Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Osaamisen kehittämissuunnitelma Haminan kaupungin hallintopalvelut.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
LTOL-JAOSTON TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2016 Vuosikokous
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tulevaisuuden haasteet ja ratkaisut Ylijohtaja Mika Tammilehto
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Ammatinen koulutus uudistuu
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Sosiaalialan tehtävärakenne
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
KEIJO KEIJO
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tervetuloa Innokylään!
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Karvi arviointitiedon tuottajana
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Pelastustoimen kansainvälisen yhteistyön kehitysnäkymiä
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Osallisuuden toimintamalli
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Osaamisen ennakointifoorumi
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön Työelämätoimikuntien perehdytyspäivä Anni Miettunen johtaja, ammatillinen koulutus @MiettunenAnni

Opetushallitus

Opetushallitus

Ammatillisen koulutuksen uudistussuuntia 1/2 Koulutuksen järjestäjälle valtaa ja vastuuta lähellä asiakasyhdyspintaa Koulutuksen järjestäjistä osaamisen ja ammattitaidon kehittämisyhteisöjä – työelämä saa tarvitsemiaan ammattiosaajia Koulutuksen järjestäjällä vahva rooli työ- ja elinkeinoelämän kehittämisessä ja innovaatiotoiminnan tukemisessa Asiakas- ja työelämälähtöisyys uudelle toimintatasolle: tunnettava asiakkaat ja työelämä Verkostojen ja yhteistyön merkitys kasvaa tarve- ja kysyntälähtöisessä ammatillisessa koulutuksessa

Ammatillisen koulutuksen uudistussuuntia 2/2 Henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman merkitys korostuu – opiskelija nopeammin työelämään Ohjaus ennen koulutusta, koulutuksessa ja työhön siirtymisessä/työssä kehittymisessä korostuu – opettajan työstä ohjaavampaa Erilaisten oppimisympäristöjen ja oppimisratkaisujen, ml. digitaalisten oppimisympäristöjen ja –ratkaisujen laaja hyödyntäminen yksilöllisissä opintopoluissa Tavoitteina tehokkaampi, tuloksellisempi ja vaikuttavampi koulutus Kehittyy laatujärjestelmän suuntaan – vapauttaa toimintaan Toteutetaan ja kehitetään #yhdessä

Vaikuttava julkinen palvelu Keskitytään oppijan tarpeisiin ja prosesseihin, ei organisaatiorakenteisiin Ollaan ketterä adaptoitumaan toimintaympäristön muutoksiin Vaikuttava julkinen palvelu Rakennetaan systeemisia kyvykkyyksiä, eri osapuolten yhteistä omistajuutta ja avointa dialogia Toimitaan kokonaisuus ymmärtäen, ei osaoptimoida Nojataan näyttöön ja tietoon uudistamisessa ja päätöksenteon tuessa Lähde: Governing Education in a Complex World, OECD 2016

OPH uudistuu Visio jokainen voi kasvaa potentiaaliinsa Missio intohimona oppiminen! Tapamme toimia luomme avoimuudella luottamusta muotoilemme yhdessä ratkaisuja uskallamme uudistua oppijan parhaaksi elämme kuten opetamme

#Reformintuki Reformi haastaa toimijaverkoston uuteen toimintaan Reformin toimeenpanon tuki – RETU –projekti (OPH:n sisäinen) valmistaa ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanoon kirkastaa tehtävät ja niiden lisäarvon toimeenpanossa tehostaa toimintatapoja OPH:ssa lisää tehokkuutta ja tuottavuutta reformin toteutuksessa ja sen tukemisessa uudistaa ja vahvistaa sisäistä ja ulkoista vuorovaikutusta ja yhteistoimintaa   Toimeenpano on merkityksellistä ja vaikuttavaa reformin toimijat ja kohderyhmät huomioiden Toimijat ansaitsevat paikkansa uuden yhteisen ammatillisen koulutuksen kokonaisuudessa

Yleispäätös toimikuntien asettamisesta 9/2017 Neuvottelut järjestöjen kanssa jäsenhausta 9/2017 Jäsenhaku - Järjestöt - Avoin haku 10-11/2017 Neuvottelu jäsenpaikoista 11/2017 Jäsenten nimeäminen 12/2017 Työelämätoimi-kuntien työ käynnistyy: perehdytys ja järjestäytymis-kokoukset 1/2018 Työelämätoimikunnat Toimikunnat valitsevat itse puheenjohtajansa työelämän edustajista Toimikunnat valitsevat itse pysyvät asiantuntijansa (OPH nimittää) Näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadun varmistus Osallistuminen tutkintorakenteen, tutkintojen ja niiden perusteiden kehittämiseen Opiskelijan osaamisen arviointia koskevien oikaisupyyntöjen käsittely

#amisreformi http://minedu.fi/amisreformi http://minedu.fi/sv/yrkesskolereformen reformi@minedu.fi #reformintuki http://www.oph.fi/reformintuki http://www.oph.fi/stodireformen reformintuki@oph.fi Ammatillisen koulutuksen uutiskirje tilaa: http://uutiskirje.oph.fi/ Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteinen