Validointi vapaassa sivistystyössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Advertisements

TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tulevaisuuden haasteet ja ratkaisut Ylijohtaja Mika Tammilehto
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
Tradenomiksi oikealla tekemisellä - Laurea Business Ventureksen LbD-pohjainen opetussuunnitelma Vesa Taatila Laurea University of Applied Sciences, Finland.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Mikä ihmeen oppisopimus?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Päijät-Hämeen alueverkosto
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Tervetuloa Innokylään
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu
2. tieto osana maailmankuvaa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Lämpimästi tervetuloa! Opinnollistamisen koulutus
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
TYÖLLISTYMISEN MAHDOLLISUUDET - seminaari
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Ajanhallinta opiskelussa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Taloudellinen tuki liittojen ja yhdistysten koulutuksiin
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Järjestötieto muutoksessa
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Validointi vapaassa sivistystyössä Esimerkki OK-opintokeskuksesta 26.11.2013 Eeva Jeronen, suunnittelija

Mikä on OK-opintokeskus? Valtakunnallinen aikuisoppilaitos, joka kehittää, tutkii, ohjaa ja tukee järjestöllistä koulutusta Tehtävänä edistää aktiivista kansalaisuutta Puoluepoliittisesti sitoutumaton Työntekijöitä noin 30 henkeä Keskustoimisto + viisi aluetoimipistettä 15.1.2019

Jäsenjärjestöt Noin 70 jäsenjärjestöä: kansanterveys- ja vammaisjärjestöt kasvatus- ja kulttuurijärjestöt neuvonta-, luonto- ja ympäristöjärjestöt erityisjärjestöt 15.1.2019

Tunnuslukuja Opintojaksoja lähes 86 000 opetustuntia Vertaisopintoryhmissä opiskellaan 48 000 tuntia Ammatillisessa lisäkoulutuksessa opiskellaan noin 43 000 tuntia opiskelijoita on yhteensä liki 148 000 15.1.2019

OSTU ja vapaa sivistystyö Laki vapaasta sivistystyöstä mainitsee elinikäisen oppimisen ja yhteistyön muiden oppilaitosten kanssa ei mainitse osaamisen tunnistamista ja tunnustamista jos laki ei velvoita, mistä motivaatio ryhtyä toimeen? kiinnostus aaltoilee 26.11.2013

Miksi asia on tärkeä? Ihminen, oppija, yksilö: ymmärrys omasta osaamisesta paranee voimaantuminen hallussa oleva osaaminen esiin ja käyttöön

Miksi asia on tärkeä? liikkuminen eri oppilaitosmuotojen välillä sujuvampaa, yksilöllinen oppimispolku tavoitteellinen opiskelu mahdollisempaa tehokkaampi ajankäyttö

Miksi asia on tärkeä? Oppilaitos: läpinäkyvät ja harkitut prosessit laatu paranee koulutuksen näkyvyys, arvostus, tunnettuus ja vetovoima kasvavat yhteistyömahdollisuudet paranevat

Koulutuksen suunnittelu Yhtenäinen suunnitteluaikataulu, avoin valmistelu talon sisällä Edelleen tilaa myös nopealle reagoinnille Ei pakkopaita, vaan mahdollisuus Koulutussuunnittelun prosessi (linkki Preziin) 26.11.2013

Suunnittelumallit ydinainesanalyysi kuvaus mitoitus Tunnista ja tunnusta osaaminen -materiaali (OK-opintokeskus, Lotta Männikkö 2013) 26.11.2013

Osaajan todistusaineisto todistus (sis. syntymäajan tai henkilötunnuksen) todistuksen liitteet: opintojakson kuvaus tiedot koulutuksen järjestäjästä tietoa opintopisteistä ja EQF-tasoista virtuaalinen osaamismerkki, Open Badge (hanke käynnissä) 26.11.2013

Mitä haluamme tehdä paremmin? Jäsenjärjestöjen ohjaus osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa Opintorekisteri Osaamiskokonaisuudet Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen & tunnustaminen Seuranta, yhteydenpito ja meteli 26.11.2013