Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria"— Esityksen transkriptio:

1 Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria
Lapsen kehitysympäristöjen toiminnan ja palvelujen integrointi– kokemukset ja opetukset Lapset puheeksi - työstä Mika Niemelä, FT Tutkija: Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria Terveyden ja hyvinvoinninlaitos, Lasten ja nuorten mielenterveysyksikkö

2 Kokemus… tutkimuksesta
Esityksen nimi / Tekijä

3 Vanhemman aivovamma ja lasten psykiatrisen erikoissairaanhoidon käyttö
Ei AV Äiti lievä AV Aiti vakava AV Isä lievä Av Äiti ja isä lievä AV vakava Av Niemelä et al 2014 Kansallinen syntymäkohortti 87-tutkimus Esityksen nimi / Tekijä

4 Syöpäpotilaiden lapset psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa
Niemelä et al IJC Esityksen nimi / Tekijä

5 Vanhempien köyhyys altistaa pahoinvoinnille
Lapsella Ei ttt 1 kk kk 6 – 12 kk 1 – 2 v v yli 5 v Vanhempien saama toimeentulotuki Paananen & Gissler, The 1987 Finnish Birth Cohort

6 Esityksen nimi / Tekijä
Vanhemman mielenterveys- ja päihdeongelma Toimeentulon ongelmat, työttömyys Vanhemman rikollisuus, vankeus Vanhemman tai sisaruksen vakavat ja krooniset sairaudet Vanhemman kuolema Parisuhteiden kariutumiset Väkivalta Lapsen arki Kodin arjen rutiinien sujuminen Hyvä suhde vanhempaan Sisarussuhteet Ymmärrys perheen elämäntilannetta kohtaan Ystävät ja kaverit Perheen ulkopuoliset aikuiset Mielekäs vapaa-aika Ilon ja onnistumisen kokemukset Tunne kuulumisesta ryhmään päivähoidossa ja koulussa Lapsen tieto siitä, että opettaja, päivähoitaja tietää lapsen elämäntilanteesta Läheinen lapsen asioista perillä oleva aikuinen päivähoidossa ja koulussa Päiväkodin koulun toimiva arki Päivähoidon/koulun ja kodin toimiva yhteistyö Lapsen elämässä olevien aikuisten keskinäinen kunnioitus Esityksen nimi / Tekijä

7 Kehitysympäristöt (Solantaus2002)
Päivähoito Koti Koulu Lapsi Harras- tukset Esityksen nimi / Tekijä

8 Kehitysympäristöjen suojaavat tekijät
Päivähoito Suojaavat tekijät Koti Suojaavat tekijät Koulu Suojaavat tekijät Lapsi Harras- tukset Suojaavat tekijät Esityksen nimi / Tekijä

9 Pärjäävyys, resilience
Hyvä kehitys vaikka on olemassa kehitystä vaarantava tekijä / olosuhde Pärjäävyys syntyy yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksesta (Luthar 2007, Rutter 2010) Ei ole yksilön ominaisuus!

10 Opetus: Elämäntilanteen aiheuttama paine ja arki, jota lapsi elää muodostavat yhtälön, joka synnyttää pärjäävyyttä tai ongelmia 2. On tärkeää vaikuttaa ensin lapsen arkeen (ja sen toimijoihin) niin, että arkipäivä tukee lapsen kehitystä

11 Kokemus… lasten kehitystä tukevien palvelurakenteiden juurruttamisesta aikuisten ja lasten palveluihin sekä päivähoitoon ja kouluun

12 Esityksen nimi / Tekijä
Strategiat: Poliittinen päätös, ”lapsen elämäntilanne”- lähtöisyys 2. Organisaatiotaso: tarvittavat päätökset ja sitoutuminen, jotka mahdollistavat toiminnan 3. Työntekijöiden osaaminen: yhteinen menetelmä, omat kouluttajat, laajasti koulutettu henkilökunta 4. Väestön tiedottaminen: asenteet ja tietoisuus työtä kohtaan (Niemelä 2012, Solantaus 2012) Esityksen nimi / Tekijä

