Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ProVarkaus2 Kehittämispäivä 12.9.2016.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ProVarkaus2 Kehittämispäivä 12.9.2016."— Esityksen transkriptio:

1 ProVarkaus2 Kehittämispäivä

2 Erityisen tuen tarpeen Yhteistyön toimintamalli
Miten ja millä tavoin teemme parhaiten ennaltaehkäisevää työtä yhdessä? Kerro esimerkkejä! Mistä koostuu erityinen tuki ja mistä näet, että se toimii? Millainen olisi ideaalimalli yhteistyöllemme? Erityisen tuen tarpeen Yhteistyön toimintamalli Mitä on mielestäsi riittävän hyvä yleinen tuki? Milloin ollaan erityistuen piirissä? Mitä Sinä itse voit tehdä? Vastuut ja Velvollisuudet Toiveemme koululle Toiveemme SoTepalveluille Miten tunnistat kynnyksen pyytää apua? Milloin tarvitsemme toinen toisiamme?

3

4 Miten tunnistat kynnyksen pyytää apua
Yhteistyöhön hakeutuminen ennen kuin kynnys tulee vastaan Hienovaraiset vihjeet, niihin tarttuminen Totuttu tapa tehdä yksin töitä, ”yksinpuurtaja” Milloin tarvitsemme toisiamme Jatkuvasti lapsen etu Avoin keskustelu eri ammattikuntien sisällä ja eri ammattikuntien välillä Työnohjaus, moniammatillinen työnohjaus, sisäinen konsultaatio, Soten ja koulun ”yhteinen työnohjaus” Jos on sellaisen kysymyksen edessä, jota ei itse pysty ratkaisemaan tai haluaa toisenlaista näkökulmaa Työparityöskentely työajan varaaminen yhteistyöhön ja luokkatilanteen tarkkailuun Yhteinen vastuu asiakaskunnasta (perheet, lapset jne.)

5 Kolme tärkeintä Jatkuva yhteistyö tarvitsemme aina toisiamme 18 kpl
Moniammatillinen työnohjaus kpl Eroon kynnyksistä totuttujen toimintatapojen muuttaminen kpl

6

7 Kenenkään mielipidettä ei jätetä kuulematta!
Reaaliaikainen tiedottaminen KOULU SOTE Toiminta läpinäkyvää Puhutaan samaa kieltä; ”olennainen tieto”, ”riittävä tieto” mitä se on? yhdessä luotu lista? Tiedonkulun varmistaminen, ”luvat kuntoon” Soten jalkautuminen koululle sekä koulun jalkautuminen kotiin esim. tapaaminen (asiakkaan luvalla) asiakkaan kotona, sosiaalityöntekijä + ope elävät reaaliajassa koulun arjessa Onko uusia muotoja? -> sosiaalitoimessa harkittavaksi säännöllisesti, milloin koulu mukaan palavereihin Ammattilaisten TET arvostus Moniammatillinen työnohjaus Vastuu on yhteinen Paikallistason yhteistyö muutoksista ”huolimatta” Tietoisuus SHL:sta kouluille osataan hakea tukea matalalla kynnyksellä Konsultointi puolin ja toisin varhaisessa vaiheessa Lapsiin ja nuoriin kohdistuvien ilmiöiden yhdessä pohtiminen

8 Kolme tärkeintä Tiedonkulun varmistuminen 9 kpl Jalkautuminen 23 kpl
Yhteistyö 24 kpl

9

10 Avoimuus, välittömyys sekä mutkattomuus kommunikaatiossa
Selkeä vastuunjako Toistemme työnkuvan tunteminen luottamus ja arvostus Tiedon lisääminen vanhemmille ja henkilöstölle ”Tiimien/ryhmien” järkeistäminen ja karsiminen Palkitsemiskäytäntöjen yhtenäistäminen Työparin kanssa työskentely, konsultaatio Jalkautuminen päiväkoteihin ja kouluihin Voiko osa sote-palveluista identifioitua kouluun/kouluoppimiseen? työn identifioituminen ”asiakkuuden” identifioituminen koulupsykologit, kuraattorit, muuta? Sote on luonteva osa koulua ja päiväkodin arkea jatkuvasti eikä vasta viime tipassa kulttuurin muutos! ProKoulu-ajatus perhetyön kautta perheisiin Moniammatillinen johtaminen (hallintokuntien rajojen ”rikkominen” lapsilähtöisyys keskiössä

11 Oppilas Koulu Oppilashuolto Perhe Perhetyö

12 Kolme tärkeintä ProKoulu-ajatus perhetyön kautta perheisiin 20 kpl
Tiedon lisääminen vanhemmille ja henkilöstölle kpl (Moniammatillinen) työpari –työskentely kpl

