LAATU, ASIAKAS- JA POTILASTURVALLISUUS Potilasturvallisuuskoordinaattori Seija Suokas 044 440 3695 (TeSa) Potilasturvallisuuskoordinaattori Minna Aho 044 416 4640 (IkäKunto ja PeSo) Potilasturvallisuuspäällikkö Pirjo Lehtomäki 044 440 6145 Laatupäällikkö Suvi Paananen 044 482 8278 Tulosaluejohtaja Maria Virkki 044 719 5500
Potilasturvallisuus on sitä, että potilas saa oikeaa hoitoa, oikeaan aikaan ja oikealla tavalla ja hoidosta aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa. Potilasturvallisuuteen kuuluu hoidon turvallisuus, lääkehoidon turvallisuus sekä lääkinnällisten laitteiden laiteturvallisuus. Potilasturvallisuuskulttuuri tarkoittaa potilaiden hoitoa edistävää suunnitelmallista ja järjestelmällistä toimintatapaa. Laajemmin Potilas- ja asiakasturvallisuudella tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa toimivien henkilöiden ja organisaatioiden periaatteita ja toimintoja, joiden tarkoituksena on varmistaa palvelujen, huolenpidon ja hoidon turvallisuus sekä suojata asiakkaita tai potilaita vahingoittumasta.
Vaaratapahtuma Vaaratapahtumat haittatapahtuma terveydellistä haittaa tai muuta haittaa, kuten hoidon viivästyminen Läheltä piti- tilanne ei välttämättä vaikutusta asiakkaan hoitoon Potilasturvaportti
Vaaratapahtuma Tilanteet, joissa haitan tai vahingon riski on olemassa Myötävaikuttavien syiden tunnistaminen >Olosuhteet ja muut tapahtuman syntyyn vaikuttavat tekijät >Oliko uusi tilanne vai rutiini? >Noudatettiinko ohjeita? >Toimiko laitteet/järjestelmät? Hallittiinko niiden käyttö? Infokanava-> laatu, asiakas ja potilasturvallisuus-> Potilasturvallisuusportin koulutukset Potilasturvaportti
Asiakkaan ohjaaminen Kaatumisen jälkeen asiakkaan ohjaaminen ylös Uusi asiakas/potilasturvallisuusriski Arviointi Ergonomiset ja turvalliset tavat ohjata