Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
OHJAAMINEN.
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Titta Kostjukova PRO GRADU-TUTKIELMA Marraskuu 2006
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Ajatuksia oppimisesta
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
OPS2016-alkuaskeleita.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
AIKUINEN OPPIJA.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Taidon oppimisen elementit opetuksen perustana
Oppimisorientaatioita
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Laaja-alainen osaaminen
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Sosioemotionaalinen kehitys
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Motorinen kehittyminen
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Oppiminen voidaan määritellä:
Sosiaalistuminen (sosialisaatio)
KUVATAIDE valinnaisena oppiaineena
KRISTILLINEN OPPI IHMISESTÄ JA ELÄMÄN TARKOITUKSESTA
Lecture series – lean in office and knowledge work
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppiminen.
10. Ajattelu.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
LEIJONAKIEKKOKOULU Pohjoinen alue Tapio Kontio 1.
LEIJONAKIEKKOKOULU Pohjoinen alue Tapio Kontio 1.
Liikunnan Perusopinnot
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
LEIJONAKIEKKOKOULU Lapin alue
KRISTILLINEN OPPI IHMISESTÄ JA ELÄMÄN TARKOITUKSESTA
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee kognitioita, ajattelun kehittymistä. Ajattelulla on konkreettinen perusta => oppimisen seuraus: = parempi ympäristön hallinta = sopusointuinen maailmassa eläminen.

Mestarin vaikutuspiirissä Oppipoika oppii taitokulttuuriin Oppipoika voi nähdä, kuulla, aistia asiantuntijan kulttuuria ja samalla myös tämän ajattelua. (Mitään toimintaa ei tehdä turhaan, kaikilla osatoiminnoilla on tarkoitus.) Oppiminen on sosiaalistumista kulttuuriin.

Taidon opettaminen - erilaisia vastuun siirtämisen tarinoita sillan rakentamista: jo tunnetun ja uuden opittavan asian välille kokemus ongelmanratkaisun jakamisesta ja vastuun asteittaisesta siirtymisestä oppijalle Kanssaeläjät ja kanssatekijät luovat motivaatiota ja rikastavat mielikuvitusta rutiinitoimintojen merkitys hiljainen ja sanaton vuorovaikutus lapset ovat hyvin aktiivisia määrittäessään oman sitoutumisensa tasoa ja aikuisilta tarvitsemaansa tukea