13

14 Tiedottaminen Kynnyksen madaltaminen (+varhaiskasvatus) Yhteydenotto sosiaalityöhön ”en uskaltaisi jättää tekemättä” laki velvoittaa Erilainen verkostotyö toimijoiden kesken Lapsen näkökulman korostaminen vanhemmille eri palveluissa Jalkautuminen lähelle perheitä, kouluille (nimetyt koulut, päiväkodit sosiaalityöntekijöille) Toimijat tuntevat toisensa ja toisten vastuut luottamus kasvaa ja kynnys yhteistyöhön matalampi Oppilashuoltolain muutos yhteistyö esim. sosiaalityöntekijöiden kanssa vähenisi Luontevaa konsultatiivista yhteistyötä koulun ja soten välille (esim. tukea työntekijöille omaan työhön, haasteellisten perheiden/lasten kanssa) Uusia matalan kynnyksen työntekijöitä sinne, missä niitä tarvitaan uusia tehtävänimikkeitä (pulmasta ratkaisuun, ei päällekkäisyyksiä) rohkeutta tehdä päätöksiä tehdä toisin luovuus! Kolmassektori, harrastustoiminta Ongelmanratkaisu-tiimejä ohjeita, neuvoja, tukea

15 Kolme tärkeintä Jalkautuminen toimintaympäristöihin, joissa lapset/perheet ovat 19 kpl Konsultatiivista yhteistyötä koulun ja soten välillä 23 kpl Matalan kynnyksen työntekijöitä sinne missä niitä tarvitaan (ennaltaehkäisyn näkökulma) kpl

16

17 Mistä koostuu? Pedagogisesta tuesta, oppilaalla tietoisuus, mitä häneltä odotetaan selkeät tavoitteet Käyttäytymisen tuesta, lapsen yksilöllisen tukitoimet Oppilaan tapaamisista eri ammattilaisten kanssa yhteiset tavoitteet, ei päällekkäisyyttä Menetelmät, välineet (e-kirjat, lyhennetty päivä), CICO, lapsella on turvallinen aikuiskontakti Toimivasta yhteistyöstä ammattilaisten ja kodin kesken vuoropuhelu Tietoisuus sosiaalihuollon & lastensuojelun tuesta Miten näet, että toimii? Lapsi, perhe ja työyhteisö voi hyvin Kun tuki muuttuu tarpeettomaksi varmistettava riittävä tukitoimien jatkuminen Kun koulun (oppilas, kaverit, ope…) arki pelaa ja muukin arki (vapaa-aika jne.) helpottuu, lapsen hyvinvointi näkyy Tavoitteet saavutetaan arviointi Ennaltaehkäisee uusien ongelmien syntyä Lapsi oppii, arki toimii

18 Kolme tärkeintä Erityinen tuki toimii kun lapsi, perhe ja työyhteisö voivat hyvin 26 kpl Erityinen tuki koostuu lapsen tarvitsemista yksilöllisistä tukitoimista 5kpl Erityinen tuki koostuu toimivasta yhteistyöstä ja vuoropuhelusta lapsen, kodin ja ammattilaisten kesken 9 kpl

19

20 VAHVUUKSIEN TUNNISTAMINEN
Riittävän hyvä yleinen tuki Tehdään perustyö mahdollisimman hyvin Tukitoimien oikea-aikaisuus Asiakkaan aktiivinen osallisuus Varhainen tuki VARHAISKASVATUS mukaan! (ennaltaehkäisevä toiminta) Hyvin toimiva ProKoulu Yleisen tuen ”tsekkauslista”: onko kaikki keinot ollut käytössä? Sote-toimijoiden konsultaatio Tunnetaan toisemme työ ja vastuut Milloin ollaan erityisen tuen piirissä? Moniammatillisuus lisääntyy Kun yleinen ja tehostettu tuki ei riitä Menot kasvaa Oppiminen ja kehitys vaarantuu Ongelmat ovat kasvaneet/lisääntyneet Mitä itse voit tehdä? Verkostoitua Työn läpinäkyvyys Pitää itsensä ajan tasalla Hyvän jakaminen Huolen ilmaiseminen Olla läsnä/saatavilla turvallinen aikuinen Ei yritetä pärjätä liian pitkään yksin Lapselle pitää tulla tunne, että häntä on kuunneltu! Positiivisuus Ratkaisukeskeisyys Rehellisyys LAPSEN ETU VAHVUUKSIEN TUNNISTAMINEN

21 Kolme tärkeintä Riittävän hyvä yleinen tuki
Yleisen tuen ”tsekkauslista” kpl Varhainen ja oikea-aikainen tuki kpl Milloin ollaan erityisen tuen piirissä? Kun yleinen ja tehostettu tuki ei riitä kpl Ongelmat ovat lisääntyneet, jolloin oppiminen ja kehitys vaarantuu 7 kpl Mitä itse voit tehdä? Verkostoituminen 9 kpl Läsnäolo turvallisena aikuisena 23 kpl


Lataa ppt "ProVarkaus2 Kehittämispäivä 12.9.2016."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google