Hyvinvointikoulua rakennetaan Oulussa kumppanuudella Arto Willman hyvinvointipäällikkö, sivistys- ja kulttuuripalvelut Oulun kaupunki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Advertisements

Mika Niemelä Riikka Helin
Perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori
Sosiaalityö Tornio Saalismaa Seija, Karjalainen Sirpa Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Ehkäisevän päihdetyön verkoston strategia
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Perhetyö.
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
Neuvolan mahdollisuudet lasten suojelussa
Lastensuojelu nuoren tukena
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
NEUVOLAN PERHETYÖ
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lapset, perheet, järjestöt ja kunta kumppaneina Hannakaarina Sarvela, projektipäällikkö, MLL:n Pohjois-Pohjanmaan piiri ry. Ulla Rissanen, varhaiskasvatuksen.
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Perhepalvelukeskus Lasten Kaste oppimisverkosto Ritva Olsén, perhepalvelujohtaja Lasten Kaste oppimisverkosto Ritva Olsén, perhepalvelujohtaja.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Hyvinvoiva lapsi ja nuori, Toimeenpano Edistetään oppilas- ja opiskeluikäisten psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemista palvelurakenteita ja - prosesseja.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Pohjois-Suomen Lasten Kaste - hankekokonaisuus  Neljä osakokonaisuutta: Lappi, Kainuu, Oulun eteläinen.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Lähiötalo -toimintamalli Kuntaliiton kilpailu 2015 Kirsti Kurki.
”Liikennevalomalli”; Lasten, nuorten ja perheiden segmentointi palvelutarpeen mukaan – soveltaminen toiminnan ja talouden ohjaukseen Arto Willman, Hyvinvointipäällikkö.
ProVarkaus2 Kehittämispäivä
Varhaisen vaiheen moniammatillinen yhteistyö
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Pyörön koulussa lv
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus
Lapsi-ystävällinen kunta
Kangasalla perheesi parhaaksi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Pirjo Kotkamo, hanketyöntekijä, psyk
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
LAPE LAPSI – JA PERHEPALVELUIDEN MUUTOSOHJELMAN KOKONAISUUS
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
TAKKUINEN ARKI? KIUKKUA ILMASSA? Nopea perheohjaus Maksutonta ohjausta
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma (LAPE)/ STM & OKM Nuorten syrjäytymisen ehkäisy –työseminaari
Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Perhekeskustoiminnan työpaja
Esityksen transkriptio:

Hyvinvointikoulua rakennetaan Oulussa kumppanuudella Arto Willman hyvinvointipäällikkö, sivistys- ja kulttuuripalvelut Oulun kaupunki

MITÄ HYVINVOINTI ON? soveltaen Kiiminkijoen koulun materiaalista HYVINVOIVA LAPSI VANHEMMAT -YHTEISTYÖ -TUKI HYVÄT KAVERIT, KAVERISUHTEET HARRASTUKSET -ILOA -ONNISTUMISIA TERVEYS -FYYSINEN PSYYKKINEN KOULUSSA ON HYVÄ OLLA

Haasteita hyvinvoinnille Lapsen ja nuoren kokemus hyvinvoinnista (Kaupungin, yhteisön ja yksilön näkökulmien yhteensovittaminen) Organisaatiokeskeisyyden haaste (osallisuus) Ongelmakeskeisyys, yksilökeskeisyys Pedagogisen hyvinvoinnin haaste (oppimisen taidot, tietopainotteisuus) Tiedon kulkemisen haaste Kohtaamisen ja dialogin haaste (toimintakulttuuri) Erityisyyden haaste Medikalisaatio (diagnoosikeskeisyys) Resurssien riittävyyden ja kohdentamisen haaste (10% / 90%) Hallinto- / viranomais-/ ammattikuntakeskeisyys Päällekkäisyyksien ja ketjuttamisen haaste Pois lähettämisen kulttuuri

