Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
Advertisements

Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Asiakkuuksien hallinta, myynti YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO YAT Vaasa 10; Yrittäjänä toimiminen Yrittäjän ammattiosaaminen, yritystoiminnan resurssien.
K1292LI MARKKINOINTIVIESTINNÄN SUUNNITTELU 3 OP Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Kevät 2014.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Opetusteknologian vastaus insinöörikoulutuksen matematiikan alkuopetuksen haasteisiin Kari Lehtonen Metropolia Ammattikorkeakoulu.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Tietokantojen perusteet
Laaja-alainen osaaminen
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
K1091LI Tiedottaminen 3 op Oulun ammattikorkeakoulu
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Tervetuloa Innokylään
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Osana sivistysteknologiaa
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Henkilöstö kilpailutekijänä
Web-sovellusten kehittäminen - Aloitusluento
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yrittäjyyden opinnot ja yrittäjyyspolku HAAGA-HELIAn Helsingin Liiketalouden opinnoissa Tiimi: Yrittäjyyden yliopettaja Tarja Römer-Paakkanen & Yrittäjyyden.
Teema 1: Yritykset Suomessa ja yritys yhteiskunnassa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
LUKUKAUSITEEMAT lukukausi: Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen – opiskelijan oppimis- ja kehittymistavoitteiden muotoutuminen lukukausi:
Toiminnallinen tilasuunnittelu, 2 ov
Yrtin tärkeät päivämäärät (BUS1LH001:28)
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki, Pasila Tarja Heikkilä
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Kaupalliset aineet / Valtimo
Metallurgian seminaari
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Hallintomenettely- ja hallintoprosessioikeus
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki, Pasila Tarja Jokinen

OPINTOJAKSON TAVOITTEET Opintojakson aikana opiskelija harjaantuu ammattikorkeakouluopiskeluun, ryhmässä työskentelyyn, verkko-oppimisympäristöön ja yrittäjämäiseen toimintatapaan kiinnostuu seuraamaan yritysten toimintaympäristön tapahtumia ja osaa pohtia niiden vaikutusta yritysten suunnitteluun, päätöksentekoon ja toimintaan sekä saa näkökulmia tuleviin liiketalouden opintoihin Opintojakson suoritettuaan opiskelija   ymmärtää, mitä yrittäjyys on ja millaista liiketoimintaosaamista se vaatii osaa tunnistaa eri sidosryhmien näkökulmia yrityksen toimintaan osaa tarkastella yrityksen toimintaa ja sen suunnittelua kokonaisuutena sekä tunnistaa keskeiset yritystoiminnan prosessit ja osaa käyttää liiketoiminnan peruskäsitteistöä 28.12.2018

OPINTOJAKSON TOTEUTUS opiskellaan ensimmäisellä lukukaudella kahden jakson mittaisena lähiopetusta n. 60 h oppimistehtävä ryhmissä 40 h itsenäinen työskentely n. 65 h 28.12.2018

OPISKELUMUODOT Teorialuennot 1 jaksolla tiistaiaamuisin (pp-diat mukaan) Vuorovaikutteinen lähiopetus, jossa harjoitellaan asioita. Oppimistehtävä ryhmissä: yrityskuvauksen laatiminen ja esittäminen Itsenäinen opiskelu: Valmistautuminen lähiopetukseen, mahdolliset tehtävät, oma osuus oppimistehtävästä, tenttiin valmistautuminen Tentti aikataulun mukaan. Uusinnat seuraavalla lukukaudella aikataulun mukaan (Bus-opintojaksot) 28.12.2018

TYÖSKENTELYOHJEITA Lähiopetukseen tulee valmistautua aikataulun ja ohjeiden mukaan mm. tutustuen materiaaleihin. Oppimistehtävästä erilliset ohjeet ja ohjausta Harjoitustehtävien ohje ja raportointiohje löytyvät koulun ekstranetistä. Opiskelun apuna käytetään verkko-oppimisympäristöä (Moodle). 28.12.2018

KESKEINEN SISÄLTÖ yrittäjyys yhteiskunnassa ja yrittäjänä eläminen liikeidea ja yritystoiminnan käynnistäminen yrityksen muuttuva toimintaympäristö (makro & mikro) strategian peruskäsitteistö ja liiketoiminnan strategiat yrityksen perustoiminnot/prosessiajattelun perusteet asiakkaat ja markkinointi, tuotanto ja logistiikka henkilöstö talouden ohjaus ja seuranta 28.12.2018

MATERIAALI 1) Viitala, Riitta & Jylhä, Eila 2006 tai uudempi. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Edita Publishing Oy 2) lähiopetus ja siihen liittyvä aineisto (tulostetaan/opiskellaan pääosin itse Moodlesta) 3) muu liiketoiminnan ja markkinoinnin kirjallisuus käsikirjoina oppimistehtävässä tarpeen mukaan 4) oppimistehtävän kohdeyrityksen materiaali, toimialan järjestöjen tms. materiaali sekä 5) tiedotusvälineissä, verkossa ja lehdistössä ilmestyvä ajankohtaisaineisto 28.12.2018

Tarja HeikkiläTarja Jokinen 28.12.2018

PIENRYHMÄT jakautuminen kolmannella viikolla ryhmässä on 4 - 5 jäsentä ryhmä kokoontuu tarpeen mukaan ryhmä vastaa yhdessä ryhmätehtävien suorittamisesta ryhmä auttaa siinä, että sen jäsenet saavat kaikille jaetun materiaalin toimitaan myös vertaisryhmänä ”Kunnioita ryhmää - mutta myös itseäsi!” 28.12.2018

OHJAUS JA ARVIOINTI Opintojakson opettaja ohjaa opiskelua ja oppimistehtävän suorittamista. Opiskelija reflektoi omaa oppimistaan. Ryhmät toimivat vertaisryhmänä toiselle ryhmälle. Arvioinnin painopisteet (arvosana asteikolla 5 – 0.) oppimistehtävä 50 % tentti 40 % yhteisöllinen työskentely ja aktiivisuus 10 %. Kaikki osiot on suoritettava hyväksytysti. Ryhmät arvioivat omaa työskentelyään ja vertaisryhmän tuotoksia. 28.12.2018