Palvelu pettää – kuka vastaa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Advertisements

OHJEITA TARJOAJILLE TAMPERE Hankintapäällikkö Tanja Welin
UUSI HANKINTALAKI TUTUKSI Lahti
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Terveydenhuollon esimiesten koulutuspäivät
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Hankintadirektiiviuudistus
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Lahti Julkisten hankintojen ”pelisäännöt” - seminaari Hankinnat osana kunnan ja seutukunnan onnistunutta elinkeinopolitiikkaa Ismo.
– 1 – Sosiaalisten vaikutusten mittaamisesta Jaana Merenmies, Response-projekti
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Työsuojeluvastuut.
Yritysvastuu sosiaalialalla Perustietoa yritysvastuusta | Aino Närkki 1.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
HANKINTALAKI Lähellä tuettua ruokaa ammattikeittiöihin – seminaari Anne Kalmari
Sähköiset hankinnat kuntasektorilla Lainsäädännön kehitys Saila Eskola KTM.
Työryhmäkatsaus Yksityiset palvelut julkisessa palvelutuotannossa Toimitusjohtaja Eija Karivaara Spira Oy Hengityshoitokeskus.
SOSTEn hallitusohjelmatavoitteet: hankintalaki Tammikuu
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
FinELib-aineistojen kilpailuttamisen hyödyt ja haasteet FinELibin asiantuntijaseminaari Toni Vesterinen.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 Sosiaalisten yritysten toimintaedellytykset – ajankohtaista lainsäädännöstä.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
FinELib-aineistojen kilpailuttaminen Osa FinELibin aineistoista (vuosittain n aineistoa) kilpailutetaan hankintalain mukaisilla menettelyillä Aineisto.
1 Laki sosiaalisista yrityksistä Sosvoima-seminaari Järvenpää Paavo Saikkonen Työministeriö.
Kestävää kasvua ja työtä
HANKINTAILTA YRITTÄJILLE
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Palveluiden muutosten vaikutukset
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Innovatiivisen hankintaosaamisen seuraavat askeleet Juha Koivisto, THL
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Sijaishuollon ohjauksen ja valvonnan malli – Kohti lapsikeskeistä ja lapsenoikeusperustaista toimintatapaa Susanna Hoikkala Erityisasiantuntija/Lastensuojelun.
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
Lähis-opas julkisille keittiöille
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Hankinnoilla työllistämisen malli
Hyvät hankintamenettelyt –kehityshanke
Kysynnän ja tarjonnan laki
Kampanjajärjestöjen tapaaminen
Yritykset ja yhteiskunta
Asiakkaan valinnanvapaus
Kuntien pienhankinnat Marjojen jatkojalostuskurssi
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
Yrityspalvelu Kankaanranta
Yrityspalvelu Kankaanranta
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
EDUNVALVONTAILTA TAMPERE
Sisältö Miksi hankintojen erityispiirteiden tunnistaminen on tärkeää
Asiakasturvallisuus ja ammattitoiminta
Eettinen palvelu ja liiketoiminta
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
TUOTANTOINSINÖÖRIKOULUTUS 2018
Vapaudesta, vastuusta ja vallasta – kurkistus sosiaali- ja terveydenhuollon isojen sanojen taakse Juha Teperi
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila: Luova-virasto
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Potilas – renki vai isäntä
Esityksen transkriptio:

Palvelu pettää – kuka vastaa? Tietoisku Kuntamarkkinat 11.9. ja 12.9.2019 klo 10.30-10.50 Keijo Karhumaa, johdon neuvonantaja Merja Launis-Ahtiainen, erityisasiantuntija

Palvelu pettää – kuka vastaa? Julkisia palveluja tuotetaan verovaroin, siksi niiltä on edellytettävä myös vastuullisuutta. Mikä on palvelun järjestäjän ja tuottajan vastuu palvelun laadusta ja työntekijöiden työoloista? Millaista osaamista tarvitaan julkisten palvelujen hankinnoissa? ------------------------------------------------- Ajankohtainen yhteiskunnallinen keskustelu Näkökulmia vastuukysymyksiin Lainsäädännön muutostarpeet JHL_11-12.9.2019