Mitä hyvinvointikoulu on? Toimintamalli, jonka kehittämisen taustalla hyvinvointineuvolan ja Meri-Toppilan kehittämistyö (alhaalta ylös) Pilotit: Kiiminkijoen ja Kaakkurin koulut Yhteistyötä koordinoiva ja ohjaava toimintamalli (vastuut, roolit, asiantuntijuus) tapa toimia Lähtökohtana oppilas, perhe Yhden luukun periaate: palvelut samasta paikasta ja varhain (koulu) Hyvinvointikoulussa: tuetaan lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia (kehitysympäristöt) hyödynnetään monialaista yhteistyötä (verkostot) vahvistetaan ennakoivaa ja varhaista tukea (perustyön vahvistaminen) tehostetaan ohjautumista ja tuen kohdentumista tunnistetaan hyvinvoinnin voimavarat ja mahdollisuudet puretaan päällekkäisyyksiä (työparityöskentely, yhteinen asiakkuus) vahvistetaan aktiivista, vastuullista ja osallistavaa hyvinvointia

HYVINVOINTIKOULUN KEHITTÄMISEN NÄKÖKULMAT (Kiiminkijoen koulu) KORJAAVIEN TOIMIEN TARKASTELU Lastensuojelu Perhetyö Oppilashuolto PALVELUIHIN OHJAUTUMISEN KEHITTÄMINEN Helppo tavoitettavuus Selkeä palveluverkko Asiakkuuden jakaminen ENNALTAEHKÄISEVÄ TYÖ Hyvinvoinnin tekijöiden löytäminen Mahdollisuuksien löytäminen Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen YHDESSÄ TEKEMISEN KULTTUURI Toimijoiden välinen yhteistyö Asiakkaan aktivoiminen Turhan puuhastelun välttäminen MITEN TOIMIMME?

Hyvinvointikoulu & Hyvinvointikeskus NUORISO-PALVELUT välituntiohjaus vierailut nuorisotiloihin viitosten keskustelut vanhempainillat MLL kerhot vanhempain-illat materiaalit läksyparkit konsultointi huoltajat Case Kiiminki Hyvinvointikoulu & Hyvinvointikeskus alueellisena palvelukeskuksena SEURAKUNTA yö- ja leirikoulut ryhmäyttämiset kriisiapu ”kuunteleva korva” kerhot oppilashuolto LASTENSUOJELU LS – ilmoitus kumppanuus kotikäynnit perheiden aktivointi konsultointi koulutus

(soveltaen Solantaus2002) Kehitysympäristöt (soveltaen Solantaus2002) TAVOITTEET Päivähoito O S A M I N E R E S U I T Koti Koulu Harras- tukset Lapsi TOIMIJAT 27.12.2018 Esityksen nimi / Tekijä

Lasten ja nuorten poikkitoiminnallisten palvelujen perusrakenne MONITOIMITALOT MONIPALVELUKESKUKSET HYVIINVOINTIKESKUKSET PERHEET LAPSET, NUORET Byström nuortenpalvelut Hyvinvointi- koulu LAPSET neuvola HYVE- PALVELUT SIKU- PALVELUT KOULULAISET ”HANKESALKUT” NUORET JÄRJESTÖJEN VERKOSTO KEHITTÄMIS- HANKKEET JÄRJESTÖT LASTEN KASTE –JÄRJESTÖ KUMPPANUUS

Kohti uudenlaista palveluajattelua

Hyvinvoiva koulu Koululla on yhteinen näkemys ja visio hyvinvoinnista ja perustehtävästä toiminta tavoitteellista, yhdessä sovitut toimintamallit Perhe ja oppilas keskiössä (asiakaslähtöisyys, osallisuus) Hyvinvointi ymmärretään laaja-alaisesti roolit, vastuut ja tarvittava osaaminen selkiytetty voimavarakeskeisyys (ongelmista vahvuuksiin ja yhdessä ratkaisuihin) Hyvinvointioppimisen- ja mielenterveystaitoja kehitetään tietoisesti ja yhteisöllisesti Poikkitoiminnallisen yhteistyön kynnys on matala, toimijoiden väillä keskinäinen luottamus, tieto kulkee Ollaan varhain liikkeellä, otetaan puheeksi, tehdään yhdessä Yhteisölliset voimavarat suunnattu hyvinvointia tukevaksi Avoin ja vuorovaikutteinen toimintakulttuuri Verkostojen, koulun ja perheen yhteistyö toimii