Ryhmäyttäminen Lyhyt oppimäärä 0 op.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ope Risto ja 22 oppilasta sekä 4 huoltajaa
Advertisements

JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
 Huipulle tähtäävän urheilijan tulee kiinnittää ruokavalioon yhtä paljon huomiota kuin harjoitteluun ja lepoon -> Urheilija pysyy terveenä, jaksaa harjoitella,
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Arviointi osana oppimisprosessia
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
PORIN PRIKAATI Niinisalon toimipiste
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Infoa tutoropettajille
Peacekeeper -toiminta
Opeka-kyselyn tulokset
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Alueleirin ohjelma TYTÖT POJAT Lauantai
Alueleirin ohjelma TYTÖT POJAT Lauantai
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Vanhempainilta c.
4B-lk vanhempainilta Tervetuloa!
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Monialainen yhteispalvelu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Puistopolun peruskoulu 7. luokan vanhempainilta
Terveiset Yö-ryhmästä
- ja tähän mahdollinen ala
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Mitä avuksi esiintymiseen?
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
A2-kieli-info.
Viestintäsuunnitelma
Tiirismaan vesopäivät
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Start Up Activities Chisato Anttilainen.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa Haukkavuoreen!
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Opettajan pedagoginen ajattelu
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Urjalan seurakunnan kesärippikoulu 2019
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Esityksen transkriptio:

Ryhmäyttäminen Lyhyt oppimäärä 0 op

Ryhmäyttäminen eli toimintakokemusmenetelmä Mikko Aalto viime vuosituhannen lopulla ryhtynyt kehittelemään ja kasaamaan “Ryppäästä Ryhmäksi” kirja ilmestyi vuoden 2000 alussa 7 luokkien ryhmäytykset käynnistyivät Lahdessa 1999 muutamalla koululla Kaikki 7 luokat ryhmäytyksen piiriin 2003-2004 Nuorisopalveluiden ohjaajat toteuttamassa суббота, 16 февраля 2019 г.

Toimintakokemus päivän/päivien tavoite Vaikuttaa oppilaiden kokemaan luokassa vallitsevaan turvallisuuden tunteeseen niin että kaikki tuntisivat olonsa ryhmässä turvalliseksi Löytää luokan turvallisuuden taso Helpottaa luokan tutustumista toisiinsa ja samalla kohottaa myös kynnystä kiusaamisen aloittamiseen Tarjota nuorille tilanteita löytää itsestä ja muista uusia piirteitä Käynnistää positiivisen suhtautumisen kierre lauantai, 16. helmikuuta 2019

Ryhmän turvallisuuden tasot 1. Pelkäävä ryhmä 2. Turvaton ryhmä 3. Tuntematon perusturvallinen ryhmä 4. Tuttu, turvallinen ryhmä 5. Avoin ryhmä 6. Heikkoutta hyväksyvä ryhmä 7. Haavoittuvuutta salliva ryhmä 8. Armahtava ryhmä lauantai, 16. helmikuuta 2019

Käytössä olevat harjoiteryhmät Ryhmiin jakamismenetelmät Sulattajat Lämmittelyharjoitteet Tutustumisharjoitteet Itsensä ilmaisemisharjoitteet Alitajuiset itsetuntemusharjoitteet Seikkailuharjoitteet Myönteisyysharjoitteet Arvoharjoitteet Tahtoharjoitteet lauantai, 16. helmikuuta 2019

jatkuu…. Yhteistoimintaharjoitteet Leikit ja hullutteluharjoitteet Luottamusharjoitteet Herkistymisharjoitteet Regressioharjoitteet Huolenpitoharjoitteet Sisäisen paranemisen harjoitteet Eroharjoitteet lauantai, 16. helmikuuta 2019

Havainnointi Ryhmän suorittaessa harjoitteita, heidän toimintaansa pitää tietoisesti havainnoida Havaintoja voi tehdä joko jonkin teeman kautta tai yleisesti ilmaantuvista asioista Havaintojen pohjalta voidaan suunniteltua jatko-ohjelmaa muokata ryhmän tarpeita vastaavaksi Koululla tai nuorisotalolla tapahtuvissa7 luokkien ryhmäytyksissä opettajien rooli on olla havainnoijana, joka kerää itselleen tietoja nuorista normaalin opiskelun ulkopuolisesta tavasta toimia lauantai, 16. helmikuuta 2019

Purku Leikistä tulee harjoite silloin kun se puretaan eli käydään keskustelu siitä mitä kaikkea on koettu harjoitetta tehtäessä Kaikkia harjoitteita ei tarvitse purkaa, mutta harjoitteet joista syntyy selkeästi jonkinlaisia tunnekuohuja on aina purettava mahdollisimman pian eli harjoitteen päättymisen jälkeen Usein harjoitteet puretaan jonkin kokonaisuuden päätteeksi Purussa keskitytään harjoitteen herättämiin tunteisiin ja harjoitteen aikana näkyviksi tulleisiin ilmiöihin Purussa voi tehdä myös siirtovaikutusta keskustelemalla siitä kuinka ilmiö näkyy esim. koulussa ja kuinka siellä voisi toimia lauantai, 16. helmikuuta 2019

Mitä tehdä leirikeskuksessa Salinkallion kanssa 8 luokkia ryhmäytetty 1 vrk:n mittaisina vuodesta 2002 Naumin leirikeskuksessa 3 vuotta sitten hahmottelimme 2 vrk:n mittaisen ryhmäytyksen jossa ryhmäytyksen lisäksi ilmiöpohjaista opiskelua OPS:n hengessä Viime syksynä 3 Launeen 7 luokkaa oli 2 vrk:n ryhmäytyksessä Tänä syksynä kaikki Launeen seiskat Naumissa 2 vrk:n mittaisessa ryhmäytyksessä Voidaan tehdä asioita joita koulussa ja kaupungissa ei voida toteuttaa lauantai, 16. helmikuuta 2019

Ryhmäytyksen esimerkki ohjelma 2 vrk Päivä 1 Lähtö koululta kouluruuan jälkeen eli saapuminen leirialueelle n. klo 13.00. 13.00 Majoittuminen 14.00 Ryhmäytystä 16.30 Päivällinen 17.00 Ryhmäytystä 18.00 Saunominen ja oheisohjelmaa (pelailua, jousiammuntaa, frisbeegolfia tms) 21.00 Iltapalaa 22.00 Hiljaisuus   Päivä 2 7.30 Herätys 8.00 Aamupala 9.00 Pajatoiminta 1 11.30 Lounas 12.00 Pajatoiminta 2 14.30 Pajatoiminta 3 17.00 Päivällinen 18.00 Sauna ja oheisohjelmaa (pelailua, jousiammuntaa, frisbeegolfia tms) 21.00 Iltapala 22.00 Hiljaisuus Päivä 3 7.30 Herätys 8.00 Aamupala 9.00 Ryhmäytystä 11.00 Lounas 11.30 Loppusiivous 12.30 Leirin purku 13.00 Kotiinlähtö 14.00 Lahdessa lauantai, 16. helmikuuta 2019

Kiitos Saara Aaltonen, Jarno Koskelainen, Pekka Pusa Lahden kaupungin nuorisopalvelut