Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus ICT-alan myynnin esteistä Yhteenveto 2014
Advertisements

PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Matinkylän Huollon arvot Luotettava •Mitä se on? –MH Oy:n historia paikallisena toimijana –Asiakkaiden omistama ja johtama –Tunnettu ja avoin Yhteistyökykyinen.
RealGame – dynaaminen yritysprosessi- simulaatiopeli
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Toimintasuunnitelma.
Näkökulmia luomun kannattavuuteen
Vapaa Ohjelmisto.  Vapaa ohjelmisto on ohjelmisto jota voi käyttää, tutkia, muuttaa ja jakaa eteenpäin vapaasti.  FLOSS (Free / Libre Open Source Software)
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Loppuyhteenveto. Miltä tuntuu session päätteeksi? Mitä on päällimmäisenä mielessä? –Uupumus? –Onnistumisen olo? –Pettymys?
Esitutkimus (tarvekartoitus)
ITIL Information Technology Infrastructure Library
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Vastaväitteet ja niiden käsittely
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
Asiakkuusmallit liikunta-alalla murroksessa
Markkinoinnin perusteet
Yritysesittely. Asiakas- hankinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen Luottamus.
Ryhmätyö: ratkaisumyynti ja hankinta HP:n ePrint
Kuinka esittää ratkaisu menestyksekkäästi B2B –myyntineuvottelussa Based on Thesis (2013) Mari Klemola.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
HAAGA-HELIA Myynnin ja palvelun kehittämisen kumppani palveluyrityksille/palveluliiketoimintaan/palveluorganisaatioille Sales and Service Run.
Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA
AVOIMEN TIETEEN OSAAJAKOULUTUS: TUTKIMUSHALLINTO JA -PALVELUT EEVA NYRÖVAARA.
Osaamisen tuotteistaminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa Irma Jaakkola
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Toimittajanäkökulma XDW-tietomalliin Olli Nokso-Koivisto –
Devenio – Ohjatun ostamisen ja myynnin johtaminen Digitaalisesti ohjatun ostamisen ja myynnin mahdollisuudet B2B- markkinoilla Innovatiivisia hankintoja.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
Ajankohtaista laadunhallinnasta
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2013
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Toimintasuunnitelma.
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Yritysostomahdollisuuksien kartoitus
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Kansallinen metatietovaranto Vuoden 2018 suunnittelu
OSTAMINEN MUUTTUI, MUUTUITKO SINÄ?
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Osto- ja myyntiprosessi
Markkinoinnin perusteet
Mitä kokeessa pitää osata? 20 pistettä max = 20 % arvioinnista
Osto- ja myyntiprosessi
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Alan tunnustusta Xeroxin tulostuksenhallintapalveluille
Mitä kokeessa pitää osata? 40 pistettä max = 40 % arvioinnista
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
Myyntikoulutus Pitäjä: [Nimi].
Osatyökykyisille tie työelämään
Avoimen tuotteenhallinta
…miten kilpailu kehittyy?
VERTTI Verkostojen suorituskykymittaristo.
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia

Miten kuluttajamyynti ja ratkaisumyynti eroavat toisistaan? Mitä samaa? Ryhmiin 4 hlö/ryhmä Jokainen ryhmä kirjaa taululle erot ja yhtäläisyydet. Aikaa 15 min. Purku Satu Harkki

B2B ratkaisu ja kulutushyödykemyynnin erot ja yhtäläisyydet Roune Timo 2008, Tuloksia ratkaisujen myyntiin, s. 12 Satu Harkki

Kehitysmuurit tuotemyynnistä ratkaisujen myyntiin Lisäarvo ominaisuudet Palvelut Ratkaisu 4. 3. 2. 1. Differeointuminen kilpailijoista pakottaa kehittämään lisäarvo-ominaisuuksia: nopeampi, helppokäyttöisempi, voimakkaampi jne. Erottautuminen palvelulla, jossa erikoisosaaminen on ratkaisevassa asemassa. Lähde: Roune Timo 2008, 37

Myyntistrategiat toimialan elinkaaren eri vaiheissa Tuotteiden kannattavuus laskee ajan kuluessa, marginaalit pienenevät kilpailun kiristyessä Tuomalla tuotteille lisäpalveluluja saadaan tuotteiden kannattavuuus säilymään, sillä niissä paremmat katteet. Esimerkiksi tietotekniikka-alan laitetoimittaja alkoivat tuoda markkinoille ohjelmistoja (Ratkaisumyynti) Asiakkaat keskittyvät omaan ydinosaamiseensa, jolloin haluttiin yhä enemmän IT-toimittajilta. Alettiin ulkoistaa kokonaisia It-organisaatioita. Mitä pidemmälle toimia-ala kypsyy, sitä kipeämmin ulkoistamissopimuksia tarvitaan. Myyntistrategiat toimialan elinkaaren eri vaiheissa Lähde: Kaario & Pennanen & Strobacka & Mäkinen 2004, 30

Kuva:2: Myyntistrategiat asiakkaan näkökulmasta Kaikissa oraganisaatiossa voidaan käyttää kaikkia kolmea myyntistrategiaa rinnakkain. Niitä sovelletaan erilaisissa tilanteissa. Myyntistrategia riippuu ostajasta. Kuva:2: Myyntistrategiat asiakkaan näkökulmasta Lähde: Kaario & Pennanen & Strobacka & Mäkinen 2004

Mitä ratkaisumyynti on? Tunnistetaan asiakkaan ongelmat ja mahdollisuudet ja luodaan/(ideoidaan/konseptoidaan) asiakkaan ongelmat ratkaiseva ratkaisu. - Vrt PBL Ratkaisu perustuu usein useampiin erilaisiin valmiisiin tuotteisiin ja palveluihin. Häivytetään tuotteet ratkaisun luontivaiheessa, mutta tuodaan mukaan keskusteluun viimeistään tarjous ja sopimusvaiheessa. Ei saa unohtaa liiketoimintaprosesseja, mihin tuotteet perustuvat Ratkaisu voi myös perustua täysin asiakkaalle räätälöitävälle tuotteelle ja/tai palvelulle. > Ratkaisun luominen on myös tuotteistamista Satu Harkki

Mitä arvomyynti on? Arvomyynti on ratkaisumyyntiä, jossa pääpaino on arvon tuottamisessa asiakkaalle. Tyypillisesti luvataan: Alhaisemmat kustannukset Lisää liikevaihtoa Jotta asiakkaalle voidaan tuottaa merkittävää arvoa, on toimittajan ymmärrettävä asiakkaan liiketoimintaa ja liiketoimintaprosesseja. Haasteellisinta arvomyyntiä on liiketoimintaprosessien ulkoistukset. Satu Harkki

Tuotemyynti tukee asiakkaan ostoprosessia Tuotemyynti tukee asiakkaan ostoprosessia. Olisi hyvä päästä vaikuttaa tarpeen täsmentämisivaiheeseen, jotta tarve=myyjän tuote. Lähde: Kaario & Pennanen & Strobacka & Mäkinen 2004, 56

Ratkaisumyynti tukee asiakkaan käyttöönottoprosessia. Myyjän tulee tukea asiakkaan ostoprosessin lisäksi asiakkaan laajempaa kokonaisuutta. Myyjän tulee ymmärtää miten ratkaisua käytetään asiakkaalla. Myyjän tulee kehittää käyttöön liittyviä ratkaisuja ja toimintamalleja. Palveluja myytäessä käytölle luvataan palvelulupaukset esim. luvataan 98 % palvelutasolle ajalle 24/7. lupaukset toimitusajoille. Huom. Saktiot, mikäli palvelulupauksia ei pystytä toteuttamaan. Monesti käyttöönottoprosessiin liittyy huomattavasti riskejä ja kaupan voittaa myyjä joka kykenee esittämään pienimmät riskit käyttöönottovaiheessa. Tässä on referenssit hyviä. Lähde: Kaario & Pennanen & Strobacka & Mäkinen 2004, 57

Ratkaisumyynnin prosessi Potentiaalisten asiakkaiden kartoitus Ratkaisumyynti Toimitus Asiakkuuden kehittäminen Asiakasanalyysi Yhteydenotto Ongelman ja mahdollisuuden selvittäminen Ratkaisun luominen Ratkaisun tarjoaminen Sopimus-neuvottelu Opintojaksolla keskitytään ratkaisumyynnin prosesssiin. Prospektointiin ja asiakkuuden kehittämisetä käydään läpi 4. lukukaudelle Customer Relationship management and key account management. Todellisuudessa myyntiprosessi ei etene prosessin mukaisesti vaan eri vaiheet vuorottelevat. Esim. asiakasanalyysiä tehdään jatkuvasti Myyntineuvottelut Satu Harkki