Palvelu pettää – kuka vastaa? Julkisia palveluja tuotetaan verovaroin. Siksi niiltä on edellytettävä myös vastuullisuutta. Hankintalain periaatteet: verovarojen tehokas käyttö yrittäjän oikeusturva EU: tavaroiden ja palvelujen vapaa liikkuminen Malleja vastuullisuudesta: ’Yhteiskunnallinen yritys’ toimii markkinoilla ja tavoittelee voittoa suurin osa voitosta yhteiskunnalliseen hyvään ei lainsäädäntöä; STL/merkkitoimikunta valvoo ’Sosiaalinen yritys’ tt vähintään 30%vajaakuntoisia/pitkäaikaistyöttömiä laki v. 2003 ja TEM/rekisteri JHL_11-12.9.2019

Palvelu pettää – kuka vastaa? Mikä on palvelun järjestäjän ja tuottajan vastuu palvelun laadusta ja työntekijöiden työoloista? Laaja vastuu >viimekädessä valmiusvastuu Millaista laatua voi luvata sovitulla hinnalla? Laatu kärsii, jos epäkohtia salataan Tiedettävä mitä tilaa Työntekijöiden hyvinvointi tuottaa laatua >tuotteistaminen >kriteerit Omavalvonta / asiakasvalvonta Työehdot ja työolot sopimukseen Etukäteisvalvonta Viranomaisvalvojat (AVI, Valvira) > tarjoajan poissulkemisperusteet (pakolliset ja harkinnanvaraiset) Epäkohtien ilmoittaminen / informaatio kulkee Valvontamenetelmät Valvontaresurssit PALVELUN JÄRJESTÄJÄ PALVELUN TUOTTAJA PALVELUN VALVOJA JHL_11-12.9.2019

Palvelu pettää – kuka vastaa? Kuka valvoo alihankkijoita? Hankintalaki (voimaan 2017) ei ole hankintaketjujen suhteen niin tiukka kuin se olisi voinut olla: hankintayksikkö voi vaatia tarjoajia ilmoittamaan tarjouksessaan, minkä osan sopimuksista se aikoo antaa alihankintana kolmansille, sekä ehdotetut alihankkijat hankintayksikkö voi laajentaa ilmoitusvelvoitteen pidemmälle alihankintaketjuun tällainen ilmoitus ei rajoita pääasiallisen tarjoajan vastuuta hankinnan toteuttamisesta Hankinnoissa ei riittävästi velvoiteta vaatimaan tarjoajalta tietoja alihankkijoista ja siitä, miten ne noudattavat ympäristö-, sosiaalisia ja työoikeusvelvoitteitaan: hankintayksikkö voi tarkistaa, onko perusteita (pakollinen/harkinnanvarainen) alihankkijoiden poissulkemiseksi hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta Palvelun tuottaja vastaa hankinnan toteuttamisesta ja myös alihankkijoista. Sekä tilaajan että tuottajan intressissä on valvoa laatua. EU-direktiivi olisi mahdollistanut tiukemmat sosiaaliset velvoitteet Vaatia tiedot alihankkijoista ja siitä, miten ne noudattavat ympäristö-, sosiaalisia ja työoikeusvelvoitteitaan Laki kyllä kannustaa käyttämään tarjousvertailussa myös sosiaalisia kriteereitä, mutta lain soveltaminen on vaikeaa: on tulkintaongelmia ja puuttuu resursseja perehtyä asiaan. JHL_11-12.9.2019

Palvelu pettää – kuka vastaa? Millaista osaamista tarvitaan julkisten palvelujen hankinnoissa? Omana vai ostopalveluna? Kustannusten laskenta ja vertailu Hankintojen sosiaaliset kriteerit: Käyttö, vaikeus, painoarvo Sopimusosaaminen Tilaajan rohkeus Vuoropuhelu työantajan, henkilöstön ja työmarkkinajärjestöjen kanssa! JHL_11-12.9.2019

Palvelu pettää – kuka vastaa? Lainsäädännön muutostarpeet? JHL:n tavoitteita vaalikaudelle 2019-2023: Uudistetaan HANKINTALAKIA siten, että Hoito-, hoiva- ja varhaiskasvatusta koskeville hankinnoille selkeät laatukriteerit, jotka palvelun järjestäjän tulee ottaa huomioon hankintoja tehdessään. Lisätään hankintojen vastuullisuutta: arvioidaan hankintalain ympäristö-, sosiaali- ja työoikeudellisten rikkomusten poissulkemisperusteiden laajentamistarpeet. Painotetaan sosiaalisten ja yhteiskunnallisten kriteerien asettamista ja seurantaa. Säädetään YRITYSVASTUULAKI, joka velvoittaa yritykset huolehtimaan ihmisoikeuksista omassa yritystoiminnassaan ja arvoketjuissaan Suomessa ja Suomen rajojen ulkopuolella. JHL_11-12.9.2019