohjautuminen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI Tämä malli kuvaa yrityspolun vaiheita OSAOssa. Mallin eri osioiden välillä pääset liikkumaan klikkaamalla eri otsikoita. Takaisin aloitusvalikkoon pääset klikkaamalla sulje-nappia tai mitä tahansa kohtaa sivussa. YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI

YRITYSYHTEISTYÖN KÄYNNISTÄMINEN KUKA TEKEE Yrityspolkumallin esittely yritykselle valmis esittelymateriaali toimintamallista (muokkaa tarvittaessa) [Esitysmateriaali] Esimerkiksi ensin työpaikkaohjaajakoulutuksen myyminen yritykseen => helppo lähteä katsomaan OPS:n sisältöä Opettaja ja/tai koulutuspäällikkö esittelee yrityspolkutoimintamallin yritykselle Yhteistyösopimus käydään läpi yhteistyösopimuspohja yrityksen edustajien kanssa [Sopimuspohja] sopimuspohjaa muokataan tarvittaessa Opettaja ja/tai koulutuspäällikkö esittelee yhteistyösopimuksen pohjan yritykselle. Yksikönjohtaja ja yrityksen edustaja allekirjoittavat sopimuksen. Sopimus tallennetaan sopimuksenhallintajärjestelmään. Yrityspolkumallin toteutusvaihtoehdot sovitaan yrityksen kanssa valitaanko yrityspolulle kerralla yksi vai useampi opiskelija kuinka usein yritys ottaa uusia opiskelijoita yrityspolulle Opettaja ja/tai koulutuspäällikkö sopivat Yrityspolkuopintojen sisältö ja suorituspolun suunnittelu opettaja kartoittaa yhteistyössä yrityksen henkilöstön kanssa, miten tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset toteutuvat työpaikalla [Lisäohje] Opettaja suunnittelee yhdessä yrityksen edustajan kanssa Työpaikkaohjaajien kouluttaminen kartoitetaan työpaikkaohjaajien osaaminen tarjotaan tarvittaessa työpaikkaohjaajakoulutusta ja työpaikkaohjaajien täydennyskoulutusta joko yrityskohtaisesti jalkautuvana koulutuksena tai oppilaitoksen yleisinä työpaikkaohjaajakoulutuksina [Lisätietoa työpaikkaohjaajakoulutuksesta]

YRITYKSET JA YRITYSPOLKU TUTUIKSI HAKIJOILLE Koulutuksen järjestäjän tilaisuudet: avoimet ovet TeknologiaTiistai kotiväen ilta muut tilaisuudet yritykset kutsutaan esittelemään toimintaansa ja yrityspolkuopintoja Uratarinat yrityspolulla opiskelevista ja valmistuneista: uutiskirjeet sosiaalinen media blogit työllistymispolkukuvaukset YRITYKSET JA YRITYSPOLKU TUTUIKSI HAKIJOILLE Yritysten näkyvyys koulutusmarkkinoinnissa: yrityksen logon ja nimen käyttö nettisivuilla yrityksen nimen ja logon käyttö koulutusilmoituksissa Yrityspolkumallin markkinointi yritysten toimesta: positiivinen yrityskuva yhteiskuntavastuu

TUTUSTUMINEN YRITYKSIIN OPINTOJEN ALUSSA KUKA TEKEE Opiskelijoiden tutustuminen yrityksiin: opiskelijaryhmän tai yksittäisten opiskelijoiden vierailut yrityksiin työelämän edustajien vierailut oppilaitokseen Opettaja sopii yritysvierailuista Opiskelijoiden valmistautuminen tutustumiskäynteihin: Alakohtaiset Moodle-tehtävät osana ammatti- tai YTO-opintoja ”orientaatio alaan”   Opettaja antaa opiskelijoille Moodle-tehtävät ennen yritysvierailuita

HAKU YRITYSPOLULLE KUKA TEKEE Opiskelijat tekevät hakemuksen 1-3 yritykseen hakemusten toimittaminen yritykseen keskitetysti opettajan kautta Opettaja kerää opiskelijoiden hakemukset ja toimittaa ne yritykseen  