13 Johto-ryhmä Vastuuhenkilöt Vastuuhenkilöt Palaute Palaute Palaute
Vanhemman mt- ja päihdepalvelut Vastuuhenkilöt Lasten suojelu Toimeen tulotuen palvelut Nuoriso työ Palaute Oppiminen Työvoimapalvelut Palaute Johto-ryhmä Oppiminen Perheiden kotipalvelut Oppiminen Perusth- palvelut Palaute Palaute Vastuuhenkilöt Perhe neuvola Oppiminen Koulu Vastuuhenkilöt Neuvolan ja koulun th-palvelut Päivä hoito

14 Esityksen nimi / Tekijä
Lapset puheeksi –keskustelu: kartoittaa ja tukea lasta suojaavia tekijöitä yhdessä vanhempien ja muiden lapsille tärkeiden aikuisten kanssa 1-2 tapaamista Osaksi arkista työtä Lapset puheeksi –neuvonpito: Räätälöidä toimiva kehitystä suojaava arki lapselle ja/tai perheelle Toiminnallinen verkostotyön menetelmä Mitä teet on tärkeämpää kuin se, mitä puhut “Mitä lupaat tehdä, että tämä lapsi pärjää ennen seuraavaa tapaamista… teitkö mitä lupasit” Esityksen nimi / Tekijä

15 Esityksen nimi / Tekijä
Lapsen elämäntilanne muuttuu Lapsella ongelmia, joku huolestuu Esityksen nimi / Tekijä

16 Lapset puheeksi -keskustelu palvelujärjestelmässä
Aikuisten ja lasten sosiaali- ja terveys palvelut ”aikuista hoitava taho ottaa työssään huomioon vanhemmuuden ja lapsen kehityksen tarpeet” Lapsen arkipäivä Päivähoito, koulu, harrastukset ”mitä minä teen lapsen kanssa toimiessani” Ei ole terapiaa Ei ole perhetyötä Koti Vanhemman ja päivähoitajan/ opettajan jaettu ymmärrys lapsen elämäntilannetta kohtaan Esityksen nimi / Tekijä

17 2 1 *Toiminnan koordinaatio Toteuttaa: “paikallispalveluiden” ohjaajat
Perheiden palvelut Lasten sosiaali- ja terveyspalvelut Aikuisten sosiaali ja terveyspalvelut Järjestöt, seurakunta Kelan palvelut *Toiminnan koordinaatio Toteuttaa: “paikallispalveluiden” ohjaajat Läheiset *Lapset puheeksi –neuvonpito Toteuttaa: erityislastentarhanopettajat, oppilashuolto, kouluterveydenhuolto, soster -palvelut Tilanteet, joissa tarvitaan laajempaa tukea 2 *Lapset puheeksi -keskustelu Toteuttaa: päivähoito, koulu sekä aikuisten ja lasten sosiaali-ja terveyspalvelut Lapsen arkinen elämä 1 Esityksen nimi / Tekijä

18 Lapset puheeksi -verkostot suojaksi
Raahen seudulla Lasten sosiaali ja terveyspalvelut Järjestöt Päivähoito Koti Koulu Kirkot Kela Lapsi Vapaa-aika Perheiden palvelut Aikuisten sosiaali- ja terveyspalvelut Esityksen nimi / Tekijä

19 Opetus Sitoutuminen Ehkäisevän työn integrointi kaikkeen toimintaan Luottamus

20 Painopisteen siirtäminen
Lapsen oireet -> lapsen elämäntilanteen muutos Laitoshoito-> avohoito Avohoito -> ennaltaehkäisy Ennaltaehkäisy -> kansalaistaito lapsen kehityksestä huolehtimiseksi elämän muutostilanteissa Esityksen nimi / Tekijä

21 Toimiva lastensuojelu -loppuraportti
Toimenpide-ehdotukset: 25. Toimiva lapsi & perhe -hankkeessa kehitetyt työmenetelmät lasten huomioimiseksi aikuisten palveluissa otetaan käyttöön kansallisesti ja niiden levittämistä tuetaan aktiivisesti. Lähde: Toimiva lastensuojelu -loppuraportti Esityksen nimi / Tekijä

22 “Knowing is not enough; we must apply.
Willing is not enough; we must do.” —Goethe Esityksen nimi / Tekijä


Lataa ppt "Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google