Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAimo Pääkkönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Titta Kostjukova PRO GRADU-TUTKIELMA Marraskuu 2006
Potilaan oman terveyden hallinnan oppiminen polven tekonivelleikkauksen jälkeen Titta Kostjukova PRO GRADU-TUTKIELMA Marraskuu 2006
2
tutkimuksen tarkoitus ja tutkimusongelmat
Mitä potilas tietää leikkauksen jälkeisestä kivunhoidosta? Miten potilas hoitaa kipuaan leikkauksen jälkeen? Mitä potilas tietää leikkauksen jälkeisestä liikkumisesta? Miten potilas liikkuu leikkauksen jälkeen? Mikä auttaa potilasta oppimaan hoito-ohjeet?
3
tutkimuksen toteutus Tutkimuksen kohderyhmänä oli
16 kotona asuvaa potilasta, joille oli tehty polven tekonivelleikkaus Teemahaastattelu ja havainnointi tehtiin potilaiden kotona viikon kuluttua kotiutuksesta Mielialaa ja motivaatiota omaan hoitoon arvioitiin asteikolla 1-10
4
tutkimuksen tulokset LEIKKAUKSEN JÄLKEISEN KIVUNHOIDON OPPIMINEN
Yli puolella potilaista polvi oli kipeä ensimmäisen viikon aikana kotona Tiedot kivunhoitomenetelmistä: kipulääkkeet ja kylmähoito Tiedot kivunhoidon tarkoituksesta: fyysiset ja psyykkiset syyt
5
potilaiden kivunhoito
Kipulääkkeiden käyttäminen Kylmähoidon käyttäminen Liikkuminen Rentoutuminen Asentohoidon käyttäminen
6
Leikkauksen jälkeisen liikkumisen oppiminen
Kuvattiin sekä sanallisesti että näyttämällä
7
hoito-ohjeiden oppimista edistävät tekijät
Kirjallinen ohje Vuorovaikutus ammattilaisen kanssa Motivaatio oppia Toiminnan perusteleminen potilaalle Aikaisemmat tiedot asiasta Muisti ja ajattelu Ohjeen toistaminen Itse tekeminen
8
pohdintaa Liikkumisen oppiminen alkoi sairaalassa kun taas kivunhoito opittiin pääasiassa kotona ohjeiden ja lääkemääräysten tuella. Potilaat olivat ottaneet liikkumisen omalle vastuulleen. Kivunhoito koettiin olevan ammatti-ihmisten tietotaitoa ja vastuualuetta, vaikka potilas itse pystyy parhaiten arvioimaan kipuaa. Potilaille tulee antaa vastuuta kivunhoidosta jo sairaalassa ollessaan.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.