HAASTATTELUT JA VALINTA KUKA TEKEE Haastattelut yrityksen edustaja käsittelee hakemukset ja haastattelee hakijat Yrityksen edustaja haastattelee hakijat Tarvittaessa opettaja antaa lisätietoja yrityksen edustajille Valinta yrityksen edustaja valitsee opiskelijat ko. yrityspolulle mahdolliset turvallisuuskartoitukset, korttikoulutukset ym   Opettaja päivittää yrityspolkumallin toteuttamisen opiskelijan HOKSiin

TUTUSTUMISPÄIVÄT YRITYKSESSÄ KUKA TEKEE Yrityspolulle valittujen opiskelijoiden tutustuminen yritykseen opettaja ja työelämän edustaja suunnittelevat tutustumisen keston (1 päivä – 2 viikkoa) ja sisällön valmistautuminen työpaikalla tapahtuvaan opiskeluun oppilaitoksessa opiskeltavien asioiden kytkeminen työelämään ja yrityksen toimintaan Opettaja ja yrityksen edustaja suunnittelevat tutustumispäivien määrän ja sisällön Moodle-tehtävät opiskelijoille   Opettaja antaa opiskelijoille Moodle-tehtävät Opiskelijoiden työvaatteet onko opiskelijoiden mahdollista saada yrityksen työvaatteet käyttöön?

RÄÄTÄLÖITY KOULUTUS OPPILAITOKSESSA Paikallisesti tarjottavat tutkinnon osat HOKS yrityspolku kirjataan opiskelijan HOKSiin mitä tutkinnon osia ja ammattitaitovaatimuksia opiskellaan oppilaitoksessa suunnitellaan YTO-aineiden suorittamisen vaihtoehdot ura- ja jatko-opintosuunnitelma   Mitä osaamista opiskelijalla tulee olla ennen työpaikalla tapahtuvaa opiskelua työturvallisuus ja tarvittavat kortit mitä osaamista opiskelija näyttää Mitä osaamista opiskelijan on mahdollista saavuttaa työpaikalla Työelämän edustajien osallistuminen oppilaitoksessa tapahtuvaan opetukseen

TYÖPAIKALLA TAPAHTUVA OPPIMINEN Työelämä oppimisessa mukana [Työelämä oppimisessa mukana –esite] [Työelämä oppimisessa mukana –video] HOKS opiskellaanko koulutussopimuksena vai/sekä oppisopimuksena   Koulutussopimus [Tietoa uudesta ammatillisesta koulutuksesta] Oppisopimus tutkinnon osan tai tutkinnon osien suorittaminen oppisopimuksella loma-aikojen oppisopimus [Tietoa oppisopimuksesta] Opiskelijan ohjaus työpaikkaohjaaja opettaja opinto-ohjaaja

OSAAMISEN OSOITTAMINEN Osaaminen osoitetaan näytöllä oikeiden työtehtävien yhteydessä voi olla pidemmän aikavälin näyttö Mahdollisesti yhteisten tutkinnon osien osaamisen osoittaminen näytöllä

VALMISTUMINEN JA YRITYSPOLKUTODISTUS Yrityspolkutodistus tutkintotodistuksen liitteenä opiskelijalle valmis muokattava todistuspohja [lataa todistuspohja] opiskelijakohtainen kuvaus yrityspolkumallin toteutumisesta Todistuksen allekirjoittaminen yrityksen edustajan allekirjoitus yksikönjohtajan allekirjoitus

TYÖLLISTYMINEN JA JATKO-OPINNOT valmistumisen jälkeen opiskelija voi työllistyä yritykseen, jossa opiskellut tai johonkin toiseen yritykseen Jatko-opinnot valmistumisen jälkeen ammatti- ja erikoisammattitutkintojen markkinointi yrityksille ja valmistuneille ammattikorkeakoulu- yliopistopolut jatko-opintojen markkinointi yrityksille