IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Advertisements

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Taidesampo päivitys v taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen.
Osana sivistysteknologiaa
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
innostavat ja aktivoivat opetusmenetelmät
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
KÄRSIVÄLLINEN PATIENT
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ryhmänohjaajien palaveri
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
A2-kieli-info.
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Opettajan pedagoginen ajattelu
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan Johanna Kivekäs Salla Venäläinen

Kohti uutta oppimista ja tulevaisuuden oppimisympäristöjä https://www.youtube.com/watch?v=0Az36bNxORw Ippo on työväline, jonka avulla opettaja voi suunnitella opetuskokonaisuutensa siten, että se keskittyy tukemaan oppilaan oppimaan oppimisen taitoja sekä antaa aikaa näiden taitojen harjoittamiselle. IPPO yhdistää oppimaan oppimisen taitoihin kuuluvat sekä niiden kehittymiseen vaikuttavat tekijät aina luonteenvahvuuksien tunnistamisesta ja oppimistekniikoiden opettelusta arviointitaitojen harjoitteluun.

OPS Oppimiskäsitys: oppilas on aktiivinen toimija, vuorovaikutus, myönteiset kokemukset, itseohjautuvuus Opettajan tehtävänä on Opettaa ja ohjata oppilasta sekä Innostaa oppilasta oppimiseen ja uteliaisuuteen Oppilasta rohkaistaan ajattelemaan, kysymään ja keskustelemaan hahmottamaan yhteys oman toiminnan ja saavutusten välillä haastamaan osaamistaan ja selviytymään tehtävistään Keskeistä on, että oppilas ymmärtää Miksi eri asioita opiskellaan ja miksi ne liittyvät muihin opiskeltaviin asioihin Mikä on työskentelyn tavoite ja mitä tavoitteen saavuttaminen merkitsee Oppilaan onnistumisen kokemukset ja opettajan kannustava palaute ovat tärkeitä Lähde: Irmeli Halinen

Oppimisen jippoja https://peda.net/hollolakarkola/opetus/i/ipon-runko Ipon päätavoitteena laaja-alainen osaaminen L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen ajattelun taidot tiedon kanssa työskentely oppimaan oppiminen

https://peda.net/hollolakarkola/opetus/i/oppimistehtävät

Lisätietoja https://hundred.org/fi/innovations/ippo https://peda.net/hollolakarkola/opetus/i

Motivointi ja tavoitteet Oppilaan arki ja elämä Osiossa keskitytään oppilaan alkumotivointiin ja tutustutaan kyseisen oppimiskerran aiheeseen sekä käydään läpi asetetut tavoitteet. 2. Arki ja elämä Osiossa oppilaan arki ja kiinnostuksen kohteet liitetään kulloisiinkin oppisisältöihin. Esimerkiksi lempiasioiden esittely ja niistä keskusteleminen edistävät tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Omaan elämään liitetyn lempiasian avulla myös motivaatio opiskelua kohtaan kasvaa.

Tiedonhaku 3. Tiedonhaku Tässä osiossa haetaan tietoa ja aineistoa opettajan johdolla eri tiedonhaku- ja keräämismenetelmin liittyen käsiteltävään aiheeseen. Tiedonhankintamenetelmät vaihtelevat eri oppimiskerroilla. Kerättyä materiaalia käytetään seuraavassa osiossa. Tiedonhakua toteutetaan erilaisilla tiedonhankintamenetelmillä, joissa hyödynnetään kirjastoa tai internetiä. Tiedonkeruutapoja ja tietolähteitä ovat valmiit aineistot (mm. lehtikirjoitukset, tilastot ja kuvadokumentit), kirjallinen materiaali (mm. esseet, päiväkirjat ja blogit), haastattelut (kuten yksilö- ja ryhmähaastattelut), ryhmäkeskustelut, havainnoinnit sekä erilaiset kyselyt.

Tiedon käsittely ja tiedon soveltaminen Osiossa harjoitellaan aina yhtä akateemisia taitoja tukevaa tekniikkakokonaisuutta: muistiinpanotekniikoita muistitekniikoita tai lukutekniikoita. Kutakin näistä kolmesta tekniikkaosiosta harjoitetaan aina kolmen oppimiskerran ajan.

Oppimispäiväkirja ja itsearviointi Osiossa tehdään itsearviointia liittyen omaan oppimiseen, oppimaan oppimisen taitojen kehittymiseen sekä omaan työskentelyyn. Itsearvioinnin toteutus tapahtuu pääosin oppimispäiväkirjan avulla. Tavoitteena on pohtia ja tiedostaa omia oppimaan oppimisen tietoja ja taitoja. Oppimispäiväkirjaan oppilas voi myös liittää opetuskokonaisuuden aikana tekemiään tuotoksia.

Toimintakulttuurin arviointi Osiossa keskitytään ympärillä olevan toimintakulttuurin arviointiin. Arviointia tehdään suhteessa tehtävien mielekkyyteen, ryhmän toimintaan ja oppimisilmapiiriin. Seuraavat stepit rakentuvat kukin yhdestä oppimiskerrasta. Stepeissä avataan kunkin oppimiskerran tavoite ja sisältö sekä ohjeistetaan väylä käytettäviin materiaaleihin.