Harjoituksen ohjaaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
Advertisements

Suomen Suunnistusliitto Reilua peliä rasteilla Suunnistuksen eettiset reitinvalinnat.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Ajattelun taito 1) Taitokäsitys 2) Suunnistustaito – oma oivallus 3) Keskustelu; ajattelun taito ja kehittäminen eri lajeissa Pekka Nikulainen
Opiskelijoiden palautteita Villa Elban ryhmäytymispäivältä ”Terveisiä Villa Elbaan!” Kansilehtivaihtoehto.
AIKUISTEN YLEISURHEILUKOULU
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Arviointi ja vaikuttavuus
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”

Käytännön harjoitus 2.1. Viuhkasuunnistus
YRITTÄJYYS OP2.
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Välitehtävät Kokeilut
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Tervetuloa Innopajaan
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Suunnistustehtävien muokkaus eri tasoryhmille
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset
Harjoituksen ohjaaminen
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Kausisuunnitelma nuorille
SEURAKUNTAVAALIT 2018.
Mitä avuksi esiintymiseen?
Innopaja
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
VERME - VERTAISMENTOROINTI
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
A2-kieli-info.
Suunnistustehtävien muokkaus eri tasoryhmille
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Harjoituksen ohjaaminen
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Ajanhallinta opiskelussa
Työpöytäharjoitus 4.1 Olennaisen hahmottaminen 2
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
”Projektin nimi” -projekti
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
Innopaja
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Työpöytäharjoitus 2.1. Reitinvalinta
Kaveritaidot.
Esityksen transkriptio:

Harjoituksen ohjaaminen Kun olet vastuussa harjoituksen suunnittelusta, muista jakaa harjoituksen toteutus-suunnitelma harjoituksen muille ohjaajille. Kun jaat ennakkoon tiedon harjoituksen sisällöstä, ei mene aikaa idean selittämiseen ”aikuisten kesken”. Yhdessä ohjaajatiimin kanssa toteutuu harjoituksessa hyvä ohjauksellisuus ja palaute osallistujille. Tutustu eri ohjaustyyleihin. Kaikki ohjaustyylit eivät sovellu suunnistusharjoitukseen. Tunnista tyylisi ohjata ja kehity ohjaajana. Ohjaaminen - valmentajakoulutuksen taso 1.

Lähtökohtana on osallistujan taso Huomioi kaikessa ohjauksessa ja kaikissa tehtävissä osallistujan taso. Mielekäs ohjaaminen sisältää seuraavia elementtejä: Sopivalla tavalla haastavia tehtäviä, Mahdollisuuksia ongelmanratkaisuun, Houkuttele esiin luovuutta, Onnistumisen, oivaltamisen ja osaamisen kokemuksia. Tarjoa mielekkäitä ja innostavia tehtäviä. Ohjaaminen - valmentajakoulutuksen taso 1.

Sosiaalisten tarpeiden huomioiminen Rakenna ohjaustilanteet siten, että jokainen tulee huomioiduksi ja nuoret ovat harjoituksen aikana toistensa kanssa tekemisissä. Sosiaalisia tarpeita on mm. Tuntea yhtensä hyväksytyksi, Ryhmään kuulumisen tunne, Tarve yhteistyöhön, auttamiseen ja että voi osoittaa luottamusta ryhmälleen. Ryhmä on harrastuksen vahvuus! Ohjaaminen - valmentajakoulutuksen taso 1.

Ohjaaminen - valmentajakoulutuksen taso 1. Vaihtoehtoja ohjaukselle suunnistusharjoituksessa. Ohjaus ennen lähtöä. Käy nuorten kanssa läpi harjoituksen tavoite. Selvennä, miten tavoitteeseen pääsee, eli mihin suunnistuksessa kannattaa keskittyä. Varmista, että lähtösuunta on oikein ja suunnitelma ykkösrastille on kunnossa. Seuraa maastossa. Tarkkaile työskentelyä ja havainnointia. Asettaudu rastille tai rastivälillä, seuraa työskentelyä rastilla / rastivälillä. Juokse harjoitus nuoren kanssa. Pyydä häntä puhumaan koko ajan suunnitelmistaan ja toimistaan. Ohjaaminen - valmentajakoulutuksen taso 1.

Ohjaaminen - valmentajakoulutuksen taso 1. Palaute Vaihtoehtoja Kysy yhden tai useamman rastivälin reitinvalinnasta ja/tai toteutuksesta. Kysy, miten nuori onnistui suhteessa harjoituksen tavoitteeseen. Muista: Kysy nuoren taitotason mukaisia kysymyksiä. Kysy, mitä nuori oppi tänään. Kysy, mitä tänään opittuja asioita nuori aikoo hyödyntää seuraavalla suunnistuskerralla. Pyydä piirtämään reitti yhdeltä tai useammalta rastiväliltä. Kerro havaintojasi maastosta. Ohjaaminen - valmentajakoulutuksen taso 1.

Ohjaaminen - valmentajakoulutuksen taso 1. Hampurilaispalaute Kerro positiivisia asioita, onnistumisista. Kerro tiivistetysti, missä asioissa olisi kehitettävää. Puhu konkreettisesti. Kehu nuorta, esim. asennoitumisesta harjoitukseen. Palautteesta yleisesti Anna positiivista palautetta osallistumisesta, hyvästä ilmapiiristä, yrittämisestä, onnistumisista. Ohjaaminen - valmentajakoulutuksen taso